"TS is pas 13"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

"TS is pas 13"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:16

Het valt me de laatste tijd steeds meer op.
Bij veel topics op bijvoorbeeld FK zet de TS er zelf op; 'denk erom dat ik pas 14 ben'.
Of iets in die trant.
Als ik me niet vergis is er een tijd terug nog een discussie geweest, dat veel mensen kinderen van <15 niet serieus namen. Hier is toen volgens mij door veel mensen uitgekomen dat ze iedereen dus gelijk zouden behandelen.
Dus ik snap niet waarom nu weer vaak geklaagd wordt als je ergens wellicht een beetje "hard" commentaar op geeft. Dan zijn er meteen een paar mensen "de TS is pas 12!".
Terwijl ik dan denk ik, ja maar de TS kiest er toch zelf voor om een topic op (bijv) FK te openen, of op RT-HAW. Als je oud genoeg bent om die keuze te maken, ben je imo ook oud genoeg om het commentaar normaal op te vatten.

Wat is jullie mening hierover? Of ben ik gewoon aan het mieren***?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:20

ik vind dat je loopt te mieren**** :o
Kinderen (want dat zijn ze nog!!) van 12 hebben nog niet het inlevingsvermogen als iemand die volwassen is en daar mag best rekening mee gehouden worden. Ik kan er dus niet tegen dat iedereen maar roept dat die kinderen tegenwoordig zo vroeg 'volwassen'zijn of iig zich zo proberen te gedragen maar ondertussen wel tegen ze banketstaaf alsof ze volwassen zijn en alles moeten kunnen snappen wat ze aan comentaar krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:21

Helemaal mee eens, helemaal als je zo bijdehand bent om er bij te zetten ''denk er om dat ik pas 12 ben''..

Miss_Arie

Re: "TS is pas 13"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:25

volgens mij wordt iedereen gewoon net zo hard afgebrand!
het gaat er soms best pittig aan toe en daar is in veel gevallen helemaal geen reden toe.
ongeacht de leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:26

Mister01 schreef:
het gaat er soms best pittig aan toe en daar is in veel gevallen helemaal geen reden toe.
ongeacht de leeftijd.

Ik sluit me hierbij aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:27

Mister01 schreef:
ongeacht de leeftijd.

Daar ben ik het mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:29

Ik vind het eerder triest dat het nodig is dat ze het erbij zetten. Sommige volwassenen kunnen niet normaal reageren, ook niet naar een kind.
Een kind van 12 heeft nu eenmaal niet hetzelfde niveau als een volwassen persoon

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:29

Mister01 schreef:
ongeacht de leeftijd.

Dat klopt. Maar vind jij dan dat er bijvoorbeeld in zo'n geval meer rekening mee moet worden gehouden als het om een 14 jarige gaat?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:31

Ik ben het helemaal met je eens TS.
Veel mensen doe altijd alsof kinderen zo lief en onschuldig zijn en niet beter weten maar in mijn ogen is dat helemaal niet waar een kind van 12 weet heel goed wat hij doet en wanner ze iets doen wat eigenlijk niet kan.
En daarnaast vindt ik het krom dat je ze wel serieus moet nemen als ze iemand anders comentaar geven maar als volwassenen mag je dat kind dan weer geen comentaar geven.
Nee dat gaat er bij mij echt niet in.
Kinderen van 12 zijn echt niet dom als een kind van 12 op zijn pony zit en met spoortjes zit te schoppen en in zijn mond zit te trekken weet dat kind heel goed dat hij zo de pony pijn doet en dat het zo niet hoort.
Bokt probeert kinderen veel te veel te perfectioneren en veel bokkers hebben in mijn ogen een verdraaid beeld van de werkelijkheid als het om kinderen gaat.
Kinderen zijn niet gek mensen en als een kind zijn pony schopt of een steen door de ruit van een auto gooit weet hij heel goed waar hij mee bezig is.
En kinderen kunnen ook echt wel wat hebben ze zijn niet van suiker.
Denk je dat hun moeder nooit boos op ze wordt?
Als je een kind niet verteld dat ze iets fout doet leert ze het nooit.
De meeste mensen zie ik ook reageren op bokt van oh het is maar een kind die weet niet beter hij kan er niks aan doen hij is zo lief en schattig en het is niet zijn schuld.
Hoe moet een kind zo ooit leren wat wel en niet kan als je ze alleen maar vertroeteld?
Nee kinderen zijn niet gek ze weten heel goed wat ze doen en dienen er ook op aangesproken te worden als ze iets fout doen.

