Artikel over de Gaited Baroque Horse

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Artikel over de Gaited Baroque Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:06

Ik heb dit nog nooit gedaan, dus als ik qua lay-out iets op een andere manier zou moeten aangeven hoor ik het graag, maar here goes:
Citaat:
Gaited Baroque Horse (register)
De Gaited Baroque Horse is geen apart ras, maar een register waarin een aantal specifieke kruisingen geregistreerd kunnen worden, mits zij aan bepaalde eisen m.b.t. bouw, gang en karakter voldoen.

Geschiedenis
De Gaited Baroque Horse Association is opgericht in november 2000 om een type paard dat eeuwen geleden verloren is gegaan terug te fokken. Het Nederlandse dochterregister is opgericht in 2009.
Het type paard dat in dit register wordt ingeschreven benadert zo dicht mogelijk het barokke type paard met extra gangen dat rond de 16e eeuw bestond en door de Conquistadores meegenomen werd naar het Amerikaanse continent. Deze paarden waren Lusitano's en PRE's, welke in die tijd 1 gezamenlijke naam droegen: de Jenet. Vrijwel al deze paarden beschikten over extra gangen. Op het Europese continent werden paarden echter meer en meer voor de kar gespannen, waarmee de comfortabele extra gangen overbodig geworden waren. De paarden in Noord- en Zuid-Amerika werden daarentegen juist geselecteerd op hun gang. Zij werden gebruikt voor uiteenlopende taken. Ze werden ingezet voor ranchwerk en het drijven van vee, tot showpaarden en statussymbolen. Bij de verschillende taken werden verschillende eisen aan de gangen gesteld, en ook het terrein (vlak of bergachtig) stelde heel eigen eisen aan de paarden. Daardoor zijn er vele verschillende rassen ontstaan, welke alle in verschillende mate nog op hun Barokke voorouders lijken.

Exterieur
Het Gaited Baroque Horse register is onderverdeeld in 3 registratieboeken: A, B en C waarbij de paarden in het A-register het meest barok van type zijn.

De algehele verschijning van het paard is barok, met korte, ronde lijnen. De bovenlijn is convexe en de rug kort tot middellang met een lage staartaanzet. Het paard heeft een goede, bergopwaartse conformatie en staat goed in het vierkantsmodel. De manen en staart zijn vol en weelderig. De borst is breed en de achterhand compact. Het hoofd is niet te klein en fijntjes en heeft een recht of convex profiel. Er zijn vooralsnog geen eisen gesteld aan de schofthoogte en vacht- of oogkleur.

De meest ideale Gaited Baroque Horse is een paard dat eruit ziet als een PRE, Lusitano, Fries, Lippizaner, Sorraia, Berber of Kladruber en daarbij de beschikking heeft over een viertakt gang buiten stap.

Gangen
De Gaited Baroque Horse beschikt over een soepele, vloeiende stap en een ritmische, schommelende galop. Draf is geen eis, maar indien aanwezig moet ook deze soepel en vloeiend zijn. Er is naast de standaard gangen ten minste één extra viertakt gang (tölt of een töltvariant).

Karakter
Het paard heeft een goed karakter en is vriendelijk en werkwillig.

Gebruik
Deze paarden zijn veelzijdig inzetbaar.

Dribbel

Re: Artikel over de Gaited Baroque Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:36

Leuk dat je wat wilt schrijven voor de Wiki. Even wat hulpmiddelen voor je op een rijtje.

Heb je dit al gelezen: Help:Handleiding schrijvers.
Artikelen die onder rassen vallen hebben een standaard opmaakt: Standaardartikel:Ras.

Verder is er ook te lezen dat we graag een bronvermelding zien. Hierdoor kunnen wij controleren of het de juiste informatie is en waar het vandaan komt en dat kunnen lezers van jouw artikel dan ook weer.

Het artikel zelf ziet er al veel beloven uit. Hopelijk kun je het door middel van de hulpmiddelen en tips nog verbeteren.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:46

Zo dan:
Citaat:
{{ras|Gaited Baroque Horse (register)
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=Geen eisen
|kleur=Geen eisen
|herkomst=Europa en Amerika
|link=www.gaitedbaroquehorse.nl
}}

''De Gaited Baroque Horse is geen apart ras, maar een register waarin een aantal specifieke kruisingen geregistreerd kunnen worden, mits zij aan bepaalde eisen m.b.t. bouw, gang en karakter voldoen.''

