Het modereren op Links

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Het modereren op Links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:26

Het valt me steeds meer op dat er op LN gewoon slecht (of niet?) gemodereert wordt.
Op tems wordt wel gereageerd, en dan wordt er ook wel wat mee gedaan, maar verder zie ik niet veel actie..

Daarbij komt het ook sterk op me over alsof de mods zelf de regels niet kennen.
Ik heb wel eens moeten temmen op een LN-mod, die zelf op LN in overtreding ging door een filmpje in een al bestaand topic te plaatsen, en blijkbaar wordt hier nogsteeds niet echt op gemod.. Ook zie ik dat topics worden gesloten 'omdat het er ooit al eerder op heeft gestaan' terwijl er alweer een nieuw topic met hetzelfde onderwerp geopend mag.

Ben ik de enige die dit opvalt?
En wordt het tijd om de regels aan te passen dan, of gewoon om beter de gaan modden?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:49

En dan reageer ik bij deze meteen even. Want er wordt wel degelijk gemodereerd op LN, ik ben er per dag ook zo'n uurtje mee bezig.

Wat betreft dubbele topics: als iemand een TEM plaatst met de melding "deze heeft er ooit al op gestaan" en ik kan zelf niet meteen een identiek topic vinden, dan vraag ik altijd aan de TEM'er of ze me de link kunnen geven. Als er geen wordt gevonden, dan laat ik hem open. Als er één wordt gevonden van pakweg een jaar oud, dan laat ik hem ook open omdat dat identieke topic veel te oud is om weer in te reageren. Dan kan de discussie doorgaan in het nieuwe topic. Zijn er op hetzelfde moment 2 identieke topics, dan gaat het nieuwste op slot en kan het gesprek verder gaan in het eerste topic.

Filmpjes plaatsen in bestaande topics - ja, ik ben daar ook één keer in de fout gegaan toen ik nog niet lang modereerde op LN. Maar wij kunnen ook fouten maken. Persoonlijk verwijder ik altijd (als ik ze tegenkom) posts waarin video's worden geplaatst in bestaande topics of wanneer filmpjes worden gequote. Maar ook daar kunnen wij de hulp van TEM's gebruiken.

Filmpjes van dierenmishandeling worden bijna altijd vrijwel meteen gespot en die gaan dan op slot, link verwijderd. Zelfde gebeurt met referral links, die worden ook gewoon weggehaald.

PureSylk

Re: Het modereren op Links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:54

Bedankt voor je reactie :)

Ik snap dat jullie ook gewoon fouten maken, dat is logisch. Maar het viel me gewoon de laatste tijd zo op op links. Blijkbaar pak ik steeds de verkeerde topics eruit, en zie ik te weinig wat er wel allemaal gebeurt..

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de gebruikers beter hun best doen. Ik denk namelijk dat jullie veel tems binnen krijgen met 'die heeft er al een keer opgestaan' terwijl het inderdaad al lang geleden is en gebruikers blijkbaar niet weten dat er elke 8 weken een nieuw topic geopend mag. Ook het posten van filmpjes is volgens mij bij bijna niemand bekend..
Maarja, het staat natuurlijk allemaal gewoon in de charter, en een geniaal plan om meer mensen op de hoogte te brengen heb ik helaas ook niet :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:58

Het probleem is inderdaad dat veel mensen de regels van het forum niet lezen. Want LN heeft heel wat eigen regels (geen referral links, geen filmpjes plaatsen in bestaande topics, geen dierenmishandeling of parende dieren etc.) waar niet veel mensen van afweten. Gelukkig is er een groep gebruikers die wél weten dat zo'n dingen niet mogen, en die zijn dan behulpzaam met TEM'en. Er zou een manier moeten zijn om dat wat meer onder de aandacht te brengen, maar ja, hoe?

