[dienstmededeling] - over politieke discussies op NM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[dienstmededeling] - over politieke discussies op NM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:37

De afgelopen week hebben wij de politieke topics op NM op slot gezet om de moderators de kans te geven om een aantal lopende zaken af te maken en het beleid op NM voor wat betreft de politieke topics tegen het licht te houden en waar nodig te herzien.

Die tijd hebben wij gebruikt om te analyseren waar het de afgelopen tijd vaak fout is gegaan, en hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren. Allereerst is duidelijk geworden dat er te weinig modcapaciteit is geweest op NM in een periode die in de Nederlandse politiek erg heftig geweest is. Om die reden is er soms niet snel genoeg opgetreden, wat tot verergering van de problemen geleid heeft. Dit is onderkend en wordt in de nabije toekomst ondervangen met extra moderators.

Het grootste probleem wat wij zijn tegengekomen, is inherent aan het onderwerp politiek. Een onderwerp wat voor heel veel mensen dicht bij het hart ligt en waarover mensen met passie praten en discussiëren. En waarin meningen 180 graden kunnen en zullen verschillen over zware onderwerpen als gezondheidszorg, uitkeringen en al dan niet gesloten grenzen. De heftigheid van die onderwerpen is iets waar wij als Bokt niets aan kunnen veranderen.

Daarnaast leven er veel verschillende meningen over Bokt als een forum, en over de rol van de moderators. Bokt biedt een medium voor mensen om met elkaar in discussie te gaan over diverse onderwerpen. Paardgerelateerd, maar ook daarbuiten en politiek is daar één van. Wij kiezen daarin voor een bescheiden inhoudelijke rol: moderators zijn niet verantwoordelijk voor het inhoudelijke verloop van een discussie, maar geven slechts de grenzen aan waarbinnen die discussie gevoerd mag worden, en dat zijn de regels die op Bokt gelden en de wettelijke kaders.

Om met een schone lei te beginnen, blijven de topics over politiek op NM gesloten. Het is aan een ieder toegestaan om over een politiek onderwerp een nieuw topic te openen, maar daarin willen we nog eens extra wijzen op de volgende spelregels die gebaseerd zijn op de Bokt Regels.

De spelregels
  • Binnen een discussie mag niet op de persoon worden gespeeld. Een tegenstander beledigen, voor gek zetten, persoonlijk aanvallen et cetera is niet toegestaan. De komende tijd zal hier extra op gelet worden en kan dit dus sneller tot officiële waarschuwingen leiden.
  • Drogredeneringen, 'fout' discussiegedrag en het doen van uitspraken waarbij een weldenkend mens zich twee keer achter de oren zou krabben, zijn over het algemeen gewoon toegestaan. Moderators kunnen en zullen niet inhoudelijk ingrijpen. Het is aan elke gebruiker individueel om de keuze te maken de handschoen op te pakken en 'foute' discussieerders met argumenten op het 'juiste pad' te krijgen, of voor henzelf te beslissen de discussie niet langer aan te gaan.
  • De moderators maken beslissingen over welke posts tegen de regels zijn en om die reden verwijderd worden. Het is mogelijk om hierover vragen te stellen, maar veel van deze vragen kunnen niet beantwoord worden omdat ze raken aan vragen over sancties aan individuele gebruikers. De afgelopen tijd is dat vaak vertaald als onwil van moderators en is dat vaak persoonlijk gemaakt naar de mods toe. Ook daar zal tegen opgetreden worden: klagen over moderators mag via de pb bij één van de hoofdmods, maar 'modbashen' op een forum wat zonder deze vrijwilligers niet zou kunnen bestaan, wordt niet meer getolereerd.
  • Racistische en discriminerende opmerkingen zijn en blijven niet toegestaan op Bokt. De wet stelt duidelijke grenzen aan de vrijheid van meningsuiting, en die respecteren wij.
  • Berichten die enkel worden geplaatst om de discussie te verzieken en/of tegenstanders uit te lokken of , worden verwijderd en kunnen een OW tot gevolg hebben.

We willen ook topics over politiek voor iedereen weer een toegankelijk forum maken, waarin mensen op basis van onderling respect voor elkaar kunnen reageren, zelfs in zaken waarin standpunten lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Dat betekent extra inzet van de moderators, maar we hopen ook zeker op extra inzet van de deelnemers in de discussies.

slimmerik

Re: [dienstmededeling] - over politieke discussies op NM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:23

Met andere woorden: er verandert niets?

