[Dienstmededeling] Beleidswijzigingen op Bokt.nl in 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

[Dienstmededeling] Beleidswijzigingen op Bokt.nl in 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:09

In de afgelopen tien jaar is Bokt.nl gegroeid van 20 naar 160.000 gebruikers en dat is een groei die met nogal wat veranderingen gepaard is gegaan. De laatste keer dat we daar echt bij stil hebben gestaan was in 2007. Op dat moment is de forumstructuur flink aangepakt, is het beleid afgestemd op de veranderingen en is ook het moderatorteam geherstructureerd. In 2007 hadden we weer een goed fundament voor groei met consistente regels en duidelijk beleid. Maar Bokt is verder gegroeid, er zijn regels bijgekomen, regels geschrapt, moderators zijn gestopt en nieuwe zijn begonnen. De afgelopen jaren waren van de sociale netwerken en ook mobiel internet nam een vlucht. Tel daarbij op dat 90% van de Nederlanders en Belgen gebruikt nu regelmatig internet en er wordt duidelijk dat dit ook consequenties heeft voor een forum. Mensen verwachten andere dingen van internet en gaan online anders met elkaar om. Bokt heeft voor een deel op die veranderingen gereageerd met nieuw/beter beleid en aangepaste regels maar dat is niet altijd op een consequente manier gegaan. De afgelopen tijd hebben we gebruikt om goed te kijken naar waar we staan en, vooral, waar we heen willen.

De directe aanleiding voor dit alles is het beleid op Bokt met betrekking tot 'sfeerverziekers': mensen die vooral negatief aanwezig zijn op het forum en anderen tot last zijn, zonder daarbij de regels echt te overtreden. Dat is iets wat we al jaren proberen op te lossen maar het is eind 2010 pijnlijk duidelijk geworden dat dit nog niet gelukt is met o.a. een aantal topics op Forumzaken met klachten en knelpunten over het beleid als gevolg.

Naar aanleiding hiervan hebben we, op basis van de vorige gebruikersenquête, de recente regelenquête,eigen ervaringen en pijnpunten die ons al bekend waren, een behoorlijk volledig overzicht van de problemen kunnen maken. Een aantal daarvan noemen we even kort.

Problemen
Een ander belangrijk punt dat naar boven is gekomen, en dat eigenlijk net zo belangrijk is als de problemen, is dat het gros van de gebruikers erg tevreden is. Men is tevreden over de moderators, men vindt het gezellig op de site, men is het eens met de regels. Het overgrote deel is ook nooit aangesproken op zijn/haar gedrag en zal ook nooit aangesproken worden. Maar naast die tevredenheid zijn er ook een aantal pijnpunten voor een flinke groep gebruikers.

Eigenlijk is bijna iedereen die de enquête heeft ingevuld het unaniem eens met de vraag: 'Sfeerverziekers worden onvoldoende aangepakt'. Een belangrijk aandachtspunt en ook een punt dat veel irritatie bij zowel gebruikers als moderators oplevert. Wat daarbij ook vaak genoemd wordt is ‘meten met twee maten’: het lijkt er soms op dat sommige gebruikers altijd door de mazen van de wet/regels glippen.

Ook de regels zelf komen een flink aantal keer terug op forumzaken en in de enquête: en dan vooral het feit dat dit er heel veel zijn. Hierdoor is niet altijd duidelijk of logisch wat nu wel of niet mag op Bokt. Tegelijkertijd gebeurt het op dit moment te vaak dat op kleinere overtredingen consequent maar relatief hard wordt ingegrepen door het team. Ook is er niet altijd voldoende tijd voor de mods om duidelijk te maken waarom die regel er is en waarom iemand daarop aangesproken wordt.

Door een aantal vragen te combineren, kwam er ook een onderliggend probleem bovendrijven: waar mensen zich op Bokt het meest aan ergeren is ruzie, respectloos gedrag, beledigingen et cetera. Hier worden ook de meeste OW’s voor uitgedeeld. Op dat punt zijn eigenlijk twee verschillende zienswijzen op Bokt: 50% vindt dat alles moet kunnen, 50% vindt de manier waarop (omgangsvormen) belangrijker. Dat blijkt bijvoorbeeld uit totaal tegenovergestelde antwoorden op vragen als 'Op Bokt.nl moet strenger gemodereerd worden' of 'Op Bokt.nl moet alles gezegd kunnen worden'. Wij, als beheer van Bokt, hebben daar eigenlijk een vrij duidelijke mening over: op Bokt gaan normale omgangsvormen boven ‘altijd alles kunnen zeggen’, maar dat is iets wat we in de regels en in het modereren onvoldoende hebben uitgedragen waardoor dit voor gebruikers onduidelijkheid in de hand werkt.

