Berichten/account op verzoek verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Berichten/account op verzoek verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:21

Om niet offtopic te gaan in het andere topic dit topic.
Er zijn inmiddels behoorlijk wat mensen die graag zouden zien dat bepaalde posts van zichzelf van Bokt zouden verdwijnen, of zelfs hun hele account.
Daar heeft men ook recht op.
Dus wat is nu een goede manier waarop deze gebruikers hun berichten kunnen verwijderen/aanpassen zonder dat Bokt er al te veel schade door lijdt?

Ik heb al een boel goede opties voorbij zien komen:
- Gebruikersnaam bij bepaalde berichten veranderen in 'gast'
- Gebruikersnaam bij alle berichten van bepaalde users veranderen in 'gast'
- Gebruikers zelf de mogelijkheid geven om hun berichten aan te kunnen passen
- Gebruikers zelf de mogelijkheid geven om hun berichten te kunnen verwijderen
- Berichten automatisch na 2 jaar verwijderen
- Bij berichten ouder dan 2 jaar automatisch de username in 'gast' veranderen

Carmen

Re: Berichten/account op verzoek verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:23

Ik vind dat de berichten niet verwijdert moeten worden, het word dan een groot zooitje. Er is toen gekozen om iets te posten, en dan weet je dat het op internet staat. Tenzij het om privé dingen gaat wat te persoonlijk is, dan kan datgene op verzoek weggehaald worden. Voor de rest vind ik het onzin!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:25

'berichten automatisch na 2 jaar verwijderen' vind ik niet zo een goede optie, daar haal je best nog wel info uit.. De rest vind ik al goede oplossingen. Ik vind dat bokt indien je je account wil verwijderen je de mogelijkheid mag laten om je berichten te verwijderen, je naam niet meer te laten zien (vb gast) of om het allemaal zo te laten.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:30

Ik denk dat het afhankelijk is waar de berichten staan als je ze al wil verwijderen.
Rijtechisch kan nog handig zijn maar een huiskamer is van minder belang.
Daarnaast zou je idd alle berichten van iedereen die geen naam/account meer wil op gast kunnen zetten. Zo krijg je een mix van een hoop verschillende gebruikers op 1 naam en is de history ook minder makkelijk te herleiden naar een bepaalde persoon.

Het beste is dat het gewoon verwijderd kan worden indien daar een verzoek voor komt ondanks "ongewenste" effecten van gaten. vul deze met een standaard tekst om iig duidelijk te maken dat er wat geknipt word.

Dit gebeurd nu ook nog wel eens regelmatig zonder dat daar melding van word gemaakt ;)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 13-12-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:31

ik vind dat je blijvend post zou moeten kunnen veranderen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:35

Even een copy/paste uit het andere topic:

Het belang van Bokt staat niet boven het belang van de persoon maar andersom is ook niet het geval :) Er is een belangenafweging tussen de privacy van een individu en de belangen van de organisatie waar deze gegevens staan.

Zoals ik al zei wordt het overgrote deel van de problemen opgelost door een paar specifieke posts te verwijderen of te wijzigen. Als dat niet voldoende is bieden we de mogelijkheid om een account anoniem te maken door de gebruikersnaam te wijzigen in iets als 'Gast123' en het profiel leeg te halen (laatste kan je overigens ook zelf doen). Berichten die een account direct koppelen aan b.v. een persoonsnaam worden sowieso verwijderd als daarom gevraagd wordt.

Er zijn op Bokt dus behoorlijk wat mogelijkheden om berichten weg te halen. Alles integraal verwijderen 'gewoon omdat het kan' of omdat het lijkt alsof dit af te dwingen is via het CBP is een ander verhaal. Hierin tellen de belangen van Bokt (archieffunctie en Bokt.nl bestaat voor 95% uit topics) ook mee.

