TS: Baas in eigen topic?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

TS: Baas in eigen topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:41

Het valt me steeds vaker op wanneer je iets wilt posten je je wel even door de regeltjes moet worstelen van TS. Van simpele 'constructieve opmerkingen zijn welkom' op tot ' :list: *voer hier wetboek aan regels in*'. Als je je niet aan de regels houdt zoals TS heeft aangegeven in de OP krijg je soms zelfs een snauw 'lees de OP door, hier heb ik niet om gevraagd'.

Nu zijn er een boel bokt regels opgesteld vanuit het bestuur, die over heel bokt gelden, eventueel met aanvullingen per forumdeel. Niet te veel offtopic, geen vetes uitvechten en meer van zulke dingen en in geval dat iemand zich er niet aan houd is het aan een mod om dit op te lossen.

Sinds altijd ben ik 'geleerd' dat wanneer je een topic start (op welk forum dan ook) je 'de knuppel in het hoenderhok gooit' en daarna op gelijke voet kan meediscussiëren tussen of met andere mensen. Als sommige posts je niet bevallen, tja, pech. Jij hebt het topic gestart en als de posts niet tegen de algemene forums regels is is het eigen schuld dikke bult.

Nou ben ik benieuwd naar wat de mening is van bokkers en vanuit het team over extra regels in topics en mensen die hier naar verwijzen indien men zich niet aan deze regels houd en of zulke regels worden meegenomen in de beoordeling is iets wel of niet tegen de boktregels.

PS: ik heb het in dit topic niet over bijvoorbeeld 'hou het lief' maar mensen die met een wijzend vingertje terug slaan op de OP

Astaloca

Re: TS: Baas in eigen topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:54

Eigenlijk ben ik er wel mee eens ja, en het valt ook op..
maarja bokt heeft er toch lak aan :))

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:54

Hangt er helemaal vanaf wat voor topic het is.
Als iemand een HAW opent, dan kan die persoon volgens mij niet verwachten dat je het "wensenlijstje" van TS volgt. Dan mag je gewoon reageren op wat je ziet, en als TS dat niet bevalt, dan is het slimmer om geen topic te openen.
Als iemand een vraag stelt over een bepaald type bit, de voors en tegens bv. en die persoon wordt vervolgens doodgegooid met "het ligt niet aan het bit maar aan de ruiter", "je moet bitloos gaan rijden dat is voor beter voor je paard" "als je een ander bit nodig hebt dan moet je eerst eens aan jezelf gaan werken" etc. ja dan vind ik het terecht dat een TS hier afwijzend op reageert. Dit soort reacties zijn dan ook off-topic en voegen niets toe aan de vraag van TS.

Of te wel: ontopic moet alles gezegd kunnen worden, off-topic niet, zeker niet als het belandt in drammen en preken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:57

Ik word vaak gezegt bij at work topics en foto topis

Geen commentaar op.......... want..........
en ook geen commentaar op ................ want dat weet ik al maar binnenkort...............

Tja :))

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:01

Ja inderdaad.. dat vind ik ook raar.. Geen comentaar op geen cap dat is eigen keus.. Geheid dat je daar toch reactie op krijgt.. logisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:03

Gooya schreef:
Hangt er helemaal vanaf wat voor topic het is.
Als iemand een HAW opent, dan kan die persoon volgens mij niet verwachten dat je het "wensenlijstje" van TS volgt. Dan mag je gewoon reageren op wat je ziet, en als TS dat niet bevalt, dan is het slimmer om geen topic te openen.
Als iemand een vraag stelt over een bepaald type bit, de voors en tegens bv. en die persoon wordt vervolgens doodgegooid met "het ligt niet aan het bit maar aan de ruiter", "je moet bitloos gaan rijden dat is voor beter voor je paard" "als je een ander bit nodig hebt dan moet je eerst eens aan jezelf gaan werken" etc. ja dan vind ik het terecht dat een TS hier afwijzend op reageert. Dit soort reacties zijn dan ook off-topic en voegen niets toe aan de vraag van TS.

Of te wel: ontopic moet alles gezegd kunnen worden, off-topic niet, zeker niet als het belandt in drammen en preken.

