[Lusitano] Karakter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pferdtje

[Lusitano] Karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 12:15

Het karakter heeft ook veel te maken met de bloedlijnen. Een paard met veel Veiga bloed is vaak vuriger dan een Andrade paard. Die verschillen zijn er met name omdat de Veiga paarden vaak in de arena worden gebruikt en de Andrade paarden wat meer voor het werk op het land.

Aan de hand is de lusitano vaak zo mak als een lammetje. Maar eenmaal onder het zadel verandert hij in een moedig en met regelmaat vurig paard. Maar dit vurige blijft vaak goed te controleren door het grote respect voor de ruiter. Een lustitano werkt graag en het liefst verschillende dingen dus een sprongetje, een buiten ritje, een dresuur wedstrijdje, een lustitano kan en wil het allemaal voor je doen.

Aurora3

Re: [Lusitano] Karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:55

pferdje, bedankt voor je informatie. Welke bron heb je gebruikt, dan kan ik het toevoegen op de Bokt Wiki.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:41

Ik sta er niet achter dat paarden op deze manier worden gekarakteriseerd (naar lijn). De Veigas hebben onterecht een "slechte" naam als vurig. Het is waar dat ze ook als stierenvechterspaard gebruikt worden, maar daar worden paarden uit zoveel lijnen voor gebruikt. Als je naar de paarden kijkt die tegenwoordig in de ring aantreden, is er geen fokker die heerst, het is van alles wat. En een stierenvechterspaard is ook niet persee een vurig paard, maar een gehoorzaam paard. En andersom zijn paarden die er niet voor gefokt zijn, heus geen sloompjes.
Geen fokker van Volbloed Lusitano paarden fokt uitsluitend stierenvechters paarden!
Andrade heeft overigens veel Veiga paarden gebruikt in zijn opzet van fokkerij, en Veiga en Andrade hebben gebruik gemaakt van Spaanse paarden van het oude type (die niet lijken op barokke paarden). Andrade is dat oude type trouw gebleven. Je herkent soms de types, maar als je puur op karakter afgaat, kun je ze echt niet zo makkelijk in hokjes stoppen.
Men moet niet vergeten dat Veiga en Andrade fokkers zijn, geen stamvaders.
Daarnaast bestaan er nog meer oude stoeterijen, en ook modernere.
Wat je algemeen van de Lusitano kunt zeggen is dat ze soms druk bewegen, maar nooit moeilijk te houden, ze werklustig zijn en over het algemeen onverschrokken.
Het stamboek omschrijft hun aard als:
"Nobre, generoso e ardente, mas sempre dócil e sofredor."
Letterlijk: "Fier, grootmoedig en vurig, maar altijd mak en lijder" (niet leider). Het laatste moet je meer zien als onderdanig.
Ik zie dat liever bij de omschrijving dat een karakter naar lijn, want er zijn nu mensen in het buitenland die geen Veiga in de bloedlijn te willen omdat ze bang zijn voor het heftige temperament dat vaak niet eens aanwezig is!!!

Ik vind dat we paarden moeten oordelen op hoe ze zich voor ons tonen en niet bij voorbaat naar hun fokker. We moeten na honderden jaren Lusitano fokkerij erkennen dat niet alle paarden van hetzelfde ras in twee zogenaamde tegenovergestelde types te vatten zijn!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:44

Lusitana, ik begrijp wat je wil zeggen. Natuurlijk zijn niet alle Lusitano's van de Veiga lijn temperamentvol terwijl alle Andrade paarden sloom zijn.
Maar kun je niet zeggen dat de ene lijn een lichtelijk ander karakter heeft dan de andere??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:31

Nee. Alle Lusitanos vallen onder het door stamboek omschreven aard en daarbinnen zijn er de varianten net als bij elk ander ras. Want geen paard is gelijk. Als je het hebt over de Lusitano als ras, is het niet handig om ze te gaan onderverdelen. Dat doen we ook niet bij andere rassen. Bij een rasbeschrijving moet je globaal blijven. Neem een voorbeeld aan rassengidsen.
En in deze tijd zijn de stereotype typeringen van 100 jaar geleden (!!!) niet meer juist, omdat ze door de jaren heen de paarden hebben aangepast, omdat de Lusitano fokker in de eerste plaats een functioneel allround paard wil.
Men wil een 100% betrouwbaar en functioneel paard dat je overal voor in kunt zetten, inclusief stierenvechten, en dus niet alleen voor stierenvechten.
Paulo Caetano is een supervoorbeeld van moderne fokker die paarden fokt die na het inrijden zowel voor stierenvechten als voor dressuur én springen worden gebruikt om te zien waarin ze uitblinken. Hoe kun je zo'n paard karakteriseren van aard in een vakje, anders dan die door het stamboek wordt gebruikt?

