Lijst met Gelderse Hengsten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Lijst met Gelderse Hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:29

Ik kijk net bij de lijst van Gelderse hengsten. Maar er staan er een paar bij die nooit als Gelderse hengst gekeurd zijn.

Ook is het misschien handig om aan te geven bij welk stamboek ze goed gekeurd zijn. Ik zal wel even een voorzetje maken.

A

Ahoy (Monarch x Locomotief) KWPN GP
Aktion (Pion x Akteur) In 2003 overleden, nog beschikbaar via diepvriessperma. Aktion is alleen als rijpaard goedgekeurd geweest bij het KWPN. Nakomelingen uit een Gelderse moeder kunnen Gelders geregistreerd worden.
Alexandro P (Koss x Satelliet)KWPN GP
Avenir (Patrick x Sportman) In 2005 overleden.

Bazuin (Satelliet x Gloriant) In 2006 overleden, nog beschikbaar via diepvriessperma.KWPN GP
E

Elegant (Theoloog x Heemraad) KWPN GP
F

Focus (Pele x Farn) Geëxporteerd naar Amerika. Is alleen als rijpaard goedgekeurd. Is beslist geen Gelderse hengst.
G

Galant (Theoloog x Hoogheid) KWPN GP maar overleden, onduidelijk of hij nog beschikbaar is.
Gerlinus (Legaat x Garant) Is geen Gelderse hengst. Is een hengst die voor de Groninger/ IHW fokkerij ingezet wordt
I

IJsselmeer Ikepono (Vosmaer x Taxateur) Geboren in Amerika.
J

James Bont (Unitas x Zakerno) Niet KWPN gekeurd. Ik weet niet bij welk stamboek wel. Ik dacht IHW/KPST
K

Koss (El Corona x Goudsmid) KWPN GP
L

Laurentz (Bazuin x Unitas) KWPN GP
N

Nickson (Fortissimo x Waarborg) KWPN GP Niet meer beschikbaar.
P

Parcival (Koss x Unitas) KWPN GP
R

Rubus B (Ahoy x Pygmalion) KWPN GP
S

Sandor (Inspekteur x Elegant) Geëxporteerd naar Amerika, nog beschikbaar via diepvriessperma.
Sirius (Zichem x Goudsmid) KWPN GP

Taxateur (Obelisk x Commandant) Geëxporteerd naar Amerika, in 2005 overleden en nog beschikbaar via diepvriessperma.
U

Unitas (Hoogheid x Oleander) Overleden in 2000, nog beschikbaar via diepvriessperma.KWPN TP
Upperville (Cabochon x Creool) KWPN GP Wegens export niet meer beschikbaar.
Uromast (Manno x Indiaan) Geëxporteerd naar Amerika. KWPN TP Dit is een Tuigpaardhengst
V

Virtuoso (Garant x Iron) Geëxporteerd naar Amerika.
Vitens (Parcival x Zep) KWPN GP
Vulcaan (Patrick x Sportman) Geëxporteerd naar Canada.
W

Walser (Rentmeester x Commandant) Alleen diepvriessperma beschikbaar.
Wandango (Legaat x Equator) Geëxporteerd naar Zwitserland. KWPN GP erkend
Wolfgang (Farn x Eratosthenes xx) Alleen diepvriessperma beschikbaar. Wolgang is alleen in de rijpaardrichting goedgekeurd.
Z

Zethar (Parcival x Cabochon) KWPN GP op wacht
Zichem (Gondelier x Eclatant) Overleden in 2001, alleen diepvriessperma beschikbaar.KWPN GP
Zuidpool (Amor x Persian Path S xx) Is goedgekeurd als rijpaardhengst nakomelingen uit een Gelderse moeder kunnen Gelders geregistreerd worden.

