het bespreken van MP advertenties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

het bespreken van MP advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:43

Dit is een absolute no-go op bokt. Ik vraag me af waarom dat is.
Ligt het initiatief bij bokt of bij MP?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:39

Zo, die heb ik even na moeten zoeken Stef, omdat dit besluit al langer geleden genomen is toen ik nog geen mod was. Ik heb dus even het besluitentopic op moeten zoeken, en daar komt uit naar voren dat dit een besluit van Bokt is, omdat het bespreken van advertenties in 99.99% van die topics extreem negatief zijn en de adverteerder is meestal niet op de hoogte van het topic waardoor deze zich niet kan 'verdedigen'. Ze voegen dus weinig toe en zorgen voor een negatieve sfeer.
Het laatste stukje is overigens gekopieerd, dus pin me niet vast op percentages. :)

kimmie88

Re: het bespreken van MP advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:49

Oke, dank je wel voor de uitleg. ik vroeg het mij stiekem ook af

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 03:01

Moet zeggen dat ik het ook heel raar vind.

Ben laatst opgelicht op MP bij het kopen van ruitersport artikelen. Was nieuwsgierig of meer mensen dit bij deze gebruiker hadden ondervonden en wilde daarnaast mede bokkers waarschuwen aangezien deze persoon een groot aantal ruitersport artikelen aanbood. Topic werd verwijderd.
Gelukkig hadden sommige bokkers dit topic opgemerkt en hebben een andere bokker die hetzelfde mee had gemaakt met dezelfde persoon naar mij doorverwezen. Ik heb mijn geld na een pittige doch nette dreigmail terug gekregen. Voor die andere bokker was het te laat en de vogel was gevlogen.

Ik kan me voorstellen dat het niet de bedoeling is om negatief over MP advertenties te posten, slechts om iemand zwart te maken. Maar het lijkt mij in een tijd waarin er veel via het internet gehandeld wordt toch wel prettig wanneer we elkaar voor oplichters kunnen waarschuwen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:21

Volgens mij is het op Bokt toch wel toegestaan om eigen ervaringen met anderen te delen. Lees regelmatig klachten over bv ruitersportzaken, of over een bep merk laarzen om maar wat te noemen....

Ik denk dat er een verschil tussen moet zitten hoe er gesproken wordt over een bep advertentie van Marktplaats.
Voorbeeld 1: iemand plaatst een verkoopadvertentie voor een, op zijn zachts gezegd, errug lelijk paard. En dan wordt het paard op de foto gereden door iemand die kwa uiterlijk niet voor het paard onderdoet.
Voorbeeld 2: iemand adverteert veel op Marktplaats maar levert producten die niet voldoen aan de kwaliteit die in de advertentie genoemd wordt. Bv sterke borstelset, onverwoestbare kwaliteit etc. en het blijkt na een paar keer poetsen al kapot te zijn.

Als er niet gesproken mag worden over Voorbeeld 1 dan vind ik dat terecht.
Als er niet gesproken mag worden over Voorbeeld 2 dan vind ik dat niet terecht.
Iemand kan dan over zijn ervaringen schrijven, en bv vragen of er meer Bokkers zijn die hier ervaring mee hebben.

Ik denk dat de regel "er mag niet over MP advertenties gesproken worden" een beetje kort door de bocht is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:39

En wat nou gooya, als er iemand structureel adverteert met dwergen, deze aanbied als correcte minipony's, en hier ook nog mee fokt? Nee, je kan niet heel de wereld redden, ik weet het, maar je kan mensen hier wel voor waarschuwen. Want juist mensen zonder paarden verstand kopen zo'n diertje, leuk voor in de tuin, met alle gevolgen en kosten van dien

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:23

Da's een lastige Stef. Ik begrijp je punt. Als je hier een topic over opent, dan doe je dit om mensen te waarschuwen. Dan ligt de prio dus bij mensen waarschuwen ipv marktplaatsadverteerders afkraken (tenminste ik neem aan dat je het zo bedoelt).
Ik heb mijn voorbeelden zwart-wit opgesteld, zodat het heel duidelijk zou zijn. Dit ligt in een grijs gebied.
Weet je, het lastige vind ik dat je hier wel winkeliers helemaal af mag branden, en dat je niet zou mogen waarschuwen, omdat mensen zichzelf niet zouden kunnen verdedigen. Dit is een "Bokt-logica" die ik niet snap.
Ik denk dat vooral de toon de boodschap maakt van zo'n topic. Helaas zie ik op Bokt vaak dat iemand goed bedoeld, en met verstand van zaken een topic opent, en dat daar vervolgens zulke onvolwassen reacties op komen dat zo'n heel topic naar de kl*te gaat en dat daar dus een slotje op komt. Jammer.
Ik zou als ik het beheer van Bokt was (keep on dreaming :D ) zo'n topic toestaan, als er "nuttige tekst" in zou staan. Waarom jij vindt dat er niet met deze ponnies gefokt zou mogen worden, welke risico's de dieren en vervolgens hun kopers lopen, wat is de reden dat je mensen wilt waarschuwen etc. En hier zou over gediscussieerd kunnen worden in een topic.
Als je een topic zou open met "moet je kijken wat voor achterlijk iets ik nu toch gezien heb, belachelijk hier en schandalig daar" dan kan ik me voorstellen dat zo'n topic gesloten wordt.
Pfff. wat een tekst, snap je wat ik bedoel?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:35

Ik ben het wel met Gooya eens, maar waar stel je dan (zoals stef al zei) dan de grens?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:40

Als het beheer van Bokt stelt dat er hier niet gesproken mag worden over Marktplaatsadvertenties, dan is die grens denk ik heel duidelijk. En als wij als gebruikers het daar niet mee eens zijn dan hebben we gewoon pech.
Ik zou zelf (als beheer van Bokt, keep on dreaming 2 :D ) per topic gaan bekijken wat het doel van het topic is, wat de opzet is, etc. zoals ik hierboven heb uitgelegd, en aan de hand daarvan een beslissing nemen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:47

Gooya, ik denk dat dat extreem veel tijd kost. Gezien het aantal topics wat hierover geopend zal worden. Ook over bepaalde besluiten zullen dan discussies ontstaan. Daarom lijkt mij dat er gekozen moet worden of dit soort topics allemaal mogen, of helemaal niet. Op zo'n groot forum als bokt zullen hier duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden, ik vrees dat het anders een grote chaos/discussie wordt ;)

Daarnaast snap ik wel dat het handig zou zijn om over bepaalde MP advertenties een topic erg nuttig zou zijn. Ik denk dat het handig is om over dit soort topics even een pbtje te sturen naar een mod, dan is er altijd wel wat te regelen :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:52

Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, maar dan in andere woorden.
Een Nee is duidelijk. En als mensen toch een topic willen starten kan per geval gekeken worden of het toegestaan wordt of niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:52

Het totale verbieden is inderdaad gekomen omdat de grens te moeilijk te trekken is. :)