'Foto's zijn niet fotokunst waardig'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:04

Bovenstaand is een uitspraak die ik steeds maar blijf tegenkomen op FK. Waarom?
Is FK niet gewoon een forum voor iedereen die wil proberen zijn foto's beter te krijgen?
Volgens mij staat er in ieder geval nergens in de regels dat je foto minimaal 3 awards moet hebben gewonnen om op FK geplaatst te worden..
Waarom dan dit veel voorkomende commentaar?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:06

Klopt! Erger ik me ook aan, en heb dan ook besloten dat ik niks meer op FK post, krijg alleen maar commentaar dat ze
niet fotokunst waardig zijn en huis tuin en keuken plaatjes zijn.. nee daar heb ik wat aan.
Erg jammer ook, want lijkt alsof je daar alleen enigzinds positief commentaar krijgt van niet fotograverende mensen (die dus
ook helaas geen fototechnisch commentaar geven) of als je foto's echt top zijn, al is dat naar mijn idee moeilijk..
Vind de meeste reactie's niet nuttig helaas, want het idee is prima, maar de enige mogelijkheden qua reactie's lijkt;
Wauw niks op aan te merken, óf niet FK waardig/HTKplaatjes.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 04-07-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:06

Ik denk dat er mee bedoeld word dat dat mensen zijn die hun foto's gewoon willen laten zien zonder dat ze er echt tips voor willen ofzo..

Overigens post ik echt nooit meer op FK, er is echt nooit iets goed, overal is wel commentaar op en inderdaad, vaak dat iets een huis-tuin-keuken foto is.. :roll:

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:09

Ik snap de uitspraak wel, maar echt goed geformuleerd is het niet. FK is voor 'kunst' foto's. Daar versta ik onder: een foto die meer is dan een leuk kiekje. Een goede kwaliteit (geen ruis e.d.), mooie kleur, scherp, orgineel en een interessante foto.

Als iemand een leuk kiekje plaatst, waarop iemand te zien is die lekker aan het zwembad hangt, dan vind ik dat (vaak) niet op FK thuis horen. Daar zou ik ook wat over zeggen, maar ik zou er toch wel fototechnisch commentaar op geven. De TS plaatst haar/zijn foto's niet voor niks daar. Ik zou alleen nooit zeggen dat het niet FK waardig is. Ik ben niet degene die dat beslist. Daar is de TS zelf verantwoordelijk voor. Diegene overdenkt het plaatsen van foto's op het forum. Ik zou zeggen dat er nog grote verbeterpunten zijn en dat het in mijn ogen nog geen echt goede foto's zijn.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 04-07-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:09

He heb jij je naam gewijzigd :+

Dat is ook de reden dat ik niks meer post. Trouwens zie ik regelmatig topics met in de OP dat commentaar prima is, maar wel opbouwend.
Dat zet ik er ook altijd in, wil dus zeker wel tips, maar wel nuttige, maar krijg nooit echt nuttige reactie's.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:10

Ik post ook op FK en ik snap de reactie van "de foto is niet FK-waardig" wel :)

Er zijn ook heel veel mensen die gewoon hun kat (oid) willen laten zien. Als je echt foto's wil maken zie je dat terug in de foto's. Ik zie zo vaak voorbij komen dat bijv. de hond van boven af is genomen en totaal onscherp is. Ik bedoel iemand die een beetje beter wil worden ziet zelf ook dat die foto gewoon niet goed is. En als iemand daar dan comentaar op geeft zijn ze beledigd. Dat is wat ik veel tegen kom ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:11

Loiz schreef:
He heb jij je naam gewijzigd :+

Ja. :+

En inderdaad, commentaar onderbouwen is ook érg moeilijk..

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:12

De meeste personen die zulke dingen zeggen vergeten dat ze ook ooit begonnen zijn met huis-tuin- en keukenfoto's.

Het gaat niet enkel om een wazig achtergrondje... Als dat ontbreekt wordt een foto al vlug in het hokje van niet-fotokunst waardig gestopt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:12

__Elizabeth, zulke foto's zijn idd 'niet FK waardig' maar de foto die ik bijv een tijdje terug poste, vond ik persoonlijk verre van HTKkiekje, en dan is het niet echt motiverend dat het enige commentaar wat je krijgt 'het zijn HTKkiekjes punt.' is..

