Aanvulling red bag delivery

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Aanvulling red bag delivery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 11:45

Ik wil nog even graag wat aanvullen op het erg goede stuk over de red bag delivery.Uit eigen ervaring wil ik er graag bij vermelden dat het er heel raar uitziet,een roze bal daar lijkt het op.En dat als je de voorbeentjes of de neus van het veulen niet kan voelen dat je niet moet wachten maar beter direct naar de kliniek kunt gaan.Wij hebben het gehad en de DA was erbij maar kon het veulen niet goed voelen,waardoor wij niet op tijd actie hebben kunnen ondernemen en het veulen dus in de stuitligging bleek te liggen.{waren er 2,was wel een uitzonderlijke situatie} de merrie heeft daardoor veels te lang tevergeefs geperst en veel pijn geleden,waardoor ze haar darmen eruit geperst heeft en geeuthaniseerd moest worden,ook de veulens hebben het niet gered.
Red bag delivery wijst dus altijd op complicaties ergens en moet zeer serieus genomen worden.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:21

Ik zal nog het e.e.a. verduidelijken. ;)

Ik ben gisteren begonnen aan het artikel, de dingen die je beschrijft staan er in principe al in (rode vlies, dat het een serieuze complicatie is) maar ik zal het nog iets verduidelijken.
Wat betreft het niet kunnen voelen van het veulen; dat moet een ander artikel worden en staat los van de red bag delivery op zich. Tijd om naar een kliniek te gaan heb je niet bij een red bag delivery..

Veel sterkte met het verlies van merrie en veulens.
Laatst bijgewerkt door Vue op 30-10-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Aanvulling red bag delivery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:24

maar met een red bag naar de kliniek dan ben je sowieso ook te laat, je moet zelf ingrijpen om het veulen nog een kans te geven.

en met een verkeerde ligging alleen kan een da ook gewoon thuis in de stal veel doen.

ik zou pas op advies van de da naar de kliniek gaan.

een redbag/tweeling/stuit in een keer is wel een hele uitzonderlijke situatie.

Elisa2

Re: Aanvulling red bag delivery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:16

Ja dat is zo,maar het is mischien toch wel goed als waarschuwing erbij.Omdat een red bag er eigenlijk altijd op duid dat er iets mis is.In ons geval kon de DA niet voelen dat het veulen verkeerd lag.{DA is daarin ook nalatig geweest} waardoor dat allemaal te lang duurde.Uiteraard moet je zelf direct ingrijpen bij een red bag.
Bedankt Vue,ik zal het artikel nog eens doorlezen.