Niet alle Lusitanos zijn Veigas of Andrades, en veel voeren beide dus waar plaats je die dan?
Nee, ik vind het erg slecht als jullie twee stereotypes van 100 jaar geleden gaan gebruiken als omschrijving van de aard van de Lusitano.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:02

Haha, het was maar een vraagje hoor. Ik weet niet hoe er vanuit het stamboek mee omgegaan wordt. Bijvoorbeeld bij het KWPN heb je ook onderverdelingen naar tuigpaard, Gelders type, springpaard, dressuurpaard enz. Maar ik begrijp dat er binnen het Lusitano stamboek geen verdere opdeling gehanteerd wordt?
Dan denk ik dat we dat op de Wiki ook niet moeten doen. We kunnen dat stukje over de aard van de Lusitano dat Lusitana hierboven aanhaalt plaatsen in het Wiki artikel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:34

De KWPN is een gemengd ras. De Lusitano is een zuiver (Volbloed) ras met een gesloten stamboek. Alleen de Alter Real heeft een infusie van vreemd bloed gehad in de geschiedenis (met name Duits en arabisch) en wordt daarom altijd apart genoemd, maar ingeschreven bij het Lusitano stamboek.
Hoewel er zeker verschillende types voorkomen van uiterst barok met heffende gangen tot uiterst sportpaard uiterlijk met rijpaard gangen, worden ze door het stamboek niet apart gekarakteriseerd. De paarden moeten in een bepaald ideaal passen dat met name is opgezet dus voor een functioneel veelzijdig paard. Ik kan die standaard ook wel vertalen. Want die ontbreekt in het artikel. Er worden wat vage eigenschappen genoemd, maar niet de echte rasstandaard.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:52

Als je dat zou willen doen heel graag Lusitana. Het lijkt mij het beste dat we dezelfde informatie gebruiken als het stamboek.

Wat dat verhaal over die bloedlijnen betreft: Is het nu zo dat er vroeger wel duidelijk verschillende lijnen te onderscheiden waren, maar dat er tegenwoordig gestreefd wordt naar 1 veelzijdig type Lusitano? Of zijn de paarden eigenlijk nooit naar bloedlijnen in te delen geweest??
Het lijkt mij namelijk een vrij veel voorkomende discussie als ik dit zo hoor, dus het is waarschijnlijk goed op duidelijk op de Wiki te zetten hoe het nu wel zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:38

Strikt genomen komt de Lusitano als ras voort uit 6 Spaanse stamvaders. 1 was van Veiga, 2 van de gebroeders Domingos, 1 van de Alter Real stoeterij, 1 van de Coudelaria Nacional en 1 van dr Antonio Fontes Pereira de Melo....Over de merries wordt niet gesproken, ik mag aannemen dat die inheems en spaans door elkaar waren van god weet welk type....
Je hebt het dan over paarden uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
Ze zijn nooit begonnen met twee specifieke types.
Dát er maar twee types veel besproken worden is omdat die er het meeste uitstaken als groep van die twee fokkers. Zo hield Veiga erg van een flink ramshoofd en verdunde kleurtjes en dus zie je dat veel terug. Andrade wilde zo groot mogelijk fokken. Dus vroeger viel dat wel op, daar de meeste paarden rond de 1.50 m waren en de mensen ook zoiets! Veiga ging echt niet zijn merries kiezen op "gut zal ik maar een zo vurig mogelijk paard pakken" Nee, die keek echt wel naar uiterlijke kenmerken die een bruikbaar paard maakten.
Paarden van hun smaak waren dus redelijk herkenbaar, maar het is gewoon niet zo dat het RAS in te delen is naar twee types. Nee, binnen het ras waren er fokkers die een voorkeur hadden, en dat is nog zo, maar het moest en moet wel allemaal binnen de standaard van het stamboek passen. En in die standaard is er maar sprake van 1 wenselijk type. De fokkers gebruikten en gebruiken elkaars hengsten...
Daarbij hoort een karakter niet persee bij een uiterlijk. Je kunt moeilijk beweren dat alle paarden met ramshoofden of alle paarden met een verdunde kleur vurig zijn. Of dat alle grote stevige paarden makker zijn dan die met een ramshoofd... Of dat alle zwarte paarden een beter karakter hebben voor dressuur want OC fokt zwarte dressuurpaarden.......
De voorkeur van een fokker voor een bepaald uiterlijk kan niet als standaard voor een karakter worden gezien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:48

De stamboek standaard:

1. TYPE

Eumetrisch (oftwel normaal gewicht en proporties) met een gewicht van ongeveer 500 kilo; middelmatig; convex (met afgeronde vormen); vierkantsmodel.

