vraagbaak praktijkproblemen MET kennis van zaken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

vraagbaak praktijkproblemen MET kennis van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 09:39

Hoi,

ik vraag me af of het handig en/of haalbaar zou kunnen zijn om een 'professionele' vraagbaak voor rijtechnisch, en dan met name praktijkproblemen, te realiseren.
Het doet bijna pijn zoals daar soms advies wordt gegeven door jan en alleman. Het is natuurlijk allemaal heel goed bedoeld, maar als een jonge ruiter aangeeft zijn pony buiten niet te kunnen houden dan vliegen de scherpe bitten, sloffen en al wat meer je om de oren. En ik kan me goed indenken dat de jonge ruiter in kwestie door de bomen het bos niet meer ziet

Is het niet mogelijk om bokt (die dat zouden willen) gebruikers 'n soort level test te laten maken, en dat de 'kennis-graad' ergens in het profiel wordt vermeld? of dat er een sub forum komt, waar alleen mensen die er verstand van hebben kunnen reageren? Geen idee of het haalbaar is hoor, maar 't leek me een idee om te delen.

Ik snap dat het allemaal heel goed bedoeld is, maar ik vraag me af hoeveel waarde tips van penny toevoegen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:44

En wie gaat bepalen wie kennis van zaken heeft? Er zijn hier best een aantal mensen wiens mening ik hoog heb zitten, maar zelf die staan regelmatig lijnrecht tegenover elkaar.

vanLotje

Re: vraagbaak praktijkproblemen MET kennis van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 09:47

da's waar, je blijft met meningen te maken hebben.

Eventueel een soort 'prof-panel' opzetten? met mensen die zich daarvoor opgeven, en die in elk geval getest worden op kennis? Ik brainstorm maar wat hoor, heb nog geen kant en klaar concept in m'n broekzak zitten :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:47

Sommige fora hebben een 'ask the expert' sectie, waar 'professionele' gebruikers (DAs, hoefsmeden, zadelmakers, africhters, Z-ruiters, you name it) antwoorden. Op zich een goed idee, maar met de grootte van bokt zou het een dagtaak worden voor de gevraagde artsen, hoefsmeden etc, dus ik denk dat het slecht haalbaar is. Plus dat je, zeker met hoefsmeden, africhters, zadelmakers en hoger geklassificeerde ruiters je ook nog altijd de discussie houdt: ja maar, traditioneel hoefsmid weet niks van natuurlijk bekappen, een gewone zadelmaker weet niets van westernzadels (en de ene westernzadelmaker is de andere niet, weten we nog wel uit het verleden) noch van klassieke spaanse zadels of gangenpaardenzadels, om maar te zwijgen over dat africhters en probleemoplossers allemaal hun eigen ideeën hebben, en de Rollkur ook niet onbesproken is, dus Anky is ook niet meteen zaligmakend, om er maar één te noemen die hier geen tijd voor heeft.

En een 'examen' doen om een niveau te bepalen, wie bepaalt dat, zoals hierboven ook al gezegd?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:59

Net wat Ibbel zegt, het is lastig om een team professionals samen te stellen. Het hangt er vaak net vanaf vanuit welk referentiekader iemand praat of een gegeven tip of advies handig kan zijn en de professionals onderling verschillen vaak ook van mening. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd mensen die wellicht iets soortgelijks hebben meegemaakt of die vanuit kennis/opleiding noem maar op er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Het is uiteindelijk aan de TS om de gegeven reacties op waarde te schatten. De TS kan kijken naar het profiel van degene die een reactie plaatst of naar de postgeschiedenis. Op die manier kan de TS een inschatting maken of de gegeven reactie van toepassing zou kunnen zijn of niet.

Uiteindelijk, op RT, is het toch vaak lastig advies te geven aangezien je de combinatie niet ziet en niet kent. RT is ook geen oplossing, maar wel een ondersteuning naast de lessen die iemand volgt met een instructeur. Misschien dat een aangedragen oplossing op RT misschien net iemand over een dood punt heen kan helpen of dat iemand in overleg met de instructeur een bepaalde benadering kan proberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:06

Ik zat er dus laatst aan te denken om een topic te openen: over de 25 ''nuttige'' posts die je moet halen in het begin. In mijn ogen komt daar al een groot deel van de niet zinvolle posts weg.