(anders zit de wereld straks vol met kinderen die op straat auto`s proberen tegen te houden en hun pony schoppen enz enz enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:32

Floor_x schreef:
Mister01 schreef:
ongeacht de leeftijd.

Dat klopt. Maar vind jij dan dat er bijvoorbeeld in zo'n geval meer rekening mee moet worden gehouden als het om een 14 jarige gaat?

Ik vind van wel. Een 14/13/12 ect. jarige is (emotioneel) nog niet helemaal klaar, en om dan met z'n af te gaan branden... een kat in het nauw kan rare sprongen maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:33

Anique_Vaandrig schreef:
Ik vind het eerder triest dat het nodig is dat ze het erbij zetten. Sommige volwassenen kunnen niet normaal reageren, ook niet naar een kind.
Een kind van 12 heeft nu eenmaal niet hetzelfde niveau als een volwassen persoon

+:)+

@ Moontje1991

Natuurlijk worden de ouders wel boos op hun kinderen en een kind mag ook heus wel terecht gewezen worden op fouten. Maar dat doe je niet alsof je tegen een volwassene praat toch? Het is en blijft een KIND van 12. Niet afbranden maar uitleggen is de methode en een compliment geven als iets wél goed gedaan word. Dat laatste word IMO nèt even iets te vaak vergeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-10 12:38, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:35

Moontje1991 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens TS.
Veel mensen doe altijd alsof kinderen zo lief en onschuldig zijn en niet beter weten maar in mijn ogen is dat helemaal niet waar een kind van 12 weet heel goed wat hij doet en wanner ze iets doen wat eigenlijk niet kan.
En daarnaast vindt ik het krom dat je ze wel serieus moet nemen als ze iemand anders comentaar geven maar als volwassenen mag je dat kind dan weer geen comentaar geven.
Nee dat gaat er bij mij echt niet in.
Kinderen van 12 zijn echt niet dom als een kind van 12 op zijn pony zit en met spoortjes zit te schoppen en in zijn mond zit te trekken weet dat kind heel goed dat hij zo de pony pijn doet en dat het zo niet hoort.
Bokt probeert kinderen veel te veel te perfectioneren en veel bokkers hebben in mijn ogen een verdraaid beeld van de werkelijkheid als het om kinderen gaat.
Kinderen zijn niet gek mensen en als een kind zijn pony schopt of een steen door de ruit van een auto gooit weet hij heel goed waar hij mee bezig is.
En kinderen kunnen ook echt wel wat hebben ze zijn niet van suiker.
Denk je dat hun moeder nooit boos op ze wordt?
Als je een kind niet verteld dat ze iets fout doet leert ze het nooit.
De meeste mensen zie ik ook reageren op bokt van oh het is maar een kind die weet niet beter hij kan er niks aan doen hij is zo lief en schattig en het is niet zijn schuld.
Hoe moet een kind zo ooit leren wat wel en niet kan als je ze alleen maar vertroeteld?
Nee kinderen zijn niet gek ze weten heel goed wat ze doen en dienen er ook op aangesproken te worden als ze iets fout doen.

(anders zit de wereld straks vol met kinderen die op straat auto`s proberen tegen te houden en hun pony schoppen enz enz enz)

Het gaat vaak niet eens om het commentaar dat gegeven wordt, maat de manier wáárop het gegeven wordt. Onderbouwde feedback wordt toch veel beter opgepakt dan afbranden, laten we eerlijk zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:36

Nou kan me niets schelen als iemand zegt "denk erom ik ben 12" _O- _O- :O :O .

Het zijn geen lieverds hoor, als ze zo brutaal zijn om zoiets te zeggen dan zijn ze mans genoeg. Als ze onbeschoft doen op bokt dan mogen wij dat ook doen moeten ze maar netjes blijven.

Anders moeten ze niet op bokt komen.
Laatst bijgewerkt door iefke op 11-10-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aantal smileys verwijderd

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:40

Ik ben 15, dus excuseer me als mijn reactie hier niet gepast is :)
Ik vind dit ook overdreven. Ik denk dat kinderen en dan vooral (beginnende) pubers niet op dezelfde manier om kunnen gaan met afbrandreacties dan volwassenen. Volwassenen geven dit een plaats, maar de meeste pubers gaan zich onzeker en soms zelfs depressief voelen als ze worden afgebrand. Er zijn sowieso al enkele (volwassen) bokkers waarvan ik weet dat ze een beetje aangebrand gaan reageren, maar een beetje mildheid bij de jongere bokkers vind ik zeker op z'n plaats. Verder ben ik het er helemaal mee eens. De commentaar die wordt gegeven kan vaak goed zijn, het is de manier waarop. Je kan je kritiek ook op een vriendelijke, onderbouwende manier geven ipv al meteen te gaan schelden dat TS een penny/slechte ruiter is. ;)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:41

Wel een post openen of commentaar geven en achteraf een soort van onderdanigheid laten zien.... AMEHOELA!!!!!!

