het adverteren van scharminkels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

het adverteren van scharminkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:02

Op dit moment worden op zowel bokt als marktplaats scharminkels van pony's aangeboden. Op 1 bericht heb ik getemt, maar ik vraag me af, kán bokt hier uberhaubt iets mee? Het account wordt ook practisch enkel gebruikt om te adverteren

eline1991

Re: het adverteren van scharminkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:05

nu wordt ik wel nieuwsgierig, ik heb het zelf nog niet gezien.
nog een linkje ergens heen?
en nee denk niet dat bokt er echt wat mee kan...
weet ook niet zo goed wat ze er mee zouden moeten doen vrees ik

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:07

linkjes etc hou ik nog even achterwege

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:51

Hou me ten goede: ik spreek nu niet per sé als kundige namens het team!
Maar ik vermoed dat bokt hier niets mee kan. Het is niet in orde om verboden waar en alles wat daarmee samenhangt te verhandelen, maar wat wettelijk verboden is is niet dat waarvan het gezonde verstand zegt "da's nie goei :n "

Ik kan dat wel met een paar voorbeelden illustreren:
-het is wettelijk zo dat kittens minimaal een bepaald aantal weken bij moederpoes moeten blijven. Worden er kittens van (noem een extreem voorbeeld) 5 weken aangeboden met "mogen nu weg" dan valt dat onder verboden handel en mag de advertentie niet blijven.
-bezittingen die verboden zijn mogen niet verhandeld worden. Moeilijk om een voorbeeld bij te bedenken; maar denk aan bv geweren/drugs.

Een dier dat echt te mager is kun je veel van denken, en soms weet je het gewoon niet. Het dier kan ziek zijn, gewoonweg niet dik te krijgen zijn, herstellende zijn, of idd verwaarloosd zijn.

Maar er is gewoonweg geen grond om het te verbieden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:14

Ik ben ook wel benieuwt naar linkje.. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:15

linkjes mogen zowiezo niet heb ik net van een mod gehoord, omdat je advertententies verder niet mag bespreken

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:17

Ik begrijp niet dat men scharminkeltjes te koop zet, zorg eerst dat het beestje er goed uit ziet voor de verkoop is dat toch beter.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:19

Ben het met je eens Stef, weet misschien ook wel waarop je doelt en ik vind dat ook niet kunnen.
Aan de andere kant is dat natuurlijk wel weer de manier om de beesten te 'redden' , maarja dat moet niet de bedoeling zijn...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:20

Wat versta je onder scharminkel?

ribben zichtbaar? Moet ook rekening houden met leeftijd etc.
Ben toch benieuwd welke advertentie je bedoeld :o

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:06

scharminkels idd in de zin van vreselijk mager, of in de zin van oud en afgedankt en nergens meer bruikbaar voor?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:36

in de zin van zeer vreselijk mager, slecht onderhouden hoeven e.d ... tenminste ik heb zo'n heel erg goed vermoeden waar stef het over heeft.
Ik vind het inderdaad een moeilijk punt... het zou kunnen zijn dat een dier door ziekte e.d mager is ... maar ook door simpelweg verwaarlozing.
Ik zou sowieso zelf nooit zo'n pony durven aanbieden.. maar er zijn ook mensen die daar minder problemen mee hebben.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:42

Is het niet juist goed dat die paarden verkocht worden? Of is dit de penny in mij die nu spreekt? :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:45

Daar is ook wat voor te zeggen.
Maar aan de andere kant.. als er niet meer geadverteerd mag worden met zulke dieren.. is het kwijtraken moeilijker en heb je de kans dat ze meer moeite moeten gaan doen.
Ik denk niet dat er alleen bij advertentiepagina's regels moeten komen maar ook bij Stamboeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:47

ze moeten, al is het een scharminkel..., 'm toch zien kwijt te raken...?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:49

Ik heb liever dat ze wel geadverteerd worden, op die manier komt het wel aan het licht en kan er actie ondernomen worden de dieren in een betere situatie te krijgen. Een paard kopen is niet zo moeilijk, een paard onderhouden en goed verzorgen is voor sommige mensen erg moeilijk, ik denk ook dat sommige mensen het gewoon niet zien of willen zien.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:52

passieAppel schreef:
ze moeten, al is het een scharminkel..., 'm toch zien kwijt te raken...?

Ja, maar als je over Nop op krijgt, bij een stamboek en op internet.. moeten mensen toch 2 keer gaan nadenken waar ze mee bezig zijn lijkt mij.

