Voorpaginanieuws zonder daadwerkelijk nieuws

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Voorpaginanieuws zonder daadwerkelijk nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:08

Het valt me op dat er regelmatig nieuwsberichten op de voorpagina staan die GEEN nieuws bevatten, zoals bijvoorbeeld dit topic:
[VN] Nog niets bekend over sabotage marathonwagen van Chardon

Ook een recent topic over Totilas (dat hij nog geen nieuwe eigenaar of berijder heeft) is daar een goed voorbeeld van.

Ze staan wel geplaatst op de voorpagina, maar bevatten werkelijk geen enkel nieuwtje. Mijn vraag is dan waarom deze berichten wel (op een nieuwspagina) geplaatst worden? Ik zie er het nut en voordeel niet in eerlijk gezegd.

Mods; jammer overigens dat mijn berichten in desbetreffend topic verwijderd zijn. Vandaar dat ik dit topic met daarin dezelfde vraag maar open.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:15

Even een reactie van mij omdat ik het offtopic heb verwijderd.
Allereerst wil ik even aangeven dat de mods alleen modden en dus niets met het nieuws te maken hebben.
Verder mag je het natuurlijk niet met het nieuws eens zijn, maar dan kun je inderdaad beter hier een topic aanmaken dan het klakkeloos in het topic neer te zetten, dat is offtopic en daarom is het verwijderd.

Je moet ook weten dat de NR iedere dag uren bezig is om het laatste nieuws te brengen, daar komt ook wel eens iets tussen wat jij misschien niet zo nieuwswaardig vind, maar dat kunnen anderen het niet met je eens zijn. Ik denk dat je dan beter snel door kunt klikken naar een ander topic, ik kom op Bokt wel vaker topics tegen waarvan ik denk 'moet dat nou?'...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:25

Storm schreef:
Je moet ook weten dat de NR iedere dag uren bezig is om het laatste nieuws te brengen, daar komt ook wel eens iets tussen wat jij misschien niet zo nieuwswaardig vind, maar dat kunnen anderen het niet met je eens zijn. Ik denk dat je dan beter snel door kunt klikken naar een ander topic, ik kom op Bokt wel vaker topics tegen waarvan ik denk 'moet dat nou?'...

Het gaat er niet om of ik denk "moet dat nou", want dan klik ik inderdaad desbetreffend topic niet eens aan.

Als de NR zo druk is met nieuwsberichten zoeken en plaatsen, helemaal prima, alle begrip voor hun werk.
Dit gaat echter om een bericht dat wel onder "nieuws" geplaatst is, maar (nogmaals) GEEN nieuws bevat. Dat is niet mijn mening, maar dat is een feit en dat kan iedereen zien die bovenstaand "nieuws"bericht leest. Er is geen nieuws in te vinden.

Lijkt me ook zonde van de moeite van de NR om zoiets te plaatsen, er zal vast wel ergens WEL nieuws te vinden zijn.

Maar, dank voor je reactie sowieso ;)

Storm

Re: Voorpaginanieuws zonder daadwerkelijk nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:29

Goof, ik snap je reactie. Je had gehoopt nieuws te lezen over het onderwerp en dat was er dus niet.
Maar hoe vaak komt dat nu voor? Eigenlijk maar heel weinig toch?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:31

Goof,

Dank voor het topic! Meedenken is altijd mooi :j

Ik kan eigenlijk ook wel snappen dat je dit non-nieuws vindt. Wat voor de een nieuws is, is het voor de ander totaal niet.(dooddoener nr 1 ) Dat is voor de nieuwsredactie natuurlijk moeilijk om in te schatten (ieders persoonlijk interesse). Mijn interesses zijn bijvoorbeeld veel beperkter dan hetgeen er dagelijks op de Voorpagina staat :))

Nu kan ik eigenlijk wel direct ingaan op het voorbeeld over "nog geen nieuwe ruiter voor Totilas"; daar heb ik zelfs vragen over gehad van mensen. Men is toch nieuwsgierig naar eventuele ontwikkelen. In dat kader is geen nieuws, zelfs nieuws.
Persoonlijk weet ik bij het zien van die titel ook al genoeg, maar om nou alleen een titel en geen inhoud te plaatsen op de voorpagina, is ook weer zo wat. :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:31

