Den Haag, Blid Belgie en Valom en verwaarlozing en waarheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Den Haag, Blid Belgie en Valom en verwaarlozing en waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:38

Ik weet niet zo heel goed te beginnen maar mijn vraag is wat zijn de regels voor Bokt over nieuws uit de eerste hand?

Er zijn zaken die open en bloot mogen omdat het in de pers heeft gestaan, andere zaken mogen niet maar ook weer wel als het in de pers heeft gestaan en is de pers wel zo betrouwbaar?
Er zit nu een topic op slot, wil ik me niet mee bemoeien maar het roept wel vragen op omtrent boktregels.
De zaak Den Haag werd open en bloot iemand met naam en toenaam genoemd, uiteindelijk is het de rechter geweest die besliste. Ik meen me ook te herinneren dat het vonnis in in hoger beroep nietig is verklaard.
De Valom is het vonnis bij mijn weten nooit openbaar gemaakt maar topic ging steeds op slot terwijl daar ook de pers over heeft bericht.
Een paar dagen geleden werd de BLID als bron genoemd, zij noemen geen bron.

Ik heb een tijdje terug iets aangemeld bij nieuws over de British Horse Society, te controleren op waarheid bij de Advertising Standards Authority (Reclame Code Commissie)
Ik zal de link plakken De Britse Advertising Standards Authority (Reclamecode commissie) treedt op tegen misleidende informatie over jakobskruiskruid, een Britse wilde plant. De BHS is echt teruggefloten over de misleiding
Ik quote uit het vertaalde bericht, het bericht is niet geplaatst bij nieuws, maar is toch echt nieuws.

Citaat:
De British Horse Society and het graafschap Warwickshire hebben ook een waarschuwing gekregen omdat zij een misleidende brochure promoten, die ook op de website van het graafschap staat, en waarin wordt gesteld dat men als landeigenaar in overtreding is wanneer men Jakobskruiskruid de kans geeft zich te verspreiden.

Ragfork, een bedrijf dat een stuk gereedschap, speciaal voor het verwijderen van Jakobskruiskruid verkoopt, beweerde dat er in het Verenigd Koninkrijk als gevolg van Jakobskruiskruidvergiftigingen jaarlijks 6.500 paarden en pony’s sterven. Zij gaven toe dat er geen bewijs is voor deze stelling en hebben de informatie van hun website verwijderd. In werkelijkheid zijn de sterftecijfers zo laag, dat de overheid ze niet eens meer registreert. De Britse cijfers over 2005 maken melding van slechts 13 gevallen.

Dit nieuws is te controleren, waarom het ene wel en uit eerste hand, en het andere niet?
Ik vind het vreemd dat iedereen in de pers kan schrijven wat ie denkt te weten, ik vind het ook bijten met de Boktregels over nieuws uit de eerste hand en/of te controleren nieuws.

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:18

denk dat ze nog hard aan het denken zijn :D :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:20

zwijnenstal schreef:
denk dat ze nog hard aan het denken zijn :D :D

Ik denk het ook, het is ook een lastige vraag. Ik ben er nog wat meer over gaan nadenken en eventueel een mogelijkheid tot oplossing aandragen.
Wat de BLID heeft gedaan is een faillissement verwarren met dierenmishandeling en is er nogal suggestief mee is omgegaan.
Misschien zal BLID dit moeten nuanceren en dan dát persbericht ook openbaar maken. Dit soort suggestieve berichten zullen niet helpen om echte dierenmishandeling aan de kaak te stellen. Een faillissement is daadwerkelijk iets heel anders dan verwaarlozing, het een hoeft het andere niet uit te sluiten maar toch. BLID is neem ik aan wel een organisatie met subsidie en daar mag je enige professionaliteit van verwachten.
In Den Haag is er gewonnen in hoger beroep, misschien daar de persberichten over terug vinden of de niet gepubliceerde uitspraak bij de rechtbank. In Den Haag zijn de paarden zelfs ontvoerd, of ze terug zijn is ook nog altijd een vraag.
Bij de dieren uit de Valom zijn er inmiddels veel nieuwe eigenaren, mogen zij nu hun verhaal wel doen?
Het zijn drie verschillende zaken maar aan geen enkele zaak is er recht gedaan over hoe het nu werkelijk zat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:24

Volgens mij zijn de topics gewoon gesloten omdat ze uit de hand liepen en er als een dolle op los gespeculeerd werd. Niet omdat het geen nieuws was.
Van dat Jacobskruiskruid heb ik dan weer niets meegekregen.....

