Even checken bart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SillyBJarig

Even checken bart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:04

[quote='tweakers.net']Hackers hebben malware verspreid via een advertentienetwerk. In ieder geval de sites van Wegener en Nieuws.nl zijn de dupe, maar ook NRC, Sanoma en Reed Business gebruiken het netwerk. Wellicht zijn miljoenen internetters getroffen.

Het virusprobleem kwam aan het licht toen uitgever Wegener de websites van zijn kranten offline haalde, nadat gebruikers meldden dat er virussen werden verspreid. Het probleem, waarbij het trojaanse paard FakeAlert!grb werd verspreid, blijkt echter niet beperkt tot Wegener, ontdekten users op GoT al.

Onder meer Nieuws.nl bleek virussen te hebben geserveerd. Wout Reinders, webdeveloper bij de uitgever van Nieuws.nl, bevestigt dat. "Zondagmiddag kwamen meldingen binnen dat we virussen serveerden en na onderzoek bleek dat door een externe partij te komen", zegt Reinders tegen Tweakers.net. Eilko Bronsema, de ict-directeur van Wegener, wijst een advertentienetwerk als de schuldige aan.

Uit verder onderzoek van Tweakers.net blijkt het probleem te traceren tot een advertentieserver van het Leidense bedrijf CoolConcepts. Eigenaar Eric Visser van het bedrijf bevestigt dat de server van het bedrijf is gebruikt om virussen te verspreiden. "We zijn er nu naar aan het kijken", zegt Visser. Inhoudelijke informatie wil Visser echter niet geven. Volgens Visser is het probleem inmiddels opgelost. Hoe de advertentieserver van het bedrijf kon worden besmet, kan Visser nog niet zeggen. De server draaide op de opensource-advertentiesoftware OpenX. Die software bleek eerder al beveiligingslekken te bevatten.[/quote]

de rest op http://tweakers.net/nieuws/77155/hacker ... twerk.html

gebruikt bokt die ook?

Anoniem

Re: Even checken bart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:33

Bokt gebruikt Google AdWords icm een eigen advertentiesysteem geloof ik. Denk niet dat Bokt in de gevarenzone ligt dus :D

Hoewel het niet genoemd staat, is Sanoma wel een grote uitgever. Onder andere van Nu.nl. Ben benieuwd of mensen via Nu.nl ook virussen binnen hebben gehaald, want das best een drukbezochte website :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:58

Ik heb ook Fake alert binnengehaald. Of dat via nu.nl is weet ik niet. Ik ben er wel op geweest.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:59

heb op link gedrukt bij nieuws en maatschappij en binnen vijf minuten lag me computer stil door het virus, inderdaad via nieuwssite binnen gekomen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:27

Bart is op het moment met vakantie, maar ik zal dit even doorgeven aan Eline :j

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:37

Nee, Bokt is geen klant van het bedrijf waar de problemen nu zijn ontstaan, van dit probleem hebben wij dus gelukkig geen last.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:41

SandravdB schreef:
heb op link gedrukt bij nieuws en maatschappij en binnen vijf minuten lag me computer stil door het virus, inderdaad via nieuwssite binnen gekomen.

Mijn laptop is ook geinfecteerd. Ik klikte een regionaal dagblad aan en binnen no time was alles zwart.
Het virus heeft de hele C-schijf gewist ondanks mijn goede beveiliging. Het probleem is nog niet verholpen en ik vrees dus alle documenten en installaties kwijt te zijn.
Hoe hebben jullie de problemen verholpen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:21

Via de site van het Brabants Dagblad is ie ook verspreid. Even een virusscanner eroverheen halen, die heeft hem er bij ons wel uitgehaald :) .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:22

Ik ben zelden zo blij geweest met mijn Linuxbakkie := Geen virus dat hier binnenkomt, of het moet wel een heel bijzondere zijn.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:44

Helaas is er voor mijn laptop nog geen oplossing. Er is een herstelprogramma te downloaden maar mijn virusscanner accepteerd hem niet. Had mijn virusscanner dat rotvirus maar buitengehouden. -:(-