NB 1 Even ter info alle in Nederland goedgekeurden KWPN hengsten zijn erkend voor de Gelderse fokkerij. Mits een nakomeling niet meer dan 12,5% veredelingsbloed heeft( Volbloed of Hackney)
NB 2 Bij een aantal hengsten heb ik er niets achter gezet heb omdat ik daar niet zeker van weet wat de status is of was.
NB 3 KWPN GP houdt inderdaad in goedgekeurd bij het KWPN richting Gelders Type.

Overigens staat er in de tekst over het Gelderse Paard dat het een ras is. Dit klopt niet het is een type.

Bij vragen kunnen jullie altijd contact met mij opnemen.

NatasjavE

Re: Lijst met Gelderse Hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:41

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:51

Droomwals (waterman x graaf oregon)
Maar weet niet of deze ooit goedgekeurd is geweest?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:17

Droomwals is niet als Gelderse hengst goedgekeurd geweest maar als Tuigpaardhengst.

@Zilvermoon. Ik zie dat jij je merrie drachtig hebt van Alexandro P...wat leuk. Mijn merrie is ook drachtig van Alexandro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:28

Op de site van Klomhaar staat Nickson wel als beschikbaar. Klopt dit niet?
http://www.horsenl.nu/klomphaar/index.htm

Wat zijn eigenlijk precies de eissen voor het registreren van een veulen in de GP richting?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:41

Ik weet niet of de hengst via diepvries nog beschikbaar is maar de hengst is gecastreerd en staat te koop. Hij dekte zowiezo erg weinig.

De Eissen voor GP registratie staan op de KWPN site. Ik zal ze even opzoeken er hier neerzetten.

Igg mag er niet meer dan 12,5% Veredelingsbloed inzitten (Engels-, Arabisch-, of Anglo Arabisch volbloed of Hackney bloed) en het paard moet in het Gelderse Type staan en het liefst gewoon uit Gelderse ouders komen. In bepaalde gevallen kan dispensatie voor de bloedeis gegeven worden. Bijvoorbeeld als de merrie uitzonderlijk goed in het Gelderse Type(exterieur en gangen) staat en de (aanstaande)fokker graag graag Gelders wil fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:05

Geen reactie van de Wiki mods?

Hier een link waar je het registratie schema van het KWPN kan vinden en dus ook voor de KWPN Gelderse Paarden.
Het is even wat puzzelwerk, maar alles staat er.
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

Is het ook nog een idee om de andere Gelderse hengsten in een lijst te zetten? Er zijn nog meer Gelderse hengsten die niet voor het KWPN dekken (IHW en KPST) dat maakt het misschien wat duidelijker voor mensen die zoeken.

Of gewoon een lijst met alle Gelderse hengsten en er bij zetten voor welk stamboek ze zijn goed gekeurd.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:07

@ NatasjavE Leuk! Ben benieuwd naar de Alexandro beebs..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:06

Ik vind het een leuk initiatief.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:18

Ik wil best een complete lijst met alle Gelderse Hengsten maken met het bijbehorende stamboek en de afstamming...maar dan moeten de wiki schrijvers of mis mods dat maar aangeven of ze dat willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:25

Over ongeveer hoeveel hengsten gaat het dan eigenlijk totaal?
Ik vind het doorgaans moeilijk te vinden of een GP hengst nog beschikbaar is en vooral of hij ook KI beschikbaar is. Dit komt vooral omdat deze vaak bij kleine HH staan die hun website niet up to date houden. Zo staat er bij Hofs enkel een prijslijst van 2008-2009 bijvoorbeeld. Je kan altijd bellen, maar een overzicht lijkt me niet onhandig. Ben benieuwd naar de Mod reactie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:59

Sizzle schreef:
Over ongeveer hoeveel hengsten gaat het dan eigenlijk totaal?
Ik vind het doorgaans moeilijk te vinden of een GP hengst nog beschikbaar is en vooral of hij ook KI beschikbaar is. Dit komt vooral omdat deze vaak bij kleine HH staan die hun website niet up to date houden. Zo staat er bij Hofs enkel een prijslijst van 2008-2009 bijvoorbeeld. Je kan altijd bellen, maar een overzicht lijkt me niet onhandig. Ben benieuwd naar de Mod reactie.

