Voorkeur: niks of 'negatief'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorkeur: niks of 'negatief'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:16

Naar aanleiding van de fototopic-topics en mijn eigen ervaringen van de laatste dagen vraag ik me ineens het volgende af: wat verkies jij? Heb je liever weinig/geen reacties, of heb je liever negatieve reacties?

We kennen allemaal de typische bokttopics, waar iemand 10 pagina's afgekraakt wordt omdat er een slof omhangt.
Maar er wordt dan geklaagd over de andere topics, de topics met gewoon leuke paarden & gewoon leuke foto's die dan geen reacties krijgen.
Maar krijgen ze die reacties niet omdat het maar gewoon is? Of krijgen ze die reacties niet omdat mensen maar op hun handen gaan zitten?
Want er bestaan ook topics met 10 pagina's 'wauw, wat mooi & leuk & ... '

Dit vroeg ik me ineens af :+
Ben nu al een paar keer een topic tegengekomen waarbij ik weer weggeklikt heb, ik wilde wel reageren, maar het zou niet zo'n leuke reactie zijn en dan heb ik iets van "moet ik dat nou persé neerzetten? Ieder z'n eigen ding toch?" .. Maarja, zo kan het dus ook gebeuren dat je weinig tot geen reacties in een topic krijgt, als iedereen denkt zoals ik en gewoon weer wegklikt ...

Nu, ieder heeft z'n eigen mening over dingen, en dat zal ook mede bepaald worden door eigen ervaringen (of het gebrek daaraan). Wat een ander mooi, leuk & cool vindt hoef jij dat nog niet te vinden .. Is het dan nodig dat er alleen mooi, leuk & cool staat? Of mag jij gewoon in elk topic zeggen wat je denkt? Maar dan ben je weer een verpester etc. etc. Maar als er geen reacties komen wordt daar ook weer over geklaagd ...

Snappen jullie een beetje waar ik naartoe wil? :+
Vind het zelf moeilijk uit te leggen namelijk :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:29

Interessant onderwerp. Ben benieuwd naar de meningen.
Ik maak dat ook wel eens mee. Dat ik bijvoorbeeld op een KS-ITP topic klik en denk: ik vind het veulen eigenlijk helemaal niet mooi. Maarja, moet je zoiets zeggen? Ik neem vooralsnog aan dat mensen dat helemaal niet willen horen. Iedereen vindt zijn eigen baby (of veulen) het mooiste natuurlijk. :)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:31

Ik snap wel wat je bedoelt, er wordt vaak zo doorgezaagd over de negatieve dingen. Als eenmaal een reactie is gegeven, vind ik niet dat het tot in den treure herhaald moet worden, punt is duidelijk, laat het verder rusten.
Wel kunnen veel mensen nog leren fatsoenlijk feedback te geven, niet alleen maar doorzagen over het negatieve, maar ook positieve punten opmerken. Soms is het ook het beste om gewoon de schouders op te halen en het te laten rusten, je hoef niet op elk topic te reageren.

[edit] wat Iris zegt, je kan ook een sociaal wenselijke reactie geven

Paardenmeis1

Re: Voorkeur: niks of 'negatief'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:36

Denk ook dat het ligt aan de manier van brengen. Sommige negatieve reacties vind ik minder erg dan een andere.

Voorbeeld van Iris; Als iemand zegt: "Het is mijn type paard niet, maar gefeliciteerd met de geboorte." kan ik daarmee leven. Beter dan: "Wat een lelijk beest zeg."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:41

Klopt :j
Maar als iemand aan het rijden is ofzo en je zegt "ik zou dit zelf nooit zo doen, maar veel plezier met je paard" .. is dat nodig zo'n reactie? Heeft de TS daar wat aan? Je kan dan nog wel gaan uitleggen waarom niet enzo, maarja, de TS doet het wel (vaak zelfs onder begeleiding) dus heeft dat dan zin?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:43

Nee dat begrijp ik [***] :j Het ging in mijn post meer over KS-ITP, waar zulke posts meer gewenst zijn!

maar op HAW kan je al iets doen als: Zelf zou ik het zus of zo doen, maar je bent goed op weg. Zoiets?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:26

Miseria, jouw voorbeeld zou een topreactie zijn. Je geeft er jouw visie, maar kraakt de ander niet af. Dat zie ik niet als een negatieve reactie ;) Dat zie ik als een gewenste reactie waar mensen iets van kunnen leren. Zo'n reactie wordt wel negatief wanneer nog zeventien keer verteld wordt waarom het zus of zo moet.

Ik weet van mijzelf dat ik liever vier positieve reacties heb dan vier pagina's lange klachten over iets dat fout gaat. Alleen is dat een risico dat je neemt als je foto's plaatst. Tja, kritiek slik ik dan maar en ik hoop er nog iets uit te kunnen halen, wat dat betreft is kritiek natuurlijk wel positief.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:17

Ik word vrolijker van 5 positieve reacties (met desnoods verbeteringen) als 15 negatieve reacties waar echt helemaal niets in goed kan.

Kijk tuurlijk zijn dingen die absoluut niet goed zijn. maar ergens kun je altijd een compliment maken! Benoem iets positiefs en geef tips mee voor de volgende keer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:19

Zolang kritiek onderbouwd is, vind ik het niet erg om tot op het bot afgekraakt te worden. Zolang de kritiek onderbouwd is!! En dan liefst ook nog met een passende oplossing erbij.
10 pagina's lang zagen over een spoortje dat net even te hard prikt, is nutteloos.

