Waarom wordt overal een smoesje voor verzonnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Waarom wordt overal een smoesje voor verzonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:19

Ja, bijna al mijn topic's beginnen met de vraag:
Waarom?

Ik zit nu wat te neuzen op hyves en bokt, etc.
Ik zie voor elke verkeerde houding een smoes.
Als het paard niet lekker over de rug loopt: smoes.
Als mede bokkers vragen stellen: een smoes.

Durven mensen niet meer de waarheid te weergeven en gewoon toe te geven dat ze fout zitten en dat ze nog moeten en kunnen leren?

Misschien een leuke discussie/een leuk onderwerp om het over te hebben?

xLianneZorro

Re: Waarom wordt overal een smoesje voor verzonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:20

Ik zelf heb natuurlijk ook wel eens een smoes verteld. Puur, omdat ik zo graag alles goed wil doen kwa school, paardrijden enz. maar ook omdat ik bang was voor de boze reacie's die je soms kan krijgen ;)

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:22

Dat is zoveel in de (paardenwereld). Waarom jezelf kwetsbaar opstellen als je het ook met een smoesje beter kan laten klinken? :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:22

Ja, dat ben ik met je eens.
Bokt kan soms erg naar uit de hoek komen, maar ik denk dat het belangrijk is om ook te kunnen toegeven dat de mens nog kan leren van anderen.
Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:23

Domesco schreef:
Dat is zoveel in de (paardenwereld). Waarom jezelf kwetsbaar opstellen als je het ook met een smoesje beter kan laten klinken? :)

Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Een smoes verzinnen is in mijn ogen gewoon keihard tegen iemand liegen, en niet de waarheid 'een beetje omdraaien'.
Oftewel: fout. In mijn ogen dan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:24

denk dat het mens eigen is. Net zoals het mens eigen is eerder iets negatiefs te onthouden en door te vertellen dan iets positiefs.. *maar of dit dan weer een smoes van mij is*
Maar ik geef toe, doe het ook wel. Maar durf ook wel vaak zat te zeggen dat ik een simpele B ruiter ben (wel met geweldig paard overigens :-)) en dat ik nog veel moet leren.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:25

moelly schreef:
Ja, dat ben ik met je eens.
Bokt kan soms erg naar uit de hoek komen, maar ik denk dat het belangrijk is om ook te kunnen toegeven dat de mens nog kan leren van anderen.
Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Ja, natuurlijk mag je tips krijgen en het is wel zo netjes om er ook iets mee te doen. Maar het is ook meer de manier waarop de tips worden gegeven denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:26

Ja maar... ja maar... ja maar.... :D

Hij was vandaag een beetje fris dus ik moest hem iets meer in de mond zitten.
Ik heb rare benen, vandaar dat ik altijd met m spoor in de buik prik.
Ik heb alles al geprobeerd, dus dat is het ook niet.
Normaal loopt hij anders, ligt aan het foto moment.

Zo ken ik er nog wel een paar :D

Het is natuurlijk wel zo dat je paardrijden op zoveel manieren kunt doen, iedereen houdt er andree ideeen op na...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:27

Ja, vervelend die mensen die niet tegen kritiek kunnen. Als je echt wat wilt leren en beter wilt worden moet je bijna altijd kijken naar jezelf.
Ik kan daar ook niet tegen nee!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:27

Bedankt voor de reacties allemaal!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:28

Ik ben het met je eens, maar toch is er soms wel iets wat een bokker bijv. opmerkt terwijl dat (bij mij) dan
toch echt het geval niet is. Zeker met foto topics, ieder paard is anders en je kunt niet alles zien.
Dat betekent niet dat ik zeg dat ik het altijd helemaal goed doe hoor, integendeel! Vind het overigens ook
heel nuttig om onderbouwd kritiek te krijgen

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:29

Maar Maar Maar...
Wat ik ook soms zie, is dat bokt nogal fel kan reageren. En dat veel mensen het dan goed proberen te praten... Valt dat dan ook onder smoesjes? :)

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:30

moelly schreef:
Domesco schreef:

Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Een smoes verzinnen is in mijn ogen gewoon keihard tegen iemand liegen, en niet de waarheid 'een beetje omdraaien'.
Oftewel: fout. In mijn ogen dan.