Ik denk dat als een TS van onder de 16 een bericht plaatst, waarin ze qua schrijven zich houd aan de eigen leeftijd, daar zullen wij .... AUW... 'oudere' :P al meer begrip voor hebben, dan iemand die zich voordoet als een 'kenner' die interessant overkomt en achteraf bekend maakt wat de 'echte' leeftijd van de TS is.

Ik ben echt geen rotzak en indien men mij vraagt om een mening of uitleg dan heb ik echt wel begrip voor de leeftijd. Maar ga nou potjandoosie niet denken dat je beter bent, terwijl je net uit de luiers komt......!!!!

:wave:

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:49

Floor_x schreef:
Mister01 schreef:
ongeacht de leeftijd.

over het algemeen kan je al (als je goed leest) uit het begin post halen hoe oud de TS ongeveer is.
en dan kan je er altijd nog voor kiezen om wel of niet te reageren.
in veel gevallen reageer ik persoonlijk niet, gewoon omdat ik niet zeker weet of mijn adviezen wel goed begrepen worden door iemand die zo jong is.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:52

Nee maar sommige mensen zijn qua schrijfstijl wat verder ontwikkeld, en dan merk je niet hoe oud ze zijn. Dus dan zou je voordat je reageert in het profiel van de TS moeten kijken hoe oud deze is, omdat als het <15 is, en je iets te fel reageert je heel bokt over je heen krijgt...
Nou dat vind ik een beetje onzin. Er is volgens mij niet voor niks YRT en al dat soort dingen. Als ze dan vinden dat ze oud genoeg zijn om op HAW dingen te zetten. Dan moeten ze ook dat commentaar voor lief nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:05

Ragdollcat schreef:
Nou kan me niets schelen als iemand zegt "denk erom ik ben 12" _O- _O- _O- B-) B-) B-) B-) B-) *\o/* *\o/* *\o/* 8)7 8)7 :O :O .

Het zijn geen lieverds hoor, als ze zo brutaal zijn om zoiets te zeggen dan zijn ze mans genoeg. Als ze onbeschoft doen op bokt dan mogen wij dat ook doen moeten ze maar netjes blijven.

Anders moeten ze niet op bokt komen.

Weleens gehoord van het goede voorbeeld geven?? Niet dat ik alles altijd perfect doe hoor, absoluut niet. Maar kinderen spiegelen zich aan de voorbeelden om hen heen. Gedraag je naar de volwassene die je bent zou ik zeggen ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:10

dingen op HAW zetten is niet meteen een teken van jezelf 'volwassen' vinden vind ik. Het valt me namelijk op dat als je rijfoto's bij RITP/JITP plaatst, je amper écht opbouwende technische commentaar krijgt, maar reacties zoals 'leuk dier' en 'netjes' zonder echte waarde. Op HAW krijg je commentaar en die KAN opbouwend zijn. Volgens mij is dat ook de bedoeling van HAW : netjes maar onderbouwend reageren op andermans foto's zonder diegene af te breken, of TS nu 16+ is of niet. Dan vind ik het helemaal geen 'stoerdoenerij' om je topic bij HAW te plaatsen hoor ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:13

ik denk dat er heel veel "volwassenen" zijn die zich dan blijkbaar niet zo voelen hoor!

en dan heb ik het niet eens over de reactie op jonge mensen, maar ook gewoon op andere volwassenen.
mensen moeten eens leren om eerst een GOED een begin topic te lezen voordat er gereageerd wordt!
dat zou al een heleboel misverstanden en uithalen schelen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:27

Joycebunny schreef:
dingen op HAW zetten is niet meteen een teken van jezelf 'volwassen' vinden vind ik. Het valt me namelijk op dat als je rijfoto's bij RITP/JITP plaatst, je amper écht opbouwende technische commentaar krijgt, maar reacties zoals 'leuk dier' en 'netjes' zonder echte waarde. Op HAW krijg je commentaar en die KAN opbouwend zijn. Volgens mij is dat ook de bedoeling van HAW : netjes maar onderbouwend reageren op andermans foto's zonder diegene af te breken, of TS nu 16+ is of niet. Dan vind ik het helemaal geen 'stoerdoenerij' om je topic bij HAW te plaatsen hoor ;)

Nee ik bedoel het ook niet als stoerdoenerij. Maar als ze dus op HAW een topic plaatsen, dan lijkt het mij dat ze er over na hebben gedacht dat ze commentaar kunnen krijgen.
En sommige mensen zeggen dan (op nog steeds een nette manier, maar wel direct) waar het op staat, net zo goed als dat ze dat bij volwassene doen. Dus dan vind ik niet dat er dan direct moet worden gezegd TS is pas 13!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:28

Ik denk dat kinderen veel aankunnen, maar dat wij, grote mensen die zich niet altijd volwassen gedragen, een ander vergelijken met zichzelf qua weten en kunnen maar gelijkertijd ergens een grens trekken en alles wat daaronder zit is dom/onwetend/minder ervaring geeft het een naam...

Daarnaast moet het niet uitmaken of iemand 10, 20, 30 of 40 is, respect voor de ander is veel belangrijker, iemand afbranden tot aan de enkels heeft mi meer te maken gebrek aan argumenten en kennis dat met de leeftijd van de afgebrande of de kennis.

Van vragen stellen is nog nooit iemand dommer geworden.
Je eigen kennis tonen en zo erachter komen wat je al wel weet maar nog niet weet is even zo belangrijk.
Ik vind het altijd kanp dat jongere mensen komen met argumenten en deze dan onderbouwen, dat die onderbouwing niet geheel correct is door gebrek aan kennis is helemaal niet erg, maar vinden anderen wel...
en ipv te zorgen dat die kennis aangevuld wordt en daardoor een jongeren wat leert of het afgekapt met je bent nog maar.....

Ik heb veel kennis, maar ben er de afgelopen 2 weken achtergekomen hoe weinig ik nog maar weet en hoeveel ik nog moet leren, en dat ik nooit uitgeleerd zal zijn.
Maar ook dat er mensen zijn waarvan ik meende dat ze veel weten, en dat ook doen, maar dat hun wetenschap helemaal niet juist is...

Leeftijd vermelden vind ik niet geheel belangrijk, soms remt het wel de manier van reageren van anderen, en dat zou niet zo moeten zijn, anderzijds verklaard dat soms de onderbouwing van argumenten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:31

Natuurlijk kan je je op commentaar verwachten bij HAW, maar de reacties van mensen 'TS is pas 13' wordt ook vaak pas gegeven als er echt wordt afgekraakt. Afkraken is imo niet echt onderbouwende commentaar waar je écht iets mee bent of waar je mee verder kan. En dan maakt het gewoon niet uit of de TS 13 of 31 is, ik vind dat in fora zoals HAW etc gewoon onderbouwende kritiek moet worden gegeven ipv afkraken ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:34

ik denk dat het niet uitmaakt of je nou 12 of 15 of 30 bent, we moeten gewoon allemaal respectvol reageren en onderbouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:35

wow, ik verbaas me echt om dit topic := Ik vind het echt verbazingwekkend dat bokkers 12 jarigen net zo behandelen als volwassenen (en dan doel ik op het feit dat het met enige regelmaat voorkomt dat een bokker gewoon tot op het bot wordt afgezeken, goede geformuleerd commentaar kan een kind wel aan lijkt me.. ) een 12jarige is nog in ontwikkeling, en tuurlijk weten ze het wel als ze iets fout doen... Maar ik vraag me af wat dat te maken heeft met op fotokunst, een foto plaatsen en daarbij zeggen ' ik ben pas 12 ' ...
Een 12 jarige is dus nog niet zo ontwikkeld, de kans is dus veel groter dat hij nog niet zo goed is al een volwassen persoon, en een 12 jarige kan denk ik ook nog niet zo goed relativeren... Dus als iemand dan met een reactie komt van ' tsja, eigenlijk vind ik je vergeleken met de rest op FK best wel slecht ' .... Vind ik dat toch wel sneu en ook een beetje achterlijk.

imo is het best logisch om gewoon wat voorzichtiger te formuleren en rekening te houden met iemands leeftijd... En ik vind dat er ook niet zoveel mis mee is om bij je topic je leeftijd te zetten als je wat jonger bent... Niet dat je geen commentaar mag hebben. Maargoed, bij een 12 jarige breng je het toch wel wat anders lijkt me :+