Maar los daarvan zijn we achter de schermen ook flink met dit onderwerp bezig. O.a. omdat we tegenwoordig inderdaad gebruikers hebben die als 12 jarige binnen zijn gekomen, nu 22 zijn en problemen kunnen gaan krijgen met wat ze in het verleden in hun naïviteit gepost hebben. Aan de andere kant is de functie van internet in het algemeen en Bokt in het bijzonder aan het veranderen. Op Bokt zie je dat concreet in de verschuiving van veel soorten communicatie van de forums naar de wat meer 'besloten' wereld van de huiskamertopics. In die topics is het op dit moment echter niet mogelijk om zelf te regelen wie wat kan lezen en dat is iets waar we nu regelmatig tegenaan lopen. Is een lastig op te lossen probleem, wordt wel over nagedacht, ik denk ook dat we daarmee (zeker voor de toekomst) een hoop privacy gerelateerde problemen op kunnen lossen. Overigens op dit vlak (helaas) niet op heel korte termijn oplossingen. Aantal dingen die eerst af moeten...

Dus, nogmaals. Als je een redelijk verzoek hebt voor het verwijderen van berichten; stuur een mail naar webmaster en geef daarin aan welke berichten je waarom verwijderd wilt hebben en dan komen we eigenlijk altijd wel tot een oplossing die voor de gebruiker en Bokt werkt.

@Menino; Het zoeken op gebruiker kan je pas als je 25 berichten hebt geplaatst op Bokt in de paardenfora.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:36

_Lott schreef:

Ik vind van niet, want dan worden er allemaal reacties op een post geplaatst. Maar als je dat dan terugleest (en er is geen gebruik gemaakt van quotes), dan heb je geen idee waar het over ging. ;) Ook voor mods erg lastig om dan te moeten modden, als je niet weet welke post bijv. is begonnen met stoken. Dan reageren d'r mensen, de stoker past het bericht aan en hup iemand anders krijgt de schuld. Ik zie dat wel gebeuren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:43

Ik vind dat bijvoorbeeld de topics op MW wel afgesloten moeten zijn voor niet-leden, hier staan vaak noggal persoonlijke en ernstigere dingen op die je toekomstige baas niet hoeft te zien ;)
Net zoals dat de huiskamer niet zichtbaar is voor niet-leden.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:54

BartVB schreef:
Even een copy/paste uit het andere topic:

Het belang van Bokt staat niet boven het belang van de persoon maar andersom is ook niet het geval :) Er is een belangenafweging tussen de privacy van een individu en de belangen van de organisatie waar deze gegevens staan.

Er zijn op Bokt dus behoorlijk wat mogelijkheden om berichten weg te halen. Alles integraal verwijderen 'gewoon omdat het kan' of omdat het lijkt alsof dit af te dwingen is via het CBP is een ander verhaal. Hierin tellen de belangen van Bokt (archieffunctie en Bokt.nl bestaat voor 95% uit topics) ook

Dat is ook helemaal niet af te dwingen via het CBP. Maar wel via een andere instantie en als het zover moet komen, prima. Maar ik snap gewoon niet waarom onnozele post's van een tienermeisje over haar poownie en andere posts over paarden in de HK en alles wat daarbij komt kijken niet verwijderd kunnen worden. Ze dragen niets bij aan een discussie en het lijkt mij bijzonder dom om er van uit te gaan dat het belang van bokt.nl dan wél boven mijn privacy gaat. De posts dragen weinig bij aan het forum maar kunnen voor mij wel schadelijk zijn. Typ een van de namen van mijn (vorige) paarden in en je kunt er wel iets naars over vinden. Ja, ik heb fouten gemaakt en ik denk nu wel wat langer na voor ik post, maar geef bokkers ook eens de kans om het verleden achter zich te laten en hun leven te beteren, in plaats van er voor te zorgen dat het gemakkelijk is voor 'haters' om eens even lekker de beerput open te trekken!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:56

Beetje onzin dat een gebruiker een in jullie ogen geldige rede moet aandragen om verwijdert te worden,zowel posts of account.
Wanneer een gebruiker dit verzoekt dienen jullie dit gewoon in te wilgen zonder welke rede dan ook!
Laatst bijgewerkt door BartVB op 13-12-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:10

perenboompie en mosh, jullie verwoorden mijn gedachte.
ik blijf het achterlijk vinden dat je een goede reden moet hebben om posts te (laten)verwijderen...en geloof me,als je al jaren bokt,duurt het uren voor je zelf ál je berichten hebt nagelopen om te checken of je ze weg wilt hebben...
uren van copypasten,opslaan in wordpad en dan weer doorsturen naar een mod,die er ook weer werk aan heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:15

darkchrystal, inderdaad, dat duurt uren. Ik zou zelf ook wel een hoop berichten verwijderd willen hebben, maar dan ben ik uren bezig met uitzoeken welke berichten, en daarna moet ik ook nog maar afwachten of de reden goed genoeg is....

