reacties en tips HAW en RIJ-ITP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

reacties en tips HAW en RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 00:04

Ik heb een vraag aan jullie.

Ik vind het zo onwijs raar dat als er bij een bekende bokker een slof erom heen hangt, er niets van gezegd word. Maar wanneer iemand niet zo bekend met slof rijd komen er meteen vragen waarom diegene met slof rijd en of die daar de kunnen wel voor heeft.

Ook zie ik welleens bokkers die meerdere keren Z ( + + + ) zijn geweest en die op sommige foto's/filmpjes een slechte houding hebben. Daar word niet op gereageerd omdat ze het zelf wel zal weten.
Zie ook vaak genoeg staan 'Je hebt zoveel bereikt, ik kan jou geen tips geven'. Ik vind dat onzin! Iedereen kan van elkaar leren!
Of topicstarters zeggen zelf van 'Ik weet zelf wel wat ik verkeerd doe, dus commentaar hoeft niet' , of als een meid van een jaar of 14-15-16 iets zegt, ook een reactie geven dat ze het niet aannemen omdat een jonkie het zegt.

Ook ik ben geen wereldster. Ik kan leuk een rondje rijden maar wedstrijden heb ik nooit gereden. Maar ik zie wel degelijk als iets niet goed eruit ziet, waarom zou ik dan omdat ik geen niveau heb of jong ben, geen tips mogen geven? Als ze maar netjes zijn en niet aanvallend, toch?

Dus waarom? Iedereen kan van mekaar leren? Hou het netjes en hou respect voor elkaar!

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is

Amen _/-\o_

kimmie88

Re: reacties en tips HAW en RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 05:25

Ik ben het helemaal met je eens TS.
Ook vind ik dat er soms op dingen commentaar wordt gegeven wat niet relevant is.
Bijvoorbeeld bij HAW.
Daar gaat het om hoe je paard loopt, hoe jij je paard rijdt ed. Worden er opmerkingen geplaatst over het rijden ZONDER cap.
Tuurlijk neemt dat een risico met zich mee, maar ik ben mij er van bewust dat de ruiter dat zelf ook weet. Wel of geen cap bepaald niet je rijkunsten.

Ik hoop dat dit een netjes topic blijft en niet zoals vele uit de hand gaat lopen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:59

PP >> FZ

Popcorn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:26

Jaa ik vind dat je helemaal gelijk heb, zoals dat mensen een topic starten of vragen stellen ergens over, laatst zag ik iets over tips voor de travers. Okee nouja, dat mag je vragen. Dan geeft iemand een tip en daarna nog een reactie, zie dat je pas 12 bent welk niveau rij je en waarom heb je dit nodig? Dan denk ik, naja misschien moet de TS dat zelf gaan bepalen of dit nodig is om te kunnen. Maja, vind het goed dat dit topic gestart is! Mensen hoeven niet te reageren als ze het maar lezen!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:28

zo denk ik er ook precies over ;) helemaal juist gesproken!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:29

Zo denk ik er idd ook over (zelf geen ervaring mee), ik zie het ook regelmatig.. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:31

Is inderdaad zo! Je hebt het inderdaad precies verwoord zoals het is, bekende bokkers krijgen nooit commentaar..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 01:09

Ik had een HAW topic gemaakyt en ipv commentaar en tips over mijn rijden, kreeg ik van sommige commentaar op een veeel te oude cap.
Boeiend, daar kies ik zelf voor. veel dragen niet eens een cap!!!!
Maar dat had niks te maken met mijn rijstijl of hoe mijn paard loopt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:34

kimmie88 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens TS.
Ook vind ik dat er soms op dingen commentaar wordt gegeven wat niet relevant is.
Bijvoorbeeld bij HAW.
Daar gaat het om hoe je paard loopt, hoe jij je paard rijdt ed. Worden er opmerkingen geplaatst over het rijden ZONDER cap.
Tuurlijk neemt dat een risico met zich mee, maar ik ben mij er van bewust dat de ruiter dat zelf ook weet. Wel of geen cap bepaald niet je rijkunsten.

