Verkeersregels voor ruiters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Verkeersregels voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:56

Er is op dit moment een nogal verhitte discussie gaande op BRT:
[BRT] Met paard door het woongebied heen
Waar ik, zei de gek, ook helaas in verstrikt ben geraakt. :o Maar daar gaat het niet op.

Volgens mij is er veel onduidelijkheid wat nu wel en niet mag en waar je nu wel en niet mag rijden.
Is dit niet iets voor de Wiki?
Ik kan alleen iets vinden over ruiterpaden enzo in de Wiki. Maar wat zijn de regels en waar moet je rijden op de openbare weg? Of staat er al zoiets op de Wiki?

Ik denk dat het voor veel buitenrijders een goed informatief stuk zou zijn. Ook voor mij, want ik weet het blijkbaar ook niet goed, getuige mijn berichten. :o :o?

Ik vond dit bericht van Spiritdancer wel een mooie aanleiding welke als basis kan worden gebruikt. Of niet?
Spiritdancer schreef:
Duke schreef:
Ik dacht dat je het had over boetes op de Veluwe zelf. Maar je hebt het dus over de aanrijroute. Ok... dat vind ik stom. Kan er niets anders van zeggen. Is dit niet iets wat een Stichting (bijvoorbeeld Stichting Hippisch Toerisme Nederland of Paard en Recreatie) kan oppakken? Ik bedoel... dit vind ik vreemd. Je zal dus met de trailer tot aan de route moeten rijden om er op een legale manier te komen. Dat sluit toch totaal niet aan op de gemiddelde ruiter in Nederland? Dit is letterlijk en figuurlijk: het paard achter de wagen spannen.

We hebben een periode van opgelegde bonnenquota achter de rug. (volgens de politiek mag dat niet meer, maar het is gebleken dat korpsleiding nog dergelijke zaken nog immer hanteert.) Het zal heus wel voorkomen dat er schrijfgrage verbalisanten weten waar ze zijn moeten om overtreders op de bon te slingeren.

Als ik naar buiten wil moet ik een lang stuk over een weg 80km die werkelijk levensgevaarlijk is en waar meerdere mensen de laatste jaren hun leven gelaten hebben....helaas pindakaas, maar ik loop dus mooi over het fietspad daar. Ik ben geregeld politie tegengekomen en nog nooit een bekeuring gehad....hier in de buurt hebben ze helemaal geen tijd voor dit soort futiliteiten en hebben ze hun handen vol aan zaken die de samenleving echt schade toebrengen. Het zal heus wel voorkomen dat er af en toe gerichte acties zijn in het kader van de verkeershandhaving.....echter de afdeling die zich hier in de regio bezig houdt met verkeershandhaving heeft het veel te druk met snelheidscontroles en dergelijke, simpelweg omdat de gevaarzetting groter is, dat veel meer in het laadje brengt en er een veel grotere doelgroep wordt bereikt dan een handjevol ruiters die af en toe over het fietspad lopen. Als het daadwerkelijk gevaar op zou leveren en het een ernstig vergrijp zou zijn, dan zouden er heus wel veel meer gerichte acties door de politie of andere wetshandhavers voorkomen.

Ik heb even in het RVV gekeken en de definities zeggen dat een ruiter wel een bestuurder is maar geen voertuig bestuurt. Onder hoofdstuk 2 paragraaf 1 Art. 8 staat1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Als je de rest van het RVV doorleest waaronder hoofstuk 1(begripsbepalingen) artikel 2,lid 2:
2.De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen

Hoewel door sommigen wel zo gezien, is een paard geen voorwerp. Maar een paard is ook geen voertuig. Wat is het dan wel: Met iemand erop een ruiter...en daar voorziet art.8 par 2 van hfdst. 2 weer in.

Nu hoef je natuurlijk geen Einstein te zijn om te begrijpen dat het levensgevaarlijk is om op een provinciale weg te lopen met je paard ook als is er een berm, niet alleen voor jezelf maar ook voor de ander weggebruikers. In de berm lopen is ook vaak geen optie omdat de berm of te smal is of ook vol gevaren. Hieruit kan je concluderen dat een ruiter volgens het RVV tussen de wal en het schip valt en de wetgever zich op een makkelijke wijze heeft ontdaan van het probleem door te stellen dat ruiters dan maar verplicht op de ruiterpaden en/of rijbaan moeten lopen. Echter het RVV is een uitvoeringsbesluit van de Wegenverkeerswet en de Wegenverkeerswet kent een Art.5 het zogenaamde kapstokartikel. Een kapstokartikel wordt opgenomen in een wet wanneer een wet niet voorziet in de het strafbaarstellen van niet gewenste gedragingen om die dan alsnog strafbaar te kunnen stellen. Blijkbaar is het RVV in de praktijk strijdig met art. 5 van WVW tenzij men bij het niet kunen creeeren van een veilige situatie dan maar moet afzien van het gebruiken van een paard om je te verplaatsen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van het WVW....en daarmee schiet naar mijn mening de wetgever ernstig tekort.

