Landais pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

Landais pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:41

Ik ben bezig met het ras Landais. Ik ben nog bezig met meer informatie te zoeken, maar als iemand anders nog toevoegingen heeft, aarzel niet.

Landais (pony)

De Landais pony komt uit het zuidwesten van Frankrijk, om precies te zijn uit de streek Les Landes.

Geschiedenis
Er wordt gezegd dat de Landais pony afstamt van de rassen die op de murenschilderingen in de grotten van Lascaux te zien zijn, dat eveneens in Zuidwest-Frankrijk ligt. Dit komt doordat de Tarpan waarschijnlijk een voorloper was van de Landais, die later gekruisd is met andere inheemse rassen. In de tijd dat de muurschilderingen zijn gemaakt, leefde onder andere de Tarpan in dat gebied.
In 732 na Christus, zo rond de slag bij Poitiers, is er een aanzienlijke hoeveelheid Arabisch bloed toegevoegd aan het ras. Ook rond de Tweede Wereldoorlog is er nieuw bloed toegevoegd, men koos deze keer voor zwaardere rassen om de lichaamsbouw van de pony te verbeteren. Doordat het ras eigenlijk vanaf het begin al niet meer zuiver was, is bijna onmogelijk om de originele Landais pony ergens te vinden.

Exterieur

Hoofd: klein hoofd, een rechte neuslijn en een breed voorhoofd.
Lichaam: De hals is gespierd en goed gebogen, de schouders zijn schuin, de rug is breed en kort.
Kleur: (koffie)vos, zwart of (donker)bruin
Stokmaat: 1,20 - 1,35 m

Karakter
De Landais heeft een rustig karakter en is intelligent, vriendelijk en gehoorzaam.

Gebruik
De Landais wordt veel gebruikt als rijpony, het heeft veel talent voor springen, dressuur en eventing, maar ook op de drafbaan doet dit ras het goed. Ook is de Landais een prima pony voor kinderen.

Bron: http://www.petcaregt.com/horsecare/hors ... horse.html
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 23-08-10 21:04, in het totaal 3 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Landais pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:49

even opletten dat je pony en paard door elkaar gebruikt.
In je eerste zin: Stamt af van de rassen op de rotsschilderingen, dat vind ik een vage zin. Welke rassen zijn dat dan?

Daarbij lijkt je tekst op een bijna letterlijke vertaling van http://horsehints.org/Breeds/LandaisPony.htm
Vind ik geen probleem, maar ff bij een mod checken of dat mag ivm copyright

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:54

Bedankt voor je commentaar, ik heb het door elkaar gebruiken van pony en paard meteen verbeterd. Die rassen heb je inderdaad gelijk in, daar ga ik nog even naar op zoek.

Ik heb het niet letterlijk vertaald, maar zoveel mogelijk geprobeerd het in mijn eigen woorden te zetten. Als het niet goed is ga ik overnieuw beginnen, dan proberen het nog meer in mijn eigen woorden te zetten. :)

Edit: Ik heb het artikel wat aangepast.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:59

Ziet er al goed uit. Alleen de zinsbouw in het stukje geschiedenis verloopt niet altijd fijn. Die laatste zin zou ik bijvoorbeeld anders formuleren.
Suggestie: 'Doordat het ras vanaf het begin vrijwel niet zuiver gefokt is, is het bijna onmogelijk om nog ergens een originele raszuivere Landais pony te vinden.'
Zijn er nog raszuivere Landais pony's? Want als dat niet het geval is zou je 'bijna' wel weg kunnen laten.
Heb je de link die Stef noemt ook gebruikt als bron?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:07

Bedankt Stephanie, ik zal nog eens naar de zinsbouw kijken.
Volgens de websites die ik heb geraadpleegd zijn er nog wel raszuivere pony's, alleen zijn die dus bijna niet meer te vinden.
Ik heb de link die Stef noemt niet gebruikt, maar alleen de bron die onder het artikel staat. Ik kan op internet weinig vinden over de Landais pony, dus veel informatie is het niet. Binnenkort maar eens bij de bibliotheek langs om meer te op te zoeken.