Constructieve op- en aanmerkingen over het boktbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Constructieve op- en aanmerkingen over het boktbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:43

Citaat:
Constructieve op- en aanmerkingen over het boktbeleid zijn welkom op forumzaken

Vandaar dit topic!
Welke op- en aanmerkingen heb jij over het beleid? Wat kan beter en wat gaat goed?

Ik ben ook een meelezer op het Viva-forum en daar is het moderatorteam volledig anoniem. Ik denk dat dit ook een hele goede is voor Bokt. Ook kunnen de moderators in ploegen werken, zodat er altijd iemand van het team online is.

Welke veranderingen zien jullie graag?

MarJon

Re: Constructieve op- en aanmerkingen over het boktbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:47

Op een ander forum, zijn er speciale mod accounts. Bv, Mod1, Mod2 enz enz. En dan ''werkt'' de 1 op maandag en de ander weer op dinsdag. Dat lijkt me hier ook wel handig :j Eigenlijk iets het zelfde wat jij ook zegt. :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:47

Een anoniem mod-team lijkt me aan de ene kant wel oke:

Geeft ook de ruimte aan de mods om vrij te posten onder hun eigen nick.

Anderzijds wordt het wel heel erg onpersoonlijk denk ik.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:48

Gek, aaaaaal die topics over wat er allemaal wel niet mis is met bokt en wat er moet veranderen.. Ik heb nergens last van. :) Natuurlijk, ik ben het ook wel eens ergens niet mee eens, wat een moderator beslist. Maar dat zal je altijd houden, of ze nu anoniem zijn of niet, er blijft sowieso gezeur over gedoe. Het is nu eenmaal een heel groot forum met héél erg veel leden en niet alles kan iedereen naar de wens gaan.

Tegen de mensen vol kritiek op het team zou ik zeggen: Start je eigen forum! Laat zien hoe het 'beter' kan. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:54

Faux schreef:
Gek, aaaaaal die topics over wat er allemaal wel niet mis is met bokt en wat er moet veranderen.. Ik heb nergens last van. :) Natuurlijk, ik ben het ook wel eens ergens niet mee eens, wat een moderator beslist. Maar dat zal je altijd houden, of ze nu anoniem zijn of niet, er blijft sowieso gezeur over gedoe. Het is nu eenmaal een heel groot forum met héél erg veel leden en niet alles kan iedereen naar de wens gaan.

Tegen de mensen vol kritiek op het team zou ik zeggen: Start je eigen forum! Laat zien hoe het 'beter' kan. ;)

En daar sluit ik me helemaal bij aan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:03

Dat je niet iedere gebruiker tevreden kunt stellen, wil nog niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is. Daarnaast is jullie reactie offtopic.

Wat ik ook regelmatig tegenkom, bij elk onderdeel op het forum een speciaal 'hoekje' voor vragen aan de moderator. Kort gezegd, een stukje Forumzaken voor LZP, RT, HAW, HK enzovoorts.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:05

Onze reactie is voor zover ik kan zien gewoon ontopic hoor. Het gaat over verbeteringen over het boktbeleid, en ik geef mijn mening over kritiek op het boktbeleid. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:08

Dat is waar, Aideen, dat er ruimte voor verbetering is. Maar kun je je niet voorstellen dat al die topics over wat er allemaal fout is op Bokt, sommige mensen de keel uithangen? Natuurlijk zijn er dingen die anders kunnen. De vraag is of die ook altijd genoemd moeten worden.

Dat hoekje zou dus een goed idee kunnen zijn, als dat dan een soort centraal topic wordt en we verder van dit soort onderwerpen af zijn.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:12

Het hangt me inderdaad de keel een beetje uit. En dan ben ik nog niet eens moderator! Kun je nagaan hoe die zich voelen. Het zijn mensen die vrijwillig een hoop tijd erin steken om in ieder geval te probéren te zorgen dat dit forum leuk en toegankelijk blijft voor iedereen, en ze krijgen zó achterlijk veel kritiek.

Als ik sommige topics / posts lees tegenover het moderator team lijkt het wel alsof we in een soort bokt-puberale-middelbare-school-ruzie zijn beland. De manier waarop er naar elkaar gesproken word vind ik soms echt zó ver gaan. En dan de complottheorieën en verdachtmakingen nog daargelaten.

