Wanneer is iets voor een rassensub?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wanneer is iets voor een rassensub?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:31

De rassensubs zijn mijn inziens bedoelt voor ras specifieke vragen. Naar mijn idee horen rijtechnische dingen, of wat voor kleur dekje etc hier niet bij. Want tja, wat is er rastypisch aan een dekje?

In het rondetafeltopic schreef ik hier ook al over:
stef @ [FZ] Voorstel: rondetafelsessie

(kan het helaas niet quoten vanwege het slotje)

Maar goed, hamvraag, wanneer op RP en wanneer op bijv RT of HAR of een andere sub?

Anoniem

Re: Wanneer is iets voor een rassensub?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:35

"Welke kleur dekje past het best op een Haflinger" kan ik me prima voorstellen op het Haflinger-sub, "welke kleur dekje op je Arabier" lijkt me dan persoonlijk weer minder rasspecifiek :+

Maar idd, verder ben ik ook wel benieuwd naar wat gedachten hierover, soms zie ik op de rassensubs onderwerpen staan die prima passen binnen bepaalde fora op Informatief (omdat ze eigenlijk helemaal niet zo rasspecifiek zijn).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:02

Dat is dus precies mijn punt ;)

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:03

Net als foto of voorsteltopics op rassensubs. Hallooh, dit hoort hier niet. :D Net als: Hoe rij ik mijn welsh het beste in? Alsof een welsh niet gewoon een pony is? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:06

Asylum schreef:
Net als foto of voorsteltopics op rassensubs. Hallooh, dit hoort hier niet. :D Net als: Hoe rij ik mijn welsh het beste in? Alsof een welsh niet gewoon een pony is? :?

Idd maar hoe rijd ik mijn draver(met koers verleden) in. Vind ik wel weer passen bij de draf en rensport

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:09

Jup, mee eens :j
Veel mensen zien een rassenSUB niet als subforum, maar als op zichzelfstaand forum. Die mensen plaatsen dus álles alleen maar op dat forum omdat ze toevallig een paard/pony van dat ras bezitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:53

Mods?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:27

Persoonlijk denk ik dat de grens soms wat vaag is. Het rijden van bv een haflinger kan wel heel specifiek zijn (tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen etc) en watvoor zadel er op een tinker past kan soms beter op TI dan op HAR.

Kleurtjestopics zijn sowieso niet toegestaan op HAR, dus dat houdt al heel gauw op.

Stef; ik heb het bericht waar je naar linkt even voor je gequote:

stef schreef:

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:03

Wat ik dan wel weer raar vind: Bij sommige rassen komen bepaalde medische problemen weer meer voor dan bij anderen. Maar die moeten dan weer in een centraal topic bij medisch. Sowieso vind ik centrale topics erg lastig. Ik snap dat het is omdat sommige vragen tig keer gesteld worden, maar soms is zo'n vraag net even wat paard-specefieker. Kunnen mensen niet zelf dat stukje verantwoording nemen om even verder te kijken dan hun neus lang is en de zoekfunctie gebruiken, zodat mensen met zo'n specefieke vraag gewoon een topic kunnen openen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:30

Delerieum: De grens is misschien vaag, maar misschien ook weer niet. De grens is nl zo vaag als het beleid hem maakt.

Wel jammer dat de enige reactie van jou afkomstig is, en jij niet eens een rassensub mod bent.
Dus tja, jammer dat die mods hier niet reageren hoe zij dit zien (en jammer dat ik weereens achter reactie aan moet)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:11

Iets wat rasspecifiek is kan op de rassensub.
Bijvoorbeeld de zadeltopics, door de rasstandaard en daardoor het wegvallen van bijvoorbeeld een schoft kunnen bepaalde zadels beter liggen op een bepaald ras.
Wanneer je een topic ziet wat niet echt rasspecifiek is, dan kun je natuurlijk altijd temmen. Soms schieten topics er gewoon doorheen.

Over die namentopics, die horen eigenlijk niet op een rassensub, maar die topics zijn al dusdanig oud dat het enigszins krom is ze nu te sluiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:37

Wil geen nieuw topic openen aangezien het hier over gaat :)
Wat gebeurt er met verzameltopics? Ik weet dat 1 HK topic per sub is toegestaan, maar de verzameltopics zijn soms ook halve HK topics
[HA] Springende Haflingers
[HA] welke ondeugende streken hebben heeft jullie haflinger??
[HA] hoe groot ben jij en hoe groot is je haffie
[AV] hoe heet jullie arabier?
[AV] Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

En toch weer niet ras specifieke dingen
[WPC] bitloos rijden met een welsh cob
[WPC] wanneer inrijden van c welsh
[WPC] Geboorte kleur
[AV] Arabiertje glijd steeds uit op haar ijzers!
[AV] neus omhoog en singel probleem
[BKR] Klassieke Dressuur en Working Equitation!
[SMP] Hoe ver fietsen jullie voor je shetlander?
[SMP] Roos bij pony?

etc etc etc

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:21

Citaat:
Wat me in mijn zoektocht opvalt is dat ik dit het minst tegen kom bij de welshpony, tinkers en arabieren. Daar lijkt het nivo (no offence) echt hoger te liggen, worden complete stambomen uitgepluist, worden stamboek vragen beantwoord, etc.

