Babesiose

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Babesiose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 23:24

Bij teek wordt het verkeerd geschreven en mist de doorlink naar het artikel.
Informatie klopt trouwens ook niet helemaal
Piroplasmose bij paarden wordt niet veroorzaakt door Babesia Canis, maar door de Babesia Caballi en de Theileria Equi. Babesia Canis is veroorzaker bij andere dieren, ten minste voor zover mij bekend.
Meer informatie kan ik morgen brengen.

Marieke_K

Re: Babesiose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:32

Ik heb het artikel van de Teek bekeken, maar kan niet zo snel vinden waar het fout staat zoals jij aangeeft. Kan je misschien de paragraaf aangeven waar het fout staat?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:47

Klein detail:
Citaat:
Teken komen door de klimaatverandering steeds meer voor. Ook brengen ze steeds meer de ziektes mee naar Nederland. Er zijn 3 ziektes die de teken bij paarden kunnen overbrengen.
Borreliose (ziekte van lyme)
Babessiose (Piroplasmose)
Ehrlichiose

Schrijffoutje.

en dan staat bij teek ook nog dit
Citaat:
Piroplasmose (Babesieen)
Dit virus kan alleen worden overgebracht door teken. Deze teek is de Dermacentor Rhipicephalus en de Hyalomma. De rode bloedcellen worden aangetast door de stoffen Babesia Caballi, Theileria Equi en Babesia Equi die zich in de speekselklier van de teek bevindt. Het ziektebeeld geeft hoge koorts, bloedarmoede, geelzucht, kolieksymptomen, zwellingen aan het hoofd, paard wil niet meer eten, bleke slijmhuid, urine kan donker gekleurd zijn en gezwollen beengewichten. De diagnose kan worden gesteld door bloedonderzoek. Merries die besmet zijn geven dit door aan hun veulens, die hebben dan niet het ziektebeeld. Bij acute infectie is het paard binnen 12 tot 21 dagen ziek. Het paard kan ernstig ziek worden en zelfs overlijden als het niet snel wordt behandeld. Ongeveer 4 à 5 dagen na behandeling is het paard weer aan de betere hand, maar het verdwijnt nooit uit het bloed van het paard.
Piroplasmose komt vooral voor in Portugal, Spanje, Frankrijk, België, Afrika en grote delen van Rusland. Is een paar maal voor gekomen in Duitsland. Dit wordt daar uitgebreid onderzocht door een speciaal laboratorium voor teken en in samenwerking met één van de grootste paardenklinieken in Duitsland.

Dat klopt naar mening zo ongeveer wel, komt trouwens ook wel in Nederland voor, het is een van de 'Emerging Diseases' waar Nederland voor moet oppassen. (Echter, Babesia Equi is een andere naam voor de Theileria Equi).
Het stukje over welke teken het overbrengen: Waarschijnlijk niet helemaal compleet, dermacentor rhipicephalus is wel de belangrijkste, en de Hyalomma wordt niet in iedere bron genoemd. Zolang de Ixodes Ricunus (oid) er niet bij staat, is het al wel goed genoeg, want die brengt het in ieder geval NIET over (voor zover nu bekend).

Echter gaan we dan naar de link babesiose (http://www.bokt.nl/wiki/Babesiose), en dan staat er dit:
Citaat:
Babesiose wordt veroorzaakt door het ééncellige organisme Babesia Canis, welke in de erytrocyten (=rode bloedcellen) overleeft. De ziekte wordt overgedragen door teken die hiermee besmet zijn.

Dit is waarschijnlijk gehaald uit de bron van de RIVM, dat gaat over piroplasmose, echter is equine piroplasmose, dus piroplasmose bij paarden, net iets anders. Bij de paarden is het naar mijn weten (en ik ben er net druk mee bezig) de Babesia Caballi en Theileria Equi.

Bronnen (o.a.): http://www.cfsph.iastate.edu/Factsheets ... smosis.pdf
http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/edwards/index.php

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:41

Tenks :) Ik heb de artikelen aangepast, zou je nog even willen kijken of ik het goed heb gedaan? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:42

de canis lijkt mij degene die de hond ziek maken...

Het medicijn tegen babesiose is trouwens Carbesia (imocarbid)met een spuit Atropine tegen de bijwerkingen(koliek)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:54

Ik zou alleen niet te snel gaan behandelen voor Babesia, kans dat je paard van je naald af valt is aardig groot ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:42

Susanne_ schreef:
Ik zou alleen niet te snel gaan behandelen voor Babesia, kans dat je paard van je naald af valt is aardig groot ;)

als je niets doet ligt hij de volgende ochtend dood...Tenminste in geval van acute piro.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:12

Bij acute wel ja, dus dan is t de keuze die je moet maken, helaas.