De bit vraag met als antwoord 'bitloos' is een bekende, maar is het dan aan de TS om regeltjes te maken met 'ik wil niks horen over bitloos' of is het aan mods om te beoordelen of de opmerking 'wellicht kan je dit of dit proberen' on- of offtopic? Dit is ook specifiek wat ik bedoelde met het algemene regels stukje. Is het aan de mod om een beslissing te nemen of kan TS van te voren aangeven wat ze wel en niet wenst te horen en TS hier dan met een wijzend vingertje kan gaan 'mee-modden'. En of een mod de regeltjes van TS moeten meenemen in beslissingen of enkel en alleen naar de algemene boktregels moet kijken?

@shilady
Zulke regels bedoel ik :)
Is het aan TS om te zeggen wat wel en niet gezegd mag worden in een topic, en indien iemand er toch wat over zegt, om deze bokker toe te spreken aan de hand van de regeltjes in OP.

PS: Ik ben me bewust van de 'hou het lief' en 'constructieve opmerkingen aub' op HAW. Dit topic gaat juist vooral om andere topics dan de 'hou het lief' verzoeken op alle forumdelen. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:23

mwah... vooropgesteld dat ik zulke regels zelf zelden zou plaatsen en dat het imo meer uitnodigt om er iets over te zeggen, begrijp ik het ergens wel :=

Als jij een verhaal afsteekt over bit y en benieuwd bent of bit x helpt en als je er dan ook bij zet dat je niet bitloos wil gaan, want (uitleg) dan kan ik zéér goed begrijpen dat het als zeér storend wordt ervaren als persoon z toch door blijven mekkeren over bitloos. Nogmaals melden dat je dat niet wil kan natuurlijk best. Ik denk alleen niet dat het vervolgens de taak is van mod's om daar op te gaan modden, off topic is off topic maar is zo'n verhaal dat?? Het is eigenlijk slechts ongewenst (tot op zekere hoogte). Wil iemand toch haarfijn de voors en tegen uit gaan leggen van bitloos rijden, misschien gewoon prima. Ts kan er imo dan maar gewoon beter overheen lezen of niet opreageren, dat werkt volgens mij beter dan er op in gaan met daar wil ik niks over horen. Of gewoon wel de discussie aangaan of proberen terug te leiden naar het oorspronkelijke verhaal. (maar dat kan niet iedereen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:14

Oei ja, dat is mij ook wel eens opgevallen... Laatst liep er een ontzettend interessante discussie, waarin Bokkers ook onderling met elkaar in discussie gingen, en waarbij de TS constant inbrak "DAT HEB IK NIET GEZEGD" en "DAAR HEB IK HET TOCH NIET OVER"... Tsja, de discussie is nog steeds ontopic en anderen hebben blijkbaar wél de behoefte daar iets over te zeggen, dacht ik toen. Maar de TS stond erop dat de discussie puur en alleen een discussie bleef tussen haar standpunt en de rest van Bokt, zonder eventuele zijspoortjes tussen Bokkers onderling. Héél vermoeiend dergelijke discussies. Had echt de neiging om op een gegeven moment een keer "houd je bek toch eens, er zijn hier gewoon mensen een leuke discussie aan het voeren" maar ik heb me ingehouden en gewoon ontstipt :+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:03

shilady schreef:
Ik word vaak gezegt bij at work topics en foto topis

Geen commentaar op.......... want..........
en ook geen commentaar op ................ want dat weet ik al maar binnenkort...............

Tja :))

Volgens mij mag daar op getemd worden zodra dat in een OP staat, aangezien er als het goed is in de RT_HAW regels beschreven staat dat dat niet mag.
Je opent een topic om tips te krijgen en daarin neem je het risico ook negatief commentaar te krijgen.

Edit: even opgezocht:
Onderwerp: Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008

Neonlight schreef:
Charter RT-HAW

Datum en toelichting op wijzigingen
Deze regels en richtlijnen gelden vanaf 30 oktober 2009. Topics die niet aan de regels voldoen zullen gesloten worden. Mocht je een vraag over de regels hebben, kun je altijd per pb uitleg vragen aan een moderator van RT-HAW.

Motivatie en toelichting op het forum
HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of op een wedstrijd uitgebracht wordt en waar je werktechnisch commentaar op wilt. Anderen kunnen hier opbouwende kritiek geven en tips en aanwijzingen delen. Op RT-HAW kan je terecht met al je werkfoto's ongeacht welke dicipline je uitoefent. Je kunt op RT-HAW dus terecht voor werktechnische commentaar op je voltigefoto's, dressuurfoto's, TRECfoto's, springfoto's, westernfoto's, crossfoto's, endurancefoto's, longeerfoto's, menfoto's en grondwerkfoto's. Als je wel graag je foto's wilt laten zien maar niet specifiek op zoek bent naar werktechnisch commentaar, plaats dan je topic op de overige ITP fora.

