Poultice --> Wat is dat in NL?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Poultice --> Wat is dat in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:36

Op mijn stage in Schotland bij stal Ross Dhu Equestrian (aanrader aanrader <3 http://www.horsehelpscotland.co.uk ) heb ik geleerd wat een 'poultice' is, hoe je het gebruikt / aanlegt, etcetera. Nu vraag ik me alleen af.. WAT is dat in het Nederlands? Ik heb er een fotoserie over die wellicht best wat zou kunnen toevoegen aan de Wiki, maar dan moet ik wel weten of dit ook in Nederland gedaan wordt en hoe het dan heet, iemand iedeeen? :+

Afbeelding

1+ 2 = Het losknippen van de vet wrap
3 = Verwijderen van de oude poultice die de viezigheid/pus/ontsteking uit de wond 'trekt'
4 = Het gat in de hoef
5 = De hoef 'tubben' (weken?) in een emmer gekookt (afgekoeld natuurlijk :D ) water met abson/epsom salt
6 = De hoef na 10-20 minuten weer uit de emmer halen en afdrogen
7= Een nieuwe poultice plaatsen op de plek
8 = En weer goed dichttapen met een vet wrap
9 = Tadaa!

Er zijn meerdere manieren om te 'poultice'-en ( :+ ), waaronder ook eentje met klei of wat meer ouderwets, brood en suiker, wat ook erg goed schijnt te 'trekken'. Tegenwoordig wordt dan eerder een mengsel van betadine en suiker op watten gebruikt:

Afbeelding
http://i52.tinypic.com/eg1qic.jpg Vies mengsel :D

Anoniem

Re: Poultice --> Wat is dat in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:23

Via de vertaler kom ik uit op een manier van verbinden. Dus dan zou het onder wondverzorging vallen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:26

Is dit naar aanleiding van een hoefzweer? want daar stond mijn pony van de zomer mee, 3 maar daags in de biotex en dan een schoon watje met betadine erin, en dat bleef er bij mijn pony gewoon hartstikke goed inzitten! (ook met buiten lopen en dergelijke!) dus daarvoor hoeft de hele hoef niet perse verbonden te worden misschien?!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:27

papverband?? Zou het verder ook niet weten.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:32

Sorry dat ik offtopic reageer, maar ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de plaats waar je stageloopt en je linkt doet het niet :o
Ik zou niet weten wat het in het Nederlands is, sorry!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:41

Een poultice is in principe een warm verband, maar papverband is in dit verband een prima vertaling. Overigens bestaan er instant papverbanden: Animalintex. ik denk dat die ook gebruikt is op de foto's?
Je hebt animalintex normaal, en animalintex hoefpoultice, ovaal.

http://www.3m.com/us/healthcare/profess ... equine.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:43

Het is niet altijd iets wat je gebruikt voor een hoefzweer, het is wat anders dan wat jij beschrijft denk ik Ilsemarie :) Dit is meer om de ontsteking eruit te 'trekken', en het type poultice verband van de eerste fotoserie moet ook echt bevestigd worden met een vet wrap, anders blijft het niet zitten. Op wikipedia (sorry, brakke bron) staat ook letterlijk "They are also used to treat abscess wounds, where a build-up of pus needs to be drawn out.", dat is waar het hier voor gebruikt werd.

Het is indd denk ik wel een vorm van wondverzorging, maar ik zou toch denken dat er een term voor moet zijn in het Nederlands ook, in het Engels is het echt een begrip.. maf he?

Hee sorry, de link doet het inderdaad niet, foutje! De goede link is: http://www.scottishhorsehelp.co.uk/ Nogmaals, aanrader, zeker waard om toch minstens de site door te lezen (Equido etc is erg boeiend :) )

Edit: Jaa die term Animalintex komt me bekend voor, dat zal indd best kunnen zijn wat ze gebruikten :j Papverband, tjee, het is niet echt zo'n 'begrip' als in het Engels dus hier geloof ik :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:58

Nee.
Er zijn, zul je merken, heel veel engelse woorden waar we hier een zin voor nodig hebben, maar dat is een ander verhaal. Ik gebruik, na al twintig jaar terug te zijn uit Engeland, nog steeds engelse begrippen waar gewoon geen goede vertaling voor is.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:06

Wat jij op de fotoserie laat zien is inderdaad gewoon een hoefverband met animalintex. Het witte verband-spul met een plastic laagje ziet er in de verpakking als volgt uit: Afbeelding

Het is een nat hoefverband, vooral gebruikt wanneer je paard een hoefzweer heeft. En er zijn heel veel verschillende manieren om een dergelijk verband te maken.