Dan blijft de discussie wat mij betreft aan een kleine groep mensen ..... mij zie je er niet.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:30

Hoewel ik mij nooit meng bij de politieke discussies
Ben ik blij met deze dienstmededeling.
Ik denk dat het goed is dat bokt voortaan (grotendeels) zijn hand er vanaf houdt.
Het ligt nu 100 procent aan de gebruikers of er een fijne discussie komt.
En als dat toch niet lukt, dan kun je gezellig in je eigen groepje ruzie maken, zonder dat de rest van bokt er last van heeft :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:32

Ik ben benieuwd, het klinkt vooruitstrevend en veelbelovend :)
Al blijf ik erbij dat het de toon is die de muziek maakt, en dat dat zeer lastig te veranderen is met wat voor regels dan ook. Dat ligt geheel aan de deelnemers zelf van de topics. Respect is de sleutel. En wat betreft de drogredeneringen etc. die gewoon toegestaan blijven ben ik ook niet erg gelukkig. Ik denk namelijk dat dat een groot aandeel heeft in het veroorzaken van de problematiek. Het eenvoudigweg niet goed lezen van elkaar's post en slechte discussietechnieken. Nu begrijp ik ook dat niet iedereen geleerd heeft te discussiëren dus dat ik dat eigk ook niet kan verwachten, maar jammer is het wel. Vooral omdat ik in vrijwel alle topics waar ik het mis zie gaan (ook de niet-politieke) de oorzaak vaak teruggeleid kan worden tot slecht discussiëren (los van de inhoud van de discussie en de posts/meningen)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:46

Yes, er mogen weer politieke discussies gevoerd worden. *\o/* Blij toe, het was nu wel erg stil op NM. ;) Hoewel er nu wel een hele levendige discissie op BB liep (he Slimmerik :P ).
Heino schreef:
En wat betreft de drogredeneringen etc. die gewoon toegestaan blijven ben ik ook niet erg gelukkig. Ik denk namelijk dat dat een groot aandeel heeft in het veroorzaken van de problematiek. Het eenvoudigweg niet goed lezen van elkaar's post en slechte discussietechnieken. Nu begrijp ik ook dat niet iedereen geleerd heeft te discussiëren dus dat ik dat eigk ook niet kan verwachten, maar jammer is het wel. Vooral omdat ik in vrijwel alle topics waar ik het mis zie gaan (ook de niet-politieke) de oorzaak vaak teruggeleid kan worden tot slecht discussiëren (los van de inhoud van de discussie en de posts/meningen)

Maar is het dan geen idee om het idee van Waves uit te voeren? Een topic hoe te discussieren met een discussieleider die iemand terecht roept als hij de fout ingaat en eventueel aanwijzingen geeft hoe wél te handelen? Een soort van spel waar (onofficiele) OW en BAN's gegeven worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:49

Ik ben voor :) Maar vrees dat je nooit iemand kan vinden die iedereen als fijne gespreksleider ziet. Het maakt discussies zo veel fijner wanneer mensen geen ononderbouwde onzin roepen, als mensen eerst lezen voor ze mee gaan posten en als mensen respectloze kreten als "linksche kerk" achterwege laten. Ik hoop dat ook dat op gevallen als het laatste ook gemodereerd gaat worden, anders zal ik ook stralen door afwezigheid in politieke topics ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:52

Heino schreef:
Ik ben voor :) Maar vrees dat je nooit iemand kan vinden die iedereen als fijne gespreksleider ziet. Het maakt discussies zo veel fijner wanneer mensen geen ononderbouwde onzin roepen, als mensen eerst lezen voor ze mee gaan posten en als mensen respectloze kreten als "linksche kerk" achterwege laten. Ik hoop dat ook dat op gevallen als het laatste ook gemodereerd gaat worden, anders zal ik ook stralen door afwezigheid in politieke topics ;)

Denk ook niet dat er iemand een fijne gespreksleider zal zijn voor iedereen. Wat betreft linksche..... zie nergens staan dat dat niet zou mogen. En daar word ik dus triest van en ontneemt mij alle fut van discusieëren in zo'n topic. Nee, de regels zijn mijns insziens veels te vrijblijvend.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:06