Nogmaals; als je zóveel aan te merken hebt op bokt, of zó bot moet doen tegen de moderators.. Waarom ben je hier dan nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:15

In mijn ogen is Bokt.nl ook een bedrijf. Als ik een bedrijf zou hebben, zou ik erg blij zijn met kritische kanttekening van gebruikers, op die manier kun je je dienst immers blijven verbeteren. Gratis marketingonderzoek, geweldig toch?

Als dit topic je niet bevalt: waarom ben je hier dan nog? Bovendien heb ik het niet over complettheorieën of verdachtmakingen. Hou het alsjeblieft ontopic, zodat dit topic open mag blijven.

Daarnaast zou ik het ook een verbetering vinden wanneer er wel gemodereerd wordt op PB's. Soms krijgen gebruikers PB's die simpelweg te ver gaan, met bedreigingen aan toe. Ik vind dat gebruikers die bedreigingen uiten via PB een BAN verdienen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:17

Ik zeg nergens dat dit topic me niet bevalt en nogmaals; voor zover ik zie zijn mijn berichten niet off-topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:23

Daarnaast lijkt het me ook leuk om alle nieuwsberichten over een bepaald onderwerp te documenteren, zelfde idee als de documentatiemappen van 'vroegahh' in de bibliotheek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:23

@Faux
Dit topic is toch ook (of juist) voor opbouwende kritiek en ideeën voor verander/verbeter punten?!
Ik denk dat er meerder bokkers zijn die goede ideeën hebben, dit wil niet zeggen dat die ook uitgevoerd moeten worden, maar als bokt niet weet wat de gebruikers willen is het moeilijk om dingen te veranderen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:27

Het wel modereren op PBs hebben we de afgelopen jaren al een paar keer besproken (ook intern) maar daar kleven erg grote nadelen aan. Eerste probleem is dat gebruiker A dan gegevens van gebruiker B doorstuurt zonder dat gebruiker B daar iets van weet. Tweede probleem is dat wij maar een heel klein stuk van het probleem zien op die manier. Misschien komt er inderdaad een bedreiging van gebruiker B maar wie weet wat gebruiker A de dag daarvoor allemaal heeft gezegd. Die vete kan al weken/maanden/jaren spelen, wij hebben geen idee van de achtergrond. Daarnaast lost het maar een deel van het probleem op, op het moment dat we gaan modereren op PBs dan verplaatsen die bedreigingen naar b.v. email waar we helemaal niets mee kunnen.

Wat betreft het moderatorteam; een 'anoniem' is geen optie, dat is gewoon onbetaalbaar. Op dit moment zijn er 50 moderators actief, die kunnen we echt niet betalen met de inkomsten uit Bokt. Daarnaast draait het team erg goed, al helemaal als het op vermeende partijdigheid aankomt. Alle sancties moeten eerst worden goedgekeurd door een flink aantal teamleden, als er al persoonlijke voorkeur zou zijn dan valt dat weg tegen de andere stemmen. De moderators zijn allemaal zwarte gebruiker geweest op Bokt en hebben dus mensen waar ze het wel/niet goed mee kunnen vinden. Als iemand idd een sterke band heeft met een andere gebruiker dan houdt die moderator zich over het algemeen ook buiten de discussies als er iets met die gebruiker aan de hand is. Overigens snap ik prima waar deze suggestie vandaan komt, als iemand een sanctie krijgt dan is het erg logisch om de moderator die de uiteindelijke PB of mail de deur uit doet de schuld te geven. Het is ook goed mogelijk om dan ineens 'patronen' te zien waarbij die moderator altijd dezelfde mensen vrijuit laat gaan. Is allemaal erg menselijk maar in veel gevallen vooral perceptie. Als er echt iets mis gaat dan is ook nog een losse groep mensen in de Bezwaarcommissie die in het verleden ook een flink aantal OWs/bans hebben teruggedraaid omdat het modteam steken heeft laten vallen of te snel conclusies heeft getrokken. Die dingen gebeuren, er wordt erg veel gepost op Bokt door erg veel mensen en daarbij gaat wel eens wat fout. Is vervelend maar dat proberen we echt zo goed mogelijk weer recht te breien. Als ik om me heen kijk zijn er maar weinig grote forums waar mensen zoveel waarschuwingen krijgen voor er over wordt gegaan tot bans en waar de gebruiker zoveel mogelijkheden heeft om in beroep te gaan tegen sancties.

