Rengalop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardenhyve

Rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:26

Hallo,
Ik zou graag rengalop willen leren.
Ik heb ook al heel lang rijervaring.
Alleen in gewone galop lukt het staan nog niet.
Maar ik heb gehoord dat het ook een beetje vanzelf gaat in rengalop.
Dus ik heb wat vragen;
Kun je ook een speciaal zadel halen waardoor het makkelijker gaat?
Kun je ook zittend in rengalop?
Of heb je zelf nog tips voor mij?

Graag met prive bericht maar in dit forum mag het ook wel.

Groetjes myy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:26

Staat verkeerd, ik TEM even.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:26

Dit staat verkeerd, ik tem
Edit, ik zie dat Suzanne mij al voor is ;)

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:28

?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:31

Dit topic hoort niet op 'Forumzaken', hier kun je vragen en opmerkingen plaatsen over de technische kant van dit forum. Deze vraag lijkt mij meer op zijn plaats in [YRT] Young rider talk
Lees anders de Bokt Help eens door, daar staan dit soort dingen allemaal uitgelegd ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:34

Rengalop kan je niet in de bak doen, dat kan alleen buiten op een lang, redelijk recht stuk pad met goede bodem.
Kan je in de gewone galop in verlichte zit? dat is wat je moet doen in rengalop, iets gaan staan in je beugels, want in rengalop is blijven zitten in je zadel niet zo makkelijk omdat het paard een heel snelle beweging maakt. Wat belangrijk is is dat je niet aan de teugels gaat hangen.
een speciaal rengalopzadel bestaat niet. Waarom wil je rengalop 'leren'? Aan de informatie die je aangeeft lijk je me niet gevorderd genoeg om rengalop te gaan proberen..
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 02-06-11 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:36

Rengalop is iets heel moeilijks.
Het beste koop je eerst zo'n paard :

Afbeelding

deze paarden hoef je namelijk geen rengalop te leren, die kunnen het van nature.
Goed vast houden aan de hoorn en gaan met die banaan!

Nee, maar meis, even serieus, rengalop kan niet in de bak. Hiervoor heb je een lang recht stuk nodig.
Ook is enige controle over je paard wel vereist, want je moet hem natuurlijk wel zonder gevaren op die snelheid kunnen krijgen
en terug brengen naar een basisgalop! :)
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 02-06-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:37

Nou zeg, dat is ook niet aardig. Meisje is 11 en heeft gewoon een vraag die elk jong meisje heeft. Kom jij aan met eenhoorns... }:0

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:39

Sabinee__ schreef:
Rengalop is iets heel moeilijks.
Het beste koop je eerst zo'n paard :

Afbeelding

deze paarden hoef je namelijk geen rengalop te leren, die kunnen het van nature.
Goed vast houden aan de hoorn en gaan met die banaan!

Doe niet zo flauw, joh.
Dit meisje is 11, nieuw hier en vraagt iets over rengalop.

TS, rengalop kan inderdaad niet in de bak, maar alleen op een goed bospad waar geen takken liggen en je de ruimte hebt of op het strand.
Je kan het best in de verlichte zit gaan, want doorzitten gaat heel moeilijk.

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:43

EskeGirl Ik ben 16. :#

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:44

rengalop kan volgens mijn pony dus wel in de bak,
ik heb het vaak genoeg mee gemaakt haha _O-

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:45

Rengalop is eigenlijk niets anders dan galop, alleen net even sneller.
Daar heb je geen ander zadel voor nodig, maar wel wat ervaring.
Rengalop kan je ook niet in de bak doen, die is veels te klein en daar zou het paard zich kreupel kunnen lopen.
Op het strand, of een heeeeeel lang ruiterpad, waar geen gaten in zitten, kan je een rengalop doen, dus eigenlijk precies wat Tammy al zegt!
Eerst nog maar even goed werken aan je balans, want als je de verlichte zit nog niet zo goed beheerst, lijkt het me verstandiger om dat eerst voor elkaar te krijgen.
En ja...je kan in rengalop ook gewoon blijven zitten in je zadel, alleen is dat een grotere belasting voor de rug van het paard en zal je hoogst waarschijnlijk minder hard gaan.

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:45

bambietje schreef:
rengalop kan volgens mijn pony dus wel in de bak,
ik heb het vaak genoeg mee gemaakt haha _O-

Hahah, maar ik ga het ook voor de zekerheid op het strand ofzo proberen. :9

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:47

paardenhyve schreef:

Waarom staat er op je profiel dan 11?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:47

Als je op het strand gaat rijden, zorg dan wel dat je heel zeker weet dat je paard een goede rem heeft, want als je daar het gas opentrekt, zijn er wel eens paarden die je dan niet meer kan stoppen. Dat is levengevaarlijk, dus zorg dat je dat heel zeker weet!

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:49

aerdenhout1 schreef:
Rengalop kan je ook niet in de bak doen, die is veels te klein en daar zou het paard zich kreupel kunnen lopen.
Op het strand, of een heeeeeel lang ruiterpad, waar geen gaten in zitten, kan je een rengalop doen, dus eigenlijk precies wat Tammy al zegt!
Eerst nog maar even goed werken aan je balans, want als je de verlichte zit nog niet zo goed beheerst, lijkt het me verstandiger om dat eerst voor elkaar te krijgen.
En ja...je kan in rengalop ook gewoon blijven zitten in je zadel, alleen is dat een grotere belasting voor de rug van het paard en zal je hoogst waarschijnlijk minder hard gaan.