Het Gelderse clubje is ook klein. De meeste weten het allemaal wel welke hengsten beschikbaar zijn. Voor de exacte zaken zal ik ook even moeten nabellen hoor.

Op dit moment gaat het om 12 KWPN hengsten die beschikbaar zijn voor de Gelderse fokkerij.(al of niet via dvz)
Daarnaast zijn er nog hengsten van het Gelderse type beschikbaar via andere stamboeken. Deze worden echter niet door het KWPN erkend. Dus voor KWPN GP fokkers niet beschikbaar.

Ik heb de wikischrijver een pb gestuurd...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:18

Ik ga hier zsm naar kijken, waarschijnlijk kan ik morgen wel een aantal dingen plaatsen.

In elk geval thnx voor alle moeite en voor je pb NatasjavE.
In je pb zei je dat je ook wel een volledige nieuwe lijst zou willen maken. Dat is zeker welkom en daar wordt ook absoluut wat mee gedaan hoor. Op dit moment zijn er wat problemen binnen het team van Wiki-mods waardoor sommige dingen wat langer blijven liggen dan de bedoeling is, maar het komt allemaal goed.

Het lijkt mij trouwens het beste om de paarden die alleen KWPN rijpaard goedgekeurd zijn niet in de lijst op te nemen. Zij vallen immers onder NB1 uit je eerste post als ik het goed begrijp?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:24

De rijpaarden zijn simpelweg niet als Gelders Paard gekeurd(en getest) en horen daarom niet op de lijst. Er zijn ook rijpaarden die minder dan 12,5% xx voeren...dan nog maakt dat een paard niet noodzakelijker gewijs een Gelders Paard.

De Tuigpaarden moeten ook van de lijst om dezelfde reden als de rijpaarden. Ze zijn niet als Gelders Paard gekeurd en getest.

Ik ga er mee aan de slag.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:40

Komt binnenvallen.... Ik heb een nakomeling van Laurentz, in mijn profiel staat een foto.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:48

NatasjavE schreef:
Gerlinus (Legaat x Garant) Is geen Gelderse hengst. Is een hengst die voor de Groninger/ IHW fokkerij ingezet wordt

Bijna; binnen het IHW is hij niet gewenst en staat hij ook niet op de lijst met hengsten.
Omdat hij bij het GrP wel is ggk moet het IHW de nazaten erkennen, maar voor de IHW-fokkerij wordt de hengst in feite niet ingezet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 06:36

Aha, okey dank je wel Uums. Dat wist ik niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 06:37

vinos schreef:
Komt binnenvallen.... Ik heb een nakomeling van Laurentz, in mijn profiel staat een foto.

Mooi Paard echte Laurentz.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:09

Dankje, heb hem nog maar net (lees: 1 week).
Hij is zo leuk! :-)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:10

Hoe gaat het inmiddels met de lijst van de Gelderse paarden?? Ben je er nog aan toe gekomen NatasjavE.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:26

Ik ben er mee bezig maar ik heb een zeer drukke week gehad. Ik heb al info van Yootha gekregen maar ik moet er nog even een net lijstje van maken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:21

:) Fijn Natasja. Het heeft op zich geen haast hoor, mijn vraag was meer om eens te checken of er misschien problemen waren. Als je ergens hulp bij nodig hebt of ergens over twijfelt mag je altijd een berichtje sturen he ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:21

Is goed, dank je wel.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:16

Ik mis de hengst Waverveen (Recruut x Iregon).
Geboren in 1980.
Goedgekeurd in 1983.
Zilverapppelbruin.
Heeft alleen niet zoveel gedekt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:36

Haha ben net bezig om alle gelderse hengsten die ooit voor het kwpn zijn goedgekeurd te vermelden, ook die overleden en geéxporteerd zijn.