Regels voor het plaatsen van een topic
  • Zorg voor een duidelijke titel die de lading dekt.
  • Zorg voor een openingspost die voorzien is van de nodige achtergrondinformatie. Geef in ieder geval aan wat het niveau is van de combinatie, waar jullie op dit moment mee bezig zijn, en tegen welke problemen je aanloopt. Hier kun je lezen waarom we dit van je vragen.
  • De foto's en/of filmpjes in de openingspost moeten van een acceptabele kwaliteit zijn zodat het mogelijk is om de foto's goed te beoordelen. Topics met foto's die hier niet aan voldoen (bijvoorbeeld: zo donker dat het paard niet te onderscheiden is, foto's van heel ver weg) worden gesloten.
  • Het is niet de bedoeling om vooraf kenbaar te maken dat je op bepaalde dingen geen commentaar wenst te ontvangen (bijv. "graag geen commentaar op de slof'"). Door een topic op HAW te openen geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties. Wel kun je uitleggen waarom je gebruik maakt van bijvoorbeeld de slof, hiermee kun je veel reacties voor zijn.
  • Foto's mogen maximaal 800 pixels groot zijn. Als je foto's te groot zijn kun je ze hier verkleinen.
  • Op foto's zit altijd copyright. Plaats dus geen foto's die je van internet gehaald hebt, tenzij je hier toestemming voor hebt.
  • Plaats alleen foto's waar je zelf opstaat, dus niet van je verzorger/instructeur. Als zij foto's op Bokt willen zetten, kunnen ze dat zelf doen.
  • Op alle fotofora mogen maximaal 15 afbeeldingen per topic geplaatst worden, voor HAW geldt een minimum van 5 foto's of een kwalitatief goed filmpje van minimaal 20 seconden.
  • Topics met een overzicht van foto's die een verandering in beeld brengen door de tijd heen zijn toegestaan, er moeten echter minimaal 5 recente foto's in geplaatst worden of een kwalitatief goed filmpje van minimaal 20 seconden.
  • Je mag niet vaker dan één keer per week een topic op HAW openen.
  • De algemene bokt regels zijn natuurlijk ook op HAW van kracht!

Regels voor het reageren op foto's
  • HAW is een forum waar mensen foto's plaatsen als ze werktechnisch commentaar willen. Houdt daar rekening mee in je commentaar: een reactie met alleen maar 'Wow, wat een prachtig paard heb je" is niet de bedoeling. Ga in je reactie in op het rijtechnische plaatje. Daarbij mag je best kritisch worden, maar zorg dat je reactie opbouwend blijft. Geef als je een fout beschrijft ook aan hoe je die fout kan verbeteren. Hier kun je daar meer over lezen.
  • Herhalingen zijn niet toegestaan, tenzij je nuttig en opbouwend werktechnisch commentaar noemt dat nog niet eerder genoemd is.
  • Oneliners ("Leuk paardje" of alleen maar een smiley) zijn niet toegestaan en kunnen zonder bericht worden verwijderd.
  • Foto's mogen niet gequoot worden.
  • Omdat er veel topics worden geopend op HAW en we iedereen de kans willen geven om reacties te krijgen, gaan topics die ouder zijn dan twee weken op slot.

Richtlijnen
  • Hou bij je commentaar rekening met de discipline en omstandigheden waaronder de foto's zijn gemaakt. Van een endurancepaard worden andere dingen gevraagd dan van een springpaard, een ruiter die z'n tweede proefles rijdt hoeft niet als Z-ruiter gejureerd te worden.
  • Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aan de eigenaar van de paarden. Houdt er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.
  • Het is toegestaan om foto's te plaatsen van paarden die voor de verkoop bestemd zijn, het is echter niet de bedoeling dat je daar melding van maakt: verkoopadvertenties kunnen worden geplaatst op de Eenmaal-Andermaal fora.
  • Het plaatsen van filmpjes is toegestaan op HAW: zorg wel dat de kwaliteit zodanig is, dat er ook echt wat zinnigs over te zeggen is. Het wordt bovendien op prijs gesteld als je al in de titel vermeld dat het om een filmpje gaat.
  • Mocht er iets niet goed gaan, dan kun je via de TeM-knop een moderator op de hoogte brengen, dit stellen we zeer op prijs.
  • Als je wel graag je rijfoto's wilt laten zien maar niet specifiek op zoek bent naar rijtechnisch commentaar, plaats dan je topic op RIJ-ITP.

