Waarom geen geld inzamel topics?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Waarom geen geld inzamel topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:49

Hoi,

Naar aanleiding van dit topic:
[VVDD] En dan stort je wereld in elkaar :(

Op bokt mag geen geld inzamel topic worden geopend omdat bokt niet kan controleren of het daadwerkelijk naar een goed doel gaat, staat ergens in een uitleg.

Ik vind dit ontzettend jammer. Bokt kan toch ook niet controleren of alles wat iedereen hier zegt waar is? Toch mag iedereen z'n zegje doen.

Nu is er een kans om via Bokt iets heel goeds te bereiken en dan wordt dat onmogelijk gemaakt. Het is wat mij betreft heel simpel op te lossen: geld inzamel topics mogen wel, er komt alleen een 'gebruik je kop' disclaimertje boven waarin staat dat bokt niet verantwoordelijk is voor het topic en dat niet is gecontroleerd waar het geld heen gaat.

Dan is bokt niet verantwoordelijk en er kan iets moois met het forum worden bereikt. Natuurlijk zullen er altijd oplichters zijn die zoiets proberen te misbruiken, maar dit zeg ik alleen omdat ik weet dat er zeurpieten zijn die dit gaan roepen. Tegen die zeurpieten wil ik zeggen dat die oplichters doorgaans slechts 1 of 2 posts hebben, dus je kunt een regel afspreken dat iemand minimaal zoveel nuttige bijdragen moet hebben. Ook kan bij het vermoeden van oplichting altijd de tem-knop worden gebruikt.

Ik denk dat het vaker tot iets goeds zal leiden dan tot iets slechts als dit mogelijk wordt gemaakt.

Somebitch

Re: Waarom geen geld inzamel topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:55

Ik ben voor. :))

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:57

Als het je zo hoog zit kun je toch via PB geld doneren?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:02

Ik ben ook voor :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:04

@Lieveli Daar gaat dit topic niet over. Met een simpel topic kun je voor heel wat donaties zorgen waarmee een serieus probleem kan worden opgelost. Een enkele donatie van mij per PB helpt dan niet echt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:05

ik snap wel waarom de modjes hebben gezegd dat dit niet mag. Dan krijg je namelijk een soort van bedelen op bokt.nl: 'Help ik ben zo zielig' en ondertussen hand op houden. We hebben allemaal hard gewerkt voor ons geld, ik vind dat zo iemand dat ook maar moet doen. Desnoods het paard verkopen, ookal vind je dit nog zo jammer etc. Ik heb alleen de OP gelezen en nee ben ook niet van plan de rest te lezen te doen. Maar ik vind dat je een grens meot trekken tussen geld inzamelen voor goede doelen en voor personen die het 'hard' nodig hebben. Wat nu als wij geld inzamelen, en het vervolgens helemaal verkeerd terechtkomt? Wat nou als ze een oplichter is? Wat nou als ze eigenlijk geeneens een paard heeft?
Als haar ouders (in dit geval dan ) het paard niet willen onderhouden, zie ik niet in waarom dat paard dan blijft, verkoop het naar iemand die hem wel kan onderhouden(heel bot gezegd, maar ik zou zoiets ook doen in een situatie als dit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:06

Je bedoelt eigenlijk dat je alleen maar geld wilt geven als anderen dat ook doen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:09

Dat het veel vaker goed zal gaan dan fout is ook een hele tijd de instelling geweest. Daarbij zijn inzamelingstopics gewoon toegestaan en dit ging behoorlijk vaak goed. Vervelende is dat het ook een paar keer flink mis is gegaan. Slechts een klein aantal keer door opzet maar ook door onduidelijke verwachtingen, administratieve problemen, mensen die afspraken niet nakomen, etc, etc. Er is in het verleden een hele hoop ellende van gekomen in ieder geval.

Overigens is het niet zo dat inzamelingstopics helemaal niet mogen, kleine acties (b.v. voor een bloemstuk/fruitmand, dat soort dingen) in een kletstopic zijn geen probleem. Grotere acties zijn we heel erg terughoudend mee door eerdere negatieve ervaringen helaas.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:10

Ik ben eigenlijk tegen.
Waarom? Jij zegt wel dat bedriegers zo weinig posten ,maar iemand die ik kende heeft een heel forum op zijn kop gezet en die loog als de malle. (niet normaal meer) dat haar zusje dood (ze had niet eens een zusje) was en haar paard ook en die waren verongelukt en die was zo goed in liegen dat het gewoon net echt was en iedereen wou haar doneren/ helpen / steunen etc.

