moderators vrij spel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

moderators vrij spel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 07:07

Na mee te hebben gelezen in een aantal topics die voor mij voor onduidelijke redenen een slotje kregen (waaronder de laatste afgelopen nacht)
en omdat ik bij een aantal topics echt geen enkele aanleiding tot sluiting zag, is mijn vraag;

wat/wie maakt/bepaald dat een topic gesloten wordt? (mod alleen?)
kan/mag een moderator een topic sluiten omdat het hem/haar persoonlijk niet "bevalt"?
hebben moderators vrij spel of wordt daar ook controle op uitgevoerd?

soms komt het namelijk over alsof een moderator naar eigen inzicht kan/mag bepalen wat hij/zij dan wel of niet geschikt vind voor bokt, en dat komt bij mij dan een beetje vreemd over, vandaar.

tita

Re: moderators vrij spel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:11

:= commentaar op mods mag niet hier komt slotje op

Je bent nog niet zo lang lid...wen er maar aan ze hebben altijd het laatste woord, vaak lezen niet goed en zijn haden op een buik..of houden elkaar hoofd boven water

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:13

Als een moderator in een bepaald topic meepraat, mag hij of zij juist niet ingrijpen maar moet dit aan een andere mod overlaten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 07:15

@tita; ik zie het niet als commentaar op de mods, ik vraag naar de beweegredenen om in een topic in te grijpen en of daar richtlijnen etc. voor zijn.
ik hoop dan ook niet dat de mods dit als een "aanval" zien want zo is het niet bedoelt, en ik zou het dan ook zeer spijtig vinden als dit topic idd gelijk gesloten zou worden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:22

Nee, een mod kan niet zomaar een topic sluiten omdat een topic hem of haar niet bevalt. Een slotje is ook (bijna) altijd het resultaat van overleg achter de schermen over de wenselijkheid van een topic, of er wel een slotje moet komen (doen we namelijk liever niet) of dat er andere acties zijn die naar aanleiding van een topic moeten worden genomen.

Soms zie je wel eens dat een topic zo hard ontspoort dat een slotje voor overleg wordt geplaatst. Dan wordt er daarna overlegd of dat slotje moet blijven staan, of dat er misschien voorwaarden zijn waaronder dat slotje er weer af mag. Een slotje voor overleg mag nooit de eindtekst van een topic zijn.

Mods worden gecontroleerd door het modteam zelf, door de hoofdmods en uiteindelijk door het beheer.

Wat de onderwerpen betreft waar je een slotje op kan verwachten: onderwerpen die niet of nauwelijks geschikt zijn voor een paardenforum, onderwerpen waar met bepaalde gebruikers afspraken over zijn gemaakt die niet worden nageleefd, onderwerpen die niet meer over het onderwerp gaan maar alleen worden gebruikt om elkaar op meer of minder beleefde wijze de hersens in te slaan, onderwerpen die oude vetes weer actief proberen te maken, onderwerpen die alleen gebruikt worden om steken onder water richting andere gebruikers te geven, onderwerpen die ontaarden in cyberpesten - allemaal niet wenselijk op een forum dat als doel heeft op een respectvolle manier een paardenhobby te delen. Dat forum is natuurlijk wel iets breder geworden in de loop der tijd, maar dat maakt het nog geen Viva, Libelle of Kindertelefoon.

Mocht je specifiekere vragen hebben, dan kun je die ook per pb stellen.

Edit: @ Tita: slotjes worden niet zomaar gezet, en een normale open vraag zal ook normaal beantwoord worden.
Edit2: Over 'verboden onderwerpen' loopt een ander topic, dat misschien wat meer beeld geeft: [FZ] Verboden onderwerpen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:27

Als ik zie hoe vaak er in sommige topics waarschuwingen worden gegeven door de mods en men toch maar blijft doorgaan, kan ik het me goed voorstellen dat zo'n topic op slot gaat!!
Vind het alleen wel erg jammer wanneer een TS een topic met een andere vraag start, men daar erg van afwijkt en dan zijn/haar topic gesloten word!

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:30

normaal gesproken hoort een mod een topic in goede banen te leiden,

hier op bokt gooien ze het gewoon op slot :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:31

'gewoon' zie ik totaal niet! Als ik iemand iets meerdere keren zou vragen, en men gaat maar door, zou ik ook andere maatregelen gaan nemen!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:35

Dat er soms moet worden, snap ik. Wat ik dan wel gek vind, is dat sommige topics uit voorzorg 's nachts op slot gaan en zo strak gemod worden, dat het nergens meer over gaat. Angst voor een staatsgreep? Bij andere topics duurt het soms gruwelijk lang voordat ingegrepen wordt. Maar goed, we hebben allemaal de keuze niet meer te verschijnen op bokt of niet langer te reageren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:18

