Hoe moet je je naam veranderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Hoe moet je je naam veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:07

Hoi :)

Waar kan je je naam veranderen, of bij wie?
Ik vind bumper zo saai, zat meer te denken aan fake-cake :))

groetjes bumper.

Karl66

Re: Hoe moet je je naam veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 00:22

[WWW] > [FZ]

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 00:26

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 03:35

Jolly bumper zou ook humor zijn.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:27

Echt maar één kéér maar? Maar wat als je nou ook bent uitgekeken op je tweede nieuwe naam? wat dan?

Offtopic: de tijd van dat bovenste bericht boven mij is ook humor, dan draai ik mezelf nog 4 keer om in mijn bedje hoor _O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:55

Volgens mij woont FS niet in Nederland ;)

En tja, je moet dus goed nadenken over je naam en als je hem verandert nóg harder nadenken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:58

FaberSmid schreef:

_O-

Naam veranderen kan alleen als je een brief schrijft naar de koningin :j En dan nog kan het vaak niet, jammer voor je. Het is per letter ook erg prijzig.

:') Sorry, kon het niet laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:06

Off-topic: Phormicola, van harte met je verjaardag!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:30

phormicola schreef:
FaberSmid schreef:

_O-

Naam veranderen kan alleen als je een brief schrijft naar de koningin :j En dan nog kan het vaak niet, jammer voor je. Het is per letter ook erg prijzig.

:') Sorry, kon het niet laten

Onzin, dat geldt alleen voor de geslachtsnaam. Je moet je verzoek dan richten aan de dienst Justis, een onderdeel van het ministerie van justitie. En als je (bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont) je aanvraag goed kunt beargumenteren hoeft dat helemaal niet moelijk te zijn.

Voor verandering van je voornaam/voornamen moet je bij de kantonrechter zijn.

Sorry, kon het dus ook niet laten. Kleine beroepsdeformatie }:0

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:34

Een persoon mag van naam en/of voornaam veranderen wanneer aan bepaalde strikte voorwaarden is voldaan, die zijn vastgelegd in de wet (*). In deze wet is in het bijzonder voorzien in de volgende beginselen:

* De verandering van de naam en/of voorna(a)m(en) is geen recht maar enkel een gunst, die respectievelijk bij koninklijk besluit of bij ministerieel besluit wordt verleend;
* Voor de bij de wet bepaalde naam en de door de ouder(s) gekozen voornamen geldt het beginsel van de vastheid van naam en voornaam dat van openbare orde is. Op grond hiervan kunnen personen kunnen worden geïdentificeerd. Bijgevolg is het aan de Koning om de grond van een verzoek om naamsverandering te beoordelen en aan de minister van Justitie om gevolg te geven aan een verzoek om voornaamsverandering;
* De naamsverandering wordt slechts uitzonderlijk toegestaan op voorwaarde dat het verzoek gesteund is op ernstige redenen. Bovendien mag de nieuwe gevraagde naam geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet schaden;
* Aan de procedure tot naamsverandering kan slechts een gunstig gevolg worden gegeven ingeval geen enkele andere procedure tot het gewenste resultaat kan leiden (bijvoorbeeld vordering tot wijziging van de geboorteakte in geval van vergissing bij de opstelling van de akte, vorderingen inzake de afstamming). Het gaat om een aanvullende procedure die niet mag worden verkozen boven een eigenlijke vordering of procedure;
* De voornaamsverandering kan onder soepeler voorwaarden worden toegestaan. Het verzoek moet eveneens met redenen zijn omkleed, maar de wet bepaalt dat enigerlei reden volstaat. Dat neemt niet weg dat de gevraagde voornamen evenmin aanleiding mogen geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet mogen schaden.

(*) Wet van 15 mei 1987 betreffende de namen en voornamen (BS van 10 juli 1987).

Wie mag een procedure tot naamsverandering indienen?

Enkel personen van Belgische nationaliteit, V.N.-vluchtelingen en staatlozen kunnen een procedure tot naamsverandering indienen. Bij de indiening van het verzoek moet een van deze hoedanigheden kunnen worden aangetoond.

Bron: http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... deren.html (waar nog meer staat)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:36

Ter aanvulling van hestejente...... Als je jonger bent dan 18 jaar en je ouders hebben beide het gezag dan moeten ze beide tekenen om het verzoek überhaupt maar in te kunnen dienen. Ben je ouder dan 18 jaar heb je met geen van beide ouders meer iets te maken. Het kost je dan wel € 487.50!! Mocht de niet verzorgend ouder niet willen tekenen om het verzoek in te dienen..... dan heb je een advocaat in te schakelen zodat je vervangende toestemming kan krijgen van een rechter.