Ja, in mijn ogen is het ook fout hoor. :')

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:34

iLOVEVIDO schreef:
Maar Maar Maar...
Wat ik ook soms zie, is dat bokt nogal fel kan reageren. En dat veel mensen het dan goed proberen te praten... Valt dat dan ook onder smoesjes? :)

Dat ligt eraan denk ik dan.
Bokt kan inderdaad erg naar uit de hoek komen zoals ik al eerder melde.
Soms is goed praten liegen, dat je op de foto's duidelijk anders ziet en als je dan vraagt (per PB?) om een filmpje te maken, is dat niet mogelijk en is de camera stuk, terwijl er wel elke maand kan worden gefotografeerd.

Er is niks mis mee om de waarheid te vertellen denk ik.
Soms lukt dat niet, dat zie ik ook wel, dat bokt opeens iets ziet en niet van dat beeld af wil/kan komen.
En dus ook niet meer wil luisteren naar de TS.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:37

Mee eens! :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:40

Het is natuurlijk ook wel heel menselijk/bokt om altijd maar van het verkeerde uit te gaan.

Het kan misschien toch wel aan het moment, foto. spanning of wat dan liggen, wat dan door andere als "smoes" betiteld word...en als het een smoes is...wat dan??? Wat zal je er druk om maken? Probeer het eerst zelf maar eens beter te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:56

meest vervelende vind ik dat de smoezen in kwestie meestal het paard de schuld geven. dat mensen het vaak moeilijk vinden om naar zichzelf te kijken is duidelijk, maar negen van de tien keer krijgt het paard de schuld.

'ja ik zit scheef maar hij was ook zó heet', of 'ja hij kantelt met zijn hoofd maar hij houdt ook zó vast'...

nou ja, in ieder geval... men snapt wat ik bedoel.

meest irritant vind ik als je the obvious aankaart, en iemand heeft daar dan een smoes voor die gewoon niet waar is.
bijv. 'zadel ligt niet goed', 'oh mijn zadelmaker vindt van wel', en er is nooit een zadelmaker bijgeweest. da's regelrecht liegen, en dan vooral tegen jezelf. ik zie een hoop mensen hun kop in het zand steken op die manier. het zal overal aan liggen, maar niet aan henzelf of dus zaken waarvoor zij verantwoordelijkheid hebben, zoals dus zadelmaker, hoefsmid en noem het allemaal maar.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:06

Maar het feit dat mensen doen voorkomen alsof ze niks met bijv. kritiek doen, wil nog niet zeggen dat ze er werkelijk niets mee doen?

Zo had ik eens een hoofdstel in een verkooptopic, wegensverhuizing wou ik snel van mijn overige spullen af en dan worden de verkoopfoto's wel eens snel gemaakt.
Ik had toen dus per ongeluk de neusriem over de bakstukken heen gehaald, maar eigenlijk hoorde hij eronder. Mijn fout, heb ik ook aangegeven destijds in dat topic.
Maar dan nog heb je een pagina vol aan mensen die het dan nog een keer moeten zeggen, en daar ligt dan ook een punt.
Ik kan me voorstellen dat mensen dan een smoesje verzinnen om maar van dat onderwerp af te zijn.
Want na een paar keer noemen, weet je het ook wel een keer.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:13

Ik vertel ook heus wel eens een smoes, ook op bokt, op reacties over mn houding/hoe mn paardje loopt.

Dit omdat ik op bokt te horen krijg dat ik mn paard 'langer' moet rijden in de hals, terwijl op stal mensen die mij ook echt ZIEN rijden, zeggen dat ik hem net iets meer moet doorvragen.

Bij datsoort dingen geef ik altijd een smoes, dr totaal tegenin gaan is vaak geen slim plan, maar 9 van de 10x beoordelen bokkers op één rij topic en op die moment opnames, en geven daar kritiek op, terwijl je het echt dat beeld misschien 1 seconden hebt, en je juist totaal andere tips zou krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:14

merrieveulen schreef:
meest irritant vind ik als je the obvious aankaart, en iemand heeft daar dan een smoes voor die gewoon niet waar is.
bijv. 'zadel ligt niet goed', 'oh mijn zadelmaker vindt van wel', en er is nooit een zadelmaker bijgeweest. da's regelrecht liegen,.