Leuk om te horen :) als actief "tinkersublid" of hoe je dat moet noemen :+

Kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar heb het idee dat bij [TI] naast de mods "wijzelf" als groep tinkerliefhebbers (weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven :o) ook vrij snel iets doorverwijzen naar algemeen of onnuttig/ niet rastypisch enzo en ook meegedacht hebben in hoort iets hier nu wel of niet, waardoor de lijn misschien sneller is gezet en scherper is komen te liggen dan bij andere subs?
Volgens mij waren we ook 1 vd 1ste rassubs en moest/ wilde [TI] zich misschien ook extra goed bewijzen dat het rasspecifiek was en niet elders pastte :)

Moet zeggen dat bij [TI] ook verzameltopics over springende tinkers, lengte van je tinker en jezelf e.d. voorkomen :j Dat stoort mij persoonlijk eigenlijk niet :o en is soms ook best leuk om de verschillen/ gelijkenissen te zien :) Ze blijven meestal wel ontopic en het heeft volgens mij idd bij [TI] nooit de overhand gekregen, misschien is dat ook t verschil? dat er genoeg informatieve topics tegenover staan, zodat het meer "in balans" lijkt/ is ? :)

Voorsteltopics heb ik idd bij [TI] nog niet vaak gezien, volgens mij gebeurt dat voornamelijk in de HKtopic(s) :list: en vind dat eerlijk gezegd ook een betere plek. Kun je meteen verder kletsen :D en als je foto's wilt plaatsen heb je ITP of de verzamelITP bij [TI] daar kun je genoeg kwijt 8-)

Ben idd ook wel benieuwd hoe de moddies er zelf over denken :)
De subs hebben zo te lezen wel dezelfde richtlijnen als uitgangspunt "regels en richtlijnen op"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:37

En het wordt wéér niet opgepakt.... -O-

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:30

stef schreef:
En het wordt wéér niet opgepakt.... -O-

Had je dat verwacht dan? Mij verbaast het niet (meer) :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:56

Ik ben ook wel erg te spreken over de sfeer binnen [TI] en de omliggende HK-topics waar iedereen elkaar eigenlijk ook wel weet te vinden, maar nieuwe leden ook zeker een plaats kunnen krijgen.

Al moet ik wel zeggen, ik heb onlangs een topic geopend over een Tinkerrit, deze is verplaatst naar BM, wat ik erg jammer vind. Daar gaat hij op in een massa; het grootste deel van de bokkers interesseert het geen ene moer omdat ze niks met het ras hebben. Elke Tinkerliefhebbende bokker zal [TI] wel weten te vinden waardoor het topic daar veel makkelijker terug te vinden zou zijn voor de wel-geinteresseerden.

Maar dat ligt ook wel aan de groep. Over het algemeen hebben wij als groep vrijwel geen last van jonge meiden die voor elke scheet een topic openen. Ik kan me voorstellen dat dat bij een Fjorden- of Haflingersub wat anders in elkaar steekt.

TS: Jouw punt snap ik, maar wat zou voor jou een manier van beleid zijn wat de mods kunnen gaan toepassen?
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-11-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:02

_Lot, je had de link dan ook in [TI] Links naar topics buiten TI kunnen plaatsen, en eventueel in je onderschrift.

Stef, het is met de moderators besproken en er zijn veel topics toch tussendoor geglipt. Er zal beter op gelet worden of iets op een rassensub hoort of niet. Maar, er is ook een groot grijs gebied, topics die in eerste instantie niet direct voor een rassensub zouden zijn en daarna toch enigszins rasspecifiek verlopen bijvoorbeeld, bij dat soort topics zal toch voor de rassensub gekozen worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:04

Ik voel mij vereerd als nu-nog-Welsh-bezitter die overschakelt naar Arabier :=

Ik vind het ook een fine line maar valt me idd op dat het ontzettend vaak niet bepaald rasspecifiek is. Natuurlijk kunnen sommige dingen best bij een bepaald ras zitten en dan is het denk ik ook best handig om dat ras in de OP te vermelden, maar verder? Ik zat een hele tijd geleden met halstermaten (echt een ramp met een Welsh A :+ ), heb ik dacht ik gewoon op HAR geplaatst en in de titel en OP vermeld om wat voor ras het ging....

Vind het inderdaad moeilijk te bepalen wanneer iets nu waar hoort. Afstammelingenvragen etc lijkt me duidelijk, maar zoals met mijn halsterprobleem... Een ander zou dat misschien weer logischer hebben gevonden op WPC...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:04

Daar heb je gelijk in :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:45

Neonlight schreef:
_Lot, je had de link dan ook in [TI] Links naar topics buiten TI kunnen plaatsen, en eventueel in je onderschrift.

Stef, het is met de moderators besproken en er zijn veel topics toch tussendoor geglipt. Er zal beter op gelet worden of iets op een rassensub hoort of niet. Maar, er is ook een groot grijs gebied, topics die in eerste instantie niet direct voor een rassensub zouden zijn en daarna toch enigszins rasspecifiek verlopen bijvoorbeeld, bij dat soort topics zal toch voor de rassensub gekozen worden.

Dank voor je antwoord Neon :j

Nog een vraagje: Hoe zit het met de verzameltopics? Want tja, hoe hoeg springt jou fjord/shet/had, wat voor zadel heeft jou fjord/shet/haf, hoe groot is jou fjord/shet/haf, wat vind jou fjord/shet/haf lekker etc....
Heb ik een beetje mijn bedenkingen bij aangezien er nogal een strenge policy heerst mbt verzameltopics

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:07

De fotoverzameltopics zijn vrij gegeven, en omdat er ook een community-gevoel heerst op de rassensubs en er schijnbaar toch behoefte is voor dit soort topics blijven die gewoon staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:47

tnx again +:)+