== Geschiedenis ==

''De Gaited Baroque Horse Association is opgericht in november 2000 om een type paard dat eeuwen geleden verloren is gegaan terug te fokken. Het Nederlandse dochterregister is opgericht in 2009.
Het type paard dat in dit register wordt ingeschreven benadert zo dicht mogelijk het barokke type paard met extra gangen dat rond de 16e eeuw bestond en door de Conquistadores meegenomen werd naar het Amerikaanse continent. Deze paarden waren Lusitano's en PRE's, welke in die tijd 1 gezamenlijke naam droegen: de Jenet. Vrijwel al deze paarden beschikten over extra gangen. Op het Europese continent werden paarden echter meer en meer voor de kar gespannen, waarmee de comfortabele extra gangen overbodig geworden waren. De paarden in Noord- en Zuid-Amerika werden daarentegen juist geselecteerd op hun gang. Zij werden gebruikt voor uiteenlopende taken. Ze werden ingezet voor ranchwerk en het drijven van vee, tot showpaarden en statussymbolen. Bij de verschillende taken werden verschillende eisen aan de gangen gesteld, en ook het terrein (vlak of bergachtig) stelde heel eigen eisen aan de paarden. Daardoor zijn er vele verschillende rassen ontstaan, welke alle in verschillende mate nog op hun Barokke voorouders lijken.''

== Exterieur ==

''Het Gaited Baroque Horse register is onderverdeeld in 3 registratieboeken: A, B en C waarbij de paarden in het A-register het meest barok van type zijn.

De algehele verschijning van het paard is barok, met korte, ronde lijnen. De bovenlijn is convexe en de rug kort tot middellang met een lage staartaanzet. Het paard heeft een goede, bergopwaartse conformatie en staat goed in het vierkantsmodel. De manen en staart zijn vol en weelderig. De borst is breed en de achterhand compact. Het hoofd is niet te klein en fijntjes en heeft een recht of convex profiel. Er zijn vooralsnog geen eisen gesteld aan de schofthoogte en vacht- of oogkleur.

De meest ideale Gaited Baroque Horse is een paard dat eruit ziet als een PRE, Lusitano, Fries, Lippizaner, Sorraia, Berber of Kladruber en daarbij de beschikking heeft over een viertakt gang buiten stap.''

== Gangen ==

''De Gaited Baroque Horse beschikt over een soepele, vloeiende stap en een ritmische, schommelende galop. Draf is geen eis, maar indien aanwezig moet ook deze soepel en vloeiend zijn. Er is naast de standaard gangen ten minste één extra viertakt gang (tölt of een töltvariant).''

== Karakter ==

''Het paard heeft een goed karakter en is vriendelijk en werkwillig.''

== Gebruik ==

''Deze paarden zijn veelzijdig inzetbaar.''

== Foto's ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
http://www.gaitedbaroquehorse.nl
http://www.gaitedbaroquehorse.com
http://www.gangenpaarden.nl

categorie:paardenras
categorie:Gaited Baroque Horse

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:49

Geen idee of het inhoudelijk klopt, maar je schrijfstijl is helder, leest fijn !! knap hoor ! :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:51

Ziet er zeker goed uit. Heb je ook nog een foto of weet jij mensen/sites met afbeeldingen van dit paard. Dan kan ik vragen of we die voor de Wiki mogen gebruiken.

Ik zal morgen even kritischer naar het artikel gaan kijken ivm spelling/typ fouten.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:56

Afbeelding
foto van 3 weken oud Gaited Baroque Horse veulen, welke laat zien dat de extra gang aangeboren is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:23

Zit er aan te denken of het geen optie is om het stukje onder gangen bij gebruik te zetten. Dan past het beter in het standaard artikel, dat geen appart kopje voor gang kent. Je zegt dat ze veelzijdig inzetbaar zijn, maar als een paard geen draf heeft, dan valt dressuur en sgw al af. Ik ga er nog even over denken, maar wilde deze opmerking toch al even in de groep gooien.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:01

Het aantal GBH dat geen draf heeft, is minimaal. Alle nu in NL geregistreerde GBH hebben draf. Buiten dat SGW en Dressuur in dat specifieke geval zouden afvallen, zijn ze daarnaast zowel recreatief in te zetten, als voor de kar, op verschillende andere disciplines en in gangenpaarden wedstrijden. Heb ook GBH in Piaffe gezien. Een veel groter aantal zal juist zéér geschikt zijn voor dressuur. :)

