bokt staat vol met topics over seksueel misbruik ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_92

bokt staat vol met topics over seksueel misbruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:02

Ligt dit nu aan mij of staat het nu plots VOL met verhalen over seksueel misbruik op bokt ?
Het lijkt wel een kettingreactie .. 1 persoon vraagt een SA aan en plaatst een verhaal over seksueel misbruik, en meteen volgen er nog 100000 anderen ...

Ik wil hier niet mee zeggen dat ik de verhalen niet geloof, maar gezien de kettingreactie gaat de geloofwaardigheid er ook erg op achteruit ..
ik vind bokt overigens ook niet de juiste plaats om al die verhalen op te plaatsen ..
Dat er enkele verhalen op bokt staan, oke .. maar dit is een paardenforum en er zitten ook vrij jonge kinderen op bokt die niet zouden hoeven geconfronteerd worden met verhalen over seksueel misbruik .. vind het gewoon ethisch niet verantwoord of ligt dat nu volledig aan mij ??

edit:typfout

Resfeber

Re: bokt staat vol met topics over seksueel misbruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:05

Je hebt wel een punt, jonge kinderen hoeven het allemaal niet te lezen neej..

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:05

Het is mij nog niet opgevallen. Maar misschien ben ik erg selectief bij het lezen van topics!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:06

Is mij eerlijk gezegd ook niet opgevallen, maar dat zegt natuurlijk niks ;)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:07

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:09

aan de éne kant ben ik het met je eens dat niet alle jonge kinderen deze topics hoeven te lezen,
aan de andere kant begrijp ik de SA wel. Ze zijn natuurlijk getraumatiseerd door de gebeurtenissen
en durven in de meeste gevallen hier buiten af niet over te praten, ze willen tóch hun hart luchten
en tips krijgen hoe ze met de situatie moeten omgaan :) Dit stelt ze gerust.
Is het een idee om een soort van leeftijdsvergrendeling, dat kinderen t/m 12 deze topics niet kunnen zien?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:09

Het was mij ook niet echt opvallen, maar vind wel dat je een punt hebt! (y)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:10

Nee hoor, ligt niet aan jou. Ik denk er precies hetzelfde over.
Best erg als het allemaal waar zou zijn, maar dit is een paardenforum.
Voor dit soort problematiek zijn er vast andere forums waar mensen zitten
die ook echt hulp kunnen bieden. Dat is hier volgens mij niet echt het geval.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:17

Wat ik eigenlijk erger vind is de insteek van de topic. Ik heb (excuses voor de topicstarters) namelijk het gevoel dat het vooral is om medelijden te krijgen. Zeker bij de topics van vandaag. Ja, verkrachting, seksuele intimidatie en dergelijke zijn vreselijk, vreselijk om mee te maken! Dat vind ik zeker. Ja, mensen hebben recht op steun en troostende woorden.Maar niet de bevestiging dat ze inderdaad zielig zijn.
En wat mij eigenlijk ergert is de feit dat bijna iedere TS'er in zulke topics roept: "ja ik ben naar psy geweest /maar het ging niet/het hielp niet/hij was zo saai/(vul het verder zelf in), dus ik ga er niet meer heen."

En dan kom je op bokt je hulp zoeken. Nee.. zoek een andere psycholoog/maatschappelijk werker o.i.d.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:18

Bokt is een openbaar forum, en voor veel mensen een vertrouwde plaats waar ze dagelijks op zitten. Ik vind dan ook dat iedereen hier zijn verhaal kwijt moeten kunnen, juist omdat het voor de bokkers zo vertrouwd is. Ja ik snap ook dat er jonge kinderen op zitten, maar die hoeven niet die topics te lezen. Daar kiezen ze nog altijd zelf voor. En zo kan je er ook zelf voor kiezen om op internet naar 'bepaalde' sites te gaan, maar dat moeten we dan weer buiten beschouwing laten? Te jonge kinderen horen sowieso niet zelf vrij op het internet te kunnen surfen, dus de risico's zijn er altijd al. Bovendien worden kinderen hier op een andere manier met nare ervaring mbt sexualiteit geconfronteerd dan op bijvoorbeeld een vieze site.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:20

Had erg negatieve reactie's verwacht maar er zijn dus toch meerderen die re zo overdenken