Ik hoop dat dit een netjes topic blijft en niet zoals vele uit de hand gaat lopen

Het wijzen op een rijhelm is ook inhoudelijk, al is dat een heet hangijzer waar men als een dolle hond op doet reageren door van zich af te bijten.
En als een dwaze stier op die inhoudelijk op de fouten wijzen en tips geven, het positieve schrijven wordt genegeerd. Wordt ingehakt op de schrijfwijze en niet het schrijven zelf, door persoonlijk aanvallend te schrijven.
Daarbij is het ook niet aangenaam openbaar en per pb waarschuwingen te verkrijgen, waardoor niks meer geschreven kan worden. Is het niet opvallen hoe rustig het is en weinig inhoudelijk onderbouwd ingaand op rijtechnisch of hoefverzorging bijvoorbeeld?
Het is onzin dat een ruiter het allemaal wel weet, een van de grootste fouten die een ruiter kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:48

Ik zie dit ook heel vaak. :j
Of bijvoorbeeld dat mensen een topic openen bij rijden ITP en dat er dan in de openingspost wordt vermeld;Dit topic is niet bedoeld voor rijtechnisch commentaar!
Dan moet je geen topic openen bij Rijden ITP, want daar krijg je zowiezo wel rijtechnisch commentaar.

Aan de andere kant heb ik wel eens pb'tjes van mensen gehad die zeiden dat er alleen maar in mijn topics werd gereageerd, om mijn Bokt-naam.
Ik vind het erg jammer dat mensen zoiets tegen me zeggen..

Iedereen zou foto's moeten beoordelen zonder eerst de informatie in de OP te lezen, dat opschrijven in een word-document en dan na het lezen van de informatie het een beetje aanpassen. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:50

Hoe bedoeld u dat alleen reageren door uw naam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:57

Ik kreeg pb'tjes waarin stond dat mensen alleen maar in mijn topics reageerden, omdat ik een zogenaamd "Bekende Bokker" ben..
Dat mensen geen negatieve reacties dúrven te geven..

Ik vind dat belachelijk en zo komen de reacties ook helemaal niet op me over.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:01

Ik ben het helemaal met je eens! Vind het soms wel vreemd. Een bekendere bokker kan ook veel slechtere foto's op bokt zetten zonder bokt over zich heen te krijgen dan de gemiddelde bokker :=

maar nu we het toch over reageren hebben: Ik vind het ook best vreemd dat je bij sommige mensen geen negatief opbouwend commentaar kan geven, of zeggen dat je iets niet echt vindt kunnen als het er bruut uitziet, omdat je anders weer een hele lading vrienden etc. over je heen krijgt als verdediging. Ik vind, dat als je een topic post op bokt, open moet staan voor commentaar, hoe 'populair' of wat dan ook je bent.
al vind ik bokt soms wel wat te ver gaan hoor, dus dan snap ik verdedigende reacties ook wel.
Laatst bijgewerkt door wake_up op 25-06-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:04

Maar ik denk dat het ook wel uitmaakt hoe je als TS-zijnde reageert.
Want je hebt mensen die gelijk in de verdediging schieten en niks van anderen willen aannemen.
Maar je hebt ook mensen die tips aannemen, daarmee aan de slag gaan en erkennen dat sommige dingen nog niet helemaal zijn zoals het zou moeten. :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:08

En als je dan commentaar levert op een 'BBer' word je aangesproken door andere bokkers van: ik zie het jou nog niet doen wat deze bokker allemaal bereikt heeft etc.
Dat heeft niets maken met wat er op de foto's te zien is imo. Daarom vind ik eerlijke reacties van verse bokkers (penny's daargelaten) zo leuk :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:08

Dat is niet aangenaam per pb te ontvangen. Bekende bokker of niet, wordt er niet anders van dan het is.
Mis of zie uw topics over het hoofd, maar zou niet anders reageren dan normaal. Er omheen schrijven zit niet in mijn aard, rechtuit schrijven wordt ook niet altijd gewaardeerd.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:09

Haha ja zo erg mee eens. Zo ook iemand best bekend is op bokt, een aardig slechte houding heeft := vervolgens een nogal vreemde smoes heeft en iedereen is het er mee eens :')

Maargoed dat hou je toch, jammer maar waar
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 25-06-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:10

