Onderdeel 'vragen en discussies' onder Paardenwelzijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Onderdeel 'vragen en discussies' onder Paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 10:39

Beste mods,
Zou het geen idee zijn om onder 'paardenwelzijn' ook een onderdeel 'vragen en discussies' te plaatsen, zoals dat bij een paar andere onderdelen het geval is?
Ik stel deze vraag naar aanleiding van deze discussies:
[MD] [Centraal] Reading en Healing
[FZ] Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?
[FZ] critici alternatief monddood gemaakt

In zo'n onderdeel kunnen dan ook discussies over veranderingen in welzijnswetgeving, discussies over de ethische aspecten van paarden houden, rijden enz.. Momenteel lopen die her en der verspreid op het hele forum, of verdwijnen deze soms echt wel boeiende discussies omdat ze aan nieuwsberichten gekoppeld zijn.

Anoniem

Re: Onderdeel 'vragen en discussies' onder Paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:45

Ja.....super en geen Huiskamertopic, een serieus topic waar de zin en onzin van dit soort dingen aan de kaak gesteld wordt....zodat deze 2 topics naast elkaar gelezen kunnen worden en de echte penny op kan staan om een lichtwerkerspray te mogen bestellen in dat andere topic....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:45

Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen. In zo'n openingspost zou de regelgeving waaronde de WUD, welzijnswet en wet op diergeneesmiddelen ook even duidelijk vermeld kunnen worden. Daar heb je al behoorlijk veel informatie die altijd is na te slaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 10:50

Juist ja, het zou een centrale plek kunnen zijn om al deze info eens overzichtelijk te bundelen, en er dan topics met discussies aan te koppelen.
O.a. over alternatieve geneeswijzen in de paardenwereld, maar even goed topics over normeringen in paardenhouderij, of over ethische aspecten van diergeneeskunde, van paardentraining, van paardenhouden, van paard-mens verhoudingen enz..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:35

Ik ben het er volkomen mee eens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:50

EstherHegt schreef:
Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen. In zo'n openingspost zou de regelgeving waaronde de WUD, welzijnswet en wet op diergeneesmiddelen ook even duidelijk vermeld kunnen worden. Daar heb je al behoorlijk veel informatie die altijd is na te slaan.

Ik denk dat dit soort "harde" informatie beter in de wiki past, maar een centrale plek voor de ethiek rondom paarden lijkt me niet verkeerd. Dat wordt een steeds prominenter deel van de discussie over paarden en is nu ernstig versnipperd.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:14

Karl66 schreef:
Ik denk dat dit soort "harde" informatie beter in de wiki past, maar een centrale plek voor de ethiek rondom paarden lijkt me niet verkeerd. Dat wordt een steeds prominenter deel van de discussie over paarden en is nu ernstig versnipperd.

Ik denk idd dat een wiki en een openingspost goed te combineren zijn! In zo n centraal topic is het handig als je ook naar een wiki kunt verwijzen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:24

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:25

Karl66 schreef:

Goed idee!

Op zich is het vreemd dat ethiek pas nu een plek op de voorgrond begint te krijgen.
Een boek als dit: http://www.boekenwebsite.nl/paardenspor ... gesigneerd dateert al uit het einde van de jaren '80 van vorige eeuw. En hoewel het informatie bevat die voor een (gelukkig steeds groter) deel Bokkers als basiskennis over paarden wordt gezien, wordt het met zekerheid door een veel groter deel als schokkend en confronterend ervaren. De paardenwereld is zich echt op twee snelheden aan het voortbewegen momenteel.
Het lijkt me erg nuttig om op een groot forum als Bokt een poging te kunnen doen om die twee snelheden wat dichter naar mekaar toe te halen.

@Esther, ja Ramey is zeker een aanrader. Heerlijk down to earth, en heel leesbaar geschreven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:06

russel schreef:
Ja.....super en geen Huiskamertopic, een serieus topic waar de zin en onzin van dit soort dingen aan de kaak gesteld wordt....zodat deze 2 topics naast elkaar gelezen kunnen worden en de echte penny op kan staan om een lichtwerkerspray te mogen bestellen in dat andere topic....

Of wat paardenmelk.. Geen mens die zich momenteel vragen stelt bij wat die dame allemaal beweert, maar feit is dat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek is dat die beweringen ondersteunt, wel integendeel..
[VN] Interview: "paardenmelk is heel heilzaam"

http://skepp.be/artikels/pseudo-wetensc ... en-beweert

Op een paardenforum zou dat toch eens kritisch benaderd mogen worden vind ik..
(vooral omdat wij paardenliefhebbers toch moeilijk agrarische industrie kunnen gaan steunen die alleen maar voor de melk voor een doorlopende productie van veulens zorgt in deze tijden van overaanbod van rijpaarden)(of gaan we voor een eerlijke vleeshandel?)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:14

*kuch*

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:26

Bandida schreef:
*kuch*

Gezondheid! Het is wel stil he.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:41

Jep.. Bijna een week geleden dat ik die vraag bovenaan stelde. Maar nog geen teken van leven van de mods.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:29

Ik wacht ook, nog steeds, dit zou een goede oplossing zijn. Kan er misschien een reactie komen vanuit het mod team?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:24

Als het beheer zou melden dat het liever de wensen van de doelgroep volgt en er geen belang aan hecht dat de aangeboden informatie over paardenwelzijn ook betrouwbaar en bruikbaar is, dan is dat ook een standpunt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:01