MC: inderdaad. En de meeste psychologen en psychiaters zijn wel erg bekwaam en nu word er gedaan alsof ze ondanks hun lange en zware studies niet weten hoe ze met slachtoffers om moeten gaan .
En bevestiging.. Ik vrees dat dat iets raseigen is waar de mens altijd naar op zoek zal gaan

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:24

Bevestiging is idd belangrijk, maar niet juist de bevestiging dat ze zielig zijn. Dat mag niemand te horen krijgen i.m.o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:18

Amy_92 schreef:
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik de verhalen niet geloof, maar gezien de kettingreactie gaat de geloofwaardigheid er ook erg op achteruit ..

Een kettingreactie kan ook juist ontstaan omdat er bij sommige mensen misschien weer van alles opgerakeld wordt door het lezen van een topic waar het mee begint. Of omdat ze niet eens wisten dat ze voor zulke zaken een SA aan kunnen vragen. Of omdat ze reacties op zo'n topic lezen en dan beseffen dat ze ook graag hun verhaal kwijt willen om steun te kunnen krijgen.
En zo kan ik nog wel tig redenen bedenken, het hoeft niet persé negatief te zijn. Ik vind het ook een nare ontwikkeling dat er zo vaak aan dergelijke verhalen getwijfeld wordt. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die verhalen verzinnen om aandacht te krijgen. Maar als je je bedenkt dat 1 op de 3 vrouwen met seksueel geweld te maken heeft gehad zijn het eigenlijk weinig topics in verhouding.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:22

mij was het ook nog niet echt opgevallen maar je hebt idd wel een punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:26

Naomi_unique schreef:
Bokt is een openbaar forum, en voor veel mensen een vertrouwde plaats waar ze dagelijks op zitten. Ik vind dan ook dat iedereen hier zijn verhaal kwijt moeten kunnen, juist omdat het voor de bokkers zo vertrouwd is. Ja ik snap ook dat er jonge kinderen op zitten, maar die hoeven niet die topics te lezen. Daar kiezen ze nog altijd zelf voor. En zo kan je er ook zelf voor kiezen om op internet naar 'bepaalde' sites te gaan, maar dat moeten we dan weer buiten beschouwing laten? Te jonge kinderen horen sowieso niet zelf vrij op het internet te kunnen surfen, dus de risico's zijn er altijd al. Bovendien worden kinderen hier op een andere manier met nare ervaring mbt sexualiteit geconfronteerd dan op bijvoorbeeld een vieze site.

Dat vind ik ook. Bokt is misschien begonnen als paardenforum, maar in mijn ogen is het nu een algemeen forum met een groot paardengedeelte, voor mij is dat juist een van de dingen die bokt aantrekkelijk maken, dat het niet ALLEEN over paarden gaat.

Ik snap prima dat mensen hun verhaal liever vertellen in een vertrouwde omgeving dan op een forum dat ze niet kennen. Plus dat het voor ouders veel meer op zal vallen als ze naar een misbruik-forum surfen dan wanneer ze naar bokt gaan. Een waarschuwing voor jongere kinderen (misschien 16+ of 18+ in de titel) is misschien wel een goed idee :j

edit: Ik denk dat Redpassion gelijk heeft wat betreft de kettingreactie. Misschien een nare vergelijking, maar dat zag je ook bij het misbruik in de katholieke kerk, toen één persoon eenmaal durfde te vertellen durfde de rest ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:41

Ik dacht inderdaad ook aan de kettingreactie... Heel naar dat er zoveel mensen zijn die zo'n topic openen moeten :(:) maar wel fijn dat het anoniem kan!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:07

Ben het met Rock eens, ik begrijp best dat als je ziet dat iemand prettige reacties krijgt dat jij ook graag je verhaal kwijt wilt.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:14

RedPassion schreef:
Amy_92 schreef:

Een kettingreactie kan ook juist ontstaan omdat er bij sommige mensen misschien weer van alles opgerakeld wordt door het lezen van een topic waar het mee begint. Of omdat ze niet eens wisten dat ze voor zulke zaken een SA aan kunnen vragen. Of omdat ze reacties op zo'n topic lezen en dan beseffen dat ze ook graag hun verhaal kwijt willen om steun te kunnen krijgen.
En zo kan ik nog wel tig redenen bedenken, het hoeft niet persé negatief te zijn. Ik vind het ook een nare ontwikkeling dat er zo vaak aan dergelijke verhalen getwijfeld wordt. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die verhalen verzinnen om aandacht te krijgen. Maar als je je bedenkt dat 1 op de 3 vrouwen met seksueel geweld te maken heeft gehad zijn het eigenlijk weinig topics in verhouding.

