slachten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 15:29

http://www.bokt.nl/wiki/Slachten

Ik heb het artikel van slachten bewerkt.
De informatie is gecontroleerd en goedgekeurd door de slachters.

Ik ben alleen hard opzoek naar spelfoutjes :=
Dus als jullie op/aanmerkingen hebben. GRAAG!!

Dit is mijn eerste wiki, dus sorry als ik iets verkeerd heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:22

Goed initiatief! :)

Misschien kun je iets meer met de layout? Nu is het zo'n lange lap tekst met een paar dikgedrukte woorden ipv duidelijke kopjes. Bijvoorbeeld: http://www.bokt.nl/wiki/Haflinger Dat is duidelijk onderverdeeld in verschillende onderwerpen met nadere subkoppen. Dan wordt het allemaal wat leesbaarder / uitnodigender.

Je zou bijvoorbeeld :
Inleiding
Voorwaarden
Het slachten
De verwerking (moet je eventueel een betere term voor verzinnen? :+ )
Alternatieven

Verder mis ik nog een afsluiting of afronding, zou je dus bij alternatieven kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld inslapen, crematie etc.

Verder zou ik het 'met dank aan' gewoon geheel verwijderen. Van Veen kan onderaan bij Bronnen. Jij staat als auteur vermeld, dus hoeft niet nog eens in de tekst te staan. Wiki is daarnaast een neutraal medium, dus vermijd woorden als 'ik'. Je kan dit beter naar een neutrale derde persoon herschrijven.

En tot slot kun je ook nog wat doorkliklinks maken naar andere Wiki-artikelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:38

Ik zal er vanavond nog eens naar kijken! :D
Is voor het eerst dat ik iets plaats, dus vind het al lastig genoeg :P

Er moet nog een afsluiting bijkomen, ik moet nog wat info winnen over de vleeskeuring, en het verwerken van de restanten.
Dit komt allemaal vrijdag wel.
Dan komen er ook nieuwe foto's.

edit

Ik heb 't een en ander aangepast!

Dribbel

Re: slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:15

Ziet er goed uit. Heb even bronnen en/of voetnoten kopje toegevoegd. Daaronder heb ik jou en Jan van de Veen gezet. Vind je dit goed of heb je nog andere bronnen gebruikt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:25

Ik kom aardig wat tikfouten tegen, wil je mij de tekst pb-en, dan kan ik de fouten eruit halen en krijg je em weer terug!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:37

Ik zal de tekst even pb'en. Ik had er alleen globaal over heen gekeken en had de spelfouten eigenlijk niet zo goed gezien. Schaam, schaam. Ben blij dat jij het wel zag. Alvast bedankt dat je het voor ons wilt nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:08

Dribbel schreef:
Ziet er goed uit. Heb even bronnen en/of voetnoten kopje toegevoegd. Daaronder heb ik jou en Jan van de Veen gezet. Vind je dit goed of heb je nog andere bronnen gebruikt?

Dat doen we toch nooit? Mensen als persoon dmv eigen ervaring toevoegen als bron? Ze staan immers al bij auteurs onderaan de tekst. Die bronnen / voetnoten is specifiek bedoeld voor bronnen die men kan raadplegen. Maw : boeken, websites etc. etc.

Ik zou dan ook niet Jan van Veen als naam toevoegen, dat zegt men heel weinig, je kan beter : van Veen slachterij toevoegen als bron. Dan is het veel beter te traceren welke Jan bedoeld wordt.

Kan natuurlijk zijn dat de richtlijnen omtrent bronvermelding erg veranderd is achter de schermen, en dat dat niet terug te vinden is voor de schermen. Dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik vind eigenlijk dat de Wiki gewoon als een neutrale documentatie beschouwd moet worden. En daarmee dus ook het vermijden van woordgebruik als 'ik', persoonlijke meningen, of tekst die vanuit een persoonlijke invalshoek geschreven is. Daarom zou ik ook niet direct bronnen alszijnde personen toevoegen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:14

Naam van slachterij Nijkerk is misschien beter idd. Richtlijnen zijn niet erg veranderd (volgens mij).

Ik gebruik is naar mijn mening ook niet objectief. Wel denk ik dat sommige bokkers uit eigen ervaring al veel weten. En het dan (veel) feitelijk is. Natuurlijk kennen veel onderwerpen verschillende gezichtspunten en is het moeilijk om geheel objectief te blijven. Het streven is om objectief te zijn en te blijven.

