Anatomie - Darmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Anatomie - Darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:18

Afbeelding
A = Maag
B = Dunne darm
C = Caecum (= blinde darm)
D = Colon ascendens (= eerste deel dikke darm)
E = Colon descendens (= laatste deel dikke darm)
F = Rectum (einddarm)

Hoe werkt het maagdarmkanaal van het paard?
Een paard is, evenals een koe en een schaap, een herbivoor (planteneter). Alle voedingsstoffen kan het dier uit planten halen. Maar, in tegenstelling tot een koe en een schaap, is een paard geen herkauwer, die hun eten nadat het in de maag geweest is nogmaals in de mond kauwen. Het spijsverteringsstelsel van een graseter, zoals het paard, is speciaal gebouwd voor de vertering van ruwe celstof door de aanwezigheid van de voormagen (bij herkauwers) of een goed ontwikkelde blindedarm (en dikke darm). Een paard heeft dus maar één maag. Bij de herkauwers gebeurt er eerst in de voormagen een omzetting van het voedsel door de flora en fauna in o.a. de pens, waarna een afbraak volgt. Bij het paard is het net andersom: in de maag en dunne darm wordt het voeder eerst door maag- en (1)pancreasenzymen bewerkt, daarna wordt het in de omvangrijke dikke darm microbiëel omgezet (= fermentatie).

Waar moet je aandenken bij het voeren van een paard?
• Het paard heeft een relatief kleine maaginhoud (ongeveer 18 liter) waardoor hij vaak per dag kleine hoeveelheden eet. In één keer grote hoeveelheden aan een paard geven kan dan ook ernstige spijsverteringsstoornissen, zoals koliek, veroorzaken.
Voer een paard dus liever gespreid over de dag, bijvoorbeeld 3-4 keer. Paarden kunnen last hebben van hun maag: dat zie je bij een maagzweer en bij een maagoverlading.
• Tijdens de spijsvertering van elk dier (en ook de mens) zijn maag en darmen extra voorzien van bloed, voor een stuk zelfs onttrokken aan minder hard werkende lichaamsdelen. Gebruik een paard onmiddellijk na het eten dus niet intensief.
• Het is belangrijk paarden rustig en op vaste tijdstippen eten te geven, liefst afzonderlijk in een box. In een groep worden dieren die lager in de rangorde staan verdrongen en wordt er veel te snel gegeten om zoveel mogelijk te hebben. De gevolgen laten zich raden.
• Bij droog voeder heeft een paard grote behoeftes aan water voor de sterke speekselafscheiding (zo'n 40-60 liter per dag). Bij lichte arbeid is er een behoefte van 30 - 40 liter, bij zware arbeid 50 tot 60 liter, afhankelijk van de watertoevoer met het voer en de hoeveelheid water die door de stofwisseling in het lichaam wordt gevormd.
• Paarden zijn minder afhankelijk van de structuur dan de runderen.

Anatomie van het spijsverteringsapparaat van het paard
1. De mond en het gebit.
Hiermee wordt het voedsel gekauwd en in kleinere stukken vermalen. Als een paard last heeft van zijn gebit, kan hij het voedsel niet zo goed kauwen en daardoor minder goed verteerd. Dat kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Op 1 kg hooi kauwt een paard ongeveer 40 minuten. In deze periode wordt maar liefst 3 tot 3,5 kg speeksel geproduceerd. Bij krachtvoer hoeft een paard slechts 10 minuten te kauwen om één kg te kunnen opeten. Het paard maakt dan ook maar 1 kg speeksel aan om het voer te kunnen doorslikken. Ruwvoer wordt dus met veel meer vocht gemengd en doorgeslikt dan krachtvoer.

De tong brengt het voedsel achterin de mond, waar het de slokdarm (= oesophagus) ingaat. Met (3)peristaltische bewegingen beweegt de slokdarm het voedsel naar de maag. Bij peristaltiek trekken de spieren boven (ofwel achter) de voedselbrij zich samen; tegelijkertijd ontspannen zich de spieren ter hoogte van en net onder (oftewel voor) de brok/slok waardoor het voedsel dus vooruit wordt gestuwd. Een paard kan soms een slokdarmverstopping krijgen.

