In hoeverre mag je praten over illegaal downloaden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

In hoeverre mag je praten over illegaal downloaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:14

Hee Bokkers! :)

Ik heb weer eens een vraag. :=
Omdat ik vaak lees dat iemand een OW of een pb'tje heeft gekregen omdat hij over illegaal downloaden heeft gepraat.

-Mag je zeggen: 'Ik download illegaal'.
-'Ik download illegaal'.
-'Het liefste download ik illegaal, omdat dat makkelijker gaat.'
-Omdat ik iTunes vervelend vind, ben ik gestopt met betalen voor liedjes'.

Tips geven mag natuurlijk niet, dat snap ik. :P

Najoveh

Re: In hoeverre mag je praten over illegaal downloaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:15

Volgens mij mag dat allemaal niet :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:16

Hier ben ik indd ook wel benieuwd naar!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:16

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:18

Waarom zou je er over willen praten? Daar zijn andere fora voor. Ik ben trouwens niet voor illegaal downloaden. Die artiesten mogen imo best betaald worden voor hun liedjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:19

Leonoor schreef:
Hier staat het precies aangegeven: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Downloaden

Wat houdt 'over illegaal downloaden praten' in? Dus allemaal niet?
Mag je wel zeggen: 'Ik download via iTunes, niet via een illegale site want dat vind ik niet eerlijk tegenover de auteur.'
Dat is ook praten over illegaal downloaden. :)

Nope, ik wil daar niet over praten? Maar ik las dat iemand daar een pb'tje over had gekregen dus was ik benieuwd. Ik dowload gewoon legaal hoor. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:20

Illegaal downloaden bestaat niet in Nederland. Films en muziek downloaden is volledig LEGAAL.

Uploaden is illegaal.

Ik snap het standpunt van Bokt, maar dan zou er in de regels moeten staan "Praten over downloaden mag niet".
Praten over illegaal downloaden bestaat namelijk niet in Nederland en dan zou je dus prima op Bokt kunnen praten over downloaden zonder de regels te schenden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:20

Abiola schreef:
Waarom zou je er over willen praten? Daar zijn andere fora voor. Ik ben trouwens niet voor illegaal downloaden. Die artiesten mogen imo best betaald worden voor hun liedjes :j

de buma stemra bedoel je ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:23

geerke schreef:
Abiola schreef:

de buma stemra bedoel je ;)

Die liever niet :+ Maar die zorgen dat er ook wat AR bij de artiest komt. Dan moeten de artiesten gezamenlijk maar een betere organisatie in het leven roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:57

Abiola schreef:
Maar die zorgen dat er ook wat AR bij de artiest komt.

Met nadruk op wat.
Nieuwe lease Audi's van alle buma-stemra medewerkers moeten natuurlijk ook betaald worden.

@June
Volgens mij mag er nergens over illegaal downloaden worden gesproken op bokt. Echter, als je een topic opent met een vraag die veel beter 'illegaal' kan worden opgelost, krijg je meestal vanzelf wel een pb'tje van een behulpzame bokker :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:57

Ik mocht zelfs niet zeggen dat ik over twee uur een film ging kijken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:00

Ik zeg altijd gewoon dat ik van marktplaats voor 6 of 9 euro een tv serie seizoen koop ipv bij mediamarkt er 30 of 50 euro per seizoen voor te betalen ... En tja of het ilegaal is soms niet soms wel.... tot zoverre praat ik erover

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:03

Ach het gros van de Nederlanders download, maar erover praten mag niet..... Beetje kinderachtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:04

Goof schreef:
Ach het gros van de Nederlanders download, maar erover praten mag niet..... Beetje kinderachtig...

Nu je dat zegt moet ik meteen aan Westkapelle denken :\

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:05

Asyaa schreef:
Goof schreef:

Nu je dat zegt moet ik meteen aan Westkapelle denken :\

Uh.... die volg ik even niet :o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:17

Eigenlijk heel vreemd dat daarover op Bokt niet eens gepraat mag worden - en dat is nog iets heel anders dan daadwerkelijk illegaal materiaal aanbieden of erheen verwijzen - terwijl andere écht illegale praktijken wel gewoon worden toegestaan. Nog steeds.