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:13

Ja, zien dat de foto niet perfect is kan iedereen wel, maar verzinnen hoe je het kan verbeteren is alweer heel wat anders, en daarom plaatsen mensen om FK, om van anderen te horen hoe ze de foto kunnen verbeteren. Als men gewoon zijn kat wil laten zien kan je die wel op BB laten zien. Denk je dat TS het topic verkeerd heeft geplaatst kan je temmen, dan hoeft er toch niet zo'n flauwe opmerking gemaakt te worden?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:13

__Elizabeth schreef:

Er zijn ook heel veel mensen die gewoon hun kat (oid) willen laten zien. Als je echt foto's wil maken zie je dat terug in de foto's. Ik zie zo vaak voorbij komen dat bijv. de hond van boven af is genomen en totaal onscherp is. Ik bedoel iemand die een beetje beter wil worden ziet zelf ook dat die foto gewoon niet goed is. En als iemand daar dan comentaar op geeft zijn ze beledigd. Dat is wat ik veel tegen kom ;)

Dat vind ik dan altijd weer zo jammer. Je plaatst toch niet voor niks je foto's. En als je een foto van je kat wilt plaatsen kan dat bij beestenboel-itp.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:14

PureSylk schreef:
Ja, zien dat de foto niet perfect is kan iedereen wel, maar verzinnen hoe je het kan verbeteren is alweer heel wat anders, en daarom plaatsen mensen om FK, om van anderen te horen hoe ze de foto kunnen verbeteren. Als men gewoon zijn kat wil laten zien kan je die wel op BB laten zien. Denk je dat TS het topic verkeerd heeft geplaatst kan je temmen, dan hoeft er toch niet zo'n flauwe opmerking gemaakt te worden?

+:)+ Mee eens. Die opmerking kan zeker achterwegen blijven.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:17

Ja maar als je zoiets uitlegd krijg je weer te horen dat ze niet afgekat willen worden. Sorry maar ze vroegen om onderbouwd comentaar? dan moeten ze die foto''s niet posten. Ik wil best comentaar geven maar dan moet er ook normaal gereageerd worden :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:17

Dribbel schreef:
__Elizabeth schreef:

Dat vind ik dan altijd weer zo jammer. Je plaatst toch niet voor niks je foto's. En als je een foto van je kat wilt plaatsen kan dat bij beestenboel-itp.

Commentaar in welke zin? Ik ben ookwel beledigd als de foto die ik plaatste, die ik verre van HTKkiekje vind, zeker 10x in het hokje HTK word gezet, zonder tips of verbeterpunten.
Als er daarintegen commentaar komt wat opgebouwd is en waar je wat aan hebt, maar waar wel in gezegt word dat het nog geen topfoto's zijn, dan ben ik niet beledigd, daar post je ze voor en daar kan je teminste wat mee.

Dribbel

Re: 'Foto's zijn niet fotokunst waardig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:18

Ik zou ook beledigd zijn als ik te horen krijg dat het KTKkiekjes zijn. Helemaal als ik het daar zelf niet mee eens ben, maar als iemand deze mening goed onderbouwd, dan kan ik daar al weer veel meer mee. En dan kan het nog zo zijn dat ik het er niet mee eens ben, maar dan heb ik in ieder geval meer inzicht in de mening van de ander.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:19

Dat bedoel ik Dribbel :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:20

Als ik een foto zie van een hond die van boven af genomen is kun je bijv als comentaar geven dat het mooier is om van ooghoogte te nemen. Dan krijg je een reactie terug (soms nog via PB) dat ze liever niet zulke afkrakende reacties willen. Nou sorry maar dat is toch onderbouwend comentaar of ben ik gek?

nou noem ik zomaar iets he.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:21

No offence, maar sommige foto's op FK zijn ook gewoon echt ontzettend slecht. Ik zie een hele hoop foto's die niet FK-waardig zijn in mijn ogen.
Natuurlijk hoef je geen topfotograaf te zijn, maar met ontzettend slechte kwaliteit, slechte composities (bijvoorbeeld afgesneden onderwerpen waar 't niet bewust is gegaan of onscherpe foto's) moet je in mijn ogen gewoon niet aankomen.
Huis-tuin-en-keuken-kiekjes zijn leuk, maar ze horen niet thuis op FK. Het is niet voor niets FotoKunst. Het moet niet zomaar een foto zijn, het moet méér zijn dan een foto.
Ook al ben je een beginneling; ik verwacht wel dat je op z'n minst kan zien dat je foto onscherp is (bijvoorbeeld).

Luominen schreef:
De meeste personen die zulke dingen zeggen vergeten dat ze ook ooit begonnen zijn met huis-tuin- en keukenfoto's.

Het gaat niet enkel om een wazig achtergrondje... Als dat ontbreekt wordt een foto al vlug in het hokje van niet-fotokunst waardig gestopt.

Dat klopt. Maar er is een groot verschil tussen scherpe huis-tuin-en-keuken-kiekjes met een goede compositie en onscherpe huis-tuin-en-keuken-kiekjes met veel (misplaatste) ruis en een kat waarvan de helft is afgesneden. ;) Met huis-tuin-en-keuken-kiekjes is namelijk helemaal niks mis, mits ze fototechnisch ook daadwerkelijk interessant zijn - en helaas zijn ze dat negen van de tien keer niet.
Mensen zouden misschien minder snel wat moeten plaatsen, en wat strenger voor zichzelf moeten zijn.
Ik ben al een tijdje niet meer op FK geweest (en heb er een hele tijd niks meer gepost) maar de laatste keer dat ik er was viel het me op dat de meeste dingen van een bedroevende kwaliteit waren, alhoewel er ook hele fijne foto's tussen zaten.