Gerelateerde fora
  • EV-ITP forum voor foto's van andere ruiters die je tijdens een evenement gemaakt hebt.
  • ITP forum voor leuke, grappige of mooie foto's van je paard, losgooifoto's of van gezellige knuffelsessies.
  • JITP forum voor foto's van bokkers onder de 16 jaar
  • RIJ-ITP forum voor rijfoto's van je paard zoals dressuurfoto's of foto's van bosritjes, of rijfoto's die niet bij een ander ITP forum passen
  • Diverse disciplines hebben hun eigen fotoforum: AR-ITP (voor aangespannen rijden), WN-ITP (voor western), SGW-ITP (voor eventing) en END-ITP (voor endurance). Voor foto's van springen kun je terecht op SPR-ITP, foto's van vrijheidsdressuur, longeren en grondwerk kun je terecht op GVL-ITP.

Veelgestelde vragen
Een aantal veelgestelde vragen wordt beantwoord in de De faq van HAW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:56

@Revanches
Citaat:
Het is niet de bedoeling om vooraf kenbaar te maken dat je op bepaalde dingen geen commentaar wenst te ontvangen (bijv. "graag geen commentaar op de slof'"). Door een topic op HAW te openen geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties. Wel kun je uitleggen waarom je gebruik maakt van bijvoorbeeld de slof, hiermee kun je veel reacties voor zijn.

Dat is wat ik bedoelde :) Ik was me niet bewust dat dit ook daadwerkelijk opgenomen is in de HAW-regels (ontloop dat forumdeel bewust). Mijn vraag is dan is dit ook van toepassing op andere forumdelen waar het niet expliciet is vermeld (in de charter).

@Nouks
Begrijpelijk dat je dat flink zat wordt. Zoals ik het zie open je een topic waarna je in dat topic mee kan discussiëren. Halen bokkers er andere (maar relevante) feiten/discussies bij die je niet op prijs stelt, pech. Je hebt het topic geopend en 'geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties', ook als die niet in het eigen straatje passen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:14

Het risico is soms dat je topic een heel andere wending krijgt dan waarvoor je het hebt geopend. Bijv als je vraagt om een advies voor een dekhengst, moet je merrie wel minimaal keur, sport, prok zijn. Als je merrie dat niet is wordt het topic in no time verzuurd door bokkers die vinden dat je met die merrie niet moet fokken en daar eindeloos over door blijven posten. Ik kan me in zo'n geval wel voorstellen dat je daar iets in je openingspost over zegt.

Het valt me overigens op dat er inmiddels eigenlijk niet meer om advies wordt gevraagd voor een dekking van een wat eenvoudiger merrie. Een gevolg van bovenstaande denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:24

Ik zie anders zat 'eenvoudige' merries de revue passeren op EHK. :+ En dat van minimaal keur, sport en prok is lichtelijk overdreven, maar dat zal je zelf ook vast wel weten :)

Maar ik vind dat sowieso een andere voorbeeld dan ts waarschijnlijk bedoeld. Als op EHK wordt gevraagt welke hengst moet ik gebruiken kan het antwoord dus ook best gewoon geen één zijn, want... zus en zo. Dat vind ik dan niet off-topic, hoogstens vervelend voor de ts. Want dat is vaak niet het antwoord dat ze willen hebben. Het is echter wél een antwoord.

Vraag jij advies over waarom je pony bokt en iemand komt met een antwoord (bijv. hij zal wel hko hebben en daarom bokken) en vervolgens gaat de rest van die discussie over iets dat in dat antwoord stond en wat er allemaal bij komt (bijv. hko is niet/wel erfelijk, hko krijg je van slechte voeding, hko kun je genezen door dit of dat te doen) dan gaat het onderwerp dus niet meer over waarom kan de pony van ts bokken. Het gaat dan over iets compleet anders, waar ts dan inderdaad niks meer aan heeft. En dus geen antwoord op haar vraag krijgt.