Een moderatorhoekje per forum kan, maar dat maakt de site denk ik vooral ingewikkelder. Forumzaken is behoorlijk goed te vinden en niet super druk normaalgesproken? Voldoet dat niet?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:30

Wie zegt dat de anonieme modjes betaald moeten worden?

Edit, Bokkers = modjes

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:33

Ik zou er weinig zin in hebben om zoveel tijd en moeite te stoppen in een functie waarbij je compleet anoniem/onpersoonlijk bezig bent. Daarnaast gaat het behalve over anoniem ook om 'onafhankelijk' begrijp ik uit eerdere opmerkingen van Aideen en dat gaat alleen (tijdelijk) lukken met mensen van buiten de site en die doen dat niet op vrijwillige basis :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:34

Maar dan krijg je wel minder ''gezeur'' dat de modjes partijdig zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:37

@Bart: Moderen op PB's, je hoeft toch niet te weten wat er aan vooraf is gegaan? Als ik jou bedreig via PB, dan verdien ik gewoon een ban. Punt. Heb ergens gelezen (weet niet meer wie dat geplaatst heeft) dat Bokkers heel goed zijn in het uitdagen van andere bokkers. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar als het zover komt dat ik zo erg wordt uitgedaagd door een ander dat ik degene ga bedreigen, dan verdien ik gewoon een ban. Als het probleem zich via de mail verplaatst, kun je gebruikers altijd adviseren om of een ander emailadres te nemen of om het mailadres onzichtbaar te maken.

Met anonieme moderators bedoelde ik moderators die niet onder hun eigen naam 'moderen (?)', maar een anonieme schuilnaam hebben. Bijvoorbeeld Mod1, Mod2, Mod3 etcetera. Wat gebeurt er eigenlijk als er een geval is waarbij een bepaalde Mod het niet goed kan vinden met een gebruiker? Neemt deze dan ook afstand van de zaak en wordt het overgedragen aan een Mod die wat objectiever tegenover de gebruiker kijkt? Anoniem moderatorteam hoeft niet perse onpersoonlijk te zijn. Kijk maar op het Viva-forum, daar zit ik ook en ik heb zeker niet het gevoel dat de mods hier persoonlijker/onpersoonlijker zijn dan daar.

Een moderatorhoekje per forum zou ik persoonlijk wel makkelijker vinden. Forumzaken is inderdaad goed te vinden, maar het is mij niet duidelijk wat ik precies in Forumzaken mag vragen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:39

Ja, dan weet je tenminste niet met welke mod je van doen hebt. ;) Die mod zelf weet dat dan weer wel... en dan krijg je dus dat mensen gaan zitten raden. 'Oh, ik heb een ban gekregen. Ik heb op het forum pas mot gehad met mod X, dan had die zeker 'dienst'!' Om vervolgens een vete te ontketenen tegen mod X, terwijl mod B degene was die jou je ban heeft gegeven. Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:39

Ik vraag me vooral af waarom mods etc niet onafhankelijk zouden kunnen zijn?
Zoals Eline ook al zegt worden beslissingen door een groep mods genomen. Een iemand neemtdan de taak opzich om een waarschuwing te versturen, misschien willen jullie dat dan veranderd zien? Een pb account waarvan alle OW's verstuurd worden die anoniem is? Zo weet je ook niet welke mod je de waarschuwing heeft gegeven, en kan je dus geen hekel krijgen aan die mod?
Zelf zou ik daar niets voor voelen, maar de mensen die anonimiteit willen wellicht wel? Denk dat het ook een stuk leuker voor de mods zal worden, want wat die soms naar hun hoofd geslingerd krijgen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:44

Citaat:
Daarnaast draait het team erg goed, al helemaal als het op vermeende partijdigheid aankomt. Alle sancties moeten eerst worden goedgekeurd door een flink aantal teamleden, als er al persoonlijke voorkeur zou zijn dan valt dat weg tegen de andere stemmen

Volgens zit em daar nu net de kneep! ik weet dat een topic van mij naar de MH is verplaatst en omdat ik bekent sta als schijnheilig, werd ik niet serieus genomen. ( ontkennen heeft geen in, ik heb er een Pb over gehad, mijn tems worden niet serieus genomen want ik ben schijnheilg!)