Overigens kan je die animalintex ook op andere wonden gebruiken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:11

Poultice is een kompres.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:13

Kompres ja, ik gebruik ook het woord dressing wel eens hiervoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:44

Een kompres is een gewoon gaas met een vloeistof of zalf (kruiden of betadine bv) en niet hetzelfde als een papverband dat inhoud heeft dat een kussen vormt en "trekt". Dressing is ook gewoon aangebracht verband. Een poultice heeft juist alles met de pap te maken die er in/onder/tussen zit.

Naar wat ik me kan herinneren heeft animalintex wel degelijk een inhoud tussen twee lagen wat je nat moet maken en is dus geen kompres maar (wond)papverband en wat we op de foto zien is ook geen kompres, daar er ook eerst een "kussentje" is aangebracht ipv gewoon een gaasje met vloeistof.

Om de verschillen te verduidelijken, van http://www.natuurlijkerwijs.com/
Citaat:
Kompressen worden direct op de huid aangebracht.
Bij de bereiding van een kompres gebruikt men de vloeistof van het kruidenmengsel in plaats van het kruid bij wondpappen. Gebruik een koel kompres bij warme ontstekingen en een warm middel om verrekkingen en pijn in koude, pijnlijke streken te verlichten.
Werkwijze voor het maken van kompressen.
Een kompres kan evenals een wondpap gemaakt worden van verse kruiden, gedroogde kruiden of kruiden in poedervorm.
Wanneer de vloeistof klaar is, neem dan een schone doek, drenk deze in de vloeistof en wring hem goed uit.
Breng eerst wat plantaardige olie (zonnebloemolie) aan op de huid voordat u de doek op de plek aanbrengt om plakken te voorkomen. Om de doek vochtig te houden, kunt u hem afdekken met een stukje plastic en dan een verband aanleggen.
Indien nodig, kunt u het kompres vervangen.

Citaat:
Wondpappen
Wondpappen worden van oudsher gebruikt om schadelijke stoffen uit het lichaam te halen, om de bloedsomloop te stimuleren en de genezing te bevorderen.
Een wondpap is een kruid dat uitwendig op een pijnlijke plek op de huid wordt aangebracht.
U kunt hiervoor verse kruiden, gedroogde kruiden of kruiden in poedervorm gebruiken.
Gebruik een koele wondpap bij warme ontstekingen en een warm middel om verrekkingen en pijn in koude, pijnlijke streken te verlichten.

Werkwijze voor : Wondpap van verse kruiden.
Breng eerst een beetje zonnebloem of andere plantaardige olie op de huid aan om plakken te voorkomen.
Kneus de plant en plaats deze direct op de te behandelen plek.
Houd de wondpap op zijn plaats met een verband of zwachtel.

Werkwijze voor : Wondpap van kruiden in poedervorm
Meng de poeders eerst met een koude vloeistof: water, infusie of tinctuur.
Roer tot er een fijne pasta ontstaat en bestrijk hiermee het verband zoals wordt beschreven.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:16

Wat denken jullie ervan als we het artikel gewoon plaatsen onder de titel poultice. We kunnen dan een redirect plaatsen met de titel wondpap zodat mensen die zoeken op wondpap ook op de pagina van poultice uitkomen.

Wildwings: heb je van de foto´s die je in de OP gebruikt ook grotere versies??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:45

Ik denk dat dat een goed idee is, dan wordt het hoe dan ook gevonden :) Foto's heb ik ook groter, zal ik ze dan als losse bestanden opslaan en uploaden?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:22

Ja, als je dat zou willen doen zou heel fijn zijn WW. Dan zien we ze wel verschijnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:19

poultice is een drukverband, dit kan op verschillende manieren gemaakt worden. Zolang er maar tegendruk uitgeoefend wordt. Dat is tenminste de vertaling vanuit het engels, renpaard was uitgegleden op de laadklep en dat moesten wij toen aanleggen van de dierenarts daar.