Ik heb even gespiekt, maar bij het ras Paso Peruano, de Missouri Fox Trotter en de Tennessee Walking Horse staat ook een apart stukje over de gangen...
Viel me trouwens ook op dat er over de verschillende extra gangen weinig info geschreven is... daar zou ik ook graag mijn steentje aan bijdragen :j Het artikel over tölt is heel erg geschreven met een 'IJslander-bril". Er staat bijvoorbeeld dat Laterale tölt en Draftölt ongewenst is, en veroorzaakt wordt door problemen in het lijf. Er zijn echter rassen die juist gefokt worden op een meer laterale of juist meer diagonale gang. Wanneer ik hier iets over zou willen schrijven zou dat denk ik een apart artikel moeten worden? Liefst zou ik namelijk een artikel maken waarin juist de overeenkomsten en de verschillen tussen al die gangen besproken worden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:52

Goed argument. Gangen als kopje kan blijven bestaan.

Het tölt artikel kan je wat breder maken, zodat je geen ijslander bril meer op hebt alsje het artikel leest. Over de gangen kopjes bij rassen: ik ga even overleggen, want ik zie wel wat zittencin 1 artikel waarin wat uitgebreider de info staat en er vergelijkingen gemaakt worden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:22

Ok zal ik van het weekend eens mee beginnen dan :)

Hoe werkt het verder met het artikel over de GBH? Hoe komt die op de wiki? Moet ik dat zelf doen of wordt dat voor me gedaan? :o

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:53

Dat kun je in de handleiding lezen, maar zal het hier ook even uitleggen. Jij bent nog geen Wiki schrijver (want je hebt geen pennetje onder je naam), dus zal een schrijver of Wiki mod het op de Wiki zetten. Dat ga ik dus nu doen :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:00

Ter aanvulling op Dribbel: geef aan als je het leuk vindt om meer/vaker artikelen te schrijven want dan kunnen wij je wel Wiki schrijver maken :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:11

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

Mooi stukje, vraag me alleen af, niet om te katten hoor, puur uit nieuwsgierigheid
waarom er geen verwijzing naar de originele auteur geplaatst wordt ?
bv:
auteur: Dribble izm GreaseMonkey

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:25

Omdat GM geen schrijver is. Dat ben je pas als je enkele artikelen hebt geschreven en dan komt de naam er onder te staat (als je het artikel plaatst of bewerkt).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:37

Dat snap ik Dribbel, maar een kleine verwijzing naar de originele auteur is ook niet mogelijk ?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:39

Kan ik zo niet aanpassen, dat doet de software automatisch.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:58

Marieke_K schreef:
Ter aanvulling op Dribbel: geef aan als je het leuk vindt om meer/vaker artikelen te schrijven want dan kunnen wij je wel Wiki schrijver maken :)

Wil ik wel :j

En ik ben het wel een beetje met Yfande eens (al zeg ik het zelf) :o
Het is wel een beetje pronken met andermans veren :o

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:14

Leuk GreaseMonkey, ik ga het even achter de schermen regelen :) En wat betreft de naamvermelding bij een artikel: dat is inderdaad helaas hoe de software werkt -O-

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:17

Het uiteindelijke concept is een open Wiki, maar we zijn daar niet mee begonnen omdat het een heel nieuw onderdeel van bokt.nl was. Als de hele Wiki open is, dan werkt deze optie van de software dus op de manier dat de schrijver/bewerker ook de auteur is. Het open stellen willen we wel gaan doen. Meer daar over: [WZ] Stand van zaken Bokt Wiki

Het is niet iets wat je zomaar in kan stellen. Het punt is ook dat de software waarop de Wiki nu draait niet echt makkelijk is om mee te werken als programmeur (lees: Bart). Zoiets aan passen kan dan heel goed enorm veel technisch werk zijn of zelfs helemaal niet kunnen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:40

Ja maakt verder ook niet uit. Ik neem aan dat als ik zelf aanvullingen aan mijn artikel doe, mijn naam er ook bij komt te staan als auteur? Ik wil namelijk het stukje geschiedenis nog graag een keer uitbreiden, maar dat heeft wat diepgaander achtergrondonderzoek nodig.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 05-10-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:48

Je aanname klopt inderdaad. Je naam komt er dan bij.