OC (Osteochondrose) OCD (Osteochondrose Dissecans).
Er wordt gesproken over losse botstukjes, dit is echter niet zo. Er staat verbening (ook in de bronnen), dit wil zeggen dat de vervolg fase van OC (scheurtjes en/of losse flappen kraakbeen) er OCD onstaat en de losse flappen kraakbeen los laten. Deze losse stukjes kraakbeen gaan verbenen en nemen calcium op, hier door zie je deze stukken kraakbeen wel op een röntgen foto (kraakbeen normaal gesproken niet). Veel mensen verwarren dit namelijk met losse stukjes bot en dat is niet het geval bij OCD! Dissecans (de D in de afkorting OCD), betekend namelijk letterlijk loslaten, dus het los laten van het kraakbeen.
Als ik thuis ben, zal ik het preciese proces opzoeken en plaatsen (dat is na 9 januari). Groot gedeelte is juist, behalve de losse bot stukjes.
Overhoef = artrose.
Dus misschien is het handig te vermelden dat overhoef "gewoon" artrose is. Lage overhoef is artrose van het hoefgewricht, hoge overhoef is artrose van het kroongewricht. Bij het artikel atrose wordt wel aangegeven dat lage overhoef artrose in het hoefgewricht is en hoge overhoef atrose in het kroongewricht is. Ook spat wordt genoemd als artrose in het spronggewricht. Bij spat staat echter wel er bij geschreven dat het artrose is.
Veel mensen weten deze link namelijk niet te leggen en denken dat het iets heel anders is. Daarom misschien handig te vermelden.
Ga nu verder lezen, als ik meer op merk zal ik dat hier eventjes bij vermelden.