Zoals gezegd is bovenstaande maar een selectie van wat er naar boven is gekomen, dit verhaal is echter al veel te lang daarom gaan we nu door naar de onderliggende oorzaken en ook de oplossingen.

Oorzaken
Een punt dat in vrijwel alle problemen in het leven een oorzaak is, is communicatie. Die communicatie is niet altijd duidelijk en niet altijd open geweest vanuit onze kant. Dit is een heel erg belangrijk punt dat we aan moeten gaan pakken de komende tijd, maar het is ook een lastig punt. Hiermee samen hangt namelijk een ander pijnpunt en dat is een capaciteitstekort. Eigenlijk hebben we op het moment (en de afgelopen jaren) een moderatorteam gehad dat te klein is voor de hoeveelheid werk. Dit zorgt ervoor dat er soms te weinig tijd is voor preventief bijsturen en duidelijk/uitgebreid communiceren met gebruikers over zaken die mis gaan.

Een andere oorzaak is dat het moderatorteam zo consequent mogelijk probeert te modereren met als doel zo min mogelijk ‘met twee maten te meten’. Maar werkt alleen in situaties die zwart/wit zijn. Als je alle tinten grijs probeert te reguleren leidt dit tot veel kleine regels die niet altijd doel raken. Aan de ene kant heb je nooit genoeg regels om de 'sfeerverpesters' aan te pakken omdat hun gedrag heel lastig in regels te vangen is. Aan de andere kant zorgen al deze regels ervoor dat flink wat gebruikers aangesproken worden op zaken die strikt genomen niet mogen, maar die niet persé storend zijn. De regels hanteren is wel consequent maar zorgt voor ergernis bij gebruikers zonder de grote stoorzenders aan te pakken.

Oplossingen
Een van de belangrijkste punten op dit moment is het uitbreiden van het moderatorteam en ook het hoofdmoderatorteam. Hierdoor komt meer tijd vrij voor het team om beleidswijzigingen toe te passen, er komt meer capaciteit om de moderators te begeleiden in hun dagelijkse werk en er is meer tijd voor duidelijke communicatie met de gebruikers.

Wat betreft het beleid en regels willen we een aantal zaken aan gaan passen. Over de regels heeft Eline al een topic geopend. In de regels willen we in ieder geval meer uitgaan van, en vertrouwen op het gezonde verstand van de gebruikers. 98% van de gebruikers snapt zelf namelijk prima wat wel of niet gewenst gedrag is op een discussieforum en heeft eigenlijk geen harde regels of sancties nodig. Dat is ook meteen het uitgangspunt van het beleid, we willen een stuk minder hard ingrijpen maar wel meer gaan bijsturen. Dat is iets dat we nu ook al proberen te doen maar wat in de praktijk nu niet altijd zo uitpakt door o.a. capaciteitstekort. Momenteel is er tijd om de waan van de dag op te lossen, maar niet om structureel vooruit te kijken en op deze manier te modereren.

Minder hard ingrijpen dus en meer en eerder bijsturen. Hetzelfde geldt voor de 'sfeerverziekers', deze gaan we eerder bijsturen door ze snel aan te spreken op topic-ontsporend gedrag of het frustreren van andere gebruikers. Het 'minder hard' beleid houdt echter ergens op en dat is bij gebruikers die zich niet bij laten sturen. Als iemand na een duidelijke vraag en uitleg toch storend bezig blijft, dan volgt daar een OW op. Als iemand overigens meteen echt overduidelijk over de schreef gaat dan volgt daar direct een OW op, net als nu. Deze OWs zijn ook aangescherpt en verduidelijk maar daarover later meer.

Een ander punt dat we aan beter op willen pakken is het oppakken van suggesties van gebruikers.Op dit moment worden alle suggesties gelezen en besproken, maar dit gebeurt niet op een heel gestructureerde manier. We hebben gemerkt dat er daardoor soms klachten of suggesties blijven hangen waardoor zaken soms te laat (of niet) worden opgepakt. Vaak is het ook zo dat problemen al wel duidelijk zijn maar door drukte niet perse de juiste prioriteit krijgen. Ook op dit vlak zijn we aan het kijken hoe we dit beter vorm kunnen geven.