Snap je punt, maar ik weet ook dat Jolliegirl veel weet door haar goed contacten met de slachterij.

Als denk ik wel dat je een goed punt hebt hoor. Ze staat bij auteurs. Ik ga iig Van v/d Veen veranderen in slachterij Nijkerk (waar de foto's volgens mij ook zijn gemaakt).

Is het zo dat de slachterij officieel de volgenden naam heeft: slachterij Henk Worst B.V.?

Edit: spelfouten en kleine toevoeging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:30

Klopt. Ik heb zelf bijvoorbeeld vrij veel geschreven over kracht en ruwvoer uit eigen ervaring. Maar heb niet overal direct geraadpleegde bronnen van bij de hand bij het schrijven van Wiki-artikelen, omdat veel van de opgedane kennis ik al eerder weet vanuit literair studie. Vandaar dat er daar niet zoveel bij staan. Maar ik vind het gewoon ja... niet juist om mijn eigen naam dan als bronvermelding te plaatsen.

Ik wil ook absoluut niet de ervaring of kennis van Jolliegirl betwijfelen. Verre van, dat kan ik niet beoordelen. Het is juist al een heel goed en fijn stuk, maar het kan net wat toegankelijker en leesbaarder vind ik :)

Streven is om objectief te blijven, vandaar dat we ook zo'n categorie 'mist neutraliteit' hebben. In dit geval niet direct van toepassing denk ik.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:34

Snap je dilemma. Als iemand iets schrijft met eigen naam er onder is het (bijna) altijd niet meer feitelijk.

Denk dat de mist neutraal categorie hier idd niet van toepassing is, maar het artikel heeft nog een verbetering nodig. Vooral in de layout en zinsbouw. De informatie zelf is erg goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:06

Heyy

Oh zeg het alsjeblieft gewoon als er iets verkeerd is. :))
Ik moet idd teksten met ''ik'' weghalen. maar vind het heel lastig op te schrijven dan :=

Mijn naam eronder hoeft niet.
Het bedrijf heet : Paardenslachterij Van de Veen Nijkerk.

Kleinvosje, ik ga je de tekst pb-en
Sorry voor de fouten, ik heb er zelf nog verder niet naar gekeken.

De informatie heb ik echt van mijzelf, verder dus geen bronnen gebruikt. Ik heb alles uit eigen ervaring getypt en dit laten goedkeuren door één van de in dienst zijnde slachters, en door de broer van Jan die ook in het vak zit.
De tekst is goedgekeurd wat betreft de informatie.
Ikzelf ben dus de bron, maar ik vind het ook prima als er Slachterij Van de Veen nijkerk komt te staan.

Hoe het komt dat ik de bron ben : Ik heb alles in die slachterij (op het schieten na) zelf gedaan. Ik heb 2 weken terug voor het eerst gevilt, en hierna ben ik dus uitgebreid gaan opschrijven.
Zo heb ik dus alle informatie letterlijk uit eigen ervaring. En laten controleren door de slachter zelf.

Met z'n alle moeten we zorgen dat het er netjes uitziet. Dus alsjeblieft werk het bij als het moet.
Dit is mijn eerste tekst op de wiki, en ben hier 3 weken mee bezig geweest, heb in die tussentijd veel contact gehad met Aurora3.
Ik weet dus nog niet goed hoe alles werkt. Dus ik waardeer alle hulp :))

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:19

Ik ben net terug van de turnles van mijn dochter en zal er straks na de voetbaltraining van zoonlief naar kijken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:20

kleinvosje schreef:
Ik ben net terug van de turnles van mijn dochter en zal er straks na de voetbaltraining van zoonlief naar kijken!

Heeft geen haast hoor, vind het echt al super dat je ernaar wilt kijken!!!
Kan zijn dat er vrijdag nog wat aanpassingen komen in de tekst zelf. Krijg vrijdag wat meer info over het villen van het hoofd e.d

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:22

Komt goed, en als je nieuwe tekst hebt die gecheckt moet worden hoor ik het wel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:29

Top, bedankt! IK hou het in mijn achterhoofd en ik PB je vrijdag even vanuit Nijkerk met nieuwe tekst! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:39

Ik heb net een pb gestuurd met de gecorrigeerde tekst!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:36

Jolliegirl is inmiddels zelf Wiki-schrijver geworden, dus als jullie tevreden zijn over de tekst dan mag ze die zelf plaatsen ;)
Heel veel succes daarmee en mocht er iets niet lukken dan kun je natuurlijk altijd even een pb sturen Jolliegirl!