Even specifiek over het nieuws van de maratonwagen. Inderdaad, eigenlijk is het nieuws dat er nog geen nieuws is, maar ik persoonlijk vind het wel nieuwswaardig. Was ook wel erg blij dat het op de voorpagina staat, gezien ik vrij lui ben en het anders vergeten zou zijn op te zoeken :P

Persoonlijk snap ik het gedoe rond wel/niet nieuwswaardig ook niet echt. Ik lees altijd even de stukjes door, zie of het interessant genoeg is en dan lees is verder. Zo niet, dan klik ik ergens anders heen.
Goof, kan jij mij het probleem uitleggen? :o?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:34

RianneH schreef:
Goof, kan jij mij het probleem uitleggen? :o?

Dat staat hierboven toch? ;)

Ik klik een bericht aan waar vervolgens GEEN nieuws in staat.
Dat is net zoiets als een bericht op de voorpagina van Telegraaf plaatsen met daarin:"Er is geen nieuws omtrent Joran v/d Sloot".
Exact hetzelfde. Als iets in een krant of in dit geval op voorpaginanieuws staat verwacht ik ook een nieuwtje te lezen en geen bericht ZONDER nieuws erin.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:36

Ik was persoonlijk best wel benieuwd, of ze nog iets van die wagen wisten.
Of misschien had ik iets gemist.
Maar niet dus, ze weten het zelf gewoon nog niet :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:38

Maar het gebrek aan nieuws kan ook nieuws zijn. In dit geval zeker, wat ook aan geeft dat het onderzoek nog in gang is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:40

Goed, dan zal ik kennelijk andere verwachtingen hebben bij het woord "nieuws" ;)
Ik hoop dat altijd iets te lezen, horen of zien wat ik nog niet wist, maar kennelijk denkt bokt daar anders over ;)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:42

Goof schreef:
Goed, dan zal ik kennelijk andere verwachtingen hebben bij het woord "nieuws" ;)
Ik hoop dat altijd iets te lezen, horen of zien wat ik nog niet wist, maar kennelijk denkt bokt daar anders over ;)

Nu ja. Ik verwacht zelf eigenlijk wel dat er wel meer mensen zijn die er zo over denken als jij hoor :j
En dan kom je weer bij de oude reclame-slogan "zoveel mensen, zoveel wensen". :=

Aan alle wensen kunnen wij als NR denk ik niet voldoen. Hoewel we dat wel zouden willen eigenlijk..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:57

Ik denk dat de betreffende topic's idd niet vallen onder nieuws als je de letterlijke betekenis van het woord nieuws hierbij neent. Maar dat er nog niks bekend is over ruiter totilas/sloper marathon wagen valt wat mij betreft wel onder 'nieuws'. En dan idd misschien meer in geen nieuws is ook nieuws. Dat soort berichten geven een update aan. Misschien niet met spetterende gegevens, maar er zijn zat mensen die zich zulke dingen afvragen (goh, hoe zou het zijn met...) en dan na het lezen denken Oké, weten we dat ook weer. Toch nieuws dus :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

Het valt mij ook wel vaker op dat het "nieuws" niet echt nieuws is.

Mss is het handig om iemand met een journalistieke opleiding én ervaring hiervoor te in te gaan zetten. Bokt is zeer groot en zou hier mooi een slag kunnen slaag :j

Niets ten nadele hoor van het nieuwsteam.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:15

Persoonlijk vond ik het ook wel fijn, dat nieuwsbericht over dat er nog geen nieuws is over de wagen van Chardon. Puur denk ik omdat het een bevestiging is dat het niet vergeten wordt... Maar ik kan me ook wel indenken dat er mensen zijn die bij zo'n bericht denken "jeutje als dat als nieuws is is het wel erg komkommertijd".

Zelf heb ik dat bv wat meer met wie er nu weer is opgenomen in welk kader. Het boeit me werkelijk niet. Maar zo zal het inderdaad voor iedereen verschillen.

Overigens is het denk ik nooit verkeerd om die discussie te voeren. Alleen in het betreffende topic; sja, dat is offtopic... maar een topic op FZ kan prima :j