Stapmolen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:58

Eerste opzetje: feedback is welkom :)

Citaat:
Een stapmolen, ook wel trainingsmolen genoemd, is een manier om paarden zonder ruiter beweging te geven. Een stapmolen ziet er uit als een draaimolen: een paal in het midden van een cirkel met daar aan verschillende armen die elektrisch worden aangedreven. De armen bakenen compartimenten af waar de paarden in kunnen worden gezet.

In een stapmolen is er, afhankelijk van het model, plek voor twee tot soms wel acht paarden. Hoe meer paarden er in een stapmolen kunnen, hoe groter de diameter van de molen. Een stapmolen is er in vele varianten: overdekt, met spijlen om de compartimenten te verdelen, of traliewerk. Vaak is het ook mogelijk om stroom op het hekwerk van de compartimenten te zetten zodat de paarden niet door de spijlen heenlopen en bij elkaar in een vak belanden. Ook is de ombouw in verschillende stijlen te verkrijgen: open of juist meer gesloten. Welke afwerking er gekozen wordt is afhankelijk van het doel en het gebruik van de molen.

Hoe werkt een stapmolen?
Een stapmolen is een elektrisch draaiende molen en kent meestal verschillende standen. Hierdoor is het mogelijk om het tempo aan te passen aan de bewegingsbehoefte van het paard. Er kan bijvoorbeeld in stap gekozen worden voor een rustig tempo, of een wat sneller tempo. Ook draaien de meeste stapmolens automatisch zodat de paarden zowel linksom als rechtsom beweging krijgen. Het is vaak ook mogelijk om de molen maar een kant op te laten draaien, dit is handig als een paard bijvoorbeeld een blessure heeft en lastig kan draaien in een kleine ruimte.

Doel en gebruik
Een stapmolen wordt vooral gebruikt, zoals de naam al aangeeft: om paarden stapwerk te laten verrichten. Dit kan als extra beweging naast de training of om een paard warm te laten stappen voor een training, of uit te laten stappen na een training.

Het is ook mogelijk om de stapmolen als trainingsmolen te gebruiken. Er zijn trainingsmolens te koop die verschillende programma’s kunnen draaien zoals bijvoorbeeld interval training.

Bodembedekking
Afhankelijk van het doel van de stapmolen kan een bodembedekking gekozen worden. Indien het doel is alleen te voorzien in stapwerk dan is een harde ondergrond zoals een straat geschikt. Als de trainingsmolen voor training wordt gebruikt dan is het ook mogelijk om een zandbodem in de molen aan te laten leggen.

Dribbel

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:00

Correctie op je eerste zin. Je zegt dat de molen een manier is om een paard beweging te geven. Dit is niet geheel juist geformuleerd. Het lopen in de molen is de manier om een paard beweging te geven. Klein formuleringsfoutje.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:19

Bodembedekking.. Je zegt dat het mogelijk is om een zandbodembedekking aan te leggen. Mischien handig om erbij te zeggen dat er ook speciaal stapmolengrind is?

Voor derest toppie!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:50

Dribbel schreef:
Correctie op je eerste zin. Je zegt dat de molen een manier is om een paard beweging te geven. Dit is niet geheel juist geformuleerd. Het lopen in de molen is de manier om een paard beweging te geven. Klein formuleringsfoutje.

DE manier?
'een manier' vind ik beter.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:56

een stapmolen en een trainingsmolen zijn twee verschillende uitvoeringen.
Stapmolens hebben doorgaans een kleinere cirkel en de motor daarvan kan alleen in het standje stap.
Een trainingsmolen heeft een grotere cirkel en ook de mogelijkheid om meerdere snelheden te draaien. Vaak zitten daar al voorgeprogrameerde standen op waarbij het paard afwisselend stapt, draaft of gallopeerd.
De namen worden veelal door elkaar gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil tussen een stap en een trainings molen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:47

MoonChloe schreef:
Dribbel schreef:

DE manier?
'een manier' vind ik beter.

Een is idd beter. In een molen is het de manier om te bewegen, maar in het algemeen is het een manier om te bewegen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:59

DeHP schreef:
een stapmolen en een trainingsmolen zijn twee verschillende uitvoeringen.
Stapmolens hebben doorgaans een kleinere cirkel en de motor daarvan kan alleen in het standje stap.
Een trainingsmolen heeft een grotere cirkel en ook de mogelijkheid om meerdere snelheden te draaien. Vaak zitten daar al voorgeprogrameerde standen op waarbij het paard afwisselend stapt, draaft of gallopeerd.
De namen worden veelal door elkaar gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil tussen een stap en een trainings molen.

Bedankt voor je opmerking. Dit ga ik nog even beter formuleren, want een trainingsmolen kan ook als stapmolen dienen, maar andersom niet :+ (ben ik nog te volgen? ;) ) Ik ga er morgen weer mee verder, zal jullie opmerkingen meenemen :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:36

ziet er goed uit Marieke :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:12

Tenks :) En bedankt voor je wijzigingen :) Twee zien altijd meer dan 1! :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 07:48

[quote="Marieke_KBedankt voor je opmerking. Dit ga ik nog even beter formuleren, want een trainingsmolen kan ook als stapmolen dienen, maar andersom niet :+ (ben ik nog te volgen? ;) ) Ik ga er morgen weer mee verder, zal jullie opmerkingen meenemen :)[/quote]

Ja, zo heb je het goed begrepen. De laatste jaren is de echte stapmolen veelal vervangen door een trainingsmolen. Er zijn daardoor weinig echte stapmolens meer op de markt.

bionicsaroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:35

ziet er goed uit (Y)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:31

Toppie :D. Vooral de vergelijking met de draaimolen vind ik prachtig :))