Er zijn zoveel mensen die zo goed kunnen liegen en dan krijgen die mensen ook nog een beloning.
Nee dankje :n

Ik snap dat mensen echt in de problemen zitten ,maar vaak is het een vreemd verhaal maar door de '''zielige'' toon van de TS denkt iedereen daaar niet meer over na.

Tuurlijk het is een k^t situatie als je zo dringend geld nodig hebt ,maar er is altijd een rede die achtergehouden word ;) En al die oplichters kunnen zoo goed liegen dat andere mensen een echt verhaal niet meer geloven.

Maar uiteindelijk moet iedereen het zelf kunnen. Je kunt niet leven van een donatie alleen maar.
Als het wel voor is zullen er opeens allemaal zielige verhalen komen ,maar je kunt niet van Bokt donaties alleen maar verder gaan , je zult het ook zelf moeten. Hoe moeilijk dat ook is!

In Nl hebben we nog uitkeringen ,maar moet je is voorstellen hoe het in armere landen is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:13

Als je officiële stichtingen en goede doelen zou nemen?
Die staan ingeschreven bij KvK en dan weet je ook zeker dat het geen bedriegers zijn?
Ook kan er altijd iemand die in de buurt woont van het goede doel een kijkje nemen,dan weet je helemaal zeker dat het geen bedriegers zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:14

Celiien schreef:
ik snap wel waarom de modjes hebben gezegd dat dit niet mag. Dan krijg je namelijk een soort van bedelen op bokt.nl: 'Help ik ben zo zielig' en ondertussen hand op houden. We hebben allemaal hard gewerkt voor ons geld, ik vind dat zo iemand dat ook maar moet doen. Desnoods het paard verkopen, ookal vind je dit nog zo jammer etc. Ik heb alleen de OP gelezen en nee ben ook niet van plan de rest te lezen te doen. Maar ik vind dat je een grens meot trekken tussen geld inzamelen voor goede doelen en voor personen die het 'hard' nodig hebben. Wat nu als wij geld inzamelen, en het vervolgens helemaal verkeerd terechtkomt? Wat nou als ze een oplichter is? Wat nou als ze eigenlijk geeneens een paard heeft?
Als haar ouders (in dit geval dan ) het paard niet willen onderhouden, zie ik niet in waarom dat paard dan blijft, verkoop het naar iemand die hem wel kan onderhouden(heel bot gezegd, maar ik zou zoiets ook doen in een situatie als dit).

In je eerste regel zeg je het al: je hebt het topic totaal niet gelezen. Waarom ga je dan toch doen alsof je enig idee hebt wat er speelt?

Op je vraag: wat nou als ze een oplichter is?

Nou, dan ben ik een tientje kwijt (kan ik mee leven) en jij niet omdat je waarschijnlijk toch niemand via internet vertrouwt.

Goede doelen werken overigens vaak inefficiënt en juist via bokt kun je, doordat mensen elkaar toch een beetje kennen, snel op een efficiënte manier iets goeds bereiken.

Dit topic moet geen verlengde van het andere topic worden, maar ik haal het toch even aan als voorbeeld. Het is namelijk gemakkelijk na te gaan of het hier om een oplichter gaat. Als TS een oplichter zou zijn, zou het namelijk heel vreemd zijn dat ze meerdere geldbedragen heeft geweigerd omdat ze wil proberen het probleem zelf op te lossen. Van mij mag je best wantrouwend blijven hoor, maar voor mij zegt zoiets genoeg.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:16

Ik ben niet voor, uitzonderingen daar gelaten. Bovenstaand topic is natuurlijk erg triest maar een rekening van 600 euro gaat niet over een maand.. Omdat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen, en hun dochter met een probleem opzadelen zou bokt geld moeten gaan storten? Dan kan ik ook wel zeggen, oh jee ik heb een schuld op stal, wil mijn paard niet verkopen maar kan de stalling niet betalen..Help?! ( lees: geld) Er zijn zat mensen ( ook bokkers) die noodgedwongen hun paard hebben moeten verkopen ivm financiele problemen..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 05-12-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:17

Citaat:
Als je officiële stichtingen en goede doelen zou nemen?
Die staan ingeschreven bij KvK en dan weet je ook zeker dat het geen bedriegers zijn?
Ook kan er altijd iemand die in de buurt woont van het goede doel een kijkje nemen,dan weet je helemaal zeker dat het geen bedriegers zijn.

