Dwerggroei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Dwerggroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:53

Heb het artikel weer opgepakt. Tot nu toe de kenmerken bewerkt, wat best lastig is gezien alle medische termen.

Citaat:
== Kenmerken ==

Dwerggroei is op te splitsen in 4 verschillende types:

'''Type 1: Diastrophia'''
letterlijk vertaald: Verdraaide ledematen.
Deze dieren zijn de karakteristieke dwergen. Bolle rug, vergroeide benen, koehakkig, etc. Deze dieren hebben over het algemeen zeer specifieke zorg en hulpmiddelen nodig als speciale hoefschoenen, spalken, etc.

'''Type 2: Achondroplasia'''
Grofweg vertaald: Korte uiteinden. Opvallend is dat de benen beduidend korter zijn en dat de oren zeer klein zijn. Dit terwijl hoofd, hals en romp wel de normale verhouding heeft

'''Type 3: Brachiocephalia'''
Letterlijke vertaling: Groot hoofd.
Paarden zijn zeer klein van stuk, met een opvallend groot, bol hoofd.

'''Type 4: Hypochondrogenesis'''
Hypochondrogenesis is een afwijking in de botstructuur. Buiten dat de ledematen korter dan gebruikelijk zijn, ontwikkeld ook de ruggegraat zich niet optimaal. De borstkas is qua grootte onderontwikkeld, terlijk de longen en het hart wel het normale formaat hebben. Paarden met Hypochondrogenesis worden over het algemeen niet oud.
Hypochondrogenesis komt ook bij mensen voor.

De zin waar ik vooral op vast loop: Literally meaning “twisted limb”, these types of horse dwarfs are characterized by a roached-back with protruding spine, deformed leg bones, cow hocks and leg ligament anomalies.
iemand hier een idee voor om dit correct te vertalen? Aangezien ik niet uit de vertaling kom, kan ik het ook niet naar eigen woorden zetten

apple01

Re: Dwerggroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:55

cow hocks = koe hakkig (hakken naar binnen gedraaid)
Verder kan ik je niet helpen. Weet niets van engels mbt medische termen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:56

Zoiets: Karperrug, uitstekende ruggengraad, vervormde botten, koehakkig en afwijkenen aan het been ligament

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:59

Bing geeft dit: een roached-back met uitstekende wervelkolom, misvormde been botten, koe spronggewrichten en been ligament anomalieën.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:13

oh! Karperrug! Als ik het nu zo zie staan klinkt het ineens heel logisch ;) Is er voor ligament een meer "dummy" vertaling?

artikel tot zover:
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:15

Het moet trouwens afwijkingen aan de ligamenten in het been zijn.

Ligamenten kan je ook benoemen als bindweefselband.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:19

De foto kan trouwens beter in een album:

<gallery caption="Dwerggroei">
Afbeelding:
Afbeelding:
Afbeelding:
Afbeelding:
</gallery>

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:20

ik heb weer een aantal informatie pagina's gevonden, dus ik ga weer in de leesstand ;)
Heel irritant dat er zóveel info is, en er eigenlijk toch weer niks bekend is %)

ohja, das waar dribbel! Heb al lang niet geschreven, dus ben er een beetje uit ;), ga ik even aanpassen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:22

Succes.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:58

Ik heb het artikel nog even een beetje aangepast en nog een foto toegevoegd.

Voor de artikelen over medische problemen is er een standaardopmaak zodat alle aspecten van de ziekte systematisch besproken worden. Het artikel over dwerggroei heb ik even in die opmaak gezet.
Nu zie je dat het eigenlijk al geen beginnetje meer is. Je hebt al informatie over alle aspecten van de ziekte besproken. Natuurlijk kan er nog wel een en ander aangevuld worden, maar je bent echt al een heel eind. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:41

Misschien is het een idee om bij genezing voorbeelden te geven om zo'n dier te helpen. Is daar iets over te vinden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:49

Ik heb een lijntje uitgegooit op een amerikaans miniforum, zal eens zien of ik daar ook wat kan vinden. Ik heb wel foto's gezien van een dwergje in een hang/rolstoel, zoals je ook bij honden weleens ziet.

Jeetje Aurora! Flink aan t verbouwen geweest! Nu lijkt het al heel wat :j
Heb wel wat moeite met:

Citaat:
De diagnose is zeer eenvoud omdat met het blote oog te zien is dat een paard aan dwerggroei lijdt. Dat komt voornamelijk doordat niet alle delen van het lichaam klein blijven. Elke vorm van dwerggroei uit zich door verschillende specifieke stukken van het lichaam die abnormaal ontwikkelen, of kleiner blijven dan normaal.

Dwerggroei kan zich ook zeer minimaal uiten, en paardjes die het heel slecht hebben gehad kunnen afwijkingen vertonen die op dwerg lijken, maar er verder niks mee te maken hebben. Ook zijn sommige mensen van mening dragers te kunnen herkennen. Maarja, zolang er geen test is, is dat heel lastig natuurlijk

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:55

Stef: pas het stukje waar je moeite mee hebt gerust aan hoor. Dat is inderdaad niet het sterkste stuk van het artikel geworden, maar ik welke toch iets neerzetten bij diagnose.
Wat jij zegt over subtiele gevallen kan zo toegevoegd worden aan het artikel denk ik.