mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:22

Tja, kan je daar wat mee? Ik vind dat zo ongelooflijk irritant, als er half leesbare berichten in een topic staan. Het hoeft van mij echt niet allemaal foutloos en moeilijk, maar gewoon Nederlands en duidelijk typen... Vaak betreft het jongere bokkers, maar ook volwassenen kunnen er soms wat van... Dan hoeft het niet eens MSN-taal te zijn, maar gewoon slecht NL.
Kan hierop geTEMt worden, of op een andere manier iets er mee gedaan worden?

Sieltjuh

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:24

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:24

Zover ik weet mag je hier gewoon op temmen. In de regels staat dat er normaal ABN gesproken moet worden.
Msn taal (en aanverwanten) is sowieso niet toegestaan. Daar mag je ook altijd op temmen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:26

Tja niet iedereen is een taalwonder! Ik probeer zo duidelijk mogelijk te schrijven maar hier en daar zit er wel eens een foutje.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:27

Als je je daar al aan irriteert, hoe moet dat dan als je voor een kapot stoplicht staat? Met een lege accu staat? De pindakaas net uitverkocht is? De kassa net sluit als je je spullen op de band legt? Je fietsband lek is en je door de regen terug moet lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:28

StillAngel

Colway schreef:
Als je je daar al aan irriteert, hoe moet dat dan als je voor een kapot stoplicht staat? Met een lege accu staat? De pindakaas net uitverkocht is? De kassa net sluit als je je spullen op de band legt? Je fietsband lek is en je door de regen terug moet lopen?

_/-\o_

sweetheart

kohtje schreef:
Tja niet iedereen is een taalwonder! Ik probeer zo duidelijk mogelijk te schrijven maar hier en daar zit er wel eens een foutje.

Het gaat niet om af en toe een foutje, het gaat om het continu fout schrijven van bepaalde woorden. Zoals in het andere topic staat:
verleden tijd van kan is kon
verleden tijd van ken is kende

Dit soort fouten, dit heeft niets te maken met taal wonder zijn, maar meer met gewoon nadenken bij wat je schrijft. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:30

Colway schreef:

Dan heb je een poedersuiker. Boeiend?

Mensen die woorden steeds verkeerd spellen zijn bloed irritant. Sowieso, hoe vaak dat wel niet fout gespeld wordt, ik vraag me bij dat soort mensen echt af of ze wel naar school geweest zijn. Of mensen die me gebruiken in plaats van mijn, na in plaats van naar. *Rilt*

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:31

sweetheart schreef:
kohtje schreef:

Het gaat niet om af en toe een foutje, het gaat om het continu fout schrijven van bepaalde woorden. Zoals in het andere topic staat:

Dit soort fouten, dit heeft niets te maken met taal wonder zijn, maar meer met gewoon nadenken bij wat je schrijft. :)

Wat is hier fout aan?
Ik zeg het altijd zo hoor. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:32

Lailaa schreef:
sweetheart schreef:

Wat is hier fout aan?

Dat is niet fout, maar er zijn mensen die schrijven: Ik kon hem niet. Ja, wat kon je niet? Dat slaat nergens op en dat is wat Sweetheart bedoelt, denk ik. :).

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:33

Lailaa schreef:
sweetheart schreef:

Wat is hier fout aan?

Sorry... wat onduidelijk verwoord. :+
Dit is inderdaad de juiste manier van verleden tijd. Het gaat erom dat ik met die vervoegingen regelmatig fouten lees zoals 'ik kon hem al heel lang', of als men heel creatief wordt 'ik konde hem al heel lang'. Dat klopt niet natuurlijk. :)
_San87_ : Juist dat bedoel ik ja :D

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:34

Oh op die manier, ik begon al aan mezelf twijfelen, sorry!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:35

Citaat:

Mensen die woorden steeds verkeerd spellen zijn bloed irritant. Sowieso, hoe vaak dat wel niet fout gespeld wordt, ik vraag me bij dat soort mensen echt af of ze wel naar school geweest zijn. Of mensen die me gebruiken in plaats van mijn, na in plaats van naar. *Rilt*

Het is maar wat je bloed irritant wilt vinden (en dus je energie in wilt stoppen)

Ik vind het vooral super dom staan, advertenties op marktplaats neem ik bijvoorbeeld niet serieus..

