Artikel Instructeur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Artikel Instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:58

Instructeur

Je kent het wel. Iemand in het midden van de bak of op de bakrand, die verteld wat je moet doen, wat je beter kan doen en wat je goed doet. Zo'n persoon is heel belangrijk voor als je gaat paardrijden. Je kán het van jezelf leren, maar het beste advies krijg je van je instructeur/instructice. Maar wat doet zo'n persoon eigenlijk?

Belangerijke punten voor een intructeur

Gedrag van een paard
Het gedrag van een paard, moet zichtbaar zijn voor een instructeur.
Sommige paarden zijn erg wild, en andere paarden weer zeer tam. Sommige zijn ergens allergisch voor en andere paarden zijn gewoon bang.

Ziektes
Als een paard kreupel is, of gewoon ziek is, moet een instructeur dat zien. Zeker als die persoon les geeft op een manege. Als beginnende instructeur is het handig om te beginnen bij een manege. Daar kan je ook weer steeds ervaring opdoen. Op maneges komen ook ziektes voor, en is het daarom ook goed om te weten, wat een paard heeft. ''Kan het wel of niet in de les gebruikt worden''. Dat is een bekende vraag, als paarden ziek zijn.

Omgang met anderen
De omgang met andere is ook heel erg belangerijk. Niet snel overstuur raken wanneer iemand het niet goed doet. Een instructeur is er voor, om je dingen te leren. Dus als iemand het niet goed doet, moet een instructeur uitleggen hoe het wél moet. Ook is het erg handig om een beetje contact te hebben. Dus een beetje praten met elkaar. Zo kan je ook weer andere dingen leren.

Tuig en verzorging
Wat ervaring van tuig is ook niet verkeert. Stel dat iemand het zadel verkeert legt, en de instructeur ziet het niet, dan komt die wel met een probleem te zitten. Het paard kan zich verwonden, of jeuk krijgen, waardoor het paard wat irriterent gaat doen.
De verzorging is ook heel belangrijk. Wanneer iemand de hoeven niet heeft gedaan, kan het dier hoefzweer krijgen. Daardoor kan een paard voor een lange periode (denk hierbij aan 1 á 2 maanden) niet meer lopen. In de ernstigste gevallen wel 2 maanden of langer.
Een paard loopt overdag ook gewoon in de wei. De meeste paarden hebben wel zin in even lekker te rollen. Meestal komt er door het rollen modder aan de vacht van het paard. Wanneer iemand het paard niet goed schoonmaakt, het het wondjes oplopen tijdens het rijden. Denk hierbij aan plekken waar tuig zit.

Ervaring
Als instructeur moet je wel ervaring hebben met paarden. Wanneer iemand daar als een bang iemand gaat lopen, is het zeker niet geschikt. Een instructeur mag niet bang zijn voor paarden, behalve wanneer het paard écht gaat dreigen.
Longeren, dat is verplicht dat je dat kan als je instructeur wilt worden. Niet alleen om het iemand te leren, maar ook om paarden extra beweging te geven. Als een beginner gaat rijden, gaat die persoon natuurlijk niet ineens in galop. Vandaar dat longeren er ook bij hoort.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:06

Leuk idee om hier een stukje over te schrijven!

Wel een paar verbeterpunten denk ik:
- Niemand kan aan de buitenkant van een paard zien of het ergens allergisch voor is...ik zou er iets van maken in de trant van 'een instructeur moet kunnen inschatten hoe het karakter van een paard is, rustig, voorwaarts, schrikkerig enz'
- Ik mis iets over diploma's, overzichtje van welke mogelijkheden er zijn bv?
- Misschien is het leuk om iets te schrijven over waaraan je een goede instructeur herkent en waar je die moet zoeken?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 16:10

_Esther_87_ schreef:
Leuk idee om hier een stukje over te schrijven!