Ik denk dat je verschil kan en zelfs mag maken of een topic geopend is voor een specifieke situatie (probleem van ts bijv.) of voor een algemene situatie (zweepgebruik is gemeen).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:22

Dat bedoel ik dus........
Als er wordt gevraagd 'welke auto voor de trailer' zit je ook niet te wachten op 'geen, want is slecht voor het milieu'.

Helaas is het soms verstandig om vooraf wat 'grenzen' aan te geven om het gezellig in het topic te houden. Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Je kan de TS altijd een PM sturen met je goedbedoelde feedback.

Uit de regels van HAW blijkt dat het daar juist wel de bedoeling is om feedback te geven. Ik vind het knap als mensen vanaf een foto het rijden kunnen beoordelen, maar dat is in dit geval dus weer off-topic. Maar dan moet je daar inderdaad geen topic starten als je geen kritische opmerkingen wilt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:45

De vragen "hou het lief" en "constructieve opmerkingen zijn welkom" vind ik in sommige gevallen wel prettig, bv op HAW/ITP.
Je kunt meestal ook wel uit de rest van de post opmaken of je het moet interpreteren als onzekerheid of als "ik duld geen tegenspraak en wil alleen maar complimenten".
Dat er al in de OP gezegd wordt dat constructief commentaar welkom is geeft voor mij aan dat iemand heel graag wil leren en ook écht tips wil en een een evaluatie van het geheel vraagt, en niet snel in de verdedig-modus zal schieten.

De rest van de zelfbedachte "ik wil dat je zus en zo reageert" denk ik " :n "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:47

@Sammyoo
Is dat dan niet aan de mods om op te lossen? Het voorbeeld dat jij geeft is inderdaad een merkwaardige opmerking maar moet TS daarom gaan modden?

Ander voorbeeld :) :
TS heeft een autotje en wil graag haar paard verhuizen in een 2paardstrailer alleen zit ze nog te twijfelen of ze het schot erin zal zetten. TS heeft (op mysterieuze wijze) een combinatie (auto+trailer) gevonden die legaal is, maar behoorlijk gevaarlijk ivm voertuigbeheersing (ik noem maar wat). TS weet zelf ook dat het auto'tje wellicht niet de meest veilige optie is maar besluit om het toch gewoon te doen. Ze post dan ook in de OP 'ik weet dat het aan de kleine kant is maar ik wil hier geen opmerkingen over'. Verschillende mensen wijzen TS toch op het feit dat dit zeer gevaarlijk kan zijn en dat ze dit vooral niet moet doen. Mag/moet TS dan met een wijzend vingertje mensen gaan dirigeren omdat ze had aangegeven daar niks over te willen horen en moeten mods daar ook rekening mee houden?

@delerium
Ik heb het ook bewust over de andere regeltjes dan 'hou het lief' en 'constructieve opmerkingen' :)
De enkele keer dat ik in HAW kom zijn zulke 'verzoekjes' mij ook bijna nooit negatief opgevallen en ik denk dat het vaak ook een soort van knipoog is naar mensen die het topic lezen. Op HAW staat toevallig (ben ik dankzij Revanches achtergekomen) in de regels duidelijk beschreven dat je openstaat voor alle reacties, ook als je die liever niet hoort ('graag geen commentaar op de slof'), maar ik ben benieuwd of dit ook geld op andere forumdelen.

@Sammie
Psies :P
Hoewel je het zelf misschien ook wel weet maar het niet wilt weten mogen andere mensen het dan niet posten? Lijkt me niet alleen erg vervelend voor mensen die posten, maar ook erg gevaarlijk. Voor je het weet is er weer iemand die het wel weet dat het gevaarlijk is maar dat niet wilt horen (en dus ook in het topic zet 'geen reacties daarover') maar geen flauw benul heeft hoe gevaarlijk het eigenlijk is.