Iedere tovenaar of Jomanda mag op Bokt via een opgestuurde digitale foto nog steeds vaststellen dat paard x lijdt aan aandoening y en dat dit te behandelen is met bloesemdruppeltjes, ingestraald water of een speciaal samengesteld klankschaalconcert (uiteraard aan te schaffen bij de bewuste kwakzalver à ... euro per behandeling en helemáál niet duur, want jij wilt toch ook niet dat je paard onnodig lijdt?), terwijl dat dus wél uitdrukkelijk bij wet verboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:35

Dat is inderdaad al helemaal het aparte eraan.

Nergens bij wet is verboden om over illegaal downloaden te praten. Als ik nou hier links ga posten naar desbetreffend materiaal word het een ander verhaal, maar ik snap het ook volledig als bokt dat laatste niet wilt hebben. Daar tegenover faciliteert bokt iets wat bij wet uitdrukkelijk is verboden. Iets met 2 maten meten.

Dat bokt zegt we volgen de wet tot de letter nauwkeurig op, of we nemen het net wat ruimer just to be sure ok. Maar bij het ene ruimschoots voorbij de wet gaan en bij het andere de wet naast zich neer te leggen is strange to say the least.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:56

Focussed schreef:
Illegaal downloaden bestaat niet in Nederland. Films en muziek downloaden is volledig LEGAAL.

Uploaden is illegaal.

Nee - downloaden van illegaal geüpload materiaal is niet te handhaven. Maar dat maakt het nog niet legaal... Die discussie is nog steeds niet definitief dood.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:58

Is downloaden legaal?
Downloaden is niet verboden, zelfs als het materiaal illegaal wordt aangeboden

Vertegenwoordigers van de muziek- en filmindustrie roepen graag dat downloaden hetzelfde is als diefstal. Is dat wel zo?

Nee, het ligt veel genuanceerder. Iedereen mag kopieën maken van muziek, films of teksten, zelfs als de bron illegaal is. Alle muziek en films die op Internet beschikbaar zijn kun je zonder probleem downloaden. De enige voorwaarde is dat de kopieën uitsluitend voor eigen gebruik bestemd mogen zijn.

Software en games vormen de enige uitzondering; die zijn extra beschermd via de Europese software richtlijn en mogen niet zonder toestemming gedownload worden.

De rechter bevestigde dit in een rechtszaak tegen de zoekmachine zoekmp3.nl

"De wetgever heeft bepaald dat het kopiëren van een inbreukmakend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet oplevert."

Zie voor meer informatie dit artikel van Webwereld. De volledige uitspraak van de Haarlemse rechtbank vind je hier.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:41

De zoekmachine-uitspraak is nogal oud. Sindsdien zijn daar wel wat nuanceringen op aangebracht...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:10

Prrrr schreef:
Focussed schreef:

Uploaden is illegaal.

Nee - downloaden van illegaal geüpload materiaal is niet te handhaven. Maar dat maakt het nog niet legaal... Die discussie is nog steeds niet definitief dood.

Maar zelfs als downloaden van illegaal geüpload materiaal illegaal is, of het aanbieden daarvan, of het faciliteren van aanbieden daarvan, dan nog is erover praten alleen toch nog niet illegaal?

Als ik zeg dat ik iemand ken die illegaal gedownloade muziek luistert, of als ik zeg dat ik vanavond een illegaal gedownloade film heb gekeken, wat doe ik dan precies verkeerd? Ik bied niks aan, wijs niemand de weg naar illegaal materiaal en ik roep niemand op tot het aanbieden of gebruiken van illegaal materiaal.

Desondanks is het op Bokt niet toegestaan om daarover te praten. Vreemd?
Misschien niet als het team voor de zekerheid aan de (extreem) veilige kant van de wet gaat zitten, omdat claims en straffen soms in de absurd hoge bedragen zouden kunnen lopen.

Wat dan wel vreemd is, is waarom het stellen van diagnoses bij dieren door daarvoor niet bevoegde personen (lees: iedereen die geen dierenarts is), wat wel bij wet verboden is, toch wordt toegestaan?
In een ander topic daarover heeft het team al een half antwoord gegeven, maar die andere helft nog steeds niet.

