Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:55

Er bestaat sinds een tijdje op het subforum medisch een centraal topic over reading en healing.
Een aantal mensen hebben in dit topic hun twijfels geuit of een dergelijk, op zijn zachts gezegd nog niet eens een beetje medisch ouderbouwt, onderwerp hier op zijn plaats is.
Mijn vraag is dus waar is de grens.

Stel dat ik daar een topic open met mijn boodschap dat ik met een toverstokje paarden kom redden van een wisse dood voor amper 10.000 euro mag dat ook? Is wel heel belangrijk hoor want dus iedereen die me niet dat bedrag heeft gegeven is zelf schuldig aan de deed van zijn/haar paard. Of is dat te belachelijk?

De reden dat ik het belangrijk vindt is dat een noemer 'medisch' een fikse credibility geeft aan een product/dienst en daarmee absoluut suggereert dat een dienst/product een geaccepteerde en voldoende bevonden werking heeft. En dat vindt ik in dit geval echt heel erg kwalijk.

Ik ben benieuwd.

Gini

Re: Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:26

Je zou kunnen argumenteren dat healing een alternatieve geneeswijze is en in die mate dus medisch.
De discussie over de echtheid en het nut van reading en healing is er één die tot ver buiten bokt reikt.

Een topic openen waarbij jij met een toverstokje paarden wilt redden voor 10.000 euro hoort beter thuis op de Markt en heeft dus eigenlijk niets te maken met of het medisch betrouwbaar is of niet. Dat is net als met readings, de ene betaalt er met plezier 30 euro voor terwijl de ander niet kan begrijpen dat mensen hun geld zo "verkwanselen".

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:33

Reading en healing hoort gewoon niet bij medisch.

Een quote van de website skeptvet.http://www.skeptvet.com/

Citaat:
Most alternative medicine is not mainstream for good reason. If it's truly effective it will become mainstream and no longer alternative. If it remains alternative, it belongs there. Scott L. Replogle, M.D.

Een vrij korte samenvatting is dat het meeste dat je op het web vindt over alternatief zijn websites die zelf producten verkopen. Onder producten kun je wat mij betreft ook healing en reading scharen, het hoort dus beslist niet onder medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

Aangezien alternatieve geneeswijzen ook geneeswijzen zijn kan ik me toch voorstellen dat het een plekje op MD gekregen heeft.

Acupunctuur is ook een alternatieve geneeswijze en zo zijn er nog wel meer die wel wat breder geaccepteerd zijn.

Als er dus een plek voor is op bokt, zou dat toch op MD zijn, ondanks dat men sceptisch is over de werking ervan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:03

De reden waarom het op MD staat is heel simpel. Bokt is in verschillende fora en subfora onderverdeeld om ervoor te zorgen dat topics op een redelijk logische manier te vinden zijn. Door deze topics op MD te plaatsen, zijn ze door de (boterzachte) link met medisch voor bokkers te vinden die naar zo'n onderwerp op zoek zijn. De andere meest logische plek is anders LZP en daar verzuipen zulke topics in de overmaat aan topics die daar geplaatst worden. Het onder de noemer MD scharen heeft dus niks met credibility te maken of suggereren dat het een bruikbare behandeling is. Je plaatst gewoon een onderwerp in het hoofdstuk waar de beste link mee is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:33

Mag iedereen die meent een onbewijsbare, oncontroleerbare methode om een dier te 'healen', te hebben, deze dan dus op Medisch onder de aandacht brengen?

Als ik op Medisch een topic open over de wonderbaarlijke kwaliteit van Lourdeswater bij de behandeling van, ik noem eens iets, mok, dan staat het daar dus prima?
Want Lourdeswater gebruiken is toch een tamelijk breed gedragen gebruik?