2. HOOGTE

Gemiddelde schofthoogte, met stokmaat gemeten op de leeftijd van 6 jaar:

– Merries 1,55 m

– Hengsten 1,60 m

3. HAARKLEUR:

Meest voorkomend zijn schimmel en bruin in al hun schakeringen.

4. TEMPERAMENT

Fier, grootmoedig en vurig, maar altijd mak en lijder

5. GANGEN
Soepel en verheven, naar voren werpend, aangenaam en van groot comfort voor de ruiter.

6. GEBRUIK (geschiktheid zeggen ze hier)

Natuurlijke tendens tot verzameling, met grote aanleg voor Hoge School oefeningen en veel moed en enthousiasme in de verschillende uitvoeringen van werk te paard (gevecht, jacht, stierenvechten, veedrijven etc)

7. HOOFD

In goede verhgouding, middellang, slank en droog, weinig ontwikkeld jukbeen en relatief lange wangen, met licht convex (bol) profiel, licht verhoogd voorhoofd (komt boven de wenkbrauwbogen uit), ovale ogen, groot en levendig, expressief en vol vertrouwen.

De oren zijn middelmatig groot, fijn, slank en expressief.

8. HALS

Middellang, rond, slanke manenkam, rechte aansluiting aan het hoofd, breed aan de basis, en goed ingeplant in de schouders en in de schoft overgaande zonder verlaging (dip).

9. SCHOFT

Goed ontwikkeld en lang, een geleidelijke overgang tussen de rug en de hals, altijd wat hoger dan het kruis.

In de hengsten verdwijnt hij in het vet, maar blijft altijd goed te onderscheiden van de schouders.

10. BORST

Middelbreed, diep en bespierd.

11. RIBBENKAST

Goed ontwikkeld, ruim en diep, met licht gebogen ribben, schuin aangehecht aan de ruggegraat, een korte en volle flank vormend.

12. SCHOUDERS

Lang, schuin en goed bespierd.

13. RUG

Goed gericht, tendens naar horizontaal (vlak), een streep die een geleidelijke verbinding tussen de schoft en de lendenen is.

14. LENDENEN

Kort, breed, bespierd, licht convex (bol)) goed verbonden aan de rug en het kruis op een manier dat het een perfect harmonische doorlopende lijn is.

15. KRUIS

Sterk en afgerond, goed van verhouding, iets schuin, van gelijke lengte en breedte, met convex (bol) profiel, de perfil convexo, symetrisch en met weinig zichtbare heupbeenuitsteeksels, wat het kruis een ovale doorsnede geeft.

Staart ingeplant in een deel van de ronding van het kruis, met zijdeachtige, lange, weelderigede haren.

16. LEDEMATEN doe ik morgen wel even. Is het laatste.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:22

Nette lijst. Ik ga het even inpassen in de wiki. Weet je toevallig of deze lijst ook op de website van het stamboek staat? Dan kan ik dat er als bron bij zetten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:58

Ik heb de bloedlijnen er nog even bij laten staan, maar wel onder een apart kopje. Dit doe ik omdat het toch wel interessante informatie is. Al denk ik wel (na jou informatie) dat we geen (onjuiste) informatie moeten geven over het soort paard dat door deze fokker gefokt wordt, maar dat ze wel genoemd moeten worden als bekende fokkers van de Lusitano. Heb jij zelf nog een toevoeging aan dat lijstje?

Ik zal het kopje bloedlijnen dan ook veranderen in bekende fokkers.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:53

Dribbel: Het lijkt mij goed om ook een kopje bloedlijnen in het artikel te zetten en dan uit te leggen waarom het niet goed is om de Lusitano onder te verdelen in bloedlijnen zoals Lusitana hierboven uitlegt. Het is zo te lezen een veel gemaakte fout door mensen die er niet zoveel verstand van hebben, dus ik denk dat de Wiki een goed middel zou kunnen zijn om dat vooroordeel te ontkrachten.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:28

Als je goed hebt gelezen heb je kunnen zien dat Andrade en Veiga géén bloedlijnen zijn, maar fokkers ;) Juist omdat dit een veel gemaakte fout is, lijkt het me handig om dit in het wiki-artikel duidlijk te maken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:34

Dribbel schreef:
Nette lijst. Ik ga het even inpassen in de wiki. Weet je toevallig of deze lijst ook op de website van het stamboek staat? Dan kan ik dat er als bron bij zetten.

Nog niet helemaal af. Ik heb hem in het engels gevonden (tweede pagina)

www.cavalo-lusitano.com

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:34

Bedankt. Ik ga het er als bron bij zetten.