2. het voedsel bereikt de maag van het paard (ongeveer 18 liter inhoud), die eigenlijk tamelijk klein is voor een paard. Hier worden enzymen en maagzuur toegevoegd en wordt het voedsel dus verder 'afgebroken'.

3. Vervolgens komt het in de dunne darm (21-25 meter lang), waar de eiwitten worden afgebroken door enzymen tot aminozuren die de darm straks kan opnemen in het bloed. Hier worden vooral de gemakkelijk verteerbare componenten verteerd, zoals zetmeel, eiwit en vet. Deze dunne darm bestaat uit drie delen: de twaalfvingerige darm (= duodenum), de nuchtere darm(= jejunum, zo'n 15-23 meter lang) en de kronkeldarm (= ileum). Vrijwel alle voer wordt in de dunne darm verteerd en opgenomen (= geresorbeerd) naar de bloedbaan.

4. Hierna komt de voedselbrij terecht in de enorme blinde darm (= caecum, zo'n meter lang en 30 liter inhoud). Dit heeft ongeveer de functie van de voormagen van de koe: de celwanden van het gras (o.a. cellulose, het paard voedt zich immers voornamelijk met cellulose-rijk materiaal) wordt hier afgebroken door bacteriën en omgezet tot vetzuren. Deze laatste worden geresorbeerd en gaan richting lever, waar ze worden omgezet tot glucose. De glucose wordt onmiddellijk verbrand of wordt elders in het lichaam opgeslagen voor later gebruik.

5. De rest van de voedselbrij (inmiddels is dat fijngemalen en doordrenkt met water) passeert het caecum en komt terecht in het eerste deel van het colon (de dikke darm), waar de bacteriële omzetting verder gaat. In de dikke darm leven enorm veel bacteriën die de vezels en overige voedingsbestanddelen verteren.Voedingsstoffen worden opgenomen door de wand van de dikke darm in de bloedbaan. In het tweede deel van de dikke darm gaat de opname van voedingsstoffen vanuit de darm door en ook water wordt hier opgenomen.
De gehele dikke darm is ongeveer 7-9 meter lang.

6. Wat dan nog overblijft komt in het rectum (= endeldarm) terecht. Hier wordt de voedselmassa, waar een groot deel van het water dus inmiddels is aan onttrokken, tot 'mestballen' of 'paardenvijgen' gevormd op weg naar de anus.

(1) Pancreasenzymen; enzymen van de alvleesklier
(2) Fermentatie; het omzetten van biologische materialen met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels in afwezigheid van zuurstof
(3) Peristaltische bewegingen beweging waarbij de inhoud van het lichaam voortgestuwd wordt om het hele lichaam voort te kunnen bewegen.

Bronnen
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... vertering/

Marieke_K

Re: Anatomie - Darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:31

Mooi stuk :) Ik ga nog even de andere Wikimods vragen er ook naar te kijken om te zien of we misschien delen van dit artikel moeten opdelen, of toevoegen aan al bestaande artikelen om te voorkomen dat er dubbelingen ontstaan binnen de Wiki.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:11

Inderdaad een mooi stuk. Ik denk dat het inderdaad het handigst is om dit artikel een klein beetje op te splitsen. Ik zal daar straks eens even voor gaan zitten.

Waar komt het plaatje vandaan trouwens? Want als je dat helemaal zelf gemaakt hebt kunnen we dat zeker ook gebruiken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:15

Mag ik hier als niet-wiki schrijver misschien iets aan toevoegen?
Jullie hebben namelijk voor verschillende onderdelen wel de latijnse namen er bij, maar bij de dunne darm niet.
Het eerste deel van de dunne darm heet het jejunum het tweede deel het ileum. Bij vogels is de overgang hier tussen te herkennen aan een staartje aan de darm, het Meckels diverticulum, de meeste zoogdieren is het onderscheid alleen onder de microscoop te maken.