En als ik vind dat koliek het allerbeste te genezen is door zuivere bergkristallen tegen de buik te houden en daarbij mysterieuze humgeluiden uit te kramen, dan heb ik de zegen van bokt om op Medisch een topic te openen over de grote werkzaamheid van deze methode?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:07

Ja Randalinpony, dat mag.
En als je dan nog in de openingspost schrijft dat je niet van kritiek gediend bent en alleen positieve ervaringsverhalen wil horen, dan helpen je moderators je die vervelende kritische posts uit "jouw" topic te verwijderen.
Ik vind een centraal topic over reading en healing in het subforum Medisch een aanfluiting.
Reading en healing is paranormaal diagnostiseren/behandelen, dat is een ander woord voor bovennatuurlijk, tovenarij dus.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:33

Misschien een idee om medisch op te splitsen in regulier en oplichting?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:37

Interessant idee ! De naam oplichting gaat natuurlijk eindeloze discussies opleveren ;)
Maar regulier vs alternatief zou niet zo gek zijn..
Laatst bijgewerkt door troi op 17-01-12 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:37

Ik zeg altijd ik ben geen arts ik genees niemand,maar ik stuur wel helende en genzende energieèn naar iemand toe.De energie die ik gebruik is tot op zekere hoogte ook genezend.En ik vraag niet veel geld, sosm geeft iemand wat hij of zei kan missen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:41

Zou jij bezwaar hebben tegen het kopje alternatief of zoiets dergelijks?

Wat mij betreft zou je namelijk het woord medisch echt pas moeten gebruiken als er echt gekeken is of iets werkt en dat betekent een onderzoek.

Iets waar ik overigens aardig goed in ben dus als iemand durft wil ik best gezamelijk een leuke studie opzetten..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:46

troi schreef:
Interessant idee ! De naam oplichting gaat natuurlijk eindeloze discussies opleveren ;)
Maar regulier vs alternatief zou niet zo gek zijn..

Inderdaad, dat bedoelde ik ook maar woordje " oplichting" kwam het eerste bij me op :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

Dat is een goed idee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:08

Ik hoop dat we een reactie krijgen van het mod team hierover!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:09

Het idee achter fora en subfora is de topics zo verdelen dat het overzichtelijk blijft. Te weinig fora zorgt ervoor dat er teveel topics per dag geplaatst worden, waardoor ze in de brei verdwijnen. Teveel fora zorgt ervoor dat je de topics niet terug kan vinden tussen alle fora. Als team ben je aldoor tussen die twee grenzen aan het balanceren.

Het doel van de verdeling in fora is dus niet om aan mensen tegemoet te komen over hun stokpaardje. Zolang het op MD niet zo druk is dat het in meerdere subfora gesplitst moet worden, is er dus geen reden om die verdeling te maken. Het enige wat je dan krijgt is een te klein subforum met te weinig topics om het te verantwoorden. De verdeling in fora en subfora is niks anders dan de hoofdstukverdeling van een forum, zodat het overzicht blijft. Het heeft helemaal niks te maken met de credibility van een onderwerp en dat dit er nu van gemaakt wordt, wil niet zeggen dat dit ook zo is. Anders moeten er straks ook speciale subfora gemaakt worden voor klassieke dressuur, moderne dressuur, penny dressuur en boscross dressuur, gewoon omdat die groepen de anderen ook niet serieus nemen. Zo werkt het indelen van een forum gewoon niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:13

@Karl66 is het bniet zo dat de forumregels voorschrijven dat men zich aan de wet moet houden? Diagnoses door een healer of reader te laten stellen is wel erg discutabel en heeft niets met medisch te maken en is tegen de wet op diergeneeskunde. Om het overzichtelijk te houden hoort dit dus beslist niet op medisch thuis.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:18

Ik deel de mening van Esther en enkele anderen hier: voor mij zero tolerance voor reading, healing en andere kwakzalverij onder de noemer 'Medisch'. Ik ben ook tegen een subforum 'alternatief' waar dan al de pseudo-wetenschap en het boerenbedrog een eigen platform gaat krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:21

De naam medisch klopt naar mijn idee sowieso niet, voor zover mij duidelijk behandelen medici mensen. Heb me er altijd over verbaasd dat het subforum niet gewoon veterinair heet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:22

Er is geen enkele wet die jou verbiedt om een healing of reading te laten doen. Er is wel een wet die jou verplicht om je dieren goed te verzorgen. Alleen heeft die wet niks met het bespreken van alternatieve therapieën op een forum te maken. Op het moment dat je de link alternatieve therapieën bespreken is wet overtreden maakt, dan ben je gewoon gigantisch aan het overdrijven.