Wat ik bedoel is een topic: 'hoe bekwaam ik mij in discussievaardigheid", waarbij de discussie minder belangrijk is dan de techniek. Als je hieraan deelneemt, doe je dat om te leren en in mindere mate om de discussie. Je zult zo'n discussieleider (die kan wisselen per discussieonderwerp) als 'leraar' moeten aanvaarden.
Het lijkt mij helaas ook dat je de zwaar beladen discussies over PVV/ Geert Wilders even achterwege moet laten.
Een soort van basisonderwijs in discussiëren: heel leerzaam voor diegenen die nog niet juist weten te discussiëren, zich daarom niet kunnen meten met diegenen die dat wel kunnen en daarom weg blijven uit discussietopics of ze verstoren. Misschien wel heel saai voor diegenen die de techniek wél de baas zijn, maar voor hun is het dan een soort van investeren in de toekomst?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:09

Citaat:
De wet stelt duidelijke grenzen aan de vrijheid van meningsuiting

geloof dat de meningen daar over verdeeld zijn (zie rechtzaak wilders) :o

Citaat:
Het ligt nu 100 procent aan de gebruikers of er een fijne discussie komt

en zoals gezegd
Citaat:
Het grootste probleem wat wij zijn tegengekomen, is inherent aan het onderwerp politiek. Een onderwerp wat voor heel veel mensen dicht bij het hart ligt en waarover mensen met passie praten en discussiëren. En waarin meningen 180 graden kunnen en zullen verschillen over zware onderwerpen als gezondheidszorg, uitkeringen en al dan niet gesloten grenzen. De heftigheid van die onderwerpen is iets waar wij als Bokt niets aan kunnen veranderen.

discuseren . elkaars mening respecteren ook al is die 180graden de andere kant op
kan alleen als de andere partijen dan ook doen
respect hebben voor elkaars mening

niet iedereen is even goed in het verwoorden van diens mening op schrift
en iets meer of minder zout her en der kan wonderen verrichten

in dit soort disdussies kunnen deelzinnen zoals
ik kan mij niet vinden in jouw mening want
of ben het niet eens met jouw mening want
erg langdradig over komen en worden dan vaak achterwege gelaten
waardoor dingen soms harder over komen dan gemeend

woorden als linksche of rechtse , die (kerk , groepering , man , vrouw , etc
zelfs een vergelijk met die nazi man moet kunnen , hij heeft immers bestaan en eerlijk i eerlijk
sommige trekken of ideeen etc kunnen overeenkomsten vertonen )
kunnen verkeerd overkomen indien iemand er op gebrand is en er niet `ik denk dat of ´ik ben van mening dat
bij staat en zelfs dan
ik vind en dan met name de ik vind jou of die en die de persoonsgebonden ik vind
dat ken nou net weer niet ..

dus als menschen proberen ondanks soms hardere bewoordingen niet direct
boven op die (keuken ?) kast te klimmen
maar dan ip daarvan antwoorden met
ja dat kan jij nu wel vinden maar ..

al met al is het duidelijk dat een stevige discussie op inet
bij gebrek aan mimiek en een tafel er tussen met daar op een
glaasje water of wijn ' ? of beide :D
meer tact en schrijfmatige kunde vereist dan irl

en komen we weer terug op
Citaat:

en bedenk dat er belangrijkere zaken zijn in het leven
stress slecht is voor je hart en het maar saai zou zijn
als we allemaal het zelfde zouden denken en of doen
laat staan alle neuzen in de zelfde richting zouden staan
)leuke zin voor een beelddenken :P

ik als schrijftechnische ramp :o
leest al geruime tijd mee maar houd zich er zeer wijzelijk buiten
dit soort discussies , zie eerder genoemd euvel
en een hoe voer ik een discussie zal daar niet bij helpen :o

hoop dat de discussies weer rap op gang komen
en dit keer iets vriendlijker , als in netter zonder elkaar niog net niet letterlijk af te maken
kunnen schrijframpen zoals ik weer gezellig mee lezen :Y)
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-10-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:11

Dank voor uw pb bokt, maar ik zal voorlopig geen deel meer
nemen aan bokt door mezelf te verbannen.
Hoop van harte dat de goede voornemens van bokt zullen werken, zodat islam, moslims, turken, marokanen en zo geen een geloof, religie, volk enzovoort gekwetst en beledigt wordt door propaganda. En die zich tegen propaganda verzetten, niet meer verbannen worden. Zo ook de rust weder zal keren en de moderatoren hetgemakker krijgen. Dit alles is ook niet gemakkelijk voor de vrijwillige moderatoren en bezwaarcommissie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:12

Msn taal is ook niet toegelaten op bokt. We schrijven hier gewoon Nederlands en dus valt de term linksch en mensch imo onder de term opzettelijk niet correct Nederlands taalgebruik

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:13

nickyu schreef:
zelfs een vergelijk met die nazi man moet kunnen ,

Maar waaróm zou je in je posts spreken over "linksche kerk", en niet over de mensen/partijen die je werkelijk bedoeld? Het is toch onnodig om je op die manier te uiten?