Ik weet dit toevallig, omdat mijn dochter (12) er ook mee bezig is. Eind oktober is het hopelijk voor haar definitief, mits haar vader niet alsnog een bezwaar indient. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:40

Klopt inderdaad, beide ouders moeten toestemming geven als ze beide het gezag hebben als de aanvrager minderjarig is. Bedankt voor de aanvulling :)

Klopt ook dat 't reteduur is :(

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:42

...Eéééventjes een naam veranderen en je bent een paar honderd euro lichter... Rare wereld waarin we leven... zelfs námen moet je betalen...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:44

Graag gedaan :D. Waarom is het zo reteduur eigenlijk??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:48

rainbow8 schreef:

Duhh, waarom denk je? Anders gaat toch iedereen zo even voor de lol z'n naam laten veranderen. Gelukkig hoef je 't maar 1 keer te betalen :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-07-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:48

HorseyDude:
Eventjes?? De hele procedure duurt minimaal een half jaar. Eerst de niet-verzorgend ouder laten tekenen. Dan insturen. Betalen..... Dan afwachten wanneer je bericht krijgt van de gemeente (om het te versnellen zelf maar gebeld). Niet-verzorgend ouder krijgt 3 weken om te reageren. Dan moet het kind zelf nog 3 formulieren ondertekenen. Dan heeft de gemeente nog formulieren + de ondertekende formulieren op te sturen. Dan heeft de niet-verzorgend ouder nog 6 weken de tijd om in beroep te gaan..... na het ontvangen van een brief van justitie..... daarna duurt het nog zeker 8 weken voordat het officieel is. En het kind heeft een heel goede motivatie op papier te zetten en tegen de gemeente (waar je woont) te vertellen. En dan ben je ondertussen ruim een half jaar verder........ :(

Oh ja, niet te vergeten alle documenten die je moet aanvragen bij de geboorte gemeente, woon gemeente, trouw/scheidings gemeente...... kassa!!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:49

hestejente schreef:
rainbow8 schreef:

Duhh, waarom denk je? Anders gaat toch iedereen zo even voor de lol z'n naam laten veranderen.

Tot een paar jaar geleden was het lang niet zo duur als nu.......... Althans dat is mijn info......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:50

rainbow8 schreef:
Oh ja, niet te vergeten alle documenten die je moet aanvragen bij de geboorte gemeente, woon gemeente, trouw/scheidings gemeente...... kassa!!

Alsof een gemeente daar wat aan heeft of veel aan verdient. Je moet gewoon dmv een geboorteakte kunnen aantonen wie je bent, en daarna moet je een paspoort hebben met je naam. Nieuwe naam, dus nieuw paspoort.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:51

rainbow8 schreef:
Tot een paar jaar geleden was het lang niet zo duur als nu.......... Althans dat is mijn info......

Klopt. Zo'n 3 jaar geleden betaalde je ongeveer de helft van wat het nu kost.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:58

hestejente schreef:
rainbow8 schreef:

Alsof een gemeente daar wat aan heeft of veel aan verdient. Je moet gewoon dmv een geboorteakte kunnen aantonen wie je bent, en daarna moet je een paspoort hebben met je naam. Nieuwe naam, dus nieuw paspoort.

Ik bedoelde daarmee..... dat als je alle documenten hebt opgevraagd die je nog meer nodig hebt...... je dan in totaal op bijna € 550,00 zit. Dus vandaar het woordje kassa erachter :D. Dochterlief is nog maar 12 dus dan is een ID-kaart voor haar ongeveer € 8.90 ipv € 37.50, als ze officieel mijn achternaam heeft......

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:04

Ik denk niet dat de TS deze manier van naamsverandering bedoelt?
Tenzij ze in het echte leven Bumper heet ( dan zou ik er ook over nadenken :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:44

ID-kaart scheelt idd een stuk in de kosten, en ze heeft er ook nog eens geen toestemming voor nodig :D

Maar wat je zegt hoor: ik stond er ook even vies van te kijken dat ik dus idd een nieuw paspoort moest hebben. En er zijn ook instanties (ik noem een zekere telecommaatschappij met groen, geel en blauw logo als voorbeeld) die administratiekosten rekenen om je naam in hun computer aan te passen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:46

Moderatoropmerking:
De vraag van TS is hoe ze haar naam hier op Bokt kan veranderen. Dus graag ontopic blijven, zonder uit te wijden over de (on)mogelijkheden van naamsveranderingen in het echte leven.