Slechts 1 moddie was bereidt te luisteren en die heeft ook toegegeven dat de verplaatsing uit de lucht gegrepen was, niet juist was en nooit had mogen gebeuren.... en de Bokt regels zouden zelfs worden aangepast????

Nou, ik heb mijn topic nooit meer terug gezien..... en die beslissing is niet door een team van moddies gemaakt, dan had er echt wel 1 tussen gezeten die niet kortzichtig was.....

Als je zoals ik, in de verkeerde hoek zit dan kun je niks aankaarten of je post verdwijnt helaas...of ze verzinnen zelfs ow 2 en 3 en dan mag je een week toekijken!

Ik heb ermee leren leven, het zal mij mijn achterwerk eroderen.
Maar 2 leden binnen een week toevoegen aan het team.... die op zijn minst de schijn tegen hebben m.b.t. partijdigheid, dat vind ik op zijn minst.... tja.... onhandige timing?

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:46

Dus jullie bedoelen een soort afgevaardigde/vertegenwoordiger?

één of twee personen die de besloten sanctie's van het team ver/volstrekken?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:47

Over het speciale hoekje: op veel subfora is onder Mededelingen een topic met FAQ's en/of een specifieke forum handleiding aanwezig. Voor verdere vragen kun je ook een forum moderator pben? Ik denk daarom dat dit idee weinig toegevoegde waarde gaat hebben.

Een OW-verstuur-moderator-account (bb) gaat denk ik niet werken, sommige mensen hebben nog vragen n.a.v. de OW en als deze naar een algemeen account worden verzonden, moet er achter de schermen worden gekeken om welke OW enz. het gaat. Wat best wel extra drukte gaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:52

Interessant topic :)

Faux; voor zover ik dit topic kan beoordelen is dit juist een positief topic, hoe wij met zn allen bokt kunnen verbeteren.
Zelf vind ik het idee van anonieme mods geen verkeerd idee, nu kunnen bokkers met lange teentjes hun woede botvieren op elke willekeurige moderator die hun op de vingers, alle schuld afschuivend op bv de leeftijd van een mod, ach je moet wat maar niet bevorderend voor de sfeer.

Wie weet kan een anonieme mod hier verbetering in aanbrengen omdat het oordeel over een leeg profiel compleet weg kan vallen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:52

Dat denk ik niet :) Je voorkomt dat men zegt dat moderator X het altijd opneemt voor gebruiker Y, wat je wel krijgt is dat het moderatorteam het de andere partij altijd te weinig sancties geeft. Het wordt dus wat minder persoonlijk maar daardoor ook een stuk ongrijpbaarder voor de gebruiker. Ik heb bij een bedrijf liever een aanspreekpunt dan dat ik me alleen kan melden bij een anoniem callcenter en 'het systeem' ervoor gezorgd heeft dat ik een verkeerde factuur heb gekregen.

Op Bokt is het ook 'het systeem' dat zorgt voor de sancties maar je hebt in ieder geval duidelijke aanspreekpunten.

Maar goed, misschien is het idee van Saffier zo slecht nog niet. Tijdens de dagelijkse gang van zaken (moderator opmerkingen b.v.) heb je te maken met een individuele moderator, bij het krijgen van een OW of Ban komt dat van een algemeen team account.

Wat betreft de PBs; daarbij gaat het vooral om het verschuiven van de grens. Nu modereren we op wat er op het forum verschijnt, niet op wat er via PB verstuurd wordt. Daarbij raden we mensen aan om iemand op de Foei lijst te zetten als ze lastig gevallen worden.

Als een moderator persoonlijke problemen heeft met een gebruiker of juist bevriend is met een gebruiker dan modereert deze in principe niet op acties van deze gebruiker. Ook is het zo dat een moderator die op persoonlijke titel actief is in een discussie daar niet zelf modereert (op simpele dingen als b.v. het vervangen van een foto door een link na dan).

@Frantic; OWs e.d. worden besproken met een team, acties binnen een forum (verplaatsen, sluiten, verwijderen) zijn dingen die forum moderators zelf kunnen doen.