Overigens vind ik de uitspraak zelf, zonder onderbouwing, ook vrij nutteloos. Onderbouw het dan tenminste nog. Maar dat is ook het geval met positief commentaar: onderbouwen. Er zijn altijd wel verbeterpuntjes te vinden. Het ligt er gewoon aan hoe je het brengt. :) Aan "het zijn huis-tuin-en-keuken-kiekjes" heb je niks, maar aan "wat mooi!" evenmin.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die kritiek niet eens normaal kunnen aannemen, dat is zo mogelijk nog erger. ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:25

Dit is wel iets voor FK:

De regels voor feedback geven.
1. Noem eerst iets positiefs dat verband houdt met het onderwerp.

2. Zeg objectief wat er gebeurde waar je kritiek op hebt, spreek daaruit vanuit jezelf (in ik zinnen).

3. Vermijd het woord "maar", zeg niet: Ik vond dat je het goed deed, maar je bent wel te veel aan het woord geweest. Zeg in plaats daarvan Ik vond dat je het goed deed. Ik zag dat je veel aan het woord was, of zeg bijvoorbeeld: ik hoorde jou zeggen dat....

4. Vertel wat hiervan het gevolg was, spreek ook vanuit jezelf. Bijvoorbeeld: dat had tot gevolg dat ik me ongelukkig voelde omdat ik mijn onderwerpen niet kon noemen....

5. Geef een suggestie hoe dit beter zou kunnen. Bijvoorbeeld als je tussendoor had gevraagd of anderen nog iets wilde opmerken dan had ik me daar beter bij gevoeld.

Degene die de feedback ontvangt hoort - alweer volgens deze regels - niet in de verdediging te gaan of excuses te berde te brengen. De persoon zou moeten aangeven dat hij het begrijpt, en indien nodig verduidelijking moeten vragen.

Sommigen zeggen: feedback is een cadeautje. Het is moeilijk om het te geven en ook om het werkelijk te ontvangen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:25

Onscherp, van boven, ruis en verkeerd afgesneden, oke, maar ook daar kan opbouwend op gereageerd worden.
Maar foto's die scherp zijn, weinig tot geen ruis hebben maar niet bijzonder origineel zijn, zijn ook al snel HTKkiekjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:32

Maar als het gewoon oninteressante foto's zijn (ondanks dat ze fototechnisch misschien wel correct zijn) kan ik me voorstellen dat het toch nog een HTK-kiekje genoemd wordt. Een foto moet niet alleen technisch correct zijn, maar ook een bepaalde X-factor hebben. ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:34

Ik vind niet dat je foto een 'X-factor' moet hebben om op FK te komen. Als het een technisch correcte foto is, dan vind ik hem prima op zijn plek. Wel zou ik dan commentaar geven. Ik zou zeggen dat ik het technisch goed vind, maar de comopsitie (bijvoorbeeld) nog wat saai is. Daar heeft de TS veel maar aan, dan alleen: niet FK waardig of het is een HTK-kiekje.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:35

Maar het lijkt mijzelf beter dat iemand eerst fototechnisch correct leert fotograveren, voordat de originele, bijzondere composities erbij komen.
Liever een minder originele compositie met goede instellingen. Lijkt me handig als mensen technisch commentaar geven zodat de foto zelf goed word, en daarbij dan aangeeft dat de compositie's origineler kunnen, en hoe.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:40

Ik vind dat ook een HTK-kiekje op fotokunst hoort. Fotokunst is voor foto's van mensen die tips willen.
En de uitspraak slaat al helemaal nergens op. Als dat het enige is dat er staat tem ik ook gewoon, het is immers geen onderbouwd commentaar. Als poster schiet je er toch ook niets mee op om het te plaatsen? Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je het topic verlaat met het idee iets goeds te hebben gedaan..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:44

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik zie het juist precies andersom. :)
Fototechnisch correct leren fotograferen kan iedereen. Maar het oog ervoor hebben, dat heeft niet iedereen (al kan je ook dat ontwikkelen). Ik zie veel liever een fijne foto met sfeer en uitstraling en wat mindere kwaliteit, dan een technisch correcte foto die me helemaal niks doet.

Loiz schreef:
Maar het lijkt mijzelf beter dat iemand eerst fototechnisch correct leert fotograveren, voordat de originele, bijzondere composities erbij komen.
Liever een minder originele compositie met goede instellingen. Lijkt me handig als mensen technisch commentaar geven zodat de foto zelf goed word, en daarbij dan aangeeft dat de compositie's origineler kunnen, en hoe.

Niet alles draait om compositie. Er zijn ook nog dingen zoals sfeer, uitstraling, kleur... allemaal even bepalend voor het uiteindelijke beeld.

Het gaat hier om FotoKunst. Het gaat om meer dan een technisch correcte foto. ;)

En aan "niet FK waardig of het is een HTK-kiekje" heeft niemand iets, maar aan "oh wat mooi" ook niet. Het een is negatief, het ander positief, maar beiden is het niet onderbouwd. Nu is onderbouwen voor veel mensen ook lastig, maar je mag gewoon TeMmen op posts zonder onderbouwd commentaar. ;)