Wel een paar verbeterpunten denk ik:
- Niemand kan aan de buitenkant van een paard zien of het ergens allergisch voor is...ik zou er iets van maken in de trant van 'een instructeur moet kunnen inschatten hoe het karakter van een paard is, rustig, voorwaarts, schrikkerig enz'
- Ik mis iets over diploma's, overzichtje van welke mogelijkheden er zijn bv?
- Misschien is het leuk om iets te schrijven over waaraan je een goede instructeur herkent en waar je die moet zoeken?

Is goed. Ik zal even kijken of ik hier informatie over kan vinden.

Wat ik er nu heb staan, is totaal uit mijn hoofd. :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:31

Leuk dat je mee wilt schrijven aan de Wiki :) Helaas zijn wij als wikimods best wel streng.. -O- Daardoor heb ik best nogal wat moeten strepen in je opzetje. Maar het begin is er! Misschien kan je onderstaande stukjes oppakken om in boeken/tijdschriften/internet meer informatie te vinden over instructeur zijn/worden. Voor de Wiki is het namelijk belangrijk dat er in een artikel vermeld staat waar de informatie vandaan komt. Dat heet onderbouwen. Een onderbouwing houdt in dat je met theorie (uit een boek bijvoorbeeld) laat zien dat iemand er onderzoek naar heeft gedaan en dat wat jij op schrijft ook echt de waarheid is :)

Ik hoop dat je niet afgeschrikt bent door al dit commentaar en nog een poging wilt wagen met dit artikel :)

Biggers schreef:
Instructeur

Je kent het wel Instructeurs zijn geen onbekenden binnen de paardenwereld. Je kunt ze vinden Iemand in het midden van de bak of op de bakrand. Het zijn de mensen die je vertellen wat je moet doen, wat je beter kan doen en wat je goed doet. Zo'n Een dergelijk persoon is heel belangrijk voor als je gaat paardrijden. Je kán het van jezelf aanleren, maar het beste advies krijg je van je instructeur/instructice omdat deze een diploma heeft om les te geven. Maar wat doet zo'n persoon eigenlijk?

BelangerijkeAandachtspunten voor een intructeur
Een instructeur moet kennis hebben van het gedrag van een paard. , moet zichtbaar zijn voor een instructeur. Deze kennis is noodzakelijk omdat er vele verschillende type paarden zijn: flegmatiek, heet of juist angstig. Een instructeur moet het gedrag van een paard kunnen herkennen, om zo de juiste adviezen te geven om aan het werk te kunnen met het paard.
Sommige paarden zijn erg wild, en andere paarden weer zeer tam. Sommige zijn ergens allergisch voor en andere paarden zijn gewoon bang.

Ziektes
Als een paard kreupel is, of gewoon ziek is, moet een instructeur dat zien opmerken. Zeker als hij of zij die persoon les geeft op een manege.

Als beginnende instructeur is het handig om te beginnen bij een manege. Daar kan je ook weer steeds ervaring opdoen. Op maneges komen ook ziektes voor, en is het daarom ook goed om te weten, wat een paard heeft. ''Kan het wel of niet in de les gebruikt worden''. Dat is een bekende vraag, als paarden ziek zijn.
Waar baseer je deze uitspraak op? Zulke informatie moet je onderbouwen met een bron: een ander artikel van internet, uit een tijdschrift of een boek.

Omgang met anderen
De omgang met andere is ook heel erg belangerijk. Niet snel overstuur raken wanneer iemand het niet goed doet.
Een instructeur is er om je dingen te leren. Enige didactische vaardigheden zijn dan belangrijk. Met deze vaardigheden kan je iemand dingen leren. {s]Dus als iemand het niet goed doet, moet een instructeur uitleggen hoe het wél moet. Ook is het erg handig om een beetje contact te hebben. Dus een beetje praten met elkaar. Zo kan je ook weer andere dingen leren.[/s]

Tuig en verzorging
Het is voor een instructeur ook van belang dat hij/zij kennis heeft van het harnachement. Dit zodat hij/zij kan controleren of alles juist wordt gebruikt en de ruiter op weg kan helpen als een hoofdstel of zadel niet goed past.

