advertenties door minderjarigen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

advertenties door minderjarigen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 12:44

(misschien moet dit naar marktzaken, mag verplaatst worden)

Ik zie steeds vaker op de bokt markt pony's en paarden te koop aangeboden worden door minderjarigen.
Soms ook gratis dieren door kinderen van 10 :+

Het lijkt mij dat dat toch helemaal niet mag?
Waarom staat bokt dit toe en mag bokt dit eigenlijk wel toestaan?

Sabinee__

Re: advertenties door minderjarigen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:45

Waarom mag dit niet dan volgens jou :) ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:46

Ik neem dat er een volwassene bijzit als iemand zijn dieren te koop aanbied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:58

Assumption is the mother of all fiets-ups, oftewel aannames kunnen een hoop ellende veroorzaken :D Nooit er klakkeloos vanuit gaan dat de verkoop in samenspraak met een volwassene plaatsvindt, maar hier altijd expliciet naar informeren wanneer je contact opneemt met de verkoper. En als je minderjarigheid vermoedt altijd even doorvragen naar ouders/verzorgers, lijkt me.

Feitelijk zijn minderjarigen niet handelsbekwaam en mogen ze inderdaad geen dieren verkopen of weggeven, maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen advertenties wel degelijk in overleg met ouders zijn geplaatst en in dat geval lijkt het me niet iets om te verbieden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:34

Sabinee__ schreef:
Waarom mag dit niet dan volgens jou :) ?

Om de reden die Nouks al aangeeft

Citaat:
Feitelijk zijn minderjarigen niet handelsbekwaam en mogen ze inderdaad geen dieren verkopen of weggeven

Daarom stelde ik in mijn OP de vraag waarom bokt dit toestaat (misschien is er wel een goede reden voor?)

Nouks, denk dat er maar bij 1 op de 10 een ouder bij zit als ik dat Nederlands zo zie :Y)
Ik vind het persoonlijk ook niet gepast dat je als ouder een paard aanbied onder de account van je zoon/dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:41

Dat de ouder of verzorger er niet naast zit hoeft niet te betekenen dat het niet met toestemming ván is. Ik ken een minderjarig meisje dat nu bezig is haar D-pony te verkopen omdat ze graag de overstap wil maken naar een paard. Haar ouders hebben gezegd "je mag best een paard, maar dan zie eerst maar dat je je pony verkocht is". Ook een wijze les voor zo'n meisje, niet alleen dat je niet zomaar een paard extra op stal kunt parkeren maar ook het proces van een ander baasje vinden voor je lieve pony.

Edit: en ook ik zou het niet gepast vinden wanneer een ouder (die misschien niet eens echt wat weet van paarden, laat staan weet wat potentiële kopers graag willen weten over een paard/pony) gebruik zou maken van het account van zoon of dochter.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:15

Tja, ik ben 17 en dus ook minderjarig.
Ik heb mijn pony te koop staan, en dat regel ik zelf. Niet mijn ouders, ik ken de pony het beste, kan antwoord geven op de vragen die evt gesteld worden en mijn ouders kunnen dat niet.
Het zou erg onhandig geweest zijn als ik nu geen advertentie had mogen plaatsen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:17

@Melisjee
Het vervelende is dat ouders de koop (op het allerlaatste moment) gewoon mogen afblazen.

Niet als het gaat om een dekje, maar wel als het om paarden/pony's gaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:18

Op marktplaats kan een minderjarige ook gewoon verkopen. Heb vorig jaar nog een zadel verkocht :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:20

Brainless schreef:
@Melisjee
Het vervelende is dat ouders de koop (op het allerlaatste moment) gewoon mogen afblazen.

Niet als het gaat om een dekje, maar wel als het om paarden/pony's gaat.

Dat klopt, maar ik zet mijn pony er natuurlijk niet op als het écht niet had gehoeven he := . Maar zouden mijn ouders dan een account aan moeten maken op bokt, om de pony te koop te zetten? Dat is natuurlijk een beetje maf. Mochten er dan vragen gesteld worden, zouden zij die simpelweg niet kunnen beantwoorden omdat ze daar niet genoeg kennis van hebben. Snap je wat ik bedoel?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:21

Melisjee schreef:
Ik heb mijn pony te koop staan, en dat regel ik zelf. Niet mijn ouders, ik ken de pony het beste, kan antwoord geven op de vragen die evt gesteld worden en mijn ouders kunnen dat niet.
Het zou erg onhandig geweest zijn als ik nu geen advertentie had mogen plaatsen.

Van je 16e ben je handelingsbekwaam of liever wordt je geacht dat te zijn.

Ik ben het wel met TS eens. Moet eerlijk bekennen dat als ik zie dat de aanbieder of vrager jong is, ik gewoon niet reageer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:22

Marion71 schreef:
Melisjee schreef:

Van je 16e ben je handelingsbekwaam of liever wordt je geacht dat te zijn.