Dit zat ik me ook te bedenken. En of bokt het aangewezen medium is voor dit soort topics, daar ben ik nog niet uit. Je zou misschien ook naar flair-online kunnen gaan, of een ander meidenblad. Ook een puntje vind ik dat jonge meiden het kunnen lezen en dat er misschien ook een preventieve werking van uit kan gaan. 'aha, dit is dus niet ok, ik moet ook actie gaan ondernemen'.. zoiets..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:00

Op zich ben ik er wél voor om seksueel misbruik uit de taboesfeer te halen. Hoe opener je er over kan praten, of dat nu op Bokt moet zijn of ergens anders, hoe groter de kans op verwerking. Stilzwijgen, schaamte, dat vind ik echt helemaal fout.

Kettingreacties zie je heel erg veel, datingtopics was dat ook bij. Ebt wel weer weg denk ik :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:11

Toch zou het mijns inziens, de moderators sieren als ze eerst een aanvrager van een SA eens zouden laten PBén met een vertrouwens persoon en dan pas toestaan.

In de Pb zou je aan kunnen geven dat Bokt wel heel vaak niet zo anoniem is als je denkt, de vriendinnen of erger zouden heel best achter de identiteit van je Sa kunnen komen, en ze kunnen ook direct verwijzen naar een beter forum voor de specifieke situatie.

Zet een rem op deze "aanwas"van misbruikten, neem de mensen liever in bescherming en laat ze er goed over nadenken voor ze, juist op Bokt, het roddelforum bij uitstek, hun zeer privacy gevoelige info neerzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:31

Frantic, dat gebeurt ook. :) Voordat een SA goedgekeurd wordt moet de aanvrager de openingspost alvast PB-en. Dan kan er beoordeeld worden of het 'anoniem' genoeg is. Als dat niet zo is wordt er geadviseerd bepaalde informatie achterwege te laten. Ook wordt er altijd benoemd dat Bokt geen hulpverlener is, dat daar instanties voor zijn. Desondanks willen veel mensen een SA aanvragen, en ik vind het fijn dat Bokt die mogelijkheid kan en wil bieden. Bokt is geen hulpverlener, maar er zijn wel altijd mensen die een luisterend oor bieden en misschien de stap naar èchte hulpverlening kleiner kunnen maken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:44

Maar waarom openen dat soort mensen dan niet een topic op een forum wat over seks gaat of over misbruik.

Geloof dat ze daar dan nog anoniemer zijn dan op bokt waar het zo'n beetje ons kent ons is.

Ik lees de verhalen al niet eens meer, Weet niet meer wie ik wel en niet moet geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:52

Misschien omdat het veilig voelt op Bokt, als je hier met je hoofdaccount veel tijd doorbrengt. Niet voor niks zijn de niet-paardenfora zo druk, blijkbaar is er behoefte om ook andere dingen dan paardgerelateerde zaken te delen.
Natuurlijk zijn er fora die soms beter aansluiten op de (hulp)vraag van iemand, maar als daar naar verwezen wordt en iemand alsnog graag hier zijn/haar verhaal wil doen, waarom niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:54

maar als je zo nodig anoniem wilt blijven, kan je toch beter op een forum posten waar ook echt niemand weet wie je bent..?

Prima hoor dat mensen hier van zich afschrijven, doe ik ook wel eens.
Maar over seksueel misbruik zal je mij geen topic over zien openen, die informatie vind ik gewoon té voor bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:56

Dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet afwegen. En zoals gezegd, bij de aanvraag van een SA wordt er echt wel op gelet dat de kans op herkenning minimaal is. Dus als iemand dan liever hier een topic plaatst omdat het bekend is, of beter voelt, of wat dan ook... dan vind ik dat dat gewoon moet kunnen.