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:21

Andersom schreef:
darkchrystal, inderdaad, dat duurt uren. Ik zou zelf ook wel een hoop berichten verwijderd willen hebben, maar dan ben ik uren bezig met uitzoeken welke berichten, en daarna moet ik ook nog maar afwachten of de reden goed genoeg is....

Even een vraag
zou je deze berichten helemaal verwijderd willen hebben of dat deze berichten niet meer gekoppeld zijn aan jouw account?
of indien je het account verwijderd zou willen hebben. moeten de berichten dan helemaal weg of mogen ze niet meer te linken zijn met jouw oude account?

Geen persoonlijke aanval maar een vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:24

niet meer gekoppeld is ook prima. als ik maar geen link meer heb naar die berichten ben ik al blij(dus idd,mensen die erachter komen wie ik ben,prima,zolang ze die oude berichten maar niet meer kunnen vinden,daarmee wil ik niet meer geassocieerd worden zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:25

Ze hoeven niet verwijderd te worden, ik zou het al fijn vinden als ze inderdaad niet meer gekoppeld worden aan mijn account! Op die manier blijft het topic leesbaar en wordt ik niet meer aan die berichten gekoppeld.

Blijft daar natuurlijk altijd het nadeel dat ik bijvoorbeeld een quote je oude gebruikersnaam blijft staan, maar goed, je kan niet alles hebben.

Edit: hetzelfde als wat Darkchristal zegt dus :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:26

In eerste instantie heb ik van geen één post spijt dat ik die geplaatst heb,maar vind gewoon dat je wanneer je vrijwillig op een forum geplaatst hebt en vrijwillig een account aangemaakt hebt,je ook het recht hebt vrijwillig dit forum weer te kunnen verlaten wanneer je van mening bent dat dit forum geen inhoudt,niveau of toegevoegde waarde meer voor jou heeft!

En dan snap ik niet dat men daar zo moeilijk en bureaucratisch over gaat doen.

Mijn rede is dat ik dit aangevraagd heb omdat ik bokt een waardeloos forum vind en daar niet graag meer mee van doen wil hebben en ook niet van plan bent nog in te gaan op topics die geen betrekking hebben op verwijderen van accounts of posts.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:29

Nou roep ik ff stukje theorie ik weet niet hoe de boel op de achtergrond is ingericht maar
je kan alle berichten van account x, y , y omhangen naar account "gast" Je krijgt dus een verzamel account met de oude berichten van x,y & z samen op de naam gast. Hoe meer personen je zo omhangt (waar nodig) hoe minder makkelijk het is om onder account gast te achterhalen wie het origineel heeft gepost.
JE houd zo je berichten structuur maar je kan niet zo makkelijk zien van wie het is gekomen.
En op deze manier zou je dus ook account x compleet kunnen verwijderen omdat hier geen berichten meer aanhangen.

je kan met query's zoeken op namen zelfs in quote's en daar de zelfde grap uithalen.
Het is ff werk om het in te richten maar het moet gewoon mogelijk zijn.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:35

Ik vind dat je het gewoon moet kunnen wijzigen. Bokt posts zijn al soms niet meer te volgen omdat foto's bijv. uit photobucket zijn verwijderd. Daar hoor je toch ook niemand over? Wat voor waarde heeft zo'n topic dan nog. Ik kan me voorstellen dat men het allemaal niet meer wil laten verrommelen maar maak dan idd van de naam "gast". Maar buiten dat vind ik het eigenlijk best raar dat ik een account kan aanmaken maar niet meer kan verwijderen. Ik kan me best voorstellen dat je achteraf spijt krijgt omdat je iets gepost heb.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:36

_Lott schreef:

Ik vind net van niet. Zit op een ander forum waar dit wel kan en vind het ontzettend frustrerend. Steek je hopen energie en denkwerk in iemands verhaal/probleem, om na 40 pagina's de TS al haar posts te zien verwijderen, sta je daar mooi met je meelevende gedrag.