Maar waarom moet je op bokt een actie starten om aan 'Het Reumafonds' te geven? (Neem ik even als voorbeeld omdat ik daar werk :D ) Dat kan het fonds heel goed zelf.
Als iemand privé in de penarie zit, kan die ook in z'n eigen gemeente bij de Rotary of 't Nut of dat soort plaatselijke goede doelen kijken of-ie geholpen kan worden. Er zijn zat lokale goede doelen die mensen met échte problemen (en je paard niet kunnen betalen, hoe l*llig ook, hoort daar niet bij) kunnen en willen helpen. Die kunnen inderdaad ter plekke kijken of iemand z'n eten of z'n ziektekosten niet kan betalen én het zijn idd officiele goede doelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:19

Het lijkt mij ook wel reuze relaxed als ik mijn stalling niet zelf zou hoeven betalen, maar dat bokt dat voor me zou doen :j. Mijn gironummer is per pb verkrijgbaar en ik kan alles gebruiken wat jullie kunnen missen :j.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:20

arno8 schreef:
Celiien schreef:

In je eerste regel zeg je het al: je hebt het topic totaal niet gelezen. Waarom ga je dan toch doen alsof je enig idee hebt wat er speelt?

Op je vraag: wat nou als ze een oplichter is?

Nou, dan ben ik een tientje kwijt (kan ik mee leven) en jij niet omdat je waarschijnlijk toch niemand via internet vertrouwt.

Goede doelen werken overigens vaak inefficiënt en juist via bokt kun je, doordat mensen elkaar toch een beetje kennen, snel op een efficiënte manier iets goeds bereiken.

Dit topic moet geen verlengde van het andere topic worden, maar ik haal het toch even aan als voorbeeld. Het is namelijk gemakkelijk na te gaan of het hier om een oplichter gaat. Als TS een oplichter zou zijn, zou het namelijk heel vreemd zijn dat ze meerdere geldbedragen heeft geweigerd omdat ze wil proberen het probleem zelf op te lossen. Van mij mag je best wantrouwend blijven hoor, maar voor mij zegt zoiets genoeg.

Ik zeg dat ik de OP heb gelezen, dat is voor mij al meer dan genoeg. En ik dacht dat dit in t algemeen was?
Ga je gang, doneer maar :) maar sowieso ben ik al niet iemand die doneert, en dat is deels vanwege t vertrouwen, maar deels vanwege t feit dat ik (wij) ook hard werken voor ons geld.. laat die anderen dat dan ook doen! je kan jezelf geen luxe veroorloven als je het geld daartoe niet hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:20

ik vind dat het ook toegestaan moet worden....je hoeft toch geen geld over te maken?
En mensen die dat wel doen moeten dan maar rekening houden met evt. oplichting.
De 'legale' goede doelen komt het geld ook niet terecht waar het moet(dure directeur)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:21

randie schreef:
Ik ben niet voor, uitzonderingen daar gelaten. Bovenstaand topic is natuurlijk erg triest maar een rekening van 600 euro gaat niet over een maand.. Omdat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen, en hun dochter met een probleem opzadelen zou bokt geld moeten gaan storten? Dan kan ik ook wel zeggen, oh jee ik heb een schuld op stal, wil mijn paard niet verkopen maar kan de stalling niet betalen..Help?! ( lees: geld) Er zijn zat mensen ( ook bokkers) die noodgedwongen hun paard hebben moeten verkopen ivm financiele problemen..

Ben ik het helemaal mee eens.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:23

Ja idd
en TS een 10 tje missen kan ik meee leven ,maar ik kan er niet mee leven dat diegene dat gewoon krijgt terwijl er niets met hun is.