Insun, hoe zou je dat precies voor je zien? Iedere week/dag een discussie-onderwerp waarin men een mening kan geven oid? En dat je dan feedback krijgt op de manier waarop je je mening verwoordt?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:17

Heino schreef:
nickyu schreef:
zelfs een vergelijk met die nazi man moet kunnen ,

Maar waaróm zou je in je posts spreken over "linksche kerk", en niet over de mensen/partijen die je werkelijk bedoeld? Het is toch onnodig om je op die manier te uiten?

Insun, hoe zou je dat precies voor je zien? Iedere week/dag een discussie-onderwerp waarin men een mening kan geven oid? En dat je dan feedback krijgt op de manier waarop je je mening verwoordt?

vervolg van mijn zin

Citaat:
KUNNEN VERKEERD OVERKOMEN
;)

Citaat:
zelfs een vergelijk met die nazi man moet kunnen , hij heeft immers bestaan en eerlijk i eerlijk
sommige trekken of ideeen etc kunnen overeenkomsten vertonen )
kunnen verkeerd overkomen indien iemand er op gebrand is en er niet `ik denk dat of ´ik ben van mening dat
bij staat en zelfs dan

maw probeer deze te mijden en het andrs te omschrijven of zonder ommezwaai
puntje bij paalje te noemen ')(of was het de hoed en de rand )?

lezen en met name begrijpend lezen is ook een vak appart en vaak ook een probleem binnen discussies
via inet , intonatie via het geschreven woord erg lastig , en een sport appart om iets
duidelijk te benoemen zonder iemand tegen de spreekwoordelijke scheen aan te trappen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-10-10 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:21

nickyu schreef:
dus als menschen proberen ondanks soms hardere bewoordingen niet direct
boven op die (keuken ?) kast te klimmen
maar dan ip daarvan antwoorden met
ja dat kan jij nu wel vinden maar ..

Ik pak er even een stukje uit Nickyu :)

Wat je hier schrijft, dat werd de eerste 40 pagina's van die politieke topics ook gedaan.
Maar mensen blijven constant terug komen in die harde bewoordingen en onjuiste aannames. Er komt dan geen echte discussie op gang maar dan is een groep mensen alleen maar bezig om vooroordelen en misinformatie te corrigeren. Dat vind ik niet de taak van een Bokker, dat is de taak van de moderator.

Ook omdat het volgens de regels gewoon niet mag om foute informatie zonder bronnen neer te zetten.

nickyu schreef:
en komen we weer terug op

Dat was dus al zo en werkte niet.

nickyu schreef:
en bedenk dat er belangrijkere zaken zijn in het leven
stress slecht is voor je hart en het maar saai zou zijn
als we allemaal het zelfde zouden denken en of doen
laat staan alle neuzen in de zelfde richting zouden staan
)leuke zin voor een beelddenken :P

Hier heb je zeker gelijk in. :j Ik ga dan ook rustig afwachten hoe dit "nieuwe" beleid uitpakt en hou me er even buiten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:22

Nickyu, we begrijpen elkaar niet goed geloof ik. Jij vindt dat uitlatingen als "linksche kerk" gewoon moeten kunnen, toch? Maar waarom zou je zulke lichtelijk provocerende begrippen gebruiken, wanneer je ook "linkse stemmers" of "PvdA" kan zeggen? Waarom zo'n denigrerende ondertoon (want zo zie ik het, ik zie linksch niet bepaald als neutraal, maar dat kan ik mis hebben)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:23

neh , zie edit in vorige bericht

maar al zou iemand die linkse kerk zeggen dan bedoelen ze daar vast niet de pvda mee ..

iemand mag vast vinden dat die kerk links is
dat is een recht wat we hebben in nederland

ben wel van mening dat in een inet discussie je beter dat soort bewoordingen
kan vermijden om misverstanden en irritaties te voorkomen

al kan k ook heel goed begrijpen dat mensen juist door de verhitte discussie op
die bewoordingen komen-geraken - en dus typen

of het denegerend is of niet kan je via de geschreven tekst niet horen ..
is ook niet altijd duidelijk uit de tekst te halen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-10-10 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:26