Werkt (bij mij) ook in de hand dat je na een eind een stuk minder zin hebt om te reageren, en dat is niet iets wat je moet willen op een forum imo.

@Bart: Ik ben ook geen fan van het volledig besloten maken van huiskamertopics. Volgens mij gaat dit het vriendjesgedoe nog veel meer in de hand werken. Ik denk dat het dan op de middelbare school lijken waar kliekjes stiekem gaan roddelen achter elkaars rug met alle gevolgen van dien. Nu staat het teminste open en bloot voor iedereen te lezen als je iemand de grond in duwt en moet je je nog enigzins verantwoorden.

Mensen moeten maar de hersenen kweken om na te denken wat je op het internet neerschrijft. En als dat onverhoopt eens foutloopt kan een mod zich er nog altijd mee bezig houden.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:38

PERENBOOMPIE schreef:
Beetje onzin dat een gebruiker een in jullie ogen geldige rede moet aandragen om verwijdert te worden,zowel posts of account.
Wanneer een gebruiker dit verzoekt dienen jullie dit gewoon in te wilgen zonder welke rede dan ook!

Helemaal mee eens. Mag ik trouwens vragen wat er met de quote bij Perenboompje door BartVB is gedaan? (zo'n 46 minuten geleden).
Laatst bijgewerkt door paleoceen op 13-12-10 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:40

Dorienn schreef:
'berichten automatisch na 2 jaar verwijderen' vind ik niet zo een goede optie, daar haal je best nog wel info uit.. De rest vind ik al goede oplossingen. Ik vind dat bokt indien je je account wil verwijderen je de mogelijkheid mag laten om je berichten te verwijderen, je naam niet meer te laten zien (vb gast) of om het allemaal zo te laten.

Dit snap ik niet, elke onderwerp komt elke maand weer terug. Ik heb talloze topics gezien over dezelfde onderwerpen. Elke keer weer dezelfde dingen die worden uitgekauwd.

Ik denk dat het wel een goed idee is om alle berichten maximaal 2 jaar te bewaren en dan te verwijderen of evt naar mesthoop zodat de getalletjes dezelfde blijven.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:46

sjanie schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Helemaal mee eens. Mag ik trouwens vragen wat er met de quote bij Perenboompje door BartV is gedaan?

Ja hoor dat mag wel :D
Ik had zijn post gequote en deze heeft hij verwijdert?!Zal wel weer niet gemogen hebben maarja als je alle regels moet lezen wat wel en niet mag dan ben je over twee maanden nog aan het lezen en waarschijnlijk weet je dan niet meer wat je daarvoor allemaal aan regels gelezen hebt! :Y)
Zie door al die regels de regels niet meer :wow:

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:46

@ moonchloe Kan wel zijn, maar als dit gebeurt en stel over 2 jaar is het niveau van bokt gedaald, tja dan kan je alleen terugzoeken in 'pennyberichten' en dat zou jammer zijn. Maar ik ben het absoluut met je eens dat er veel onderwerpen vaak terugkomen, maar inmiddels zijn er best wel een pak bokkers permanent geband met veel kennis.Maar het zoveelste 'mijn paard neemt zijn achterhand niet mee' of 'hij is niet goed aan het been' mag er van mij ook afgezwierd worden, maar waar trek je de grens wat eraf mag en wat niet.
BV De HAW topics eraf na 2 jaar? De foto's zijn vaak toch niet meer zichtbaar, beetje nutteloos ruimteverbruik imo.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:01

De niveau is blijkbaar al gedaald, al jaren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:16

We kunnen er natuurlijk voor proberen te zorgen dat het weer omhoog gaat ;)

Ik vind dat er zeker wel opgeruimd mag worden op Bokt, maar veel topics zijn heel informatief, en het zou jammer zijn om die te ruimen imo. Ook als je iemands account verwijdert, mis je berichten is een topic niet meer goed te volgen.
Gebruikersnaam veranderen in "gast" lijkt me daar een goede oplossing voor.