Ze hoeven niet verbannen te worden, maar een waarschuwing vind ik op zijn minst op zijn plek van de desbetreffende site.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:44

Ligt het er niet aan hoe het scharminkel aangeboden wordt? In de zin van: Paard is verwaarloosd geweest, tijdelijk opgevangen, zoet revalidatieplekje.. heb ik er weinig moeite mee.

Ribben zien vind ik niet altijd een goede maatstaf, want dat kan ook een kwestie van spierverlies zijn. Mijn paard staat sinds december van de een op de andere dag stil vanwege ernstige peesblessure. Nu mogen we er een beetje mee stappen, maar je ziet haar ribben wel zitten. Het was een paard met een dikke nek en lekker stevige billen ( := ), maar dat is ze helemaal kwijt. VA is geweest, paard is kerngezond (op pees na) en het is gewoon het proces van 'actief paard' > 'pensioen paard', zonder afbouwen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:10

dat zijn meer kneusjes die jij beschrijft vind ik Miseria, niet zo zeer scharminkels.
Ik snap dat het lastig is. Aan de ene kant, tuurlijk is het geweldig dat zulke diertjes een goed nieuw tehuis krijgen. Aan de andere kant worden eigenaren op deze manier beloont voor hun wanpraktijken

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:15

Dat ben ik ook zeker met je eens Stef. Wat ik meer bedoelde is dat het denk ik lastig is om de echte boosdoeners er tussenuit te halen. Snap je wat ik daarmee wil zeggen? Je kan aan iemand zijn verhaal niet zien of het een verzonnen verkooppraatje is, of de harde waarheid!

Edit; natuurlijk de figuren daar gelaten die een enorm gehavend paard aanbieden als topsporter ed :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:24

Stef doelt meer op dieren zoals deze .. in deze staat :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarbij dus de goede zorg er niet is geweest.
een hoefsmid was broodnodig, net als goede ontworming en voeding.
Gister hebben een andere bokker en ik deze meiden dus opgehaald bij een stal die ook hier op bokt en MP adverteert.
Er zit nog verder een heel verhaal achter maar die zet ik nu zo niet open en bloot helemaal op bokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:46

Dank je JG, deze paardjes worden dus op bokt aangeboden als zijnde gezond, alsof er niks aan de hand is

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:11

ik vind dit ook nogal...tja, wat is er het goede woord voor?schandalig?
heb je nu een jaarling die flink de hoogte is ingegaan, die kunnen schraal zijn.
maar zo'n vacht in deze tijd van het jaar is niet oke, de magerte is ook zeker niet oke en dat een 2 jarige drachtig is...tja, daar laat ik me maar niet over uit.
verkopers stoppen met dit soort paardjes, maar beginnen wel een andere richting te fokken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:00

svdijk schreef:
ik vind dit ook nogal...tja, wat is er het goede woord voor?schandalig?
heb je nu een jaarling die flink de hoogte is ingegaan, die kunnen schraal zijn.
maar zo'n vacht in deze tijd van het jaar is niet oke, de magerte is ook zeker niet oke en dat een 2 jarige drachtig is...tja, daar laat ik me maar niet over uit.
verkopers stoppen met dit soort paardjes, maar beginnen wel een andere richting te fokken.

Idd en die andere richting fokken, dat zijn ubsoluut geen goedkope paardjes daar ben je toch zuinig op! Tenminste normale mensen gaan er survuldig mee om :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:00

ik betwijfel of dat nog gebeurt.. een andere richting.

Idd jaarlingen kunnen soms wat schraal aandoen.. al mag ik dat van een 5 jarige toch niet verwachten.
Een 2 jarige trouwens ook niet, maar dan kan je soms nog wel eens te maken hebben met groei die een hoop energie opslurpt.

Maar verder graag weer even ontopic.
Het is alleen even het voorbeeld uit 1ste hand om te laten zien wat stef bedoelt met scharminkels.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:27

Goh ik vind het nogal wat. Als ik mijn oude paardje zou aanbieden dan schrik je je het apezuur, want die is dun! En ja ik zou erbij zetten dat ze gezond is, daar sta jij raar van te kijken, maar ze is het wel.
Het is lastig om van een foto te beoordelen of dat de pony's mishandeld zijn of niet goed verzorgd.
Dus wie ben jij dan om te bepalen vanaf de andere kant of dat het paard niet goed werd verzorgd of niet?
Ik denk persoonlijk dat Bokt daar weinig mee kan.