Maar goed, je kan je aan zoveel dingen ergeren. Tis (oh nee, het is) maar net hoe negatief je het zelf allemaal zien wilt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:36

Goh, mag ik me hier in mengen?

Ik typ mijn berichten ook niet altijd zuiver, en ik verbeter mezelf waar ik het kan. Maar ik ben eerlijk: mijn nederlandse-schrijfkunsten zijn mijn zwakste punt.

Zoals verteld is: je kan altijd temmen, of iemand vriendelijk pb'en, en verbeteren?
Maar ik denk dat niemand het je kwalijk neemt. In boeken vind je ook typ/schrijffouten.
Schrijven is (in mijn beleving) gewoon erg moeilijk en ingewikkeld.

Om hier nou een topic over te maken...

en ja, ik ben naar school geweest ;) en was een uitblinker in andere vakken

*edit*
En er zijn ook veel mensen buiten Nederland om, op bokt. Denk aan de gezellige Belgen, zij omschrijven of beschrijven het verhaal anders. Maar ook andere culturen (zo zal ik het maar noemen, kom er even niet op) zullen ook niet goed zijn in de nederlandse schrijftaal. Om ze nou zo hard aan te pakken...
Bokt is toch gezellig? (dat is de bedoeling toch?)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 03-03-11 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:39

"Ik hou van jouw" is ook zo erg... Of "ik wilt" "Me paardje" of "Se zeggen"
"nieuwschierig"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:39

Colway schreef:
Citaat:

Het is maar wat je bloed irritant wilt vinden (en dus je energie in wilt stoppen)

Ik vind het vooral super dom staan, advertenties op marktplaats neem ik bijvoorbeeld niet serieus..

Maar goed, je kan je aan zoveel dingen ergeren. Tis (oh nee, het is) maar net hoe negatief je het zelf allemaal zien wilt.

Bloed irritant is misschien een slechte woordkeuze. Ik vind het inderdaad ook erg dom staan en negeer posts vaak of ga er zelf wat van zeggen. Een dt foutje kan er altijd in sluipen, maar er worden echt zo veel fouten gemaakt qua spelling dat ik me afvraag wat het gemiddelde niveau van de gemiddelde bokker is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:40

Hier zijn idd al heel veel topics over.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:41

ik erger me er verschrikkelijk aan.
suPPer, i.p.v. super, vlees, i.p.v. fleece, en dan het merendeel dat het verschil niet weet tussen CH en G.ik lach, en ik lag. toch wel een verschil, daGT ik zo ;) eveneens S en Z.
echt onnoemelijk veel foutjes. lijkt wel of ze alleen maar MSN taal leren..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:41

mika11 schreef:

En toch veranderd er structureel niks...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:42

Ik let er wel altijd op dat ik correct spel, en de vervoegingen probeer goed te doen. Maar laten we eerlijk wezen: in de hitte van het gevecht (Pun intended) willen zinnen bij mij ook niet altijd even soepel lopen, en aangezien ik vier talen spreek en schrijf, zit ik soms in de verkeerde schijf. Kan me toch echt niet boeien dat een ander daarover valt...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:42

_San87_ schreef:
mika11 schreef:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf? ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:43

Figaro schreef:
_San87_ schreef:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf? ;)

Gelukkig heb ik nergens gezegd dat ik altijd perfect spel en heb ik ook nergens gezegd dat ik dat van een ander wel verwacht :7

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:44

Ik snap niet zo goed waarom het voor zoveel mensen zo ontzettend moeijlijk (of misschien wel niet cool?) is om correct Nederlands te schrijven. Ik ben verdorie allochtoon, heb er jaren bijles op zitten, en vind 't best schokkend dat juist mijn Nederlands beter was dan dat van vele ex-mede-scholieren.

'met me ponny over 1meter yeeeh', ik krijg er jeuk van. Hele erge.

Prak dan maar 'ik heb dyslexie' in het onderschrift, makkelijker dan bijles, denk ik dan. Ook dyslecten kunnen een spellcheck gebruiken. En het ken/kan/kon is gewoon een kwestie van leren, en vooral het nababbelen van je omgeving.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:45

een typfoutje is wat anders al standaard verkeerd spellen.wanneer je bepaalde letters gebruikt, leer je al op de basis school.dacht ik dan.en het is niet wat een ander ervan vind, maar hoe kom je over ? staat leuk bij een sollicitatiebrief b.v.(dit bedoel ik niet voor cassidy )