Met een aantal mensen ben ik het hier eens.
De TS kan idd soms wat oververhit reageren, dan moet je geen topic plaatsen.
Wat ik wel jammer vind is dat mensen die het goed proberen te doen, soms volledig afgekraakt worden.
Dat met die 'bekende' bokkers ga ik voor een deel wel in mee, maar het kunnen ook eens momentopnames zijn. Ik snap dat mensen dan geen commentaar geven, omdat de bokkers eigenlijk al hebben aangegeven dat ze het netjes kunnen. Neemt niet weg dat je daar evengoed commentaar op kan geven.
Ik denk evengoed wel dat het een groot aantal mensen afschrikt om hier eens een topic te plaatsen.
waaronder ikzelf

edit; tiepfaut
Laatst bijgewerkt door StuiterBall op 25-06-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

wake_up

Inderdaad. Als er een keer negatief commentaar wordt gegeven wordt er meteen geroepen dat je zelf nog niet op dat niveau rijdt, dus dat je dat helemaal niet kan beoordelen etc. Terwijl je bijv. echt geen Z2 hoeft te rijden om te zien dat een ruiter een hele sterke doorvragende hand heeft, of een halve meter naast zijn/haar paard hangt tijdens travers. En ook mensen die niet op dat niveau rijden kunnen soms ook erg nuttige inhoudelijke tips geven over bepaalde oefeningen! :)

Anoniem

Rechtuit schrijven waardeer ik altijd, mits het normaal omschreven wordt.
Je kunt dingen op zoveel manieren omschrijven.
Als een paard te diep aan de teugel loopt kun je zeggen "Hij loopt te ver achter de loodlijn" of "Wat zit je dat beest in zijn bek te trekken!"..
Dat maakt imo ook ontzettend veel uit.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:13

Ik vind ook dat je je mening gewoon moet geven, daarin ben ik het met je eens KoudbloedKim.
Maar jammer is indd, dat er op zo'n onaardige manier commentaar gegeven wordt.
Ik ben echt geen watje, en kan ook behoorlijk veel van een strenge instructeur hebben, maar als mensen constant tegen mij zouden zeggen op een niet zo heel subtiele manier wat ik allemaal fout doe, zou ik me behoorlijk ellendig gaan voelen.
Veel mensen geven ook geen opbouwend commentaar, en onderbouwen hun standpunt niet. Daar leer je imo niets van.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:15

Ik ben het helemaal met TS eens. ;)

Maar niet alleen bij Itp/Haw..
Maar ook in discussies.. Veel bekende bokkers worden nooit tegen gesproken.

Zo is er ook een bekende bokker, waar ik mij heel erg aan iriteer. Ze post is ieder discussie topic, heel kortaf, weinig inhoud..
Vaak ook nog eens uit de hoogte. (was een topic van een recreatieve ruiter) heel mooi topic, je zag de connectie tussen paard en mens. Maar ze kreeg de volle laag omdat haar paard niet ontspannen zou zijn omdat hij niet aan de teugel liep.
ik ging ging er tegen in, en ik kreeg ineens allemaal pb's met: is het wel verstandig om *** tegen te spreken?

Ik ben niet bang om een bekende bokker tegen te spreken als haar reactie niet juist is.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:16

Ik vind het trouwens wel enorm banketstaaf als mensen in topics roepen: nou, het ziet er niet bepaald Z-waardig uit.. Zo'n iemand heeft dan veel verbeterpunten, maar heeft wél dat betreffende niveau weten te halen, dus om nou te roepen dat het niet Z waardig is.. Op het moment dat iemand op een niveau rijdt dat hoger is dan diegene aankan, merkt hij/zij het vanzelf wel aan de punten. Dan heeft die persoon er meer aan om opbouwende tips te krijgen, dan zo de grond in geboord te worden, terwijl hij/zij er misschien heel veel moeite voor heeft gedaan om het paard zover te krijgen op dat niveau.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:16

Dat vind ik het grootste struikelpunt op de fotofora. Is ook al vaak aangehaald en de regels zijn een aantal keer aangescherpt maar het blijft helaas gebeuren. Soms zit ik me groen en geel te ergeren aan de botte reacties zonder enige onderbouwing. Zeg niet wat er fout gaat (weet de TS vaak ook wel), maar wat hij/zij béter zou kunnen doen.
Helaas blijft dat bij een droom omdat er zoveel (verschillende) mensen op Bokt zitten ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:17

't is mij ook al opgevallen dat er soms meer afgedwaald wordt en met de vinger gewezen omdat iemand geen cap draagt of zogezegd te jong of onervaren is voor bepaalde dingen

en wat betreft dat BB'ers gespaard worden van commentaar is ook jammer. Iedereen maakt als combi fases mee waarin het beter en slechter gaat. Als je een topic opent moet je er van bewust worden dat je commentaar en tips kan krijgen, ook al weet je die dingen zelf.
Ik ben zelf verre van een goed ruiter, heb "geen niveau" want heb nooit veel wedstrijden gestart. Maar ik zie genoeg Z-ruiters die ik nog niet in de buurt van mijn paard wil, laat staan erop.