Wat ik wel merk is dat vele Bokkers niet beseffen dat persoonlijke aanvallen en verwijten de TS eerder doen sluiten dan opengaan en -staan voor andere meningen. Kijk gewoon naar een discussie in het dagelijkse leven, hoe meer mensen hun stem verheffen en de controle verliezen hoe meer ieder discussielid aan zijn mening blijft vasthouden. Hoe rustiger en gemoedelijker een discussie, hoe meer de leden geneigd zijn toegevingen te doen, te luisteren etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:23

Ik ben het eens met Gini. Goed onderbouwde kritiek daar kun je alleen maar van leren. Ik heb liever inhoudelijke reacties dan 5x een reactie van goh wat een leuk paard heb je. Daar leer je niks van. Maar tussen opbouwende kritiek en afbranden zit nog een wereld van verschil. Als iemand niet inhoudelijk is, maar alleen negatief opmerkt wat fout gaat dan negeer ik zo'n opmerking. Zelf probeer ik wel inhoudelijk te reageren op een vriendelijke manier, maar het is natuurlijk altijd de vraag of het helemaal over komt op de ts zoals ik het ook daadwerkelijk heb bedoeld, dat is toch wel het nadeel aan geschreven tekst.

Verder ligt het er heel erg aan hoe de ts op kritiek reageert. Als ze er open voor staan dan krijg je vaak niet 17x hetzelfde te horen. Ik zie het vaak pas gebeuren als de ts eigenwijs is, terwijl iedereen kan zien dat het echt niet goed is. Dan gaat het vaak wel om wat extremere topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:02

trekpaardluf schreef:
Ik word vrolijker van 5 positieve reacties (met desnoods verbeteringen) als 15 negatieve reacties waar echt helemaal niets in goed kan.

Kijk tuurlijk zijn dingen die absoluut niet goed zijn. maar ergens kun je altijd een compliment maken! Benoem iets positiefs en geef tips mee voor de volgende keer.

Maar 15 'negatieve' reacties (opbouwend geplaatst) zou je dan wel liever hebben dan 5 positieve reacties?
Ik ben een beetje zoekende naar wat mensen willen ... dat we geen eindeloos gezaag & kritiek willen waar we niks mee kunnen begrijp ik .. maar heb je liever dat mensen niet reageren, of dat ze toch 'negatief' reageren?

Met de negatieve reacties waar ik het over heb bedoel ik bv. zo:

[***] schreef:
Super dat je zo'n oplossing gevonden hebt (ook voor Silke) en echt leuk dat je nog wat met haar kan werken!

Hoop wel dat ik mag zeggen dat ik niet wild ben van het filmpje :o
Ik weet niet wat het is .. ik denk dat het allemaal TE is .. Vooral in het begin, vanaf het VD-en zeg maar vind ik het er weer erg leuk uitzien ;) (alleen op het einde krijg ik weer hetzelfde gevoel als in het begin :o ). Vienna is een prachtig dier en er zal vast heel veel in zitten, maar ik krijg een beetje het idee dat je het er al te graag uit wil :o Je zegt zelf dat Vienna gehaast wordt als de camera erop staat ... Ik denk persoonlijk niet dat dit aan Vienna ligt, die weet niet dat er een camera staat te draaien ;) Naja, misschien ook wel, maar dan alleen omdat ze aanvoelt dat jij anders reageert ;) Waarschijnlijk onbewust ... maar ik heb dat probleem ook dus .. (ben me er ondertussen wel van bewust) :)
Verder vind ik er ook veel zweepgezwiep bij komen kijken .. ik wil me best voorstellen dat je haar niet raakt, maar ik vind het persoonlijk toch best heftig allemaal .. ik heb dit nog niet eerder gezien van je ...

Dus: veel willen is prima, maar doe het rustig aan, dan lukt het ook wel, en nog veel beter ;)
Laat je niet gek maken als er een camera staat, het moet niet allemaal perfect ;)
En super dat je haar & Silke nog bij je kan hebben! *\o/*

Soms doe ik dat .. soms denk ik ook: ach, laat maar .. en klik ik gewoon weer weg ...
Ik ben dus zoekende wat het best is om te doen zeg maar, gewoon reageren als je iets ziet, of het gewoon laten :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:23

Ik heb liever negatieve reacties dan geen reacties.
Wanneer een negatieve reactie goed onderbouwd is en wanneer een beetje op de toon gelet wordt, hoeft een negatieve reactie zelfs niet negatief te zijn. Van kritiek en opmerkingen kun je juist heel veel leren.

Maar als het negatieve reacties zijn die totaal niet onderbouwd zijn, die beledigend of aanvallend zijn, die enkel bedoeld zijn om wat te rellen, die mij niet in mijn waarde laten,..., dan heb ik idd liever geen reacties.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:08

Ik ga toch voor de positieve reacties :j Alleen vind ik het wel jammer als er weinig word gereageerd.
Moet zeggen dat ik een reactie met opbouwend commentaar op een aardige manier ook goed kan waarderen :j Dat valt bij mij wel onder positief :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:30

Ik ga toch maar terug naar het punt om geen reactie te geven ... Dat is blijkbaar toch de voorkeur ... Is het niet van de TS, dan wel van andere mensen in de topics :+ Dus ja: ieder z'n eigen ding zullen we maar zeggen ...

Het blijft een moeilijk iets hier :P