De Pottok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

De Pottok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:59

Is er al iemand bezig aan het bedreigde ras Pottok?
Anders wil ik wel een artikel schrijven

Dribbel

Re: De Pottok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:59

Volgens mij niet. In de lijst met paardenrassen staat hij onder:
Baskische pony of Pottok.
Misschien handig om strak vanaf Baskische pony een doorverwijzing naar Pottok te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:20

Als je "pottok" intoetst kom je hem ook in 3 artikelen tegen wegens het verwantschap aan andere keltische rassen.

Als je googled kom je 1.330.000 artikelen over de pottok tegen en 20.800 over de baskische pony. Lijkt mij dat hij dus bekender is onder de eerste naam?
Dus dat het "pottok of baskische pony" is en niet anderom.
De stamboeken en verenigingen hanteren ook de naam Pottok. Of pottoka.

http://www.pottok.net/
http://www.pottok.com/fr/index.html
http://www.pottoka.info/

Maar goed, daar buigen jullie je maar over, staat verder los van het artikel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:57

Kan het idd beter omdraaien. Ben benieuwd naar het artikel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:06

Het lastigste is om een hoop wetenschappelijk gezwam (er bestaat gelukkig plenty info in diverse talen) in een luchtig jasje te gieten.
Ik kan alleen op zondagen aan dergelijk lange stukken werken. Dus nog even geduld. Bijwerken kan ik makkelijk dagelijks, maar beginnen is andere koek...
Voor de foto's zal ik mijn eigen pony gebruiken en ik zal zien of het stamboek me foto's laat gebruiken van effen gekleurden, die feitelijk zuiverder zijn. (Maar ook weer makkelijker te verwarren met de rassen van dezelfde oorsprong die er op lijken...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:09

Beginnetje:

(inleiding)

De Pottok

De Pottok, Pottock of Pottoka (Baskisch voor "klein paard") is ook wel bekend onder de naam Baskische pony (Basque pony) naar zijn geboortegrond, een gebied in de Pyreneeën dat in Frans- en Spaans Baskenland valt.
Het zijn ponies van het zogenaamde "Keltische type", waar oa ook de Garrano (wikilink), Asturcon (wikilink), de Galeco (kan ik ook een artikel over schrijven) en de Exmoor pony(wikilink) onder vallen.
Ze zijn hevig in aantal teruggenomen door verlies van habitat en het kruisen met andere paarden en ponies. Zo zijn er in de vorige eeuw nogal wat bonten gefokt, vooral voor circus werk.
Er werden ook steviger ponies gefokt voor boerderijwerk en dat deden ze door te kruisen met trekpaarden en er is Iberisch bloed toegevoegd om grotere rijponies te krijgen.
De originele Pottok was bruin of zwart, maar nu heb je ze dus in alle kleuren, inclusief bont, en er zijn er nog maar ruwweg 150 volbloed fokmerries in Frans Baskenland.
Daardoor behoren ze nu tot de met uitsterven bedreigde, zeldzame rassen.
Men is begonnen met het beschermen van het ras en zijn omgeving in het reservaat in Bidarray, Basse-Navarre. Ze zijn er nog niet goed uit hoe ze het best aantal kunnen vergroten, door alleen volbloed Pottoks te gebruiken of een aantal niet volbloed ponies te gebruiken om sneller meer Pottok achtige ponies te fokken.
Evenals bij de andere Keltische rassen hebben alle in het wild lopende Pottoks een eigenaar. Er bestaan in Frankrijk ook stoeterijen die zich toeleggen op het ras.

Geschiedenis:

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:56

Hoe is het nu met het artikel? Ben je er nog aan toe gekomen om eraan verder te werken Lusitana??

Ik zal het beginnetje alvast op de Wiki plaatsen met als titel Pottok. Dan zal ik vanaf de pagina voor Baskische pony een doorverwijzing naar de Pottok maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:35

Ik zal zo snel mogelijk de rest eraan breien.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:37

Top! In de lijst met paardenrassen heb ik bij de B trouwens de Baskische pony of Pottok neergezet en bij de P de Pottok of Baskische pony. Ik denk dat op die manier iedereen de pagina moet kunnen vinden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:02

Dat lijkt me idd het beste om te doen Aurora.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:55

Excuus voor het lange wegblijven, ik had mijn moeder 6 weken hier en dan ligt alles stil...

Gechiedenis: (Dit komt vanavond)

Exterieur: De Pottok is van oorsprong voornamelijk zwart en donkerbruin, maar door de toevoeging van vreemd bloed (Iberish, Welsh, Arabisch en trekpaard) komen nu ook bruin, vos en bont voor (en verdunningen). De bonten zijn een gevolg van een vroegere modetrent (vanaf 1850) om bonten in het circus te gebruiken.
Het hoofd is in verhouding of wat groot, met recht of iets convex (hol) profiel, lange oren, grote expressieve ogen, grote neusgaten, in de winter een snor. Deze ontstaat omdat ze in de winter geen gras meer hebben en van stekelige struiken gaan eten en kastanjes openen. Korte goed aangezette hertenhals, met stugge overvloedige manen. Stevige borst, rechte schouder, rondgeribt lijf. Goed gevormde schoft, lange rechte rug, kort licht afhangend kruis, lange dikke staart.
De benen zijn lang, dun maar sterk en hebben kleine harde hoeven.
Door de invloed van vreemd varieert hun hoogte tegenwoordig van 1.15m tot 1.50m, maar van oorsprong zaten ze rond de 1.20m. Ze wegen tussen de 300 to 350 kilo.
Sinds 1970 bestaat er een stamboek, ingedeeld in A en B.
In het stamboek B worden dieren ingeschreven met minstens 50% Pottok , in A komen die zuiverder zijn. In boek A worden ze ingedeeld in twee types, de berg (montange)Pottok en de prairie Pottok. Alleen die minimaal 9 maanden van het jaar in het wild leven in de bergstreken van la Rhune, Baïgora, Ursuya en Artza Mendi in een kudde met merries, veulens en hengsten, worden als berg pottoks gezien.
De bergpottok is 1.15–1.32 m, de prairie Pottok 1.20–1.50m (vor het stamboek mogen ze 1.47m meten)

Karakter: Kalm maar energiek, onafhankelijk. Niet snel van zijn stuk te brengen. Ze zijn taai en sober, en vast ter been.

Gebruik:Rij- en tuigpony. Over het algemeen zeer goede springers. In Fankrijk hebben een actieve eigen wedstrijdorganiserende vereniging. Ze worden wel ingezet in toerisme voor trektochten en gewone buitenritten.
In het verleden zijn ze gebruikt voor smokkel, als mijnponies in Frankrijk en Groot Brittanie, in het circus en voor alle werkzaamheden op de boerderij.
Tegenwoordig zijn het voornamelijk kinderrijponies.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:09

Ik heb de info van Lusitana toegevoegd aan het artikel. Bedankt voor de input weer :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:59

Er moet nog even bij het exterieur dat de wintervacht overvloedig is en wel 10 cm lang kan worden...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:23

Lusitana schreef:
Er moet nog even bij het exterieur dat de wintervacht overvloedig is en wel 10 cm lang kan worden...

Is toegevoegd :j