Daarna zijn het puur mensen die niet beter weten of mensen die gewoon andere ideeën hebben en niet allemaal hetzelfde denken en doen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:08

Ben het met jullie eens dat het erg lastig is om zo'n expert hoekje samen te stellen. Het frustreerd me alleen soms enorm hoeveel (vaak erg goedbedoelde) onzin er soms wordt geroepen. :)

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:17

Dit lijkt mij heel erg leuk. Zo worden jonge ruiters op een opbouwende manier begeleid. En dat er mensen zijn met verschillende meningen is niet erg. Zolang hij of zij maar weet waarover hij spreekt. De jonge ruiter kan dan zelf kijken wat werkt voor hem/haar.

Probleem is inderdaad: hoe bepaal je het niveau van diegenen die raad geven? Misschien kun je de mensen die willen deelnemen een aantal rijfoto's laten beoordelen? Ik denk niet dat je moet gaan handelen in functie van wedstrijdniveau, want dan gaan er denk ik veel capabele mensen uit de boot vallen (mezelf incluis). Voor de mensen die raadgeven is het ook een ideale manier om hun waarnemingen en tips te vergelijken met anderen (die weten waar ze over spreken) om zo vaardigheden te testen en te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:28

Ik kwam toevallig gister een topic tegen op Manegepraat waar mensen vragen konden stellen aan FNRS juryleden. Kun je op RT-P niet zo'n topic openen maar dan "stel je vraag aan ORUN instructeurs" bijvoorbeeld. Natuurlijk kan daar nog steeds jan en alleman antwoorden, maar mijn ervaring vanuit de camera/objectieven-topics is dat mensen met verstand van zaken uiteindelijk de boventoon voeren en dat zij waar nodig andere mensen ook wel tegen zullen spreken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:39

Nouks, dat zou nog kunnen :j Als er toevallig wat instructeurs zijn die dat ook interessant vinden dan kunnen we best eens zo'n topic als test laten lopen :-)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:52

Nouks schreef:
Ik kwam toevallig gister een topic tegen op Manegepraat waar mensen vragen konden stellen aan FNRS juryleden. Kun je op RT-P niet zo'n topic openen maar dan "stel je vraag aan ORUN instructeurs" bijvoorbeeld. .

Leuk, maar dan geen ONRUN, maar gewoon instructeurs.
Er zijn genoeg instructeurs met verstand van zaken die geen ONRUN hebben gedaan...

Maar opzich een goed idee

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:22

En er zijn genoeg ORUN-instructeurs zonder verstand van zaken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:25

Ik denk dat je uit moet kijken met dergelijke dingen. Je creëert er 'Superusers' mee en een van de problemen van Bokt is al dat men het idee heeft dat er een soort van overal bovenuitstekende überbokkers bestaat.
Bovendien heeft de gemiddelde pro helemaal geen tijd voor dergelijke zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:30

Air schreef:
En er zijn genoeg ORUN-instructeurs zonder verstand van zaken :j

Exact wat ik ook dacht. En er zijn ook genoeg jury leden waar van ik denk. Hoe heb jij ooit jury lid kunnen worden.

Er zijn zo veel verschillen. En ik geloof niet dat het mogelijk is om een team van professionals samen te stellen. Want je heb zo veel verschillende stromingen. En binnen die stromingen weer verschillen. De ene vind "spelen" met je handen wel mogen, een ander noemt dat gewoon zagen en vind het niet mogen. De volgende ziet liever een spoortje dan een zweep. En weer een andere meent dat het ook kan zonder dat soort hulp middelen..

Ik denk dat het niet te doen is. En al helemaal niet op dressuur gebied. Springen ging het een tijdje wel erg goed met het topic van die top ruiter. Maar binnen springen bestaan er ook minder stromingen, heb ik altijd het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:34

Pest van een pro aanstellen voor bv dressuurvragen of springen, is dat het toch altijd 'slechts' een mening of ervaring is die gegeven wordt. Het is geen wetenschap, er is geen waarheid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:07

Punt is dat je heel goed een expertpanel kunt aanstellen als het gaat om 'kennis'. Kennis is iets dat je kunt leren en daarna weer kunt overdragen. Denk bijvoorbeeld inderdaad aan een expertpanel op het gebied van fotografie. Of bijvoorbeeld autotechniek of vertalen van latijnse teksten om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Bij rijtechnische problemen gaat het om 'vaardigheden' en dat wordt al een stuk lastiger. Je ziet ook al zo vaak op Bokt topics als 'de ene instructeur zegt dit, terwijl de ander..... en wat moet ik nu'. De ene benadering en instructeur past nu eenmaal een stuk beter bij een combinatie dan de ander. Een instructeur met veel ervaring met friezen kan misschien heel goed tips geven aan iemand met een haflinger, maar iemand met een erg sensibel paard hoeft daar helemaal niet mee geholpen te zijn.