Het grappige is dat er ook hier op Bokt momenteel een aantal discussies lopen over internetcensuur. Topics verbieden of verstoppen omdat ze je ongewelgevallig zijn, gaat wat mij betreft veel te ver die kant op. En voor de duidelijkheid nog maar een keer. De verdeling in fora en subfora heeft maar één doel, namelijk ervoor zorgen dat de bokkers de onderwerpen op een herkenbare plek terug kunnen vinden. En dan is MD gewoon de meest logische plek om die topics te plaatsen, niet meer en niet minder.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:24

hestejente schreef:
De naam medisch klopt naar mijn idee sowieso niet, voor zover mij duidelijk behandelen medici mensen. Heb me er altijd over verbaasd dat het subforum niet gewoon veterinair heet.

:D Inderdaad

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:26

maar de bron van het onderwerp(ziekte,aandoening enzo) is wel medisch ....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:31

Karl66 schreef:
De verdeling in fora en subfora heeft maar één doel, namelijk ervoor zorgen dat de bokkers de onderwerpen op een herkenbare plek terug kunnen vinden. En dan is MD gewoon de meest logische plek om die topics te plaatsen, niet meer en niet minder.

Dat vind ik dus niet. Als je een of andere healer laat komen voor een medisch (oeps veterinair) probleem, dan zet je dat maar onder 'verslag van de dag' of zo. Medisch/veterinair is dat namelijk beslist niet, en je hebt je ziek paard er ook niet mee verder geholpen.

En dat het over een medisch probleem gaat is niet genoeg. Als ik nu keer op keer op bokt-vragen over computerproblemen zou reageren met 'bewerken met de voorhamer', 'giet er een fles rozenolie over' of 'bel een healer' zou dat ook echt niet onder 'technisch' blijven staan hoor..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:32

Karl66 schreef:
Er is geen enkele wet die jou verbiedt om een healing of reading te laten doen. Er is wel een wet die jou verplicht om je dieren goed te verzorgen. Alleen heeft die wet niks met het bespreken van alternatieve therapieën op een forum te maken. Op het moment dat je de link alternatieve therapieën bespreken is wet overtreden maakt, dan ben je gewoon gigantisch aan het overdrijven.

Bespreken van dingen heeft niets met internetcensuur te maken maar met het topic. Door een centraal medisch topic te maken over healing en reading ter vervanging van een diagnose gesteld door een dierenarts dan geef je een behoorlijk fout signaal af. Dat kan gewoon vee; beter in de huiskamer of een topic de zweefmolen.
Heb je de openingspost wel gelezen van het betreffende topic? Daar staat niet eens enige nuance, waarschuwing of andere visie in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:34

Karl66 schreef:
De verdeling in fora en subfora heeft maar één doel, namelijk ervoor zorgen dat de bokkers de onderwerpen op een herkenbare plek terug kunnen vinden. En dan is MD gewoon de meest logische plek om die topics te plaatsen, niet meer en niet minder.

Maar dan ga je voorbij aan het effect dat het label 'medisch' heeft op een onderwerp dat daar geplaatst wordt. Ik vindt het bijna onverantwoord om dat toe te laten voor een onderwerp dat magisch genoemd kan worden zoals reading en healing. Tuurlijk is bokt niet verplicht hier wat mee te doen, strikt bekeken is hun enige taak de website zo in te richten dat de vele gebruikers er goed gebruik van kunnen maken en dat dus zullen doen om zo voldoende reclame inkomsten te genereren. Ik denk echter dat het forum bokt veel verder wenst te gaan dan dat wat hun strikt voorgeschreven staat en dat een duidelijk maken aan de gebruiker wat wel en wat niet daadwerkelijk 'medisch' is hun daarbij zal sieren. Kijk, het laatste wat ik wil voorstellen is om het te censureren (heeft volgens mij ook niemand voorgesteld vooralsnog) maar een correcte naam, 'alternatief', lijkt me wel degelijk een stap vooruit in de kwaliteit en de opvoedende rol van de site.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:38

maar er is toch een verschil tussen onderwerp en behandeling?
Eerst plaatst iemand een onderwerp onder 'Medisch' omdat het over ziekte,kreupelheid enzo gaat,daarna komen de adviezen....ongeacht welke richting.
Je kunt toch nooit van te voren weten of de adviezen regulier of alternatief worden?
Of begrijp ik het verkeerd? :o?