Blijven trouwens moeilijke onderwerpen. Je kunt per slot van rekening moeilijk de nieuwsredactie er zelf op los sturen om te kijken wat ervan klopt. Zelfs ooggetuigen komen vaak met verschillende interpretaties en barsten van de "aannames".

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 02:23

slimmerik schreef:
Volgens mij zijn de topics gewoon gesloten omdat ze uit de hand liepen en er als een dolle op los gespeculeerd werd. Niet omdat het geen nieuws was.
Van dat Jacobskruiskruid heb ik dan weer niets meegekregen.....

Blijven trouwens moeilijke onderwerpen. Je kunt per slot van rekening moeilijk de nieuwsredactie er zelf op los sturen om te kijken wat ervan klopt. Zelfs ooggetuigen komen vaak met verschillende interpretaties en barsten van de "aannames".

Nee dat klopt niet, sommige topics mochten wel, bleven gewoon open. De Valom daar is vooral veel dicht gegaan en zelfs wat topics helemaal verwijderd, het was niet meer goed te volgen voor een buitenstaander, je kon zelfs niet eens meer objectief een mening vormen.
Natuurlijk moet je kunnen verwijderen als iets echt niet kan, maar ik begrijp de frustraties wel erg goed, zeker omdat het resultaat is geweest bij de Valom dat in die situatie ook daadwerkelijk is ingegrepen door AID. Dat topic werd gestart door iemand die het echt uit de eerste hand had en mensen die er met hun neus bovenop stonden.
Den Haag daar zijn paarden ontvoerd, daar was een soort volksgericht. Die paarden stonden er ook niet zo goed bij, maar waren beslist niet verwaarloosd.
Wat ik van de BLID moet denken heb ik toch ook vraagtekens bij iedereen heeft nu al een mening voor een proces plaats kan hebben, dat werkt niet tot de bewijzen op tafel liggen kun je het gewoon niet weten, hooguit vermoeden. en ik denk zeker niet dat het hier gaat om een onschuldig en braaf kippetje, maar dat betekent niet dat we iemand vogelvrij moeten verklaren.
( ik denk dat curatoren veel meer paarden in beslag nemen trouwens dan de AID en BLID samen!)

Over de reclame code commissie in Engeland die is teruggefloten is nooit een nieuwsbericht geweest. Dat is gewoon niet geplaatst. Dus er is ook geen discussie over geweest. Toch was en is dat wel belangrijk nieuws en te controleren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:49

De BLID is mijn dierenrechtenorganisatie ook niet. :n Eigenlijk geen enkele dierenrechtenorganisatie of zgn dierenpartijen. Zelden zo weinig kennis gezien als in dergelijke partijen die hun gewin letterlijk en figuurlijk over de rug van dieren proberen te verkrijgen.

Van de topics van de Valom was duidelijk aangegeven dat de nieuwsredactie ermee bezig was en dat men even geduld moest hebben zover ik me nog herinner. Toch werden op een rellerige manier steeds topics geopend. Vond het netjes van bokt dat er geen bans volgden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:48

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:27

He wat leuk!! Maar het gaat mij gelukkig niet om aandacht, maar wel erg leuk dat deze link is gepubliceerd!!
Nog een leuke uit the Guardian een kwaliteitskrant uit Engeland, deze gaat over de minister die in de fout gaat met berichtgeving omtrent JKK en er op wordt aangesproken. ( ik heb hem gisteren ook naar de nieuwsredactie gestuurd)
http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... on-ragwort
Ik hoop dat het wordt geplaatst, de bronnen zijn goed en te controleren. ( behalve dan dat die minister zijn hele facebook discussie verwijderde, maar daar gaat het ook over) Niet zo slim als je met je kiezers in contact wilt blijven en ook serieus wilt nemen.
Is het nieuws gekleurd? De minister blijkt toch niet vlot genoeg geweest te zijn met verwijderen, plus dat er nu alleen nog meer aandacht voor is. hopelijk heeft hij bij zijn harde werk geen 'musle strain' opgelopen en dat ingesmeerd met die super natuurlijke zalf met symphytum!