"hoe zit dat nu juridisch?" "wel IK vind dat.."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

"hoe zit dat nu juridisch?" "wel IK vind dat.."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 11:33

Iets wat mij hier op bokt al zeer lange tijd opvalt.

TS stelt een vraag waarvoor een juridisch antwoord noodzakelijk is. Maar wat gebeurt er in het topic? Tientallen verschillende meningen, van allemaal bokkers die nog nooit een wetboek hebben vastgehad of hetzelfde hebben meegemaakt en die roepen "Maar IK vind dat jij wel/niet aansprakelijk bent want het is toch niet eerlijk als...!" Ja ok, in jouw ogen kan jouw manier een hele eerlijke en goede manier van handelen zijn, maar helaas is justitie af en toe maar een vreemd wezen en dan ben je met je 'dit lijkt MIJ het eerlijkste' niet mee. Je kan niet voor de rechter staan en zeggen "jamaar mijnheer de rechter, op bokt waren ze het drie pagina's volmondig eens dat het belachelijk is dat ik schuld heb!"

Concreet voorbeeld die wel vaker voorbijkomt: TS krijgt een situatie waarin paard in het bos wordt aangevallen door een loslopende hond en hond gewond geraakt/overlijdt door trap van paard. Opeens de ene helft bokkers die roepen "Jamaar jij bent niet in fout hoor want die hond moet maar onder controle gehouden worden en een vluchtdier verdedigt zich nu eenmaal!", terwijl de andere helft roept "Jamaar jij bent in fout hoor want je bestuurt volgens de wet een voertuig en die dien je onder alle omstandigheden onder controle te houden!" . Nu weet ik zelf niet wie er juist zit en dat is ook de reden waarom ik dus niet op zo'n vraag van wie is aansprakelijk antwoordt, maar logisch dat toch een of meerdere groepen een mening hebben die heel mooi en eerlijk klinkt, maar waar je niks mee bent als je iemand aansprakelijk wil stellen of iemand jou. Wat ben je dan met zo'n zeer persoonlijke mening? Het enige wat telt en wat je in zo'n situatie wilt weten, is toch wat er je écht kan overkomen moest dit een staartje krijgen? Dan wil je toch horen uit ervaringen of mensen met kennis wat er gaat gebeuren, ookal is het helemaal krom, ipv wat Pietje uit de straat vindt dat zou moeten gebeuren moest hij rechter zijn? En ik weet dat bokt een discussiforum is, maar ik vraag me gewoon af wat je op zo'n moment met een eigen mening bent als het enige wat telt is hoe het juridisch nu écht in elkaar steekt.

Trouwens niet alleen paardgerelataard, dit was nu een voorbeeld. Op LPZ/STW/MW kennen ze er ook wel eens wat van.

Begrijpen jullie me? :+

Iris82

Re: "hoe zit dat nu juridisch?" "wel IK vind dat.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:36

Ik begrijp je wel hoor. :) Bij bepaalde topics die vooral informatief zijn, is vooral feitenkennis van belang en niet de persoonlijke mening van de gebruiker. Vooral als deze ook nog eens als feit gepresenteerd wordt is het erg lastig om werkelijkheid van fictie te onderscheiden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:37

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Men spuwt nou eenmaal graag een eigen mening. Goed lezen wat de vraag is, gebeurt eigenlijk vrij weinig. Natuurlijk hebben we allemaal een mening over een bepaalde situatie en uit je die. Dat er dan voorbij wordt gegaan aan wat nu de echte waarheid is (in dit geval juridisch juist), tja, dat is typisch bokt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:38

Ik begrijp je helemaal, maar zoals je zelf al zegt is Bokt een discussieforum. Oftewel: iedereen mag zijn/haar mening/antwoord geven, ook als dit antwoord niet juist zou zijn.

Hopelijk is iedereen die in zo'n situatie zit slim genoeg om voor het echte advies een andere instantie te benaderen, zoals bijvoorbeeld de jurofoon. En te beseffen dat Bokt niet altijd de waarheid spreekt ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:41

En dat is precies de reden waarom de juristen op bokt eigenlijk geen antwoord meer geven op juridische vragen..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:43

Tulandro schreef:
En dat is precies de reden waarom de juristen op bokt eigenlijk geen antwoord meer geven op juridische vragen..

Idd! :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 11:43

Iris82 schreef:
Vooral als deze ook nog eens als feit gepresenteerd wordt is het erg lastig om werkelijkheid van fictie te onderscheiden.

:j precies ja . En meestal staat er inderdaad niet eens bij dat het een eigen mening is, maar wordt het gewoon gegeven alsof het gewoon een feit is.
Ik weet dat je het nooit gaat kunnen tegenhouden dat mensen hun mening zeggen terwijl het eigenlijk niet aan de orde is aan zo'n topic, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom zoveel mensen dat dan doen op zo'n moment. Is dat omdat er niet verder wordt nagedacht "hé, mijn perfect logische redenering is misschien totaal fout in de rechtbank", of gaat het over nog iets anders...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:02

Het mooie is dat het recht ook lang niet altijd een pasklaar antwoord geeft. In je voorbeeld: het gaat om de eigen energie van beide dieren, waarvoor de beide eigenaars aansprakelijk zijn. Het paard mept de hond dood, maar de hond viel aan. Ik vind eigen schuld aan de schade in dat geval zeer verdedigbaar - maar of een rechter dat ook vindt moet je maar afwachten.

Ik zie wel vaak reacties voorbij komen van mensen die inderdaad nog nooit een wetboek hebben vastgehouden, en da's wel kwalijk. Het geldende recht ligt toch vaak net even anders dan je eigen rechtvaardigheidsgevoel.

En laten we wel wezen: met alleen een OP weet je vaak onvoldoende om een juridisch gezond advies te geven, anders dan: juridisch loket, wetswinkel of advocaat bezoeken. Ach.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:44

Vaak kan zelfs door middel van google al veel beter juridisch advies gevonden worden. De overheid en de consumentenbonden hebben al een hoop informatie ook voor de niet-jurist toegankelijk gemaakt :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:22

Tja, ik vind in de eerste plaats dat bokt er niet is om juridisch advies te geven. Ik meen toch dat er niet zo heel veel advocaten of juristen hier zitten.
Komt daarbij dat de wet niet altijd zo zwart-wit is als gedacht wordt (anders zouden advocaten geen werk hebben ;) ).
Het enige nuttige antwoord dat in zulke topics gegeven kan worden is dus de doorverwijzing naar rechtsbijstand/advocaat. Juridische topics zijn -vind ik ;) - nutteloos op bokt. Als mijn paard een hond doodtrapt, ben ik druk bezig met politie, verzekeringen etc, misschien zelfs advocaat, dan ga ik echt geen topicje op een paardenforum openen. Maar dat ben ik dan weer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:27

Ik vind dat wanneer gevraagd wordt naar juridisch advies en wanneer je daar totaal geen kaas van hebt gegeten je enige zelfreflectie moet toepassen en niet moet reageren. En zijn genoeg andere topics waarin je je mening wel kwijt kunt.

Mij is geleerd een dergelijke vraag te beantwoorden met behulp van de vraag "waar staat dat"?
Volgens mij de enige juiste manier. Een mening doet er in zo'n geval niet toe.