Onduidelijkheid over spoilertopics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Onduidelijkheid over spoilertopics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:37

Ik zit zelf in een aantal spoilertopics. Dit is dan bijvoorbeeld een topic over de serie Glee. Je hebt een topic zonder spoilers, dat betekent dat de mensen in dit topic de serie kijken op de tv in Nederland en je hebt een topic met spoilers en in dit topic zitten de mensen die de afleveringen die in Amerika zijn geweest al gezien hebben.
Nu merk ik de laatste tijd veel verwarring over de spoilertopics. Soms gebeurt het dat er informatie wordt geplaatst over afleveringen die in Amerika ook nog moeten worden uitgezonden. Bijvoorbeeld dat een karakter in een bepaalde aflevering terugkomt, of dat twee karakters weer bij elkaar komen, etc. Sommigen vinden dat dit soort informatie moet kunnen in een spoilertopic, anderen vinden dat dit in zwarte balkjes (de spoilerbalkjes) moet. (Spoilerbalkje =
Spoiler:
dit dus
)

Ik vraag me dus af of hier een regel voor gemaakt kan worden, zodat deze verwarring niet meer nodig is.

(Ik hoop dat het duidelijk is zo.)

Carmen

Re: Onduidelijkheid over spoilertopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:40

Ik snap je niet hoor :') Hoe wil je dat doen dan? Dat kan je nooit voorkomen behalve door beide topics te sluiten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:41

En het opsplitsen naar een 'hier-kun-je-alles-posten-topic' en een 'hier-alleen-wat-er-al-gebeurd-is-in-Nederland-topic'?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:42

Vjestagirl schreef:
En het opsplitsen naar een 'hier-kun-je-alles-posten-topic' en een 'hier-alleen-wat-er-al-gebeurd-is-in-Nederland-topic'?

Die hebben ze toch al?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:43

Wat is dan in hemelsnaam het probleem?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:45

Is er geen richtlijn voor gebruik van spoilers? Dus bijv. als de tekst details bevat van de plot en/of de afloop van het verhaal.

Spoilers in Wie is de mol? topic snap ik ook niet helemaal. Er zijn zoveel aanwijzigen naar verschillende deelnemers. Wanneer moet je nou wat in een spoiler zetten :?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:49

Oké, ik was al bang dat het niet helemaal duidelijk zou zijn. :D

Je hebt dus de topics ZONDER spoilers. > gaat over de afleveringen die te zien zijn in Nederland
Je hebt topics MET spoilers. > gaat over de afleveringen die te zien zijn in Amerika

Maar in de topics MET spoilers gebeurt de laatste tijd vaak dat er informatie wordt gegeven over afleveringen die nog gemaakt moeten worden / nog uitgezonden moeten worden. Sommigen vinden dat prima, anderen niet.

Ik zal even een voorbeeld zoeken uit een topic.

Edit: in dit topic wordt bijvoorbeeld getwijfeld over het wel of niet weglaten van de spoilerbalkjes in een spoilertopic.
[ENT-HK] Glee (Spoilertopic) (blz. 95, onderaan)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:55

Een paar berichten:

Camee schreef:
Ik vind het ook vreemd, spoilers in een spoilertopic O:) .

@Chrissy, aah balen echt :(:) + ik stuur je even een pb.

Jildau schreef:
Ja maar dit is toch het spoiler-topic dus als je niet wilt lezen wat er gebeurt dan kan je toch beter naar het andere topic?

xConnie schreef:
Het hele idee van dit spoilertopic is dat mensen die Glee op de nederlandse televisie niet weten wat er gaat gebeuren in de volgende afleveringen.
Ik volg het samen met amerika, net als jullie. maar ik wil nog niet lezen wat er gaat gebeuren. Dan zouden mensen die willen spoileren over de spoilers een spoiler-spoiler topic moeten maken lijkt me...
Of gewoon balkjes blijven gebruiken he :D

Ik bedoel, ik wil niet 'achter lopen' (samen met nederland)
maar ik wil ook niet 'voor lopen' (weten wat nog helemaal nooit is uitgezonden)
gewoon gelijk lopen ;D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:59

Er zijn op bokt geen regels over zogenaamde spoilertopics, dit is iets wat je zelf met je topicgenoten moet afspreken.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:29

En als je topicgenoten niet in staat zijn om te praten over bepaalde regels?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:24

Sani schreef:
En als je topicgenoten niet in staat zijn om te praten over bepaalde regels?

Dan denk ik dat je je topic een beetje te serieus neemt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:27

Dan of moet je het topic vermijden als jij een afl nog niet gezien hebt of je leest de spoilers wel.
Wij hebben met ons Twilighttopic ook afgesproken dat we niks meer spoileren, we zitten al zolang samen dat het overdreven werd om de boeken/films nog te blijven spoileren.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:17

LuvdaTossa schreef:
Is er geen richtlijn voor gebruik van spoilers? Dus bijv. als de tekst details bevat van de plot en/of de afloop van het verhaal.

Spoilers in Wie is de mol? topic snap ik ook niet helemaal. Er zijn zoveel aanwijzigen naar verschillende deelnemers. Wanneer moet je nou wat in een spoiler zetten :?

Het is heel duidelijk eigenlijk imo in het Wie is de Mol topic. Het gaat erom dat de meeste mensen in het topic zélf erachter willen komen wie de mol is, zelf lekker willen zoeken. Daarom is het de bedoeling dat overduidelijke hints die meteen laten zien wie de mol is, of hints van buiten Bokt (bijv die van het WIDM-forum) in een spoiler gezet worden. Als je zelf een verdenking hebt mag je dat natuurlijk gewoon in het topic zetten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:42

Ik denk dat de verwarring vooral zit in "wat is een spoiler"

Zelf ken ik een spoiler als "iets verklappen wat in Nederland nog niet is uitgezonden" wat zou betekenen dat een spoilertopic dus juist gaat over dingen die in nederland nog moeten gebeuren.

Misschien is het beter om in het geval van spoilertopics de boel anders te formuleren:

Glee Nederland
Glee

Bijvoorbeeld.