Zoals hier al eerder in het topic is gesteld door iemand, denk ik dat men met succes een beroep kan doen op art.5 WVW wanneer men bekeurd wordt in een dergelijk geval. Het zal wel sterk afhangen van het wel of niet aanwezig zijn van alternatieven en de waarnemingen van de verbalisant op het moment van de vermeende overtreding.

Zoals door Duke al aangehaald is er kennelijk vanuit de paardenwereld weinig tot geen aandacht voor dit probleem. Ik ben dan ook van mening dat het de sectorraad zou sieren als ze hier eens werk van zouden maken ipv al dat geneuzel over het gebrek aan welzijn van de paarden in NL. Misschien ligt hier nog wel een grotere rol weggelegd inzake het welzijn van de dieren omdat er dan meer mensen eens naar buiten durven.

Verder zou ik nog even het volgende willen opmerken....ik ben natuurlijk maar nieuw hier, lees wel al heel lang mee. In de regels staat hier iets onder nr.5 over het hinderen van anderen. De gedragingen van jullie forumlid Huertecilla vallen daar ook onder...echter wordt dit kennelijk toegestaan door de mods hier. Het is mij dan ook een volslagen raadsel hoe dit lid tot een dergelijk groot aantal berichten heeft kunnen komen op deze wijze tenzij hier wordt gemeten met 2 maten. Voor mij is dat prima! Echter wil ik daar wel aan toevoegen dat (groeps)belediging, smaad en dergelijke strafbaar zijn.....op het internet net zo als irl. Je hoeft namelijk geen moslim, homo of dik te zijn om je beledigd te voelen. Ik (en anderen) als ruiter die noodzakelijkerwijs gebruik maakt van fietspaden word hier herhaaldelijk op hinderlijke wijze bestempeld als zijnde asociaal, anarchist en een verwende vrouw die haar hobby uitoefent op kosten van haar man of ouders. Ik ervaar dit als buitengewoon vernederend en ik voel mij hierdoor ernstig aangetast in mijn goede naam, er lezen namelijk ook mensen mee die wel weten wie er achter mijn nickname staat. Er zijn andere fora in NL waarbij mensen met succes vervolgd zijn voor dit soort zaken.....ik kan me dan ook niet voorstellen dat een forum zoals Bokt graag terecht gaat komen in een zaak waarbij een aangifte volgt tegen een forumlid wegens op het forum gedane uitspraken.

Vriendelijk doch dringend verzoek ik u/jullie te onthouden van smadelijke uitspraken, wanneer bij mij de grens is overtreden dan weet ik als geen betere waar ik moet zijn om mijn recht te halen. Of je nu in verweggistan woont of om de hoek!

PS. Erg jammer maar helaas komt bij mij steeds meer het gevoel boven dat het een verkeerde keuze was om mij hier aan te melden.

Aurora3

Re: Verkeersregels voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:47

Goed idee om dit op de Wiki te zetten. Ik dacht dat er wel iets over op de Wiki stond, maar veel zal het niet zijn, zal eens even kijken.

Trouwens, is er een mod die dit topic even op WZ wil neer zetten, voor de schermen. Lijkt me een goed plan als de bokkers hier over meepraten en hopelijk is er dan ook meteen iemand die wil schrijven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:49

Is dit topic nog verplaatst? op WZ kan ik het niet vinden.. En wij kunnen de melding niet lezen :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:51

Nee het is niet verplaatst, het staat nog steeds hier ;)

Maar Jans is even afwezig geloof ik en de andere mods lezen hier niet allemaal mee natuurlijk. Maar zoveel haast heeft het ook niet, ze zullen het binnenkort wel zien.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:59

Ik durf het niet aan, weet niet of ik bevoegd ben. :o

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

Ik doe het wel even :).