Het tweede voorbeeld (discussie of HKO wel/niet erfelijk is in een topic over waarom pony bokt) lijkt mij toch gewoon offtopic voor? Simpele taak voor de mods om dit op te lossen, heeft TS toch niks mee te maken? (behalve eventueel temmen)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:47

Ik snap het wel, heb ooit foto's geplaatst in HAW waar ik op manegepaarden rijd met het verzoek geen opmerkingen over de zadels te maken daar dit compleet buiten mijn beslissing valt en ik daar niets aan kan verhelpen. Dan vindt ik het persoonlijk erg vervelend als er toch opmerkingen over geplaatst worden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:42

Wat ik persoonlijk erg vervelend vind is als je een topic hebt van een aantal pagina's, wat al een paar maanden loopt, er ineens een reactie komt van iemand die enkel de OP heeft gelezen. Zeker als je door mods al een update in de titel hebt laten plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:17

@Suuskipje
Vervelend snap ik. Maar als je een topic opent waarbij je op paarden rijd die slechte zadels hebben dan is het mogelijk om daar een opmerking over te krijgen. Nogmaals ik kom zelden in HAW maar naar mijn ervaring helpt het om te zeggen dat het helaas buiten jou macht ligt, tenzij het natuurlijk de spuigaten uitloopt wat betreft zadels.
Daarintegen, is het aan jou als TS om op een dergelijke opmerking, nadat je hebt aangegeven dat je er liever geen opmerkingen over wil, te gaan 'modden'. Kan/mag jij als TS dan met een wijzend vingertje naar de OP verwijzen en moeten mods jou 'wensen' meenemen in hun beslissing?

@stef
Erg vervelend ja, zeker wanneer een discussie veel diepgang heeft, maar in mijn ogen is dat een ander probleem dan in dit topic.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:23

@Asyaa
Ik vind van wel. Als jij foto's plaatst in HAW om tips te krijgen over het rijden en duidelijk aangeeft dat de zadels buiten jouw macht liggen omdat het manegepaarden zijn dan vind ik persoonlijk wel dat je daar dan gewoon je mond over houdt, of stuur een pb desnoods. Je verpest gewoon het topic ermee want de enige reactie je krijgt is: 'Sorry maar ik kan niets doen aan de zadels'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:42

@Suuskipje
Een voorbeeld: ik ben spontaan een 14 jarige meid geworden en ik heb al jaren een shetlander. Shet is eigenlijk een maatje te klein maar omdat ouders krap bij kas zitten en ik zielsveel van dat beest hou rij ik er nog steeds op. Als ik dan aangeef in het topic niks te willen horen over het wel/niet passen van de combi is het dan aan de mods om reacties te verwijderen van mensen die er toch op reageren en eventueel zelfs OW's uit te delen?

Om terug te slaan op een eerdere post van mij, hoe ga je dan om met mensen die weten dat het gevaarlijk/slecht/watdanook is en zeggen hier niks over te willen horen, maar geen benul hebben hoe gevaarlijk/slecht/watdanook het wel niet is.

In mijn ervaring kan je met een vriendelijk verzoek en eventueel uitleg al ver komen. Is je zadel slecht kan je aangeven dat je het vervelend vindt maar dat het helaas buiten jou macht ligt. Gebruik je een slof kan je uitleggen waarom en hoe. In beide gevallen filter je het gros van de 'vervelende' reacties eruit. Mocht er dan toch een enkele reactie komen die er over begint (lees: het aanhaalt maar gewoon volgens de bokt regels dus niet schelden/sielughhhhh/persoonlijke aanvallen/ect.) vind jij dat mods deze reacties moeten verwijderen puur omdat het tegen TS haar wensen is (maar niet tegen welke bokt regel dan ook)?

Tevens is het moeilijk omdat we het nu over HAW hebben, waar het in de header expliciet staat aangegeven dat uitsluiten van bepaalde reacties verboden is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:52

Gooya schreef:

Ik vind persoonlijk dat als iemand specifiek vraagt om de voor en tegens van een bepaald type bit in zijn eigen situatie, dat dan de rijvaardigheden van zon persoon, africhtingsgraad van de ruiter, wel/geen les, leefomstandigheden van het paard wel degelijk bevraagd mogen worden en er wel degelijk adviezen gegeven mogen worden in de trant van; 'in plaats van een ophaaltrens met hackamore met scharen van 30cm om je paard nog enigszins onder controle te houden in druk verkeer, zou jij, TS, beter eens rijlessen kunnen gaan volgen, je paard gelegenheid geven enkele uren per dag zelfstandig te bewegen en de 5kg krachtvoer terug te brengen naar weidegang, enz, enz.