In het kort de belangrijkste punten:
  • Meer vertrouwen op het gezonde verstand en goodwill van gebruikers.
  • Meer bijsturen in plaats van modereren.
  • Minder hard modereren als het kan, harder modereren als het moet.
  • Uitbreiden van het moderatorteam.
  • Beter communiceren (over beleid maar ook over bijsturen of sancties).
  • Sneller/beter reageren op vragen/klachten van gebruikers.
  • Minder kleine/onlogische regels.

De komende tijd worden bovenstaande zaken zichtbaar in dienstmededelingen waar nieuwe moderators worden geïntroduceerd en een aangepast OW-beleid en nieuwe regels (zie ook het topic van Eline). Maar vooral ook in een andere manier van modereren en communiceren. Vooral die laatste twee punten zijn iets dat niet van de ene op de andere dag veranderd kan worden en flink wat tijd, energie en gewenning gaat kosten. Wat dat betreft rekenen we ook op jullie hulp door het geven van constructieve feedback maar bijvoorbeeld ook door het op tijd TeM-men zodat moderators bij kunnen sturen voordat er gemodereerd moet worden.

Weer een heel verhaal geworden. Benieuwd wat jullie ervan denken of dat jullie het idee hebben dat er grote dingen ontbreken?

Anoniem

Re: [Dienstmededeling] Beleidswijzigingen op Bokt.nl in 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:14

Klinkt allemaal heel positief, zal het stuk op een later tijdstip nog eens wat aandachtiger doornemen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:31

Dat lijken mij hele mooie veranderingen :j

Vooral het op tijd bijsturen heb ik wel oren naar. Ook ben ik erg blij met de mate van eerlijk- en openheid in dit bericht.

We zullen het gaan zien de komende tijd; werkt het of niet? Het lijkt mij dat het wel los gaat lopen op deze manier.

Heel erg bedankt voor deze wijzigingen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:45

Maar nog steeds geen mogelijkheden tot het verwijderen van accounts of iets in die trand. Terwijl dat veel is aangegeven denk ik bij de enquete, wordt dit compleet genegeerd nu?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:29

Klinkt goed zo op t eerste gezicht :j, zie een aantal knelpunten die ik heb aangegeven voorbij komen :j.. even verder naar t topic van Eline

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:46

TIP....probeer de gemiddelde leeftijd van de mods wat op te schroeven,zo dat er wat levens wijsheid en mensen kennis het modteam binnen komt...suc6...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:54

Welke leeftijd zou jij als gemiddelde graag zien papagroom?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:58

30 jaar als gemiddelde lijkt mij ideaal....dan kun je mensen met meer levenservaring op de zwaardere topics zetten...en voorkom je veel comunicatieve misverstanden....
Jij bent 19...en daar is niets mis mee hoor maar dat maakt t wel moeilijk om iemand van 45 de les te lezen...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:01

Het ging ook niet om mijn leeftijd eigenlijk. Ik richt me ook niet op de 'echte' mod zaken. Ik ben er voor de Wiki. Ik denk dat je als groene mod het er met mijn leeftijd moeilijker mee hebt.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:02

Suzanne F. schreef:
Maar nog steeds geen mogelijkheden tot het verwijderen van accounts of iets in die trand. Terwijl dat veel is aangegeven denk ik bij de enquete, wordt dit compleet genegeerd nu?

Iets in die trend is er zeker, en na de enquete zijn al die mogelijkheden duidelijk op een rijtje gezet: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Papagroom: De gemiddelde leeftijd van mods is op dit moment 31 jaar, we proberen dat gemiddelde ook inderdaad rond de 30 te houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:40

Ik vind het erg fijne veranderingen, ik hoop dan ook dat jullie doelen bereikt kunnen worden. Maar het is zeker een stap in de goede richting! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:07

Suzanne F. schreef:

Min of meer wel en als je vragen hebt, dan krijg je dus alleen een link onder je neus geduwd en verder niks. Daar moet in het vakje communicatie nog het een en ander ingekleurd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:28

Mijn eerste reactie na speedreaden van dit topic is +:)+ vooral wbt sfeerverziekers/stokers. Ik had al een verandering bemerkt. Fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:06

Heel goed, zeker ook het "ontregelen" daar is durf voor nodig, maar naar mijn mening wel een goede stap

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:37

Sonja schreef:
Mijn eerste reactie na speedreaden van dit topic is +:)+ vooral wbt sfeerverziekers/stokers. Ik had al een verandering bemerkt. Fijn!

Ik heb daar nog weinig verandering in bemerkt.

