Ik kijk vaak op de lijst van paardenrassen maar als je bij de zoekfunctie "Paardenrassen" intypt kom je niet meteen bij de lijst uit. Dit geldt ook voor het woordenboek. Vooral het woordenboek is onvindbaar (ik pas altijd maar de URL in de adresbalk aan..) Is het misschien een idee dat er op de hoofdpagina in 't menuutje "Categorieën" 2 extra linkjes worden toegevoegd? Een andere oplossing zou zijn dat de zoekwoorden "Paardenrassen" en "Woordenboek" worden doorgestuurd.
Het systeem werkt zo dat je niet direct bij een pagina uitkomt, maar altijd een lijst met mogelijkheden krijgt. Ik denk dat als we een redirect van paardenrassen naar de lijst maken (zelfde voor woordenboek) dat het handigst is.
Ik ga even aan een andere Wikimod vragen om dit te doen, want ik ga nu echt even aan mijn tentamens werken, maar dan weet je dat we dit gezien hebben.
Vroeger (en op de grote Wiki) heb je twee opties 'ok' of 'zoeken'. OK ging direct naar het woord in de titel, zoeken zocht het woord in andere artikelen. Dat bleek gewoon niet echt gebruikersvriendelijk (het verschil tussen 'ok' en 'zoeken' is dan heel onduidelijk). Daarom is die functie nu uitgezet en kun je alleen nog maar zoeken. Als je dus "paardenras" intypt krijg je een lijst met artikelen waarin het woord "paardenras" voorkomt.
Het is wel zo dat het al ruim een jaar zo werkt en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik er een gebruiker over hoor. Dus het heropvoeden van de zoekfunctie van de Wiki staat wel op de to-do-list, maar er zijn andere dingen die eerst geregeld moeten worden. Dit is niet zo'n heel groot probleem. Daar komt nog bij dat de software van de Wiki niet zo makkelijk aan te passen is en dat het dus best veel tijd kost om zoiets kleins op te lossen.
In de tussentijd zou je de volgende dingen kunnen proberen: - Als je op zoek bent naar een "Lijst van..." artikel dan kun je het beste in de zoekfunctie "lijst van" intypen. Je krijgt dan een aantal suggesties van artikelen die met die letters beginnen. Als je in dat lijstje het juiste artikel aanklikt zal dat artikel in de zoekresultaten bovenaan komen te staan. Op die manier vind je het artikel dus vrij snel.
- Als je het woordenboek zoekt dan kun je "paardenwoordenboek" intypen in de zoekfunctie. Ook in dit geval kun je gebruik maken van de suggesties die de zoekfunctie zelf heeft. Of als je "woordenboek" intypt en daarop zoekt dan krijg je:
Als je daarbij klikt op "woordenboek" met de paarse cirkel er omheen dan kom je ook meteen op het artikel over het paardenwoordenboek uit.
Ik zie dat woordenboek wel een doorverwijzing naar Paardenwoordenboek heeft gekregen. Ik typte woordenboek in en kwam direct bij het juiste artikel uit (zonder eerst een lijst te krigjen). Is dit nu alleen bij mij zo of lukt jullie dat ook?
Die redirect vanaf "woordenboek" bestaat al vanaf mei 2008. Als ik "woordenboek" intyp in de zoekfunctie krijg ik het scherm dat ik hierboven laat zien.
Misschien dat jij een andere browser gebruikt Dribbel? Ik heb Firefox.
Ik heb het even getest en inderdaad als ik IE gebruik werkt het bij mij ook. Ik kom met de zoekterm woordenboek meteen op het artikel over het paardenwoordenboek
Dribbel
Geplaatst: 31-10-11 11:06
Aurora3 schreef:
Ik heb het even getest en inderdaad als ik IE gebruik werkt het bij mij ook. Ik kom met de zoekterm woordenboek meteen op het artikel over het paardenwoordenboek
Goh, wist niet dat er nog verschil in browser zat. Weer wat geleerd.
Marlinda
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-11 15:18
Wat vreemd dat dat met de browser te maken heeft, dat zou je niet verwachten Is het dan ook geen optie om het op de hoofdpagina van de wiki te zetten? Met zo'n symbooltje
Het als categorie op de hoofdpagina zetten gaat niet lukken, omdat daar echt de grote hoofdcategorien staan en wordenboek is geen hoofdcategorie, maar valt onder algemeen.
Ik ga eens aan Bart vragen hoe dat met die browsers precies zit en of die doorverwijzing bij alle browsers kan. Dat lijkt me wat logischer dan bij de een wel en bij de ander niet