Ik ben het wel met TS eens. Moet eerlijk bekennen dat als ik zie dat de aanbieder of vrager jong is, ik gewoon niet reageer.

Maar dat ligt wel aan het object/bedrag, het moet een handeling zijn passend bij de leeftijd.
Citaat:
Rijksoverheid:
Minderjarigen zijn handelingsonbekwaam. Voor het verrichten van rechtshandelingen (bijvoorbeeld iets kopen of huren) hebben zij toestemming nodig van een wettelijke vertegenwoordiger, ouder(s) met gezag of een voogd.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:24

Dat klopt niet helemaal Marion71, zie onderstaande stukje

Citaat:
Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Via de kantonrechter kan een zestien- of zeventienjarige verzoeken de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen van meerderjarigen te verkrijgen. Dit heet handlichting (zie artikel 1:235 BW).

Daarbij: Ook iemand van 10 mag iets aanbieden op bokt, als hij/zij daar toestemming voor heeft van zijn/haar ouders.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:25

ik heb/had ook een advertentie geplaatst voor een date voor ons konijn. als het goed klinkt tussen die twee mag hij daar blijfen, anders zat hij nog alleen ik zijn hok aangezien zijn vriendinnetje is overleden.
vind der niks verkeerd aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:50

Ik vind het soms ook wel lastig. Zo zag ik een tijdje geleden advertentie op EA-commercieel, een webwinkel die oa halsters aanbood. In het profiel van diegene bleek dat het om een meisje van 10 ging := Wat kun je van zo'n klein kind verwachten denk ik dan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:18

Ik ben 1 keer in zee gegaan met iemand van 13 en dat is me absoluut niet bevallen. Niet dat ze me wilde oplichtten, maar idd de term handelingsonbekwaam komt er misschien nog het dichtste bij in de buurt. Niet beseffende dat ze met de centjes van een ander bezig was, niet beseffende dat afspraken afspraken zijn, niet beseffende hoe onduidelijk haar uitspraken versus haar advertentie was, niet beseffende dat ze mijn tijd enorm aan het verdoen was. En dit ging dan nog over een stom setje beenbeschermers, pfff, als ik eraan terugdenk wat een gedoe me dat allemaal geweest is en uiteindelijk had ik nog niets. Dan ga ik zeker geen paard van een kind kopen.

Ik heb mezelf nu dus ook voorgenomen niet te onderhandelen met iemand die jonger is dan 16. Ze hebben gewoon niet de verantwoordelijkheid die nodig is in het handelscircuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:30

Ik heb een advertentie staan: instructice gezocht. Ik weet niet wat daar verkeerd aan is :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:06

passieAppel: Het gaat hier om een advertentie plaatsen waarbij je iets te te koop aanbied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:10

Ah oké, verkeerd gelezen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:15

Misschien heel grof om te zeggen maar passieAppel illustreert nu perfect wat ik bedoelde met mijn bovenstaand berichtje. Niet volledig lezen, niet volledig meezijn, niet volledig begrijpen,...
Dat is niet erg, daarom ben je nog jong. Maar om iets te verkopen (zeker een paard) moet je gewoon net een wat volwassener mentaliteit hebben.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:20

ligt er ook een beetje aan wat ze verkopen. Vind een halster bijvoorbeeld heel wat anders dan een paard...

zeker als het om levende dieren gaat zal ik niet in zee gaan met een minderjarige zonder dat ik weet dat de ouders/verzorgers er bij betrokken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:35

Gini schreef:
Misschien heel grof om te zeggen maar passieAppel illustreert nu perfect wat ik bedoelde met mijn bovenstaand berichtje. Niet volledig lezen, niet volledig meezijn, niet volledig begrijpen,...
Dat is niet erg, daarom ben je nog jong. Maar om iets te verkopen (zeker een paard) moet je gewoon net een wat volwassener mentaliteit hebben.

Prima :)

Ik vind het wel wat anders: een paard kopen, of peesbeschermers. Natuurlijk is het vervelend wat er is gebeurd, maar het is geen paard. Een paard kopen van een 13-jarige? Ik denk er niet aan, en ik hoop ook niemand niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:39

Het was gewoon om aan te tonen dat als zelfs zoiets simpels als peesbeschermers kopen niet vlekkeloos verloopt, dan wil ik niet weten hoe het met een paard verkopen gaat.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:53

Even uit de bokt regels geplukt
Citaat:
Advertenties voor derden zijn niet toegestaan. Dat betekent dat je alleen een object of dienst mag aanbieden op het moment dat jij verantwoordelijk bent voor de transactie van het object of de dienst.

Daaruit maak ik op dat je als kind sowieso geen paard of pony te koop mag zetten hier, aangenomen dat diegene dat in opdracht van de ouders doet.

Of zit ik er nou naast? :=

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:27

FZ >> MZ