Ik denk dat Prrrr een heel duidelijk en inhoudelijk antwoord geeft. Je moet ook open willen/durven staan voor dat antwoord: het sluit misschien niet helemaal aan hetgeen iemand op een bepaald moment wil horen. Maar ik denk dat het team altijd heel duidelijk eerst één of meerdere groene modopmerkingen plaatst. Wordt er daarna toch doorgegaan op een bepaald onderwerp of op een bepaalde toon, dan kan er inderdaad een slotje volgen. De gebruikers zelf zijn verantwoordelijk voor het verloop van een topic en hetgeen er in wordt geschreven; de mods anticiperen en participeren daarop.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:34

Toch als er dan staat dat een topic op verzoek van TS is gesloten dan vind ik dat vreemd want in veel gevallen willen mensen slotjes op hun topics en dan mag dat ineens niet.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:36

chevax schreef:
Ik denk dat Prrrr een heel duidelijk en inhoudelijk antwoord geeft. Je moet ook open willen/durven staan voor dat antwoord: het sluit misschien niet helemaal aan hetgeen iemand op een bepaald moment wil horen. Maar ik denk dat het team altijd heel duidelijk eerst één of meerdere groene modopmerkingen plaatst. Wordt er daarna toch doorgegaan op een bepaald onderwerp of op een bepaalde toon, dan kan er inderdaad een slotje volgen. De gebruikers zelf zijn verantwoordelijk voor het verloop van een topic en hetgeen er in wordt geschreven; de mods anticiperen en participeren daarop.

Ik vraag me dan af of de toon dan echt zo slecht is. Jullie zouden er ook voor kiezen om topic z'n beloop te laten en eerlijk te antwoorden op de vragen die er kunnen komen.

Want eerlijkheid zie ik namelijk meestal niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:40

Er is een verschil tussen eerlijkheid en onnodige botheid die leed veroorzaakt. Dat verschil is niet zwart-wit, dat is grijs, en dat maakt het moeizaam om er harde criteria aan te koppelen. Als team werken we aan een respectvol Bokt, en dat maakt het soms onmogelijk om topics dan maar z'n beloop te laten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:48

okay, maar als voorbeeld even het topic wat vannacht op slot is gegaan; welke bokker mis je het meest.
hier wordt veel in gemod , en ik zie dus werkelijk waar niet in waarom , de sfeer is goed, er zijn geen harde discussies , wordt niemand beledigt , en gaat over bokt, ik kan dat dus niet plaatsen , als er oude koeien uit de sloot zouden worden getrokken , of oud zeer opgerakelt dan snap ik dat, maar is het ook niet zo dat de tijd een hoop laat vergaan?
dit is een voorbeeld van een soort topic waardoor ik dus af en toe niet meer snap hoe het er aan toe gaat , het gaat me dus echt even niet om specifieke personen oid, maar om de onduidelijkheid die er in een topic gaat heersen, en het censuur gevoel wat het dan oproept.
en daardoor begon ik me af te vragen hoe het achter de schermen in elkaar stak.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:53

Het mooie van mod-zijn is dat ik kan zien welke berichten er zijn verwijderd, en ik kan niet zeggen dat dat zonder reden is geweest. Er wordt bijvoorbeeld door verschillende mensen geprobeerd om bijvoorbeeld het anonimiseringsbeleid in dit topic naar voren te brengen, terwijl dat echt niet het onderwerp is. Ook de discussie of een ban nou wel of niet terecht is geweest, die (a) al heel lang geleden is gegeven, (b) uit en te na aan de orde is geweest en (c) niet on-topic is in dit onderwerp: die berichten zijn gewist. En als er veel van dat soort berichten zijn, dan wordt er veel gemod. Daar raak je soms een beetje het spoor van bijster, helaas, maar dat is onvermijdelijk.

Ik vind het persoonlijk heel naar als er dergelijke berichten komen te staan tussen berichten waarin inmiddels overleden bokkers worden aangehaald. Maar dat is een privé-overweging.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:58

okay, en doordat ik van het verleden niet op de hoogte ben, en niet non-stop het topic heb gevolgd, wordt het voor mij heel verwarrend.
ben hier uiteindelijk nog niet zo lang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:03

Ach, ik kreeg laatst een OW omdat ik een grapje met Papagroom maakte in het topic mannen die paardrijden. Het had iets met vrouwen in een legging te maken en kerstrollade :D .
Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat het humor was tussen PPG en mijzelf, maar dat werd niet begrepen en zo'n waarschuwing blijft staan. Terwijl IMO dit een luchtig topic was, waar nog steeds grapjes worden gemaakt.
Ik snap er helemaal niets van. Het topic van gisteren van PPG heb ik niet kunnen volgen door het vele gummen en dan tijdelijk op slot zetten. Tegen de tijd dat ik dan op Bokt kom, is het topic gesloten.