Niet dat dat altijd nodig zal blijken te zijn, maar soms is de vraag om een ander bit terug te voeren op onkundigheid. Is er dan wat mis mee om andere adviezen te geven dan de TS verwachtte?

Wat mij betreft kan je als TS niet het soort antwoorden afdwingen dat je graag wilt horen, ook niet buiten HAW.
Dat bokt daar soms wel in stuurt is kwalijk.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:05

Asyaa schreef:
@Suuskipje
Een voorbeeld: ik ben spontaan een 14 jarige meid geworden en ik heb al jaren een shetlander. Shet is eigenlijk een maatje te klein maar omdat ouders krap bij kas zitten en ik zielsveel van dat beest hou rij ik er nog steeds op. Als ik dan aangeef in het topic niks te willen horen over het wel/niet passen van de combi is het dan aan de mods om reacties te verwijderen van mensen die er toch op reageren en eventueel zelfs OW's uit te delen?

Om terug te slaan op een eerdere post van mij, hoe ga je dan om met mensen die weten dat het gevaarlijk/slecht/watdanook is en zeggen hier niks over te willen horen, maar geen benul hebben hoe gevaarlijk/slecht/watdanook het wel niet is.

In mijn ervaring kan je met een vriendelijk verzoek en eventueel uitleg al ver komen. Is je zadel slecht kan je aangeven dat je het vervelend vindt maar dat het helaas buiten jou macht ligt. Gebruik je een slof kan je uitleggen waarom en hoe. In beide gevallen filter je het gros van de 'vervelende' reacties eruit. Mocht er dan toch een enkele reactie komen die er over begint (lees: het aanhaalt maar gewoon volgens de bokt regels dus niet schelden/sielughhhhh/persoonlijke aanvallen/ect.) vind jij dat mods deze reacties moeten verwijderen puur omdat het tegen TS haar wensen is (maar niet tegen welke bokt regel dan ook)?

Tevens is het moeilijk omdat we het nu over HAW hebben, waar het in de header expliciet staat aangegeven dat uitsluiten van bepaalde reacties verboden is.

Het punt is een beetje, als 1 iemand er toch over begint dan volgt de rest ook al snel. Helaas is het zo dat daardoor al 2 topics zijn verpest en ik nog geen bruikbare tips gehad heb omdat iedereen door zeverde over de zadels. Dan denk ik stuur de persoon in kwestie dan gewoon een pb. Het is gewoon een nutteloze opmerking omdat ik er in dit geval niets aan kan veranderen, als ik dat kon dan had ik dat gedaan maar ik geef van te voren toch niet voor niets aan dat reacties over de zadels niet gewenst zijn omdat ik er geen effect op heb...
Het geval van de shetlander is imo heel anders, beetje appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:15

@Suuskipje
Dan lijkt mij dat die andere reacties (niet de 1ste maar de daaropvolgende) gewoon vallen onder de regel van het HAW charter:
Citaat:
Herhalingen zijn niet toegestaan, tenzij je nuttig en opbouwend werktechnisch commentaar noemt dat nog niet eerder genoemd is.

In mijn ogen is het dan aan een mod om het op te lossen en niet aan TS om dingen te gaan regelen, inclusief de 1ste reactie te weren.

Als 2 topics al verpest zijn vanwege de zadels en jij hebt in beide OP's uitgelegd dat je je er van bewust bent maar dat het helaas buiten jou macht is en waarom je er toch op rijd dan lijkt me dat het dermate de spuigaten uitloopt dat de reacties, hoewel ongewenst, wel toepasselijk zijn. Hoewel bokt op sommige vlakken erg soft en sielugh is kan je, nogmaals zolang het de spuigaten niet uitloopt, ver komen met een goede uitleg. Maar nogmaals, is het dan niet aan de mods om te oordelen of de herhalende reacties tegen de boktregels zijn en dus daarop te oordelen, ongeacht TS haar wensen?

Het geval met de shetlander lijkt mij zeer toepasselijk, omdat het in beide gevallen schadelijk is voor het paard en in beide gevallen het buiten TS haar macht ligt. Persoonlijk ben ik van mening dat een slecht zadel zelfs schadelijker is dan een te grote ruiter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:17

Asyaa schreef:

En je aan alle kanten in moeten dekken zou IMO niet nodig moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:25

Niet nodig omdat TS het gewoon voor elkaar moet hebben of omdat bokkers er gewoon niet op moeten reageren?