Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:48

Zoals jullie wellicht weten, zijn we al een tijd druk bezig met het ontwikkelen van een nieuw systeem voor Eenmaal-Andermaal (EA). De bedoeling is dat EA uit de forumstructuur gehaald gaat worden en een op zichzelf staand advertentiegedeelte gaat worden. Helaas duurt de introductie wat langer dan gehoopt, vandaar dat we een tweetal tussenstappen gaan zetten.

1) Oude advertenties worden verwijderd.
Over ongeveer een week zullen alle advertenties van vóór 1 Januari 2010 verwijderd worden.
Als er mensen zijn die er behoefte aan hebben om hun oude advertenties te bewaren, dan is dit nog een week mogelijk. Je kunt bijv. je advertentie per PB aan jezelf sturen zodat je de advertentie op deze manier kunt bewaren.

2) Reageren op EA.
Vanaf volgende week kan er alleen nog door de topicstarter gereageerd worden op EA. In dit opzicht gaat EA een stukje verder in de stap naar een echt advertentiegedeelte. Voor de Topicstarters (TS) is het van belang dat zoveel mogelijk relevante informatie in de openingspost komt te staan. Evt. ontbrekende informatie kan later via een extra post door de TS geplaatst worden. Ditzelfde geldt voor het aangeven of een artikel verkocht is, dit kan ook via een extra post in het topic gebeuren. Contact met de aanbieder verloopt vanaf dan per PB en niet meer in het topic. Een uitzondering hierop worden de GZ-topics, deze topics blijven open voor reacties.

PureSylk

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:50

Hmm, ik heb toch liever muffins :j
*Gaat aan de slag met advertenties PB'en*

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:50

Interessante update! :)

2 is misschien wel een goede, maar kan je dan ook niet meer tegen elkaar op bieden in het topic?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:53

Hmm ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan! Scheelt in elk geval veel nutteloze posts en dus werk voor de moderator. Alleen als eventuele koper heb je geen overzicht meer, bijv bij biedingen. Je ziet niet meer wat andere bieden etc..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:54

Joepie, eindelijk zien we iets van de beloofde veranderingen. Ik ben alleen niet zo heel blij met het feit dat contact met TS alleen nog maar via PB kan lopen, aangezien een PB-box zo vol zit. Ook is het bij bieden niet meer goed duidelijk wat er al geboden is, wat niet alleen voor TS heel irritant is, maar ook voor mede-bieders. Daar zou ik toch nog even over nadenken...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:58

Goed dat jullie alvast gaan werken aan wat veranderingen.

Ik heb wel twee vragen:
- Hoe lang is de testperiode van deze twee nieuwe stappen en wat bepaalt of het een en ander een succes is?
- Blijft de mogelijkheid tot bemiddeling bestaan en hoe ga je e.e.a. controleren als alles via de PB gaat? Of komt er bijvoorbeeld een systeem waarmee je een verkoper kunt beoordelen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:00

Hoe gaat het dan met bieden?
Of kan je dat net als op marktplaats aan de zijkant zien ofzo?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:00

Fijn dat er eindelijk schot in de zaak zit. :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:03

Het is inderdaad zo dat je niet meer tegen elkaar op kunt bieden in het topic. Het wordt de verantwoordelijk van de TS om de biedingen die per PB binnenkomen te verzamelen. De TS kan wel steeds blijven reageren in het topic, en in de praktijk zal het er wel op neer gaan komen dat de biedingen die interessant zijn in het topic vermeld gaan worden.

Voor wat betreft de grootte van de PB-box: ik zal even aan Bart vragen of hier wellicht iets aan te doen is.

Hilli, er is niet zozeer sprake van een testperiode. We gaan hier in elk geval mee verder totdat het nieuwe EA er is. Mocht tussentijds blijken dat er wijzigingen nodig zijn, dan zullen we dat uiteraard overwegen en hopelijk met een oplossing komen.

De mogelijkheid tot bemiddeling blijft zeker bestaan. Sterker nog: doordat we als mods minder op de dagelijkse gang van zaken hoeven te modereren, krijgen we meer handen vrij voor de bemiddelingszaken.
Zodra e.e.a. in werking gesteld is, wordt de charter van EA ook aangepast. Daarin zullen we o.a. adviseren om PB's te bewaren totdat een transactie goed is afgerond. Dat is nu eigenlijk ook al het geval, maar voor straks wordt dat nog belangrijker.

Als er vragen zijn dan mogen die natuurlijk hier gesteld worden. Ik ben vanaf nu een aantal uren afwezig, maar vanavond kom ik zeker nog even een kijkje nemen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:05

Alles moet dus via pb afgehandeld worden?

Dat vind ik erg jammer!
Want als iemand dan betaald en de spullen niet opstuurd kunnen jullie hier niets mee....
Want het is via privecommunicatie gegaan...

En TS kan wel mooi zeggen in het topic : Jolliegirl heeft 60 euro geboden.
Terwijl ik misschien maar 50 bied? Hier kan ik dan dus niet tegeningaan?

Vind dit dus niet helemaal waterdicht.
Wellicht iets om over na te denken?
Of kan je mij uitleg geven hoe dit gaat worden oscar?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:07

Hmmm...

Ik zou het wel fijn vinden als je in ieder geval nog kan bieden in een advertentie door bijvoorbeeld een marktplaats bied-balk.