Wat ervaring van tuig is ook niet verkeert. Stel dat iemand het zadel verkeert legt, en de instructeur ziet het niet, dan komt die wel met een probleem te zitten. Het paard kan zich verwonden, of jeuk krijgen, waardoor het paard wat irriterent gaat doen.
De verzorging is ook heel belangrijk. Wanneer iemand de hoeven niet heeft gedaan, kan het dier hoefzweer krijgen. Daardoor kan een paard voor een lange periode (denk hierbij aan 1 á 2 maanden) niet meer lopen. In de ernstigste gevallen wel 2 maanden of langer.
Een paard loopt overdag ook gewoon in de wei. De meeste paarden hebben wel zin in even lekker te rollen. Meestal komt er door het rollen modder aan de vacht van het paard. Wanneer iemand het paard niet goed schoonmaakt, het het wondjes oplopen tijdens het rijden. Denk hierbij aan plekken waar tuig zit.

Certificering
Het is van belang dat een instructeur gecertificeerd is. Dit is bijvoorbeeld een vereiste bij een manege of rijvereniging die het veiligheidscertificaat voeren.

Als instructeur moet je wel ervaring hebben met paarden. Wanneer iemand daar als een bang iemand gaat lopen, is het zeker niet geschikt. Een instructeur mag niet bang zijn voor paarden, behalve wanneer het paard écht gaat dreigen.
Longeren, dat is verplicht dat je dat kan als je instructeur wilt worden. Niet alleen om het iemand te leren, maar ook om paarden extra beweging te geven. Als een beginner gaat rijden, gaat die persoon natuurlijk niet ineens in galop. Vandaar dat longeren er ook bij hoort.

Nayomie

Re: Artikel Instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:55

Naja, ga ooit wel weer verder, maar heb er nu geen tijd voor, helaas. :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:51

Instructeur

Instructeurs zijn geen onbekenden binnen de paardenwereld. Je kunt ze vinden in het midden van de bak of op de bakrand. Het zijn de mensen die je vertellen wat je moet doen, wat je beter kan doen en wat je goed doet. Een dergelijk persoon is heel belangrijk voor als je gaat paardrijden. Je kán het jezelf aanleren, maar het beste advies krijg je van je instructeur/instructrice omdat deze een diploma heeft om les te geven. Maar wat doet zo'n persoon eigenlijk?

Een instructeur moet kennis hebben van het gedrag van een paard. Deze kennis is noodzakelijk omdat er vele verschillende type paarden zijn: flegmatiek, heet of juist angstig. Een instructeur moet het gedrag van een paard kunnen herkennen, om zo de juiste adviezen te geven om aan het werk te kunnen met het paard.

Als een paard kreupel is, of gewoon ziek is, moet een instructeur dat opmerken. Zeker als hij of zij die les geeft op een manege.

Het is voor een instructeur ook van belang dat hij/zij kennis heeft van het harnachement. Dit zodat hij/zij kan controleren of alles juist wordt gebruikt en de ruiter op weg kan helpen als een hoofdstel of zadel niet goed past.

Als beginnende instructeur is het handig om te beginnen bij een manege. Daar kan je ook weer steeds ervaring opdoen. Op maneges komen ook ziektes voor, en is het daarom ook goed om te weten, wat een paard heeft. ''Kan het wel of niet in de les gebruikt worden''. Dat is een bekende vraag, als paarden ziek zijn.
Waar baseer je deze uitspraak op? Zulke informatie moet je onderbouwen met een bron: een ander artikel van internet, uit een tijdschrift of een boek.
Als instructeur moet je dus veel kennis over paarden, ziektes, maar het is ook belangrijk dat je goed met mensen om kunt gaan.

Als instructeur kom je verschillende typen mensen tegen. Met sommige kan je het beter vinden dan met andere, maar je wordt er voorbetaal om les te geven, dus moet je wel aardig en netjes tegen je klanten zijn. Het is ook belangrijk dat je goed kan uitleggen, want je moet mensen en hun paarden bepaalde oefeningen leren. Het is dus belangrijk dat je die oefening duidelijk uit kan leggen, zodat de persoon die je les geeft het snapt en het paard de oefening duidelijk kan gaan maken.
Het is ook mogelijk om gehandicapten paardrijles te geven.