Als iemand met een medisch probleem zit met zijn/haar paard, zou volgens het team iedereen zijn oordeel mogen vellen, zelfs kwakzalvers, tovenaars en allerlei helderzwetsenden die daarvoor niet opgeleid zijn, en in dat antwoord zouden zij zich dan blijkbaar niet hoeven te laten hinderen door de wet.
Waarom zou iemand op de vraag "waar vind ik dit liedje" dan niet ook van iedereen een antwoord mogen krijgen, ookal zou dat antwoord wettelijk niet mogen?
Waarom die twee maten? Waarom het ene verbieden terwijl dat hoogstens over geld gaat, terwijl dat andere wat over gezondheid of zelfs leven en dood kan gaan wel toegestaan is?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:55

Praten over downloaden leidt al snel tot het geven van tips over waar illegaal materiaal te halen is, en dat leidt tot aansprakelijkheid voor degene die de mogelijkheid beschikbaar stelt om die informatie uit te wisselen: Bokt. Omdat wij niet een systeem hebben waar alle posts worden gecontroleerd voordat ze geplaatst worden, is die lijn dus scherp getrokken.

Waar het 'hooguit' over geld gaat, en Bokt toch een gratis forum is, is het geld om dergelijke boetes stomweg niet aanwezig, dus misschien moeten we maar gewoon bedenken dat dit een paardenforum is en dat er vast andere manieren zijn om aan je informatie over downloaden te komen - en dat risico hier niet willen lopen.

Het probleem dat je aangeeft met niet-gecertificeerde mensen aan je paard laten knutselen is van een heel andere orde. Wanneer jij een paard hebt, is dat jouw eigendom, en daar mag je mee doen en laten wat je wil. Ook slachten. Mishandeling mag dan weer niet, maar als jij gelooft dat een wichelroedeloper uitstekende diensten verricht voor jouw paard is er geen wet die jou verbiedt om die wichelroedeloper in te schakelen. Dat wordt pas anders als jouw paard iets mankeert en je hem de noodzakelijke zorg onthoudt - dan wordt het dierenmishandeling. Maar dan nog mag jij, naast de reguliere dierenarts, nog steeds die wichelroedeloper consulteren.

Daar is dus niets illegaal aan. En ik noem nu een wichelroedeloper, maar lees daarvoor eens homeopaat, en dan wordt het ineens een stuk minder exotisch. Wanneer je de discussie daarover op Bokt uit wil sluiten, dan haal je veel discussie weg. Want hoe zit het dan met de discussie over bekappen? Moeten wij dan als team aan gaan geven wat wel en niet regulier is?

Dat lijkt mij een stap te ver en niet waar je heen wil gaan. Laat mensen de verantwoordelijkheid voor hun paard zelf nemen - en laten wij er als team voor zorgen dat Bokt gewoon in de lucht blijft. Met het uitsluiten van de mogelijkheid dat er verwezen wordt naar plaatsen waar illegaal materiaal te halen valt. Dan maar aan de veilige kant.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:39

Nee Prrr, dat zit toch anders in elkaar, het gaat om het uitoefenen van diergeneeskunde, dat mag enkel door een dierenarts, dus readingen etc. dat mag niet aangeboden worden want dat is illegaal. Ook een homeopaat mag geen diagnose stellen. Staat allemaal duidelijk in de wet op uitoefening diergeneeskunde. Dat gaat dus niet om de eigenaar van het paard. Zo is het met het gebruiken van andermans materiaal dito, je mag dat wel voor jezelf gebruiken, je mag dat wel downloaden maar je mag dat niet openbaar maken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:15

Je mag niet zomaar zeggen dat je dierenarts bent - daar moet je diergeneeskunde voor gestudeerd hebben. Net zoals een homeopaat voor mensen niet mag zeggen dat hij arts is. Maar alles daarbuiten: vrije markt. Dus een homeopaat mag zeggen wat hij denkt dat je mankeert en daar ook iets voor voorschrijven. Als hij daarbij maar niet doet alsof hij arts of dierenarts is, dan is hij strafbaar. Er is een grote, brede alternatieve markt, zowel voor mensen als voor dieren.

De eigenaar van het paard beslist over de verzorging van het paard. Hij mag het paard niet laten lijden. Bij koliek mag hij dus beslissen of hij dat zelf behandelt (mits adequaat) of dat hij een dierenarts inschakelt. Als het dier maar adequate zorg krijgt. Of tijdig uit zijn lijden wordt verlost, want dat mag een eigenaar ook beslissen.

Het gebruiken van andermans materiaal valt onder de Auteurswet, niet onder de diergeneeskunde. Anderson valt de diergeneeskunde weer niet onder de Auteurswet. Andere wet, andere regels, andere jurisprudentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:19

Is het volgens jou dan niet raar dat het beleid de ene wet tot op de letter opvolgt (en niet verder) terwijl de andere wet ruimschoots wordt gepasseerd?