Nu kan dat natuurlijk aan mij liggen :o maar als ik veel antwoorden in het topic lees waar ikzelf actief in ben :(
En het gekke is, dat automatisch op die manier terug geantwoord wordt.
Ik weet het, ook zeer onvolwassen, maar als men de "achtergrond" goed kent, dan gebeurt dat veel vlugger dan wanneer het echt onbewust wordt gedaan.
Meer in de trant van "alles moet gezegd kunnen worden" is dan een gedachte die bij mij opkomt dan.
En stap ik daar eigenlljk gewoon overheen dan.

Maar als ik de achtergrond ken en dan antwoorden lees :(

Bv van mensen met 2 account's, mensen die steken onder de gordel uitdelen en zo kan ik nog wel even doorgaan

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 08:39

@Cherie; Zou je via PB door kunnen geven waar je het specifiek over hebt? Dan kunnen we daar naar kijken, dank!

Op dit moment zijn we vooral hard bezig met zorgen dat we met bovenstaande aan de slag kunnen maar tot dat moment draaien we in principe nog op het 'oude' systeem.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:49

Goede aanpassingen. :)
De gemiddelde leeftijd van de mod zit wel goed hoor! Niets mis mee.
Ik denk ook zelf wel dat ze daar wel rekening mee houden. Iemand die nog maar net 18 is, is het nog niet verstandig om ze aan te wijzen als mod. En hebben misschien ook wel wat minder ervaring ermee.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:52

Bokt lijkt wel bijna een land :+
Ik vind de sfeer de laatste tijd goed hoor, ik ben niet veel topics tegen gekomen waar mensen met zn 10en (bij wijze van) gaan zitten rellen op elkaar. een paar jaar geleden vond ik dit wel heel erg, en irriteerde me er ook een tijdje dood aan. verder ben ik nu al een paar gebruikers tegengekomen die niet normaal konden doen, en die zijn geband. Diegenen waren gewoon echt respectloos bezig, en heb het idee dat daar nu sneller iets aan gedaan wordt dan eerder. Dus ja, ik zie wel verschil. Goed bezig! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:44

Ik kan maar een ding zeggen als alles inderdaad zo gaat uitpakken als bedoelt *\o/* . Minder streng voor de normale mens en hard voor de idioten die er plezier aan beleven anderen te provoceren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:20

Ziet er goed uit.

Ik vraag me af hoe het team vrij snel uitgebreid kan worden. Dan moet je al even snel gewone mods tot hoofdmod maken (maar wie zit er nu nog die al voldoende lang is ingewerkt enz..?), een hoop nieuwe mods zoeken (ook niet zo simpel) en dan moeten die "piepjonge en groene" hoofdmods die nieuwelingen gaan begeleiden, terwijl heel het moderatorsysteem wordt omgegooid?

Nou, ik duim voor het team :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:27

Bart, behoort het ook tot het nieuwe beleid om als er een herdenkingstopic geopend wordt over het plotselinge overlijden van een bekende (en geliefde!) persoon uit de sport, om dat topic dan op de volgende stijlloze, respectloze manier te sluiten:
xMarieke @ [PP] Jurylid Victor Beglinger overleden
xmarieke schreef:
Dit soort berichten horen op Overig Nieuws. In het bericht hoort dan een bronvermelding. Aan gezien het niet in de openingspost staat, zal dit topic worden verwijderd.

Wat is er zo moeilijk aan om het topic bij te sturen, TS te tippen of desnoods zelf een bronvermelding toe te voegen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:02

dat is dus wat ik bedoel met mensen kennis ..inlevingsvermogen en levens wijsheid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:22

Of gewoon normaal sociaal. Minstens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:26

Ik heb daar een pb achteraangestuurd waarbij ik de betreffende mod aangesproken heb op haar gebrek aan inlevingsvermogen.
Vandaar ook de vraag om voor mods mensen met levenservaring te kiezen ipv mods die nauwelijks droog zijn achter de oren en het invoelingsvermogen van een kouwe aardappel hebben!!
Oh ja, na mijn pb, toeval of niet, is het slotjesverhaal veranderd in slotje voor overleg...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:32

Wat ik ook prettig zou vinden en dat sluit aan bij het berichtje van Lovely, is dat er meer wordt gekeken per topic. Ik heb ooit een topic gehad wat ik graag verwijdert wilde zien, omdat ik er iets in had staan over een verrassing voor iemand en diegene net bokt had ontdekt daarna. Toen ik vroeg of het topic om die reden weg kon kreeg ik te horen dat topics niet gesloten werden. Beetje jammer, berichtje van Lovely is dezelfde strekking, maar nog iets serieuzer denk ik...
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-04-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt