Mirandese ezel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Mirandese ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:51

Wordt er al een artikel geschrevenover dit unieke Portugese inheemse ras?
Afbeelding

Afbeelding

TLNLSDB

Re: Mirandese ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:52

geen idee maar ik vind ze prachtig!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:33

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:36

Ik weet dat er nog geen artikel IS, ik heb dat nl eerst opgezocht :D maar ik weet niet of iemand al een opzetje heeft in zijn computer en het plan had...

Ik wil me er wel aan wagen. Ze zijn met uitsterven bedreigd, maar gelukkig is er een stichting die zich voor het verpreiden van kennis van het ras en behoud van het ras inzet.
Ik krijg de newsletter van ze en wil graag wat doen om ze wat bekender te maken buiten Portugal.

Citaat:
Ze zien er wel heel schattig uit met die pluisharen en grote oren.

Ja, vooral die middelste op die onderste foto... :+
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-08-10 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:39

Lusitana schreef:
Ik weet dat er nog geen artikel IS, ik heb dat nl eerst opgezocht :D maar ik weet niet of iemand al een opzetje heeft in zijn computer en het plan had...

Ik wil me er wel aan wagen. Ze zijn met uitsterven bedreigd, maar gelukkig is er een stichting die zich voor het verpreiden van kennis van het ras en behoud van het ras inzet.
Ik krijg de newsletter van ze en wil graag wat doen om ze wat bekender te maken buiten Portugal.

Je was zelf al zo slim... Denk niet dat er iemand aan begonnen is hoor. Het is een onbekend ras en tussen de ezelrassen op wiki staat hij ook nog niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:45

Okee, nou dan begin ik eerdaags gewoon.
Kan er in een keer uit komen of kan lang duren, is bij mij afwachten, mijn hersens gaan letterlijk knetteren als ik te lang moet concentreren aan de computer, dus het ligt er een beetje aan hoe makkelijk het gaat en wat ik nog meer moet doen aan de computer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:46

Je doet dit voor je plezier, dus denk aan je gezondheid e.d. Gewoon op je gemakje eens gaan schrijven.

Het is trouwens wel handig en prettig voor jezelf als je je aan de volgende opbouw houdt:

Inleiding
....

Geschiedenis
....

Exterieur
.....

Karakter
.....

Gebruik
......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:54

Ja, ik heb gekeken hoe ze het bij andere rassen doen.
Hoeveel foto's mag je gebruiken?
Ik heb nl zulke leuke....maar ja als er alleen maar een van het hoofd en een van de hele ezel van opzij bij mag...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:08

fijn dat je een artikel wil schrijven Lusitana! :)

Je mag meer dan 2 foto's gebruiken... bovenaan het artikel komen 2 foto's: een hoofdfoto en een standfoto.

Onderaan het artikel kan je een gallery maken en daarin zoveel mooie foto's plaatsen als je wil :D

Aan de foto's zitten wel een aantal regeltjes: ze moeten minimaal 400x600 zijn (of andersom), geen kader eromheen, copyright mag op de foto, maar het mag niet overheersen... onderaan de foto, of in een hoek is toegestaan.

Alvast bedankt :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:31

Ow ik heb ze juist verkleind naar 300, ik dacht dat er jusit een maximum aan zat.
Maar goed kan dat wel veranderen
Maar ik heb bv deze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En van ze aan het werk enzo. De stichting is heel royaal met uitdelen van fotos omdat het ter promotie is.
Iik zal even kijken hoe dat werkt met zo'n galerij.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:33

dat zijn leuke foto's! Bij de omschrijving van de foto kan je de stichting vermelden en de naam (en website evt.) van de fotograaf.

Heeft de stichting de foto's zelf gemaakt, of heeft een fotograaf ze gemaakt in opdracht van de stichting? Het copyright ligt nl. nog bij de fotograaf dan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:47

Ik mag ze vrij gebruiken. Het zijn diverse particulieren die foto's inzenden en ook wat fotograven, maar dat zijn dus ook vrijwilligers van de stichting.
Ik kan het nog wel een keer navragen, maar dat heb ik jaren geleden ook al gedaan en ze vinden alles wel best. Ze staan ook op hun site zonder vermelding van fotograaf bv.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:32

zoals je het nu tikt, lijkt het me idd dat de stichting dan het copyright van de foto's zou moeten hebben, maar zeker weten doe ik het niet... :o

Zou je in ieder geval een (schriftelijke) toestemming van de stichting kunnen mailen? Dan kunnen we die achter de schermen opslaan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:54

Ik heb een verklaring gevraagd en ze inspraak gegeven in welke foto's te gebruiken. Nu is het wachten op antwoord, maar zal vast beginnen met het artikel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:59

dank je wel +:)+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:54

Steno opzet ;) :

De Mirandese ezel is een oud inheems Portugees ezelras dat vrijwel uitsluitend voorkomt in de armste en meest onherbergzame bergstreek van de provincie Trás-as-Montes ten de Spaanse grens in het noord-oosten van Portugal. Het is genoemd naar de plaats Miranda do Douro, behoort tot de grote ezelsoorten en toont grote gelijkenis met de Franse Poitou ezel en de minder bekende Spaanse Zamorano-Leonesa ezel.

Geschiedenis
Lang verhaal heb ik prachtig in het portugees moet ik even vertalen en bergrijpelijk maken voor niet wetenschappers ;)

Exterieur
- De vacht is donkerbruin met lichtere gradaties in de flank en aan de onderkant van het lichaam.
- Lang en dik haar.
- Grote oren, breed aan de basis en afgerond aan de uiteinden, met weelderig haar bedekt.
- Flink hoofd.
- Korte neus met grauw uiteinde.
- Dikke lippen.
- Grauwe rand om de ogen.
- korte, dikke nek.
- Brede borst.
- Stokmaar hoger dan 1,20 m , ideaalmaat 1,35 m.
- Robuust exterieur met grote hoeven.

Karakter
De Mirandese ezel is uitzonderlijk zachtaardig en mak.

Gebruik
De Mirandese ezel wordt gebruikt door keuterboeren (M/V) als trekdier om het land te bewerken en oogst te vervoeren, in enkel- of tweespan, en als lastdier. Verder wordt hij gebruikt als rijdier.
Om het ras te behouden is er een stichting opgericht (de AEPGA) die de ezel inzet voor ecotoerisme. Ze worden gebruikt voor 1 en meerdaagse tochten (in de categoriën makkelijk, redelijk zwaar en zwaar) door de ongerepte natuur. De groepen zijn niet groter dan 16 personen en er wordt 1 ezel op 1 tot 3 personen gebruikt. Er gaan ervaren burriqueiros= ezeldrijvers en gidsen mee.
Daarnaast worden er jaarlijks in de bergdorpen rond festiviteiten georganiseerd waarin ze defileren in hun hoedanigheid als werk-ezel, of als voorbeeld van hun ras, en er spellen zijn als snipperjacht (speurtocht) en ezel gymkhanas, waaraan jong en oud meedoet. Het is niet ongewoon om een tachtigjarige vrouwtje het parcours succevol te zien afleggen met een ezel. Deze evenementen hebben altijd een enorme opkomst.
Het is mogelijk om het werk van de stichting te steunen met donaties en financiele adoptie van een ezel.
(Ik ga even uitzoeken hoe)

Detail: Ze worden altijd bitloos gebruikt, meestal met een typisch ezelhalster.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:50

Banjer schreef:
zoals je het nu tikt, lijkt het me idd dat de stichting dan het copyright van de foto's zou moeten hebben, maar zeker weten doe ik het niet... :o

Zou je in ieder geval een (schriftelijke) toestemming van de stichting kunnen mailen? Dan kunnen we die achter de schermen opslaan :)

Ik heb toestemming, het is wel in het portugees. Zal het even mailen (met vertaling).

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:54

Poitou ken ik wel maar die is dus aanzienlijk groter dan dit ras.
Op de foto ogen ze heul groot (portugese dwergeigenaren?) maar ze zijn maar B/C ponymaat, helaas dan blijft de Poitou toch mijn favoriet :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 00:41

Portugezen zijn idd klein, helemaal die in de bergen wonen. De oudere generaties werden niet groter dan 1.50m vandaar dat ze de ezels ook niet veel groter wilden.
De Mirandese ezel is door zijn totale afscheiding van de rest van Europa en zelfs de rest van Portugal door het onherbergzame gebied door zelf selectie gevormd, en niet door fokprogrammas.
Deze geisoleerdheid is ook de reden waarom ze niet wijder verspreid zijn, ook niet door Portugal.

Overigens is de ideaal maat 1.35m, dat wil niet zeggen dat er geen grotere zijn.

Je kunt ook als vrijwilliger voor de stichting werken, ze hebben drie locaties met ezels en ontvangen vrijwilligers uit heel Europa.

Ik vraag me af of het de moeite waard is om apart over de stichting een pagina te maken?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:49

ik zou het bij het artikel zelf zetten. Dat lijkt me overzichtelijker.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:50

Lusitana schreef:
Portugezen zijn idd klein, helemaal die in de bergen wonen. De oudere generaties werden niet groter dan 1.50m vandaar dat ze de ezels ook niet veel groter wilden.
De Mirandese ezel is door zijn totale afscheiding van de rest van Europa en zelfs de rest van Portugal door het onherbergzame gebied door zelf selectie gevormd, en niet door fokprogrammas.
Deze geisoleerdheid is ook de reden waarom ze niet wijder verspreid zijn, ook niet door Portugal.

Overigens is de ideaal maat 1.35m, dat wil niet zeggen dat er geen grotere zijn.

Je kunt ook als vrijwilliger voor de stichting werken, ze hebben drie locaties met ezels en ontvangen vrijwilligers uit heel Europa.

Ik vraag me af of het de moeite waard is om apart over de stichting een pagina te maken?

ja leuk zijn altijd wel mensen die een leuke werkvakantie willen met fluffy ezeltjes :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:46

Dribbel schreef:
ik zou het bij het artikel zelf zetten. Dat lijkt me overzichtelijker.

Het probleem is dat de stichting verder rijkt dan alleen de ezels omdat ze feitelijk de bewaarders van de tradities zijn in die streek, ook wat betreft dansen, muziek, instrumenten, culinair etc. De ezel is een onderdeel van het culturele gebeuren.
Het ezelgebeuren staat over zo'n zeven paginas en een aantal subpaginas verspreid, (en daarnaast zijn er nog een tiental over de andere aspecten) dus niet iets wat ik in een paar zinnen kan noemen en een adoptie programma en vrijwilligerswerk vind ik ook niet echt horen op een ras pagina. Dat is echt werk van de stichting. Maar bij gebruik past een deel weer wel.
Ik zal het belangrijkste noemen en dan kijken we wel hoe dat eruit ziet.
Het is jammer dat de site alleen in het portugees is, want dat betekent dat mensen niet zelf wat kunnen opzoeken.

Ovrigens ben ik van plan om een van de 3 ezelcentra die ze hebben, te bezoeken en kan daar wel eens apart wat over schrijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:09

Weer wat verder: :D

De Mirandese ezel is een oud inheems Portugees ezelras dat vrijwel uitsluitend voorkomt in de armste en meest onherbergzame bergstreek van de provincie Trás-as-Montes ten de Spaanse grens in het noord-oosten van Portugal. Het is genoemd naar de plaats Miranda do Douro, behoort tot de grote ezelsoorten en toont grote gelijkenis met de Franse Poitou ezel en de minder bekende Spaanse Zamorano-Leonesa ezel.

Algemene gegevens over ezels:
Ezels leven ongeveer 15 jaar in het wild en worden 30/35 jaar oud als gezelschapsdier. Ze worden als volwassen gezien als ze ongeveer 4 jaar zijn. Ze worden te oud om nog goed te werken geacht als ze rond de 20 zijn. Het gewicht van een volwassen ezel varieert van 100 tot 400 kilo en hun hoogte tussen de 80 cm en 1.50m.

Geschiedenis
Lang verhaal heb ik prachtig in het portugees moet ik even vertalen en bergrijpelijk maken voor niet wetenschappers ;)

Exterieur
- De vacht is donkerbruin met lichtere gradaties in de flank en aan de onderkant van het lichaam.
- Lang en dik haar.
- Grote oren, breed aan de basis en afgerond aan de uiteinden, met weelderig haar bedekt.
- Flink hoofd.
- Korte neus met grauw uiteinde.
- Dikke lippen.
- Grauwe rand om de ogen.
- korte, dikke nek.
- Brede borst.
- Stokmaar hoger dan 1,20 m , ideaalmaat 1,35 m.
- Robuust exterieur met grote hoeven.

Karakter
De Mirandese ezel is uitzonderlijk zachtaardig en mak.

Gebruik
De Mirandese ezel wordt gebruikt door keuterboeren (M/V) in enkel- of tweespan, en als lastdier.
Het voordel van de ezel voor de boer is dat ze niet de bodem aanstampen omdat ze redelijk licht van gewicht zijn. Ze kunnen ook dichter langs de geplantte groenten en granen zonder ze te beschadigen. Tegenwoordig is de Mirandese ezel nog steeds hét antwoord op vervoer van personen, veevoer uitdelen - op de rug vervoerd-, ploegen, zaaien en oogsten, vervoer van druiven bij de druivenpluk en om terreinen te controleren.
Ze hebben ook de belangrijke functie als gezelschapsdier en zijn soms de enige reden voor een oudere om het huis te verlaten, omdat ze de ezelin moeten laten grazen (de meesten hebben ezelinnen). Dit laten grazen doen ze zoals een herder zijn schapen laat grazen, oftewel gewoon los, vaak in groepen. De eigenaren kunnen dan op een muurtje de dingen van de dag bespreken.
Verder wordt hij gebruikt als rijdier en voor therapie.
Detail: Ze worden altijd bitloos gebruikt, meestal met een typisch ezelhalster.

De Mirandese ezel wordt ook gebruikt voor de volgende produten:
-Vlees. Zijn vlees wordt als taai gezien, hoewel die mening niet unaniem is. Het wordt zo gegeten of in worst.
-Melk. Het is met name de cosmetische industrie en de voedingsindustrie gebruiken ezelinnenmelk. De boeren gebruiken veel ezelinnenmelk en de dokters schreven het zelfs voor als moeders geen borstvoeding konden geven omdat het er op moedermelk lijkt. Het is een dikke en zoete melk. Het is goed voor de huid, men gebruikt het in wondzalf en voor huidziekten.
-Huid. De taaie en elastische huid wordt vooral gebruikt voor het maken van schoene, trommels, aktetassen, tassen.

Om het ras te behouden is er een stichting opgericht (de AEPGA) die de ezel inzet voor ecotoerisme. Ze worden gebruikt voor 1 en meerdaagse tochten (in de categoriën makkelijk, redelijk zwaar en zwaar) door de ongerepte natuur. De groepen zijn niet groter dan 16 personen en er wordt 1 ezel op 1 tot 3 personen gebruikt. Er gaan ervaren burriqueiros= ezeldrijvers en gidsen mee.

Daarnaast worden er jaarlijks in de bergdorpen rond festiviteiten georganiseerd waarin ze defileren in hun hoedanigheid als werk-ezel, of als voorbeeld van hun ras, en er spellen zijn als snipperjacht (speurtocht) en ezel gymkhanas, waaraan jong en oud meedoet. Het is niet ongewoon om een tachtigjarige vrouwtje het parcours succevol te zien afleggen met een ezel. Deze evenementen hebben altijd een enorme opkomst.
Het is mogelijk om het werk van de stichting te steunen met donaties en financiele adoptie van een ezel.
(Ik ga even uitzoeken hoe)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:33

ziet er al goed uit Lusitana!

Ik zou zelf denk ik de stichting alleen op de pagina noemen... een link naar de website zou wel bij Bronnen, referenties en/of voetnoten kunnen... :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 22:15

Ja, maar de website is in het portugees dus de info daarop gaat verloren.
Maar ik heb al veel info gepropt in "gebruik". :D

Ik denk er trouwens over om boekingen te regelen bokkers die interesse hebben in zo'n tocht met ezels. Maar dat dan op het forum.