Kijk maar of er iets gedaan wordt met deze info, ik kan me ook voorstellen als dit gewoon te specifiek is...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 12:44

Plaatje komt uit de bron dacht ik, zou m wel na kunnen maken.. maar dat gaat ff duren ;)

@ Nickeltje, is dan wel zo mooi als inderdaad die Latijnse naam er ook bij staat :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:07

Nickeltje: Thnx voor je opmerking! In het huidige Wiki-artikel over het spijsverteringsstelsel staan inderdaad alle latijnse namen. Aan dat artikel gaan we deze huidige aanvulling toevoegen, dus dat komt helemaal goed :)

NonaWen: We kunnen het plaatje op deze manier helaas niet gebruiken, maar als je het zelf na zou kunnen maken dan zou dat zeker wel kunnen. Een schematische tekening van het spijsverteringsstelsel van een paard is in elk geval heel erg nuttig voor op de Wiki.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:03

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:48

Mochten er nog echte plaatjes nog zijn.
Van uitgelegde darmen, kan dit geregeld worden!

Ik wil evt wel bezig met een nagemaakte tekening?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:52

Als jij plaatjes tot je beschikking kunt krijgen die we mogen gebruiken zou dat super zijn Jolliegirl.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:54

Mogen het echte foto's zijn? zo ja, moet het gehele stelsel erop? of mag het in delen?
Als het in delen mag, zou ik in overleg best een darmstelsel kunnen uitleggen,schoonmaken en fotograveren.

Of moeten het plaatjes zijn?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:55

Het lijkt me een goed idee als er 1 overzichtsfoto is en foto's van de delen. Echte foto's mogen ook zeker. Zeer interessant. Dan moet er wel even een waarschuwing voor foto's bij die als schokkend ervaren kunnen worden. Plaatjes zou ik er ook bij doen. Dat geeft meer een schematisch overzicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:00

Ik zal volgende week even overleggen of het mogelijk is.
Is een hele klus aangezien alles normaliter de container ingaat... en als ik het kapot maak, hebben we een grote vieze rotzooi :=

Waarschuwing zou dan idd handig zijn.

De endeldarm kan ik zowiezo altijd op foto krijgen.
Misschien kan ik een foto zien te maken als alles er nog inzit... ik moet even kijken wat haalbaar is.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:17

Was er nog een plaat van het maagdarmstelsel nodig of is dit inmiddels geregeld?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:23

Nickeltje schreef:
Mag ik hier als niet-wiki schrijver misschien iets aan toevoegen?
Jullie hebben namelijk voor verschillende onderdelen wel de latijnse namen er bij, maar bij de dunne darm niet.
Het eerste deel van de dunne darm heet het jejunum het tweede deel het ileum. Bij vogels is de overgang hier tussen te herkennen aan een staartje aan de darm, het Meckels diverticulum, de meeste zoogdieren is het onderscheid alleen onder de microscoop te maken.

Kijk maar of er iets gedaan wordt met deze info, ik kan me ook voorstellen als dit gewoon te specifiek is...

de dunne darm bestaat uit 3 delen zelfs. het eerste stuk heet het duodenum, 2de jejunum en 3de ileum.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:24

Auky schreef:
Was er nog een plaat van het maagdarmstelsel nodig of is dit inmiddels geregeld?

heb ik er ook nog een hoop van mochten jullie nog wat nodig hebben, heb mijn scriptie gedaan over de dunne darm dus heb veeeeel plaatjes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:11

@Cheyentic: informatie is ook welkom :) Dit is wat er nu namelijk staat in de Wiki over de dunne darm: Spijsverteringsstelsel

@Auky/Cheyentic: plaatjes zijn welkom! Er zijn nog geen afbeeldingen van het spijsverteringsstelsel als geheel of de onderdelen daar van die auteursrecht vrij zijn :) Voor informatie over de afbeeldingen die we op/in de Wiki mogen gebruiken zie ook: help:faq#licentie

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:44

Ik heb een overzichtplaat gemaakt en toegevoegd :-)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:21

Ziet er goed uit Auky! Kun je zulke plaatjes zelf maken?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 06:27

Ja hoor, geen probleem!