Hierna moet nog een stuk komen over de opleiding tot instructeur. Op deze site staat er veel over http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=.

Ik wil dat evt. wel doen, maar willen jullie dat liever achter dit stuk, of moet dat in een ander stuk.

Ik heb trouwens geen bronnen gebruikt, helaas.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:53

Fijn dat je het oppakt Elise95 :) Het is handig als zo veel mogelijk informatie in 1 artikel staat, dus dat in het artikel over de instructeur de informatie over opleidingen wordt opgenomen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:55

Oke. Zal me er even overbuigen. Mischien vanavond nog. :) Zal meteen ook de ORUN erin verwerken en Deurne etc.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:06

Ik had trouwens nog een idee :D.

Mischien kunnen we een klein (groot) onderzoekje doen. Als we nou 2 poll's maklen met de vragen:
1. Hoeveel betaal je voor een uur prive les?
2. Hoeveel betaal je voor een uur les op de manege?
Dit kan natuurlijk meerkeuze :j. En alleen invullen wat voor jou van toepassing is.

Evt. kunnen we aan iemand van het beheer vragen of dit op de hoofdpagina mag, zodat veel mensen het invullen. Dit kunnen we dan in de tekst vermelden (dus hoeveel je als instructeur ong. verdient)

Wat vinden jullie hiervan?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:23

Leuk idee, maar we kunnen ook via de FNRS/ORUN/KNHS en eigen ervaring een overzicht van prijzen geven. De kosten van een priveles bijvoorbeeld schelen behoorlijk afhankelijk van of iemand gediplomeerd is of niet, en wat zijn/haar eigen prestaties zijn. Dat is lastig samen te vatten in poll :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:27

Ja. Klinkt echt heel leuk :D. Dan wordt het meer een enquete, maar het moet dan wel overzichtelijk worden weergegeven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:32

Ik denk dat het handiger is als we eerst bekijken welke informatie we zo zonder enquete/vragenlijst kunnen verzamelen en als we info missen dat aan de rest van Bokt vragen :)

Enquete maken, uitschrijven enzovoort is veel werk, terwijl dit maar een klein onderdeeltje van de Wiki is :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:35

Dat is waar, maar het lijkt me wel leuk om te doen :j. Maar ik ga zaterdag op vakantie, dus als ik daarna nog zin heb, wil ik me er eventueel wel oprichten :D.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

Laten we eerst het artikel online krijgen, dan kunnen we altijd nog bekijken of er een enquête of iets nodig is :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:39

Is ook goed. Ik ga er nu wel even aan werken :j.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:59

Hier een klein opzetje voor na de rest van de tekst.

==opleiding tot instructeur==
Het is mogelijk om zonder opleiding les te geven. Maar voor verenigingen en maneges met het veiligheidscertificaat is het verplicht om een gediplomeerde instructeur te hebben. Ook is het makkelijker om werkt te vinden als je gediplomeerd bent.

Een manier om instructeur te worden is door middel van de ORUN opleiding. Dit is vooral een opleiding die je in de avond uren doet.
Het bestaat uit een aantal cursussen en daarnaast natuurlijk de zelfstudie. Ten slotte doe je ook examen.
De opleiding begint bij niveau 2, dan komt niveau 3 en tot slot niveau 4.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:48

Komen nog wat vragen bij me op:
Wat zijn de verschillen in niveau's?
Waar bestaat de ORUN opleiding en zelfstudie in grote lijnen uit?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:52

En wat zijn per diploma je bevoegdheden en toelatingseisen tot de cursus?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:24

Daarna moet dat nog komen. Ik wou na dit stukje de 3 niveau's aan de orde laten komen. Met de toelatingseisen, wat je leert en wat je er mee kan.