Ik loop er de laatste tijd ook steeds vaker tegenaan dat er filmpjes in bestaande topics worden geplaatst. Ik heb net even de eerste pagina afgelopen en heb daar alleen al redelijk wat posts met filmpjes verwijderd en modopmerkingen geplaatst.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:15

PureSylk schreef:
Het valt me steeds meer op dat er op LN gewoon slecht (of niet?) gemodereert wordt.

Ten eerste vind ik dit altijd erg jammer. Liever heb ik even een PB van je, dan wordt er vaak al veel duidelijk. Zomaar roepen dat er slecht of gewoon niet wordt gemod.... vind ik nogal wat.

Verder sluit ik me aan bij wat Yasmine al heeft gezegd.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:27

Het is niet mijn bedoeling om jullie af te vallen Elles,
Vandaar ook mijn vraag of ik de enige was die het opvalt.
Ik probeer bij te dragen aan een oplossing voor het probleem (dat ik zie) niet om alleen maar te roepen dat jullie zo slecht bezig zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:11

Elles schreef:
Ten eerste vind ik dit altijd erg jammer. Liever heb ik even een PB van je, dan wordt er vaak al veel duidelijk. Zomaar roepen dat er slecht of gewoon niet wordt gemod.... vind ik nogal wat.

Ik vraag me af waar die neiging om alles buiten de openheid te houden precies vandaan komt? Soms kan een pb'tje veel verduidelijken maar het is wel een erg makkelijke manier om alle kritiek onder de pet te houden.

En daarnaast valt het mij ook op dat mods regelmatig niet volledig op de hoogte lijken te zijn van de regels. En voor de goede orde, ik heb dit in een pb aan het team kenbaar gemaakt, alleen (uiteraard) niet naar elke individuele mod apart. (De reactie was, niet geheel onverwacht, dat men 'ernaar ging kijken'. Of er daarna ook werkelijk wat mee gedaan wordt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:16

Er is toch zo'n uitspraak; 'If you're satisfied: tell others, if you're not: tell me.'

Ik denk niet dat dat een kwestie is van 'dingen uit de openheid willen houden'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:36

Rock schreef:
Ik denk niet dat dat een kwestie is van 'dingen uit de openheid willen houden'.

Waarom denk je dat, waar zou je dat op baseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:48

Laten we het andersom stellen, het is immers niet zo dat ik moet gaan bewijzen dat iets niet zo is.

Hoezo kan jij in het hoofd van de mods kijken en bepalen dat dat is wat ze doen? Ik kan me voorstellen dat een visie zoals TS dat heeft beter via PB kan worden afgehandeld omdat er een simpele uitleg was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:11

Rock schreef:
Laten we het andersom stellen, het is immers niet zo dat ik moet gaan bewijzen dat iets niet zo is.

Van mij hoef je dat niet hoor. Ik kan alleen zeggen dat mijn concrete pb hierover is afgedaan met een nietszeggend 'we gaan er naar kijken'. En ik kan constateren dat het niet heeft geleid tot duidelijke veranderingen.

Citaat:
Hoezo kan jij in het hoofd van de mods kijken en bepalen dat dat is wat ze doen? Ik kan me voorstellen dat een visie zoals TS dat heeft beter via PB kan worden afgehandeld omdat er een simpele uitleg was.

Ik kan dat niet. Maar ik heb wel de ervaring dat er in pb'tjes bijzonder weinig wordt uitgelegd, en dat terechte vragen onbeantwoord blijven. Bovendien is het makkelijk om situaties uit te gaan leggen. Want 'ja, die ene keer ...'. Maar dat is niet de vraag. De vraag is NIET waarom er toevallig eens een keer een foutje gemaakt wordt. De vraag is waarom het vaak gebeurt. De losse gevallen zijn vast weg te redeneren. Zoals er ook altijd redenen te geven zijn waarom de val van een paard aan de omstandigheden lag.
Maar als die losse gevallen vaak voorkomen dan is de kans heel groot dat er meer achter zit.

Je kunt daar als team wat mee doen. Je kunt ook steeds blijven volharden in 'vraag het maar per pb', dan hoef je als mod namelijk geen duidelijke (en vooral: algemeen toepasbare) antwoorden te geven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:26

En ja hoor, is er weer iets negatiefs over de mods en hebben we weer de vaste posters.