En hoe weet jij dat er geen zadelmaker bijgeweest is?

Kijk behoudens dat je bij iemand op stal staat, zeer goed kent(buiten bokt) of zeer regelmmatig bij iemand over de vloer komt weet jij niet of het liegen is.

Het zal best vaak voor komen dat iemand op bokt zich beter voordoet dan ie is(of op andere manieren de waarheid verdraaid)
Dat geloof ik allemaal best wel. Maar je er aan ergeren heeft zo weinig zin.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:20

Ik ben het met het gros van de reacties wel eens, maar soms is iets niet een smoes maar gewoon zoals het is.
Ik las bv een reactie mbt frissigheid, dat kan toch heel goed zijn. Tja dan moet je soms wat meer remmen en dat lukt niet altijd 'bokt-proof' ;)
Ook mbt kantelen en scheefheid, dit is toch een aannemelijke reden? Een ts zou dan meer gebaat zijn bij tips om het paard losser en daardoor recht krijgen dan dat het af wordt gedaan als smoes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:31

Dit is geen rijtechnische discussie. Ik verplaats het even.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:40

Ik zou spontaan ook gaan liegen als je toch al die reacties doorleest in rijtechnische foto-topics...

Sommige bokkers gaan er echt fel op in, en vinden dit normaal. Waarom een ruiter 50x wijzen op iets wat fout is (ja soms komen er echt 4 pagina's voorbij met alleen maar berichten over 1 ding wat fout is) waarom niet advies geven over hoe het misschien beter kan?

En wie zegt mij dat het een smoes is? Mijn paard is ook wel eens heel erg fris en dan kan ik dat gewoon niet Bokt-proof oplossen. Ik kies liever voor iets harder ingrijpen dan voor onder de auot liggen... Maar als je zoiets vermeld dan mag je volgens bokt niet eens naar buiten want je paard moet altijd 300% onder controle zijn buiten... Tja zou wel moeten ja, maar de realiteit is wel eens anders.

Ik snap wel waarom mensen "smoesjes" plaatsen in hun topic. Ik plaats niet eens foto-topics omdat ik weet dat er toch alleen maar commentaar komt wat ik zelf allang weet...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:08

Ik snap het wel :j

Op bokt kún je bijna niet meer eerlijk zeggen hoe je met je paard werkt, want als het mensen niet aanstaat word je zo snel mogelijk de grond in getrapt.
Mij interesseerd het geen ene moer, als ik MIJN paard een schop onder z'n kont wil geven als 'ie zich misdraagt dan doe ik dat, maar kan me ook voorstellen dat mensen zeggen dat ze het anders aangepakt hebben.

Zoiezo vind ik het knap dat JIJ vanaf jou computer kunt beoordelen of iemand een smoes verteld, of dat het waarheid is? Als ik zeg dat ik krom op m'n paard zit omdat m'n benen pijn doen en ik die wil ontzien door zo te gaan zitten... hoe kun jij dan weten of het waarheid is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:34

Daphne__ schreef:
Ik snap het wel :j

Op bokt kún je bijna niet meer eerlijk zeggen hoe je met je paard werkt, want als het mensen niet aanstaat word je zo snel mogelijk de grond in getrapt.
Mij interesseerd het geen ene moer, als ik MIJN paard een schop onder z'n kont wil geven als 'ie zich misdraagt dan doe ik dat, maar kan me ook voorstellen dat mensen zeggen dat ze het anders aangepakt hebben.

Zoiezo vind ik het knap dat JIJ vanaf jou computer kunt beoordelen of iemand een smoes verteld, of dat het waarheid is? Als ik zeg dat ik krom op m'n paard zit omdat m'n benen pijn doen en ik die wil ontzien door zo te gaan zitten... hoe kun jij dan weten of het waarheid is of niet?

Je haalt me de woorden uit mijn mond.
Ik heb zelfs reacties gekregen op mijn nestje dat doodgeboren is, dat ik niet mocht fokken :?