Excel vraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Excel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 09:40

Okee, ik ben voor mijn werk nu de hele tijd met excellijsten bezig. Ik ben er intussen al uit hoe de macro's ongeveer werken (scheelt je een hoop handelingen) maar nu vraag ik me het volgende af:

Ik moet dus lijsten langslopen op dubbele bedragen. Ik doe het nu als volgt: ik sorteer de kolommen en loop ze dan zelf langs op dubbelen.
Maar ik heb het idee dat er vast wel ergens in Excel een maniertje verborgen zit om met één druk op de knop de dubbelen te markeren.

Wie o wie redt mij van een muisarm en pc-oogjes Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:07

Enorm simpele oplossing:

=IF(A1=B1;'Dubbel!';'')

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:32

Of je zet onder data de filter en dan de autofilter aan. Dan kan je alles ook gemakkelijk zien en selecteren

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:53

Als je trouwens een Nederlandse excel hebt, moet je een "als" statement gebruiken in plaats van de "if" die Bart zegt. Kijk even in de help om zeker te weten hoe die eruit ziet.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 20:32

Okee, bedankt mensen!!! Maar de hamvraag; waar moet ik die formule intypen? In een macro? (snorry, ben niet zo heel Exclellerig..)

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:26

Dat hangt er een beetje vanaf hoe je lijsten eruit zien en wat je met elkaar moet vergelijken.
Stel, je hebt kolom A en je wilt die vergelijken met kolom B. Dan zet je die formule in kolom C (moet die wel leeg zijn, anders even een nieuwe aanmaken Knipoog ): =IF(A1=B1;'Dubbel!'; ) Die formule even copieren zodat die in heel C staat. Als er ergens Dubbel komt te staan, dan heb je daar een dubbele.

Als je bijv. dubbelen die onder elkaar staan weg wilt halen, dan moet je ook in de kolom ernaast een formule plaatsen. Bijv het controleren van Kolom A, dan zet je in Kolom B: =IF(A1=A2;'Dubbel'; ) en ook dat weer copieren.

Als jer er niet uit komt, dan laat maar even weten. PB mag ook.

[edit] in de formule moet je mischien die spatie na de ; weghalen, maar hier wordt er een smilie van gemaakt Haha! [/edit]