Je bent zelf verantwoordelijk en het is sh.t als je je paard niet meer kunt onderhouden ,maar ja er zijn ook meer mensen die ALLES kwijt zijn (huis etc)

Ik ben nu blut (door alle niuewe paardenspulletjes en spaargeld moet ik vanaf blijven XD) maar wie wil even een nieuw setje voor me doneren? Mag een actie gestort worden en ik zou graag een bruin setje willen.
Alvast bedankt ;)

Nee nu even geen grapje meer :') Maar snap je wat ik bedoel? Dan opeens krijgen we een heel bedel bokt waar opeens iedereen failliet is ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:25

geerke schreef:
ik vind dat het ook toegestaan moet worden....je hoeft toch geen geld over te maken?
De 'legale' goede doelen komt het geld ook niet terecht waar het moet(dure directeur)

Helemaal waar! Legale doelen hebben het geld ervoor om reclame te maken op t.v.
Als je als goed doel naar de gemeente gaat voor subsidie of wat dan ook,nee je krijgt nix.
Je krijgt dat alleen als je mensen helpt en niet als je dieren helpt.Zo werd mij dat gezegd.
Als ik iemand kan helpen,dan zou ik dat zeker doen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:25

geerke schreef:

Dus jij vind het goed dat jij dus je 10 euro kwijt bent en zo'n ander 30 bokkers ook
En die persoon heerlijk met 300 euro zit (of welk bedrag dan ook!) en denkt : ''Hahahaha nou die bokkers geloven ook alles en ik ben niet eens zielig Hahahahah domme mensen''

Nee bedankt :n

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:26

Bij een volwassen iemand kan ik me voorstellen dat je zegt: pech. Bij iemand van 13 waarbij het buiten haar schuld om gebeurt moet je mijns inziens toch een behoorlijk stenen hart hebben om te zeggen: eigen schuld, dikke bult.

Ja, er is meer ellende in de wereld, maar dat is geen reden om deze ellende dan maar niet op te lossen. Er worden hier de stomste vergelijkingen gemaakt a la: haha, als ik allemaal dure spulletjes koop wil ik ook wel geld krijgen.

Daar hebben we het hier toch niet over? Denk je dat er iemand doneert als je een topic met zo'n insteek opent? Mensen mogen nog altijd zelf bepalen of ze doneren of niet. Laat het denken aan de bokkers zelf over in plaats van het denken voor hen te doen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:29

Dat laatste is tot op zekere hoogte waar maar in de praktijk leveren dat soort topics, als ze mis gaan, een enorme hoop 'fallout' op voor het moderatorteam. Er gaat dat heel veel tijd zitten in het uit elkaar houden van mensen, uitzoeken wat er precies gebeurd is, kijken of het geld terug te halen is, etc. Zoals ik al zei; we hebben dit in het verleden een aantal keer geprobeerd maar de hoeveelheid ellende die dit oplevert (zeker als het om oplichting gaat) weegt niet op tegen de positieve kanten. Heel erg jammer dat je mensen hier niet op kunt vertrouwen maar dat is niet anders :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:30

je hoeft toch geen geld te geven?
Ik geef nooit aan goede doelen...
Dan moet degene die wel wil geven maar incasseren dat hij misschien in de maling genomen wordt.

(En wat betreft het topic....als ouders scheiden is dat heel zuur,vooral voor een dertienjarige die dan haar paard niet weg kan halen vanwege een achterstallige schuld...
Weet je....soms is een stapje terug den de oplossing,en dat wil of kan niemand.
Veel financiele problemen komen omdat mensen op dezelfde voet verder willen leven,en dat gaat niet.)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:30

Iemand van 13 heeft ook ouders
En je kan een kind daar niet voor laten opdraaien.
Ik ben ook 13 ;) En bovendien vind i khet vaak vreemde verhalen.
Je hebt uitkeringen , je hebt je ouders en uit je verhaal (die bovenstaande) was het niet eens echt geldgebrek maar weigerde 1 van de ouders geld te betalen ;) Bovendien zijn er ergere dingen hoe hard dat ook is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:32

BartVB schreef:
Dat laatste is tot op zekere hoogte waar maar in de praktijk leveren dat soort topics, als ze mis gaan, een enorme hoop 'fallout' op voor het moderatorteam. Er gaat dat heel veel tijd zitten in het uit elkaar houden van mensen, uitzoeken wat er precies gebeurd is, kijken of het geld terug te halen is, etc. Zoals ik al zei; we hebben dit in het verleden een aantal keer geprobeerd maar de hoeveelheid ellende die dit oplevert (zeker als het om oplichting gaat) weegt niet op tegen de positieve kanten. Heel erg jammer dat je mensen hier niet op kunt vertrouwen maar dat is niet anders :\

Ander idee misschien: om een geld inzamel topic te openen kun je een voorstel doen bij een mod, maar daarvoor heb je steun nodig van minstens 20 bokkers die allemaal genoeg relevante berichten hebben.

Zo blijft de instroom voor de mods beperkt.