Krijg eerlijk steeds meer het idee van een georganiseerde bende, maar dan tegen de mods.

Heel jammer dat men koste wat kost die vrijwilligers onderuit wil halen.

Van mij mogen er sancties komen op sfeerbederven.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:27

Het zijn altijd weer bekende mensen die de dingen van de moderators weer in twijvel brengen.
Beetje jammer. de strekking bvan dit toppic is hoe er gemodereerd wordt op links.
Slimmerik en ik hebben de zelfde gedachtes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:12

Shadow0 schreef:
Maar dat is niet de vraag. De vraag is NIET waarom er toevallig eens een keer een foutje gemaakt wordt. De vraag is waarom het vaak gebeurt.

TS vindt dat het vaak gebeurt, maar dat wil toch niet zeggen dat dat ook zo ís? Ik vind het nogal wat om te stellen dat ergens niet of slecht gemodereerd wordt en daar speciaal een topic voor te openen zonder dat je daar eerst de betreffende mensen op aanspreekt.

Citaat:
Je kunt daar als team wat mee doen. Je kunt ook steeds blijven volharden in 'vraag het maar per pb', dan hoef je als mod namelijk geen duidelijke (en vooral: algemeen toepasbare) antwoorden te geven.

Dat het voor jou niet doorzichtig is dat er iets mee gebeurt wil niet zeggen dat er niets mee gebeurt. Voor hetzelfde geld zijn de LN mods nu achter de schermen aan het praten over 'hoe pakken we het aan'. Dat weten we niet, want wij kunnen daar niet kijken.

Ik snap je 'missie' maar ik vind het wel jammer dat je elk topic op FZ er weer bovenop springt om hetzelfde riedeltje af te draaien. Ik denk persoonlijk dat je daarmee alleen zult bereiken dat men je helemaal niet meer serieus neemt. Als ik mobiel bok dan heb ik hem vaak zo staan dat de schrijver van een bericht buiten beeld valt, maar die van jou kan ik er feilloos tussenuit pikken. Ik geloof dat ik een vrij tolerante bokker ben, maar zelfs mij bekruipt onderhand af en toe het gevoel 'heb je haar weer'.

Zal ongetwijfeld andersom ook zo zijn voor sommige bokkers, maar ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment alleen maar ergerlijk wordt als je steeds met dezelfde dingen komt.

Just my two cents...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:47

Hey Yasmine, bedankt voor je antwoord, ik wist dat eigenlijk ook niet :o Misschien een idee om die regels in een BB te plaatsen? Als reminder?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:49

Nu ik mijn eerste bericht nog eens nalees heb ik het misschien iets negatiever overgebracht dan de bedoeling was. Ik kan misschien beter niet zulke topics openen op het moment dat ik me er juist aan erger :+
Aan de andere kant, ik open dit topic niet zomaar. Er zijn vaker plekken waarvan ik vind dat het modden beter kan. Blijkbaar lag het in dit geval alleen niet aan de mods (of tenminste niet volledig) maar vooral aan de gebruikers.
Juist goed dan dus denk ik dat ik het in de openbaarheid heb geplaatst, aangezien de gebruikers het nu ook lezen.
Pauline bijvoorbeeld weet nu alweer regels die ze niet wist, dat is er alweer een :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:53

fenja schreef:
Het zijn altijd weer bekende mensen die de dingen van de moderators weer in twijvel brengen.

Klopt, en ik heb daar goede redenen toe. Ik ben niet georganiseerd, ik ben maar alleen... ik wil ook geen personen naar beneden halen. Ik heb niks tegen de mods als personen, sterker: de meeste vind ik leuk en vriendelijk. Ik wil alleen het functioneren van het team ter discussie stellen. En ik vind het jammer dat die discussie steeds uit de weg wordt gegaan (nu op persoonlijke argumenten), ipv dat er gewoon een open dialoog van komt.