Het wordt namelijk anders redelijk onoverzichtelijk wie wat biedt.. En dat wil ik graag in de gaten kunnen houden. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:07

Mag de TS een overzicht plaatsen van biedingen, bijvoorbeeld door 'snippets' uit PB's te plaatsen? Of valt dit onder privé-communicatie en mag dat dus niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:08

Ik denk niet dat ik EA dan nog erg boeiend vind. Je krijgt dus nu makkelijk een aantal keer hetzelfde bod in je PB box, en een aantal wat lagere. Dan moet je iedereen gaan PBen dat je een bod van €x hebt gehad. Dan krijg je dus wéér je hele box vol, met mensen die zeggen dat ze geen interesse meer hebben, of die hoger bieden. Ik denk dus dat je veel tijd kwijt gaat zijn aan mensen PBen, alles bijhouden etc.

Ik denk dat het er absoluut niet overzichtelijker door gaat worden. Maar misschien heb ik het fout.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:10

VG; óók dat wordt lastiger idd.
Dan zit de halve pb vol. En kan je na elke pb in het topic gaan reageren dat je een hoger bod hebt.

Ik zou het graag anders zien.

En... ik wil muffins bart!!!! :+

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:12

Ik volg dit niet helemaal. Wat nu als je 10 dingen aanbiedt: mag je dan wel als TS een lijstje maken van geboden op nr. 1, nr.2 etc. ? Want dat wordt een helse klus als TS om je biedingen bij te houden. En als bieders niet weten wat er geboden wordt, dan wordt het ook een lastig verhaal om verder te bieden. Ik ben niet erg blij met deze wijziging, want hoe houd je het overzicht van alle biedingen in je pb-box??

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:17

Het lijkt mij ook minder overzichtelijk worden op deze manier. Niet alleen zien andere gebruikers niet wat er geboden wordt (en krijgt de TS dus vele keren hetzelfde bod in haar pb-box), en hetzelfde geldt voor vragen over de producten of paarden. Moet de TS dan iedereen apart terug gaan pb-en met hetzelfde antwoord?

En inderdaad, hoe zit het met de veiligheid? We hebben op deze manier geen 'bewijs' meer hoe de verkoop is verlopen en daarom dus geen poot meer om op te staan.
:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:20

Ik heb een klein vermoeden dat hier wel een oplossing voor bedacht is.
Al zal het niet waterdicht zijn denk ik.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:26

Jammer, hiermee verdwijnt het transparante handelen in een vertrouwde omgeving.
Communicatie via pb is niet waterdicht en geeft niet die ´sociale veiligheid´ die bokt wel geeft. Ik denk dat het meer mensen gaat stimuleren om dingen via marktplaats te doen, dat wordt dan hetzelfde idee, echter met een veel groter aanbod en een groter publiek.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:28

Hmm, de 2e optie ben ik geen super grote fan van, al kan ik er de voordelen ook wel van inzien, je bent iig van het 'foto's vragen' af. Alleen net als hierboven al wordt genoemd verdwijnt wel een deel van het transparante handelen wat juist zo positief is en goed bevalt op Bokt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:30

Het 1e punt vind ik prima! Dan ruimt het mooi op.
Hoe gaat dat in de praktijk verder, gaan alle topics 1x per jaar verwijderd worden of wordt bv een topic automatisch verwijderd als deze ouder dan bv 2 maanden is?

Punt 2 vind ik ook erg jammer. Vooral als er essentiële informatie ontbreekt wat de TS is vergeten moet je daar gelijk een pb voor sturen. Bv de stokmaat of leeftijd.
Komt bij dat ik het er mee eens ben dat het bieden zo niet meer transparant is wat toch in de hand werkt dat sommige mensen hier misbruik van gaan maken.

Je kan nu makkelijk bv zeggen als iemand 10 euro bied, ja er is al 12 geboden, waarop iemand het bod verhoogd bv naar 14. Of er echt al 12 euro is geboden is voor niemand te controleren. Jammer dat op die manier de transparantie verdwijnt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:32

Vind het niet fijn dat je niet meer kan reageren op EA. Ik vind het juist vervelend om al die PB's te krijgen en dan wéér in het topic moet zetten dat er iemand geboden heeft!
Net zoals wat Jolliegirl noemt.. Ik kan wel zeggen dat ik een bod van 6O euro heb gekregen van iemand en dat in het topic zetten. Hoe kan diegene dan reageren om te zeggen dat het helemaal niet klopt?

Denk dat EA nu voor veel bokkers minder aantrekkelijk word..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:34

Vjestagirl schreef:
Ik denk niet dat ik EA dan nog erg boeiend vind. Je krijgt dus nu makkelijk een aantal keer hetzelfde bod in je PB box, en een aantal wat lagere. Dan moet je iedereen gaan PBen dat je een bod van €x hebt gehad. Dan krijg je dus wéér je hele box vol, met mensen die zeggen dat ze geen interesse meer hebben, of die hoger bieden. Ik denk dus dat je veel tijd kwijt gaat zijn aan mensen PBen, alles bijhouden etc.

Ik denk dat het er absoluut niet overzichtelijker door gaat worden. Maar misschien heb ik het fout.

Indd..
Ik vind het niet erg als mensen dingen vragen via pb maar als alle biedingen ook via pb gaan zie ik niet zo zitten... Vooral omdat je soms ook al EA topics tegen komt van meer als 5 blz moet je je voorstellen dat je al die reacties per pb krijgt :=

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:04

Het tweede punt heb ik zo mijn bedenkingen mij... Vind het nu al irritant dat ik tig PB's krijg met dezelfde vragen en biedingen... :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:12

Het 2e punt vind ik absoluut een achteruitgang, erg jammer.
Ik vind het juist handig dat het nu zo transparant is en dat je kan zien wat anderen geboden hebben,

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:17

Oh eindelijk :D Kvind het beiden top, weg met al die onzin, geen pb's meer over topics die ik allang gesloten heb en superoud zijn.. k kijk er naar uit! En geen vervuiling meer in je verkooptopics van mensen die voor n dubbeltje op de eerste rang willen zitten, die pb's negeer je gewoon, cool