Net wat Sonja zegt, het is geen wetenschap, er is geen waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:16

Jongens op FK is er ook geen sprake van "experts" die zichzelf verheven voelen en die zijn aangewezen om te laten blijken er meer verstand van te hebben dan anderen. Feit is gewoon dat mensen die het leuk vinden om te adviseren dat doen, en als iemand iets zegt dat echt als tang op een varken slaat dan wordt dat wel benoemd door anderen die meelezen. Zo reguleert dat zichzelf wel een beetje en worden er geen achterlijke adviezen gegeven (en indien toch dus tegengesproken).

En natuurlijk kan iemand die geen ORUN heeft onwijs verstand van paarden hebben en iemand die wel ORUN heeft nog niet weten wat de voor- en achterkant van een paard zijn, maar echt, dat reguleert zichzelf wel.

VWB degene die zei "hebben pro's geen tijd voor": er zitten er genoeg op Bokt en als ze zelf vinden er geen tijd voor te hebben dan doen ze 't toch niet? Bovendien, als ik bijvoorbeeld naar KiWiKo keek, haar bijdragen op RT werden altijd zeer gewaardeerd door een breed publiek, en ondanks dat ze genoeg te doen had was ze zeer aanwezig op Bokt. Dus laten we even niet voor anderen bespreken of ze daar wel of geen tijd voor hebben ;-)

Plus dat je je vraag natuurlijk ook gericht aan iemand kunt stellen. Je ziet iemand naar jou idee waardevolle reacties geven in zo'n topic, dan kun je ook zeggen "Pietje, zou jij eens je mening willen geven over het volgende probleem". Als Jantje en Keesje dan vervolgens ook reageren HOEF je daar natuurlijk niks mee te doen (met het advies van Pietje overigens ook niet).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:28

Wat mij persoonlijk wel interessant lijkt, is een soort like knop zoals op smoelenboek, of marktplaats.
Zodat je enigzins een idee hebt van hoe betrouwbaar de persoon is die het advies geeft.

Want eigenlijk is uitzoeken wie nu de waarheid spreekt iets heel lastigs. Paardrijden is geen wetenschap. Je kunt je mening wel beargumenteren maar er zijn geen wetten oid om je gelijk te bewijzen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:34

Miss_Malfoy schreef:
Want eigenlijk is uitzoeken wie nu de waarheid spreekt iets heel lastigs. Paardrijden is geen wetenschap. Je kunt je mening wel beargumenteren maar er zijn geen wetten oid om je gelijk te bewijzen.

Inderdaad.
Daarbij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het advies dat bij paard 1 wel werkt, kan bij paard 2 misschien helemaal niet werken en omgekeerd.
Er is nooit maar 1 correct advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:03

Dat hoeft toch ook niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:06

Nee, maar dan wordt het wel lastiger om te oordelen welk advies wel of niet goed genoeg zou zijn. En welke bokker dus wel of niet betrouwbaar zou moeten zijn voor advies. Zo'n oordeel is dus lastig zo niet niet mogelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:09

Volgens mij is het tegenwoordig juist omgekeerd, als iemand oppert 'probeer een scherper bit' wordt de bokker in kwestie zo ongeveer afgemaakt door bokt :+

Ik heb het kennis niveau van de gemiddelde bokker toch vrij hoog zitten hoor, over het algemeen is 75% van de adviezen heel goed.

Wie bokt, leert bij -:)

Ik hoor mezelf ook nog zeggen 'als je paard z'n stal zo vies maakt zet hem dan in een stand'

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:13

:oo *valt van stoel*

:D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:39

Hahaha Arabesk. :')

Ik ook hoor, ik opperde ergenst om niet de rol van leider op je te nemen als je een dominant paard had, maar om gewoon lekker vriendjes samen te zijn. :')
Om vervolgens Cassidy de wind van voren te geven omdat ik vond dat ze arrogant reageerde ofzo op mijn reactie. :))

Maar jij een paard in een stand zetten dat spant toch wel de kroong, thx for making my day!