Oke,
dan wacht ik nog maar even.
Ik heb nu 7 jaar ervaring.
Maar ik kan het ook wel, maar ik stuiter zo terug.
Springen daar ben ik heel goed in. :9
1.15 laatst gesprongen op de beste Tokio! :D

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:49

EskeGirl schreef:
paardenhyve schreef:

Waarom staat er op je profiel dan 11?

Ohh, echt?
Dat moet ik even veranderen.
Haha, weet jij misschien hoe dat moet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:50

paardenhyve schreef:
aerdenhout1 schreef:

Oke,
dan wacht ik nog maar even.
Ik heb nu 7 jaar ervaring.
Maar ik kan het ook wel, maar ik stuiter zo terug.
Springen daar ben ik heel goed in. :9
1.15 laatst gesprongen op de beste Tokio! :D

Wat is 7 jaar ervaring?
vanaf kleins af aan rondhobbelen op Shetjes en een aantal jaar op manege of 7 jaar op de manege?

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:51

doriss schreef:
Als je op het strand gaat rijden, zorg dan wel dat je heel zeker weet dat je paard een goede rem heeft, want als je daar het gas opentrekt, zijn er wel eens paarden die je dan niet meer kan stoppen. Dat is levengevaarlijk, dus zorg dat je dat heel zeker weet!

Mijn pony stopt goed, dus ik denk dat dat niet zo'n heel groot probleem is.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:52

Dit topic is in elk geval goed voor mijn lachspieren :+

TS, je kunt dingen in je profiel veranderen door rechts bovenaan op gebruikerspaneel te klikken. Dan klikken op profiel en dan op wijzig profiel

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:52

paardenhyve schreef:
Ohh, echt?
Dat moet ik even veranderen.
Haha, weet jij misschien hoe dat moet?

Klik op Gebruikerspaneel, Profiel, en dan Profiel wijzigen. Daar kun je je geboortedatum invullen, en dan rekent bokt vanzelf je leeftijd uit ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:53

Ik heb rengalop niet echt 'geleerd'. Op ponykamp gingen we gewoon en het was zo van 'oh en je moet verlichte zit doen' en dan ga je vanzelf. :P Mijn ervaring was toen ook wel dat als je benen niet sterk genoeg zijn om geheel in verlichte zit te blijven, en je valt terug, dat ik dan direct weer een soort van omhoog stuiterde. (Staat er een beetje raar zo maar ik weet niet precies hoe je het anders moet zeggen.)
Natuurlijk is dit niet DE manier, maar je kan je beenspieren erop trainen door bijvoorbeeld tijdens een stap geheel in verlichte zit te blijven. Dat is moeilijker dan je denkt ;)

Wat misschien belangrijker is is dat je paard het kan. Weet niet of je een eigen paard hebt? Zo ja, dan kan je misschien een keer met iemand meegaan die al vaker een rengalop heeft gedaan, en dat je daar dan een stukje achter blijft. Dat is wat minder eng dan helemaal alleen.

En ja, wat hier al wordt gezegd, rengalop doe je echt niet in de bak :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:54

paardenhyve schreef:

waarom zou je een verkeerde geboortedatum invullen, lijkt me van niet.. ik weet nie tof je je leeftijd veranderen kan eigenlijk.
Bambietje, dan moet jij of een gigantische bak hebben, of bedoel je de uitgestrekte galop. rengalop heeft een paard in de bak niet genoeg ruimte voor, die snelheid kan mijn AV in onze ±80x70 buitenbak nog niet halen.
het strand is een goede plek voor rengalop, vaak organiseren maneges in de buurt van het strand buitenritten op tijden wanneer je te paard het strand op mag (met de zomer in aantocht mag je overdag niet op het strand komen met je paard) mét een stukje rengalop. Als je geen ervaring hebt met rengalop zou je het beste aan zo'n rit mee kunnen doen, die paarden weten precies wanneer ze mogen gaan en wanneer ze weer moeten stoppen. Als je in je eentje met je eigen/verzorgpaardje gaat, heb je de kans dat hij/zij niet meer wilt stoppen.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:57

Citaat:
Bambietje, dan moet jij of een gigantische bak hebben, of bedoel je de uitgestrekte galop. rengalop heeft een paard in de bak niet genoeg ruimte voor, die snelheid kan mijn AV in onze ±80x70 buitenbak nog niet halen.
het strand is een goede plek voor rengalop, vaak organiseren maneges in de buurt van het strand buitenritten op tijden wanneer je te paard het strand op mag (met de zomer in aantocht mag je overdag niet op het strand komen met je paard) mét een stukje rengalop. Als je geen ervaring hebt met rengalop zou je het beste aan zo'n rit mee kunnen doen, die paarden weten precies wanneer ze mogen gaan en wanneer ze weer moeten stoppen. Als je in je eentje met je eigen/verzorgpaardje gaat, heb je de kans dat hij/zij niet meer wilt stoppen.

nou, ik rijd in de wei/bak maar hij klopt niet in formaat maar echt heel groot.
mijn pony die gaat er dan vandoor in rengalop en dan is het voordat ik met mijn ogen kan knipperen aan de andere kant.
en dan stopt hij. haha, ik ben er gelukkig (nog) niet afgevallen _O-

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 15:01

Tammy_ schreef:
paardenhyve schreef:

waarom zou je een verkeerde geboortedatum invullen, lijkt me van niet.. ik weet nie tof je je leeftijd veranderen kan eigenlijk.

Dankje, maar iemand anders had dit profiel voor me aangemaakt, daardoor komt dat waarscheinlijk.
Maar volgensmij is het gelukt.
Als ik denk dat ik er klaar voor ben, ga ik het misschien proberen.
Alleen eerst gewoon harde galop denk ik.