Hallo,
Maandag heeft mijn jumpinginstructrice (en vriendin) op mijn paard gereden, ze heeft mijn 7jarige ruin 30 min opgewarmd en er vervolgens 10min mee gesprongen wat allemaal zeer goed ging. Totdat ze hem even stopte omdat haar telefoon afging. Vanaf dat moment wou hij voor geen meter meer vooruit, steigert en bokt als je hem benen geeft. Dit is nochtans absoluut niet van zijn gewoonte, het is een paard dat goed vooruit is en heel graag werkt. Ze heeft toen het zadel afgehaald en naar zijn rug gekeken (ze is ook kinesist), toen ze de indruk had dat hij niet op palpatie reageerde heeft ze hem gelongeerd wat uiteindelijk nog lukte met wat moeite. Vervolgens ben ik er 's avonds nog naartoe gegaan omdat ik me zorgen maakte, zadel hem op begin te rijden, maar ook dan geen beweging steigeren en bokken. Ik probeer hem te longeren, hij wil niet bewegen, dus ik ga er met mijn zweep naartoe en hij draait zich en schopt naar mij! Ik maak mij kwaad, ga er naartoe en hij steigert. Dit heeft hij echt nog nooit gedaan sinds de 4maanden dat ik hem heb! De dag daarna komt dierenarts/ostheopaat langs, blijkbaar zat hij vast aan de wervel net achter zadel wat verklaart waarom hij niet in cirkel wou longeren en ook geen zadel. De osteopaat zei vervolgens om met hem de twee volgende dagen te wandelen in rechte lijnen, dus bereden. Uit voorzorg hem ik hem woensdag nog geen zadel opgelegd, wel aan de hand 1h gewandeld in rechte lijn. Vandaag opnieuw probeert mijn zus ermee te rijden, ... geen beweging stijgeren bokken ... Ik probeer het zadel af te doen, houd hem aan de hand met mijn zus erop en nu opnieuw na 5stappen wou hij steigeren...... Als ik zijn rug bekijk en wervel per wervel afga reageert hij helemaal niet, dus geen pijn zou ik zeggen? Heb opnieuw osteopaat gebeld die aanraadde nog 1dag met hem te stappen en hem de dag daarna te longeren om te zien of dit gaat. Mocht dit nog niet lukken, pijnstillers en opnieuw proberen. Wat denken jullie hierover, zou hij nog pijn hebben ondanks geen reactie als ik aan zijn rug kom? Zou het kunnen dat hij bang heeft om pijn te hebben? Kan het dat hij gewoon met mijn voeten speelt, maar zo'n korte gedragsverandering...??? Ik zit hier echt mee in, begin ook schrik te krijgen om hem te proberen te rijden, aan de longe was hij ontzettend agressief en als je hem pusht met benen geven en zijn ''waarschuwingen'' negeert, zijn zijn bokken/steigeren om je eraf te krijgen echt niet niks! =( Iemand hier ervaring mee?