Ah, dan zij we het gewoon eens :D
*edit* al werd in vorige discussies met linksche kerk wel degelijk de linkse politiek bedoeld ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:32

zo makkelijk krijg je dus misverstandjes ;)

en in een snelle inet discussie
waarbij niet iedere typer het bij houden kan
kunnen er dan wel eens misverstanden ontstaan en irritaies
en welles nietus terwijl daar eigenlijk helemaal geen reden voor is

Citaat:
kinp ..... onjuiste aannames. Er komt dan geen echte discussie op gang maar dan is een groep mensen alleen maar bezig om vooroordelen en misinformatie te corrigeren....

erg vermoeiend .. daar er van discussie dan geen sprake meer is
helaas zullen er altijd mensen zijn met vooroordelen of mensen die ergens iets gehoord hebben
en dus aannemen dat .. het spreekwoordleijke schaap over die dam

en vermoed dat juist daarop nu iets duidelijker gemoddereerd gaat woorden
)tenmisnte dat hoop ik :o

8-) iemand een idee hoie ik de lettertekens op mijn comp weer goed krijg
alles staat ineens ergens anders .. ben nu weer het vraagteken kwijt :')
ik en computers :') _O-

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:34

Heino schreef:
Ah, dan zij we het gewoon eens :D
*edit* al werd in vorige discussies met linksche kerk wel degelijk de linkse politiek bedoeld ;)

DE linkse politiek is wel heel erg ruim

dan kan je antwoorden

bedoel je nu de cda de sgp de pvda vvd ??

')(gewoon alle behalve linkse opnoemen zal wel leuk maar ook niet goed doen ben ik bang :o
maar soms juist weer wel .. altijd lastog die afweging
*\o/* vraagteken gevonden ergens rechts boven in , omg dit is erg :')
wel goed voor mijn humeir :D
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-10-10 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Re: [dienstmededeling] - over politieke discussies op NM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:35

Rechtsonderin EN naar NL veranderen door er op te klikken ;)
Maar dat hoop ik idd ook, dat er strenger gemodereerd gaat worden op generalisaties en vooroordelen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:38

nickyu schreef:
dan kan je antwoorden

bedoel je nu de cda de sgp de pvda ??

Ja, dat vraag je 1 keer, 2 keer, 3 keer maar 1 minuut later schrijft die zelfde persoon weer zoiets vaags en moet je dat weer uitvragen wat ie nou precies bedoelt...
Dat is zoals het ging...

Ik hoop inderdaad ook dat Bokt daar op gaat letten dan men niet constant in hele vage termen en oneliners gaat posten. Dat is zo slecht voor de discussie en voor de sfeer. :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:41

ach mensen generaliseren nu eenmaal graag en het is makkelijker praten soms
vaak ook juist niet zolang de generalisatie niet echt fout is

´´kijk alle nederlanders eten graag kaas´´ of
´´ alle nederlanders zijn blond dus dom ´´

wereld van verschil in irriatie factor

kan me nog wel paar topics bedenken waar men generaliseerd
want iedereen die .. en als ik dan .. en ik ken iemand die ..
de tante van de buurvrouw die der interieur verzorgster die .. etc zijn vaak gevallen woorden

oneliners kunnen soms verfrissend werken
maar idd niet als het de zelfde al dan niet ongefundeerde al dan niet generaliserende
of kortzichtige klepel bel verhaal dingen zijn
kan me voorstellen dat dat vermoeidend werkt
en dat negeren ook niet altijd lukt :o

maar uh heino stuur je wel even pb wabnt die knop staat er bij mij niet
e heb nu alle rechts onder in knopjes geprobeerd :')

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:43

Ctrl en Shift aan je rechterkant van het toetsenbord gelijk indrukken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:45

slimmerik schreef:
Ctrl en Shift aan je rechterkant van het toetsenbord gelijk indrukken.

_/-\o_ thanks dat was m :D

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:53

Heino schreef:

Bijvoorbeeld ja. :j
Ik sluit me een beetje aan bij nickyu; ik lees altijd mee, maar houd me vaak afzijdig. Ten eerste omdat ik vaak niet zo'n heel vastomlijnde mening heb en pos. dingen aan beide zijden zie, ten tweede omdat ik, áls ik al een sterke mening ergens over heb, ik te lang tijd nodig heb om een post te schrijven zoals ik wil dat hij overkomt: het moet mijn mening en bedoeling duidelijk weergeven zonder kwetsend over te komen, elk woord in die post moet ik kunnen bewijzen enz. Als ik die post dan eindelijk klaar heb, is een vluglopend topic zomaar 6 pag. verder en kan ik